Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

comfort fiets tot 3.500 euro

joxx
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2006 21:01

joxx 04 jan 2006 21:13

Ik wil een fiets kopen die heel wat comfort biedt maar toch heel stijf is. Gezien ik niet meer piepjong ben (43) wil ik toch wat comfort bij het rijden. Anderzijds wil ik een fiets die wat prestaties kan leveren. Ik wil ook een degelijke fiets zodat ik heel wat jaren zonder zorgen kan rond rijden. max. 3.500 euro. Kan iemand helpen?

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 04 jan 2006 21:18

Hallo,
Zie even naar mijn reactie op Trek Madonne SL 5.9 van deze avond.Wat betreft uw suggestie,ik zou gaan voor Pina Paris Alu Fp. gezien uw wensen de perfecte keuze wat comfort en stevigheid betreft. De prijs is natuurlijk een ander verhaal!
Stef

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2006 21:30

comfort en stijfheid gaan net zo goed (niet dus) samen als high-tech en low-budget. Die Paris is echt niet erg stijf. Als je een stijf frame wilt moet je een goedkoop alu frame kopen, Principia Rex, Canyon F10 en ga zo maar door. Dan heb je een knal stijf frame wat super is voor criteriums, maar geen enkel comfort geeft. Als ik nu een comfortabel frame zou willen dan zou ik een C40 kopen. Lijkt mij een heerlijk frame voor trainingen, maar voor wedstrijden niet stijf genoeg. En een C40 kan je nu tegen redelijk gunstige prijzen aankomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 04 jan 2006 21:48

Trek, giant, specialized en wellicht andere merken ook. Hebben frames die een wat langer balhoofd en een iets langere wielbasis hebben, waardoor de fiets comfortabeler is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2006 22:00

De fiets is niet comfortabeler, je zit alleen wat rechter op. Dat is wat sommige mensen comfortabeler vinden, maar je hoort mij niet klagen dat ik niet 150 km met m'n handen op m'n shifters kan rijden. Meer comfort vind ik dat de fiets minder trillingen en oneffeheden van het wegdek doorgeeft aan mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4360
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 jan 2006 22:20

specialized heeft speciale frames met elastomeren verwerkt in het carbon. Ik heb nog nooit een test gelezen maar volgens specialized is dat dus ter komfort, waarbij de zijdelingse stijfheid gewaarborgt blijft.

Maar als niet wedstrijdrijder denk ik dat elk frame wel stijf genoeg is en je dus gerust voor een "slap" frame kunt gaan daar die meestal als bijkomsigheid hebben dat ze komfortabel zijn.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 jan 2006 22:23

Ik zou eens gaan uitkijken naar een (overjarige) colnago C40 komt aardig dicht in de buurt van een sportieve en redlijke comfortabel fietsframen (een titanium litespeed desnoods met vering zou ook een optie zijn).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 jan 2006 22:40

Comfortabel en stijf is een lastige combinatie natuurlijk.
Wil je comfort, let dan vooral op onderdelen als vork (lichte slappe carbon vork), stuur (niet oversized!) , banden (25mm!) en zadel.
Het hele comfortverhaal van wielen met platte velgen etc is kul.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 04 jan 2006 22:56

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 04 Januari 2006


Comfortabel en stijf is een lastige combinatie natuurlijk.
Wil je comfort, let dan vooral op onderdelen als vork (lichte slappe carbon vork), stuur (niet oversized!) , banden (25mm!) en zadel.
Het hele comfortverhaal van wielen met platte velgen etc is kul.

zeker niet, het is ook niet echt logisch wat je zegt. een plat voorwerp kan je ook makkelijker indeuken dan een hoog voorwerp. en een heel lage velg is vaak flexibeler (dus comfortabeler) dan een hoge velg die elke tik recht naar je lijft stuurt
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

d.e.
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:05

d.e. 04 jan 2006 23:02

Cannondale Synapse!
Met alle respect voor héél veel andere fietsen.
Ik heb op een aantal carbon fietsen proefgereden en de Synapse heeft op mij als toerfietser, na een behoorlijk lange proefrit, de meeste indruk gemaakt.
Dus, na negen jaar staal, een Synapse besteld. Einde van deze maand haal ik hem op.
Behoorlijk comfortabele fiets en héél stijf in de bracket. (om het zo maar even te noemen.
Het is , zoals in volksmond veel wordt genoemd, geen specifieke comfortfiets. (zoals b.v. de Trek Pilot o.i.d.)
Mits goed opgebouwd, is het een normale race/toerfiets.
In vergelijk met een Six 13 (60 cm. framehoogte) is de balhoofdbuis  hoger resp. 19.2 cm en 20 cm. En de wielbasis is 2 mm langer!
 
  

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 05 jan 2006 00:18

Quoten: Origineel geplaatst door joxx op 04 Januari 2006

Ik wil een fiets kopen die heel wat comfort biedt maar toch heel stijf is. Gezien ik niet meer piepjong ben (43) wil ik toch wat comfort bij het rijden. Anderzijds wil ik een fiets die wat prestaties kan leveren. Ik wil ook een degelijke fiets zodat ik heel wat jaren zonder zorgen kan rond rijden. max. 3.500 euro. Kan iemand helpen?


3 x Stevens ASPIN ?? Kun je lekker de fiets wisselen als de ketting op is. Stijf EN comfortabel kan ik u vertellen.  Serieus: waarom niet ietsjes goedkoper en wat geld reserveren voor een GOEDE hartslag meter met registratie functie (Hac4 of Polar S720/S725). Werkt erg goed om effectief te trainen.
Ik zat me eerst ook op duurdere fietsen te focussen, maar kwam uiteindelijk toch op een erg leuke Stevens Aspin aanbieding uit (Aluminium). Ga echter alleen nog voor wat lichtere wielen (waarschijnlijk Eastons Circuits).
Als MTB-er ben ik zo lekker goedkoop bezig, en mocht ik het nou leuk vinden kan ik altijd een duurder model kopen indien de weg-wedstrijden goed genoeg verlopen.
Wat is nou leuker dan op een goede Duitse budget fiets (volledig Ultegra trouwens) anderen voorbij te rijden met hun dure High-Tech Carbon fietsen . Zit je wat langer in het fiets wereldje, kun je altijd nog keuzes maken om veel geld uit te geven en weet je beter waar je prioriteiten moeten liggen.
 
 
 
 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 05 jan 2006 01:31

Redelijk stijf en vrij comfortabel schijnt ook de Specialized Roubaix te zijn, heeft ook een iets comfortabeler geometrie. Maar je ziet ze nog niet zoveel dus hier zal je wel weinig gebruikerservaringen van ontvangen.

Plaats reactie