Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

RonP
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:15

RonP 15 aug 2017 14:59

Als je mijn post goed leest zie je dat het mij allemaal niks uitmaakt maar dat ik het vreemd vind dat een merk als Pinarello zijn naam zo te grabbel gooit.
Dat gaat toch ten koste van het imago.

En ook Specialized kan een dealer niet verplichten de adv wvp te hanteren, ze kunnen de dealers het alleen vriendelijk verzoeken .
Wel kan een merk de dealers aanspreken op openlijke kortingen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 15 aug 2017 15:22

De kwaliteit van de fietsen gaat toch niet achteruit als er korting op zit?

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 15 aug 2017 15:37

vermeulen schreef: 15 aug 2017 15:22 De kwaliteit van de fietsen gaat toch niet achteruit als er korting op zit?
Klopt helemaal maar dat is de rationele benadering, maar in de officiële dealer prijsstelling van merken als Pinarello zit een vrij hoog emotioneel percentage. Dat ze bij bosjes met hoge kortingen worden verkocht bewijst dat wel. Ik ben het er daarom wel mee eens dat die grootschalige dump-verkoop marketingtechnisch geen goed doet aan de waarde van je merk.

Dat feit op zich zou mij er inderdaad niet van weerhouden een Pina te kopen, maar ik denk er niet over zo'n ding voor de catalogusprijs te kopen en wel om deze reden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2017 15:38

De kwaliteit van de aankoopbeleving gaat wel achteruit als je de keuze hebt tussen het idee hebben dat je genaaid wordt als je niet bij Vos koopt en de angst dat je bij Vos genaaid wordt.

Maar zoals eerder gezegd: dat geldt alleen voor Nederland en daar zal Pinarello zich niet zo druk om maken. Het is eerder een kwestie voor Cardsports.

Specialized verzoekt het de dealers inderdaad heel erg vriendelijk :roll: .
Campagnolo Ultra Dork

RonP
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:15

RonP 15 aug 2017 15:40

vermeulen schreef: 15 aug 2017 15:22 De kwaliteit van de fietsen gaat toch niet achteruit als er korting op zit?

Dat beweert toch ook niemand .....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 aug 2017 15:54

RonP schreef: 15 aug 2017 14:59 Als je mijn post goed leest zie je dat het mij allemaal niks uitmaakt maar dat ik het vreemd vind dat een merk als Pinarello zijn naam zo te grabbel gooit.
Dat gaat toch ten koste van het imago.

En ook Specialized kan een dealer niet verplichten de adv wvp te hanteren, ze kunnen de dealers het alleen vriendelijk verzoeken .
Wel kan een merk de dealers aanspreken op openlijke kortingen.
Ik heb nog niet vaak gemerkt dat mensen het imago van Pina maar zo zo vinden omdat ze vaak met korting gekocht worden.
Wel dat je bij 2e hands als de donder moet oppassen dat ze niet nep zijn. Dat ze nieuw (ook al met korting) prijzig zijn... "echt italiaans design". En dat Sky ermee rijdt (zal voor het imago deels positief en deels negatief werken als je soms hoort hoe hard mensen tegen Sky zijn).

Specialized kan een dealer wel verplichten de prijzen te hanteren die ze willen. Als je het niet doet, stopt de samenwerking, verkoopt specialized wel via de FM in het volgende dorp. Dus je hebt gelijk, een fietsenmaker kan 1 malig doen wat hij wil met de prijs.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RonP
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:15

RonP 15 aug 2017 16:37

MarkVeenstra schreef: 15 aug 2017 15:54
RonP schreef: 15 aug 2017 14:59
Specialized kan een dealer wel verplichten de prijzen te hanteren die ze willen. Als je het niet doet, stopt de samenwerking, verkoopt specialized wel via de FM in het volgende dorp. Dus je hebt gelijk, een fietsenmaker kan 1 malig doen wat hij wil met de prijs.
Dat kan niet Mark, dat mag namelijk niet volgens de Europese wetgeving.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 aug 2017 16:56

Haha, hoe naïef kan je zijn :D
Afbeelding

RonP
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:15

RonP 15 aug 2017 17:07

TL@ schreef: 15 aug 2017 16:56 Haha, hoe naïef kan je zijn :D

Haha,.... want jij denkt blijkbaar dat Specialized boven de wet kan gaan staan ?
Zoals Mark het stelt is het dus niet en dat heeft weinig met naïviteit te maken maar meer met ervaring.
Wettelijk is het nou eenmaal zo.
Er zal ook geen leverancier zijn die vastegestelde prijzen communiceert naar zijn klanten, hij zal altijd geadviseerde verkoopprijzen communiceren.

En het is zoals Ernie C stelt, Specialized zal het de dealers mondeling vriendelijk verzoeken zich eraan te houden.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 15 aug 2017 17:58

Maar een specialized laat het niet toe dat een dealer ver onder de prijs gaat zitten.
Dan krijg je gewoon geen fietsen meer.
Voor een wat kleiner dealer is dit fijn houd hij ook zijn marge.
Hij kan wel wat doen met kleding of accessoires.
En als ik kijk op een tom dumolin bikepark wat er rond rijdt met specialized is deze formule wel een succes

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2017 19:06

Speci is zeer strikt in de prijsstelling. Die verzoeken het heel vriendelijk om niet meer dan 10% te geven, liefst in extraatjes. En anders met een glimlach zwaaien ze vriendelijk met een gele kaart.
Waarom denk je dat er nergens scherpe prijzen voor Spec te vinden zijn of internet aanbiedingen?
Less is bore

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 17 aug 2017 12:35

scottpch schreef: 15 aug 2017 12:21 Voordeel bij Vos is dat ie alle modellen en maten op voorraad heeft, wat menig FM niet kan zeggen.
Vos neemt gewoon grote aantallen af bij Cardsports en kan daardoor de Pina's scherp aanbieden.
Je kan die Pina's afgemonteerd krijgen zoals je wil bij hem, alles heeft z'n prijs.
Vos koopt rechtstreeks bij Pina in Italie en koopt vaak ook hele (rest) partijen. ( ik denk niet dat cardsports in het geheel voorkomt).

Tevens koopt hij vooral alleen de frames en monteert deze zelf met onderdelen die hij tevens scherp en in bulk wellicht buiten de importeurs om. Daar zit voor denk ik het grote verschil zijn kostprijs zal hierdoor dalen. Ook zal Vos per fiets met minder marge genoegen nemen maar dat is niet zo erg als je tig fietsen per dag verkoopt ten opzichte van de lokale dealer met een paar fietsen per week.

12go koopt overigens ook niet via de NL importeur maar eentje elders uit Europa, ook dat scheelt schijnbaar. De Garantie afwikkeling is overigens prima bij 12go, (eigen ervaring)
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Plaats reactie