Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

voorbereiding voor komend seizoen.

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 06 dec 2005 14:28

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 05 December 2005

Maar zoals bike addict al aangeeft. Doordat je traint zouden er scheurtjes kunnen ontstaan. Dit zou de spierpijn na het trainen kunnen verklaren.


De spierpijn die je hebt wordt veroorzaakt door de afvalstoffen in je spieren. Misschien is het wel zo dat door rekken (ik bedoel gewoon rekken en niet te overdreven zoals iedereen het met elkaar eens is hier geloof ik) de doorbloeding in je spieren verbeterd waardoor de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.
Ik zal een email adres van een arts opzoeken en hem mailen met deze vragen. (ik kan het nu niet aan iemand vragen want we hebben het nu een aantal weken over de nieren )

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 06 dec 2005 19:52

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 05 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door stefanvd op 05 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 05 December 2005

Spierpijn = microscheurtjes in je spieren. Er is geen hard wetenschappelijk bewijs voor maar je kan beredeneren dat je die micro-scheurtjes groter kan maken door overdreven fanatiek te strekken/rekken. Dus meer/langer spierpijn. Beetje voorzichtig rekken kan nooit kwaad denk ik.

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit op cellulair niveau werkt hoor. Ik studeer geneeskunde en heb heel veel over spieren gehad en ik heb totaal geen idee waar die scheurtjes zouden moeten ontstaan.


Ik ben geen arts en wete het fijne er uiteraard niet van. Vraag het eens aan een van je leraren zou ik zeggen. Ben benieuwd.
Maar zoals bike addict al aangeeft. Doordat je traint zouden er scheurtjes kunnen ontstaan. Dit zou de spierpijn na het trainen kunnen verklaren.
Maar wat ik wel weet is dat rekken en strekken volstrekt onzinnig is (al bestaat hier ook geen eenduidig antwoord op). Maar stel nu dat je door het rekken en strekken je spieren extra schaad, dan ben je toch stom bezig.
Beter voorkomen dan genezen......

als ik ooit last heb van mijn spieren van na een koers. en ik ga dan rekken merk ik wel degelijk verschil (positief). Het is zeker niet slecht voor je spieren en je gaat ze er ook niet mee schaden. Je kan beter soepele spieren hebben als superstijf. er zijn ook renners die vanuit zichzelf al soepele spieren hebben maar als je dat niet hebt is rekken wel degelijk goed voor je..
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 dec 2005 20:25

Goh kan jij in je spieren kijken Trek Oclv? De wetenschap is er niets voor niets, en je gevoel is maar je gevoel (en dus niet nauwkeurig). Als je van die rotzooi op je huid smeert met pepers erin, dan voelt het voor je alsof het warm is, maar je bent extreem aan het afkoelen..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 06 dec 2005 20:31

Quote: Origineel geplaatst door stefanvd op 05 December 2005
Ik ben toch wel benieuwd hoe dit op cellulair niveau werkt hoor. Ik studeer geneeskunde en heb heel veel over spieren gehad en ik heb totaal geen idee waar die scheurtjes zouden moeten ontstaan.



Ik ook, en het schiet al aardig op. Denk dat dit meer op weefselniveau is dan op cellulair niveau, maar ik zal het eens opzoeken. 't Is dan ook in de richting van wat ik later (hoewel het al eng dichtbij komt) ook wil gaan doen.

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 06 dec 2005 20:44

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 06 December 2005


Quote: Origineel geplaatst door stefanvd op 05 December 2005

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit op cellulair niveau werkt hoor. Ik studeer geneeskunde en heb heel veel over spieren gehad en ik heb totaal geen idee waar die scheurtjes zouden moeten ontstaan.

Ik ook, en het schiet al aardig op. Denk dat dit meer op weefselniveau is dan op cellulair niveau, maar ik zal het eens opzoeken. 't Is dan ook in de richting van wat ik later (hoewel het al eng dichtbij komt) ook wil gaan doen.

Welk jaar zit je? Jaaa dat bedoel ik, maar ik kwam even niet op het woord (het was wel duidelijk nu in ieder geval)

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 06 dec 2005 21:21

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 December 2005

Goh kan jij in je spieren kijken Trek Oclv? De wetenschap is er niets voor niets, en je gevoel is maar je gevoel (en dus niet nauwkeurig). Als je van die rotzooi op je huid smeert met pepers erin, dan voelt het voor je alsof het warm is, maar je bent extreem aan het afkoelen..

jezus doe niet zo kinderachtig.. wetenschap is ook niet alles.. waarom gaan alle profs naar de masseur als uitfietsen een veel groter effect heeft? en waarom geeft een ex-rabo arts mij dit advies om toch zeker te gaan rekken (manueel therapeut) en het moet nog altijd goed in je kop zitten bij het fietsen.. bewijs jij dan maar dan het slecht voor je spieren is. tot die tijd blijf ik mooi rekken
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2005 00:28

Ik heb niet gezegd dat het slecht is voor je spieren! En als je mij kinderachtig vind, moet je dat vooral doen ik maak me er niet druk om..
Je bent wel het prototype "domme wielrenner". We doen maar een beetje wat want allicht is het wel goed. En we deden het vroeger ook en toen ging het ook goed. Net zoals met de rolweerstand van banden, er zijn mensen die tientallen jaren hebben gestudeerd (misschien denk je dat het nu soms moeilijk is op school, ik kan je uit eigen ervaring vertellen, het vwo stelt nix voor in vergelijking met sommige studies), en jij denkt dat jouw gevoel het nog altijd beter weet . Zou je niet ook bijv voor de koers lekker een halve kg biefstuk weg gaan zitten eten. Er zijn immers tal van grote overwinningen gehaald met zo'n voorbereidend maaltijdje.
Het nut van spierrekken zie ik niet echt in. Je rekt je spier gewoon uit, maar wat het voordeel daar bij wielrennen van is zie ik niet. Je boven benen kunnen zo extreem stijf zijn en je kunt nog steeds keihard fietsen. Als je afvalstoffen efficiënt kwijt wil raken moet je gewoon met heel weinig weerstand met veel omwentelingen fietsen (110-120 rpm ofzo). Doordat je weinig weerstand hebt maken je spieren weinig melkzuur aan (ook als je ver onder je omslagpunt zit wordt er melkzuur aangemaakt.) en door het hoge trapritme is er wel een goede bloeddoorstroming in de spieren en hoe meer bloed hoe eerder alle afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 07 dec 2005 02:22

Quote: Origineel geplaatst door stefanvd op 06 December 2005

Welk jaar zit je? Jaaa dat bedoel ik, maar ik kwam even niet op het woord (het was wel duidelijk nu in ieder geval)











Het zesde jaar alweer... Hoewel ik wel een beetje ga uitlopen waarschijnlijk. Of moet ik zeggen uitfietsen...?

@hierboven enzo: de wielersport is een conservatief gebeuren en ondanks steeds nieuwe wetenschappelijke bevindingen baseren veel dingen nog steeds op vastgeroeste ideeen. Maar goed, het gevoel mag nooit helemaal weggecijferd worden ten faveure van louter wetenschappelijke feiten. Als TrekOCLV zich beter voelt bij het strekken is dat misschien ook wel beter, misschien omdat het fysiologisch ook voor hem werkt en sowieso omdat hij denkt dat het werkt. Als je je er goed bij voelt moet je het vooral doen, tenzij het echt bewezen is om slecht te zijn natuurlijk. Presteren is ook voor een groot deel een psychologisch gebeuren en als je door bepaalde handelingen denkt in betere conditie te zijn, dan zal dit zich wellicht ook uiten in de prestaties.

Maar, nu dwaal ik natuurlijk wel weer erg ver af van het oorspronkelijke onderwerp... Straks begin ik nog over de emotie die bij een Italiaanse fiets komt kijken!

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 07 dec 2005 06:21

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 December 2005


Je bent wel het prototype "domme wielrenner".
Nou nou, da's ook niet echt aardig. Jij als Mod zou toch beter moeten weten.
Het nut van spierrekken zie ik niet echt in. Je rekt je spier gewoon uit, maar wat het voordeel daar bij wielrennen van is zie ik niet. Je boven benen kunnen zo extreem stijf zijn en je kunt nog steeds keihard fietsen. Als je afvalstoffen efficiënt kwijt wil raken moet je gewoon met heel weinig weerstand met veel omwentelingen fietsen (110-120 rpm ofzo). Doordat je weinig weerstand hebt maken je spieren weinig melkzuur aan (ook als je ver onder je omslagpunt zit wordt er melkzuur aangemaakt.) en door het hoge trapritme is er wel een goede bloeddoorstroming in de spieren en hoe meer bloed hoe eerder alle afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.


Dat laatste is dus niet waar. Hoe je het ook wendt of keert, met fietsen trek je ook continu aan je quadriceps. Als deze dus te kort zijn (nou zal dat nauwelijks voorkomen als je regelmatig op de fiets zit), dan is de kans op blessures veel groter. Een hogere bewegingsfrequentie heeft een niet significante invloed op de bloeddoorstroom. Je hart pompt immers toch met dezelfde frequentie en dat bloed komt er toch wel doorheen. Je maakt alleen minder melkzuur aan als je minder arbeid levert. Dezelfde arbeid=dezelfde hoeveelheid verbranding=dezelfde hoeveelheid restproduct, dus als Ullrich ineens besluit op een Armstrong verzet te gaan rijden met hetzelfde vermogen, dan gaat ie niet ineens een stuk harder. (Anders had ie dat ook vast wel gedaan...)
 

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 dec 2005 08:45

Dat laatste is dus niet waar. Hoe je het ook wendt of keert, met fietsen trek je ook continu aan je quadriceps. Als deze dus te kort zijn (nou zal dat nauwelijks voorkomen als je regelmatig op de fiets zit), dan is de kans op blessures veel groter. Een hogere bewegingsfrequentie heeft een niet significante invloed op de bloeddoorstroom. Je hart pompt immers toch met dezelfde frequentie en dat bloed komt er toch wel doorheen. Je maakt alleen minder melkzuur aan als je minder arbeid levert. Dezelfde arbeid=dezelfde hoeveelheid verbranding=dezelfde hoeveelheid restproduct, dus als Ullrich ineens besluit op een Armstrong verzet te gaan rijden met hetzelfde vermogen, dan gaat ie niet ineens een stuk harder. (Anders had ie dat ook vast wel gedaan...)
 

wie het jaar dat Ulrich ( in bianchi tenue) armstrong bijna in de tour geklopt heeft goed opgelet heeft kon merken dat armstrong dat jaar een zwaarder verzet dan gewoonlijk duwde ( door conditietekort) en ulrich daarentegen een iets lichter verzet duwxde.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 07 dec 2005 09:45

www.53x12.com
Daar staan genoeg artikels over het nut van trapfrequentie.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie