Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

daniel-p
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2015 23:59

daniel-p 25 mar 2020 08:42

Koenie schreef: 24 mar 2020 21:00 Hi Dirk, De Rival C38 heb ik naar gekeken inderdaad, maar uit de verschillende reviews maak ik op dat ze toch wel superstijf zijn en dan wordt het flink stuiteren. Misschien met een 28 mm band nog een beetje te ondervangen maar het is daarom, wellicht ten onrechte niet de bovenste op mijn lijstje. Hoe ervaar jij deze velgen ? De clx32 zijn mij te duur, ik kijk voor zeg Max 1250 euro.
Ikzelf heb een Tarmac in combinatie met de C38 velgen en 28mm banden. Persoonlijk vind ik het stuiteren erg meevallen!

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 25 mar 2020 09:59

Koenie schreef: 24 mar 2020 21:00 Hi Dirk, De Rival C38 heb ik naar gekeken inderdaad, maar uit de verschillende reviews maak ik op dat ze toch wel superstijf zijn en dan wordt het flink stuiteren. Misschien met een 28 mm band nog een beetje te ondervangen maar het is daarom, wellicht ten onrechte niet de bovenste op mijn lijstje. Hoe ervaar jij deze velgen ? De clx32 zijn mij te duur, ik kijk voor zeg Max 1250 euro.
Moeilijk te zeggen voor mij.
1) Dit zijn mijn eerste carbon wielen, dus geen idee hoe deze zich verhouden tot andere wielen. Misschien kan ik hier iets meer over zeggen na enkele ritten met de CLX 32 wielen te hebben gereden
2) Ik rijd op een Roubaix met Future Shock.
Deze laatste filtert heel wat trillingen eruit, zelfs als ik de Future Shock helemaal 'dicht' draai, dempt hij nog een (klein) beetje, dus moeilijk in te schatten
(Wegens rug en nekklachten pas ik qua geometrie maar op 2 fietsen - de Specialized Roubaix en Trek Domane. Het volledig kunnen dichtdraaien van Future Shock was wel een vereiste van mij bij aankoop. In de praktijk merk je enkel klein verschil bij klimmen en (nog minder) bij dalen).

Dirk

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 25 mar 2020 13:56

scottpch schreef: 25 mar 2020 07:55 Voor dat geld heb je bij Handgespaakt.nl een set met 38mm lichte carbon velgen met naar keuze sapim of Dt Swiss spaken icm een DtSwiss 240 naaf.
Gewicht zo rond de 1450gr.
Kijk maar eens op zijn site.
Dank voor de tip, ik zal zeker even op zijn site rondkijken (in deze dagen voldoende tijd voor :D )
Specialized Tarmac SL6 Disc

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 25 mar 2020 13:59

Ikzelf heb een Tarmac in combinatie met de C38 velgen en 28mm banden. Persoonlijk vind ik het stuiteren erg meevallen!
[/quote]

Dank voor het delen van je ervaring, blijft lastig iets het comfort, is toch subjectief en ik heb ook geen Tarmac gekozen omdat hij zo lekker comfortabel is maar voor het racy gevoel.... blijft een lastige keuze, het zou eigenlijk mogelijk moeten zijn eens proef te rijden met wat wielen....
ddetaey schreef: 25 mar 2020 09:59


Moeilijk te zeggen voor mij.
1) Dit zijn mijn eerste carbon wielen, dus geen idee hoe deze zich verhouden tot andere wielen. Misschien kan ik hier iets meer over zeggen na enkele ritten met de CLX 32 wielen te hebben gereden
2) Ik rijd op een Roubaix met Future Shock.
Deze laatste filtert heel wat trillingen eruit, zelfs als ik de Future Shock helemaal 'dicht' draai, dempt hij nog een (klein) beetje, dus moeilijk in te schatten
(Wegens rug en nekklachten pas ik qua geometrie maar op 2 fietsen - de Specialized Roubaix en Trek Domane. Het volledig kunnen dichtdraaien van Future Shock was wel een vereiste van mij bij aankoop. In de praktijk merk je enkel klein verschil bij klimmen en (nog minder) bij dalen).

Dirk
Dank je Dirk, blijft lastig te bepalen iets als "comfort" dat is toch ook erg persoonlijk...
Specialized Tarmac SL6 Disc

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mar 2020 17:35

Bedenkt wel dat hoe hoger de velg, hoe stijver een wielset wordt bij gelijke spaken en spaakspanning.
Door gebruik te maken van 25 0f 28mm banden icm een wat lagere spanning kun je ook al genoeg comfort krijgen.
Daarnaast kun je ook nog tubeless gaan rijden, dus nog iets lagere bandenspanning en "soepeler"gevoel doordat je geen binnenband hebt die wrijving veroorzaakt tussen binnen-en buitenband.

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 25 mar 2020 21:41

[/quote]

Erg mooie fiets hoor, gefeliciteerd ! Merk je bij de Venge nog veel verschil in houding t.o.v. de Tarmac ? En is het meer stuiteren ?
Wat is jou beleving van de windgevoeligheid, hoe ervaar je dat precies, voortdurend oncomfortabel "tegensturen" of ?

Ik heb zelf een paar jaar op een SL3 Pro gereden, heerlijke fiets, nu een SL6. Ik ben me nog rustig aan het orienteren op een andere wielset voor de SL6 Disc maar dat valt nog niet mee, wil eigenlijk niet hoger dan zeg 35 mm gaan. Als iemand nog een goede suggestie heeft dan hou ik me aanbevolen :-)
[/quote]

Hi Koen,

Thanks, ik ben er erg blij mee! Zowel mijn Tarmac als Venge zijn een 58 en de afstelling heb ik geprobeerd zo gelijkwaardig te houden.
Ik merk dat je met de Tarmac met meer comfort kunt fietsen als dat je doel is. Handjes op het stuur in een rustige training bijvoorbeeld. Op de Venge is dit sowieso lastiger door het aerofly stuur. Die is vooral gemaakt voor snelheid en niet om je handen bovenop te plaatsen. Dus uitsluitend op de shifters, of in de beugel. Je zit dus standaard diep. Daarnaast is het frame wel echt heel stijf, 'Hij' wil heel graag vooruit, dat maakt het ook een super gave fiets. En om een beetje meer comfort te krijgen heb ik er 28mm bandjes op zitten. Deze heb ik steeds op 6 bar gezet. In mijn andere fietsen rijd ik met 25mm banden die ik op 7-7,5 bar zet. Dus dat zal het comfortverschil al een stukje compenseren..

Ik rijd al heel wat jaren op hoge wielsets. In het verleden een ffwd set met 58mm hoge velgen. Deze heb ik een paar jaar terug vervangen door een set 50mm's van Farsports. Top wielen, die zitten meestal in mijn Tarmac. Ik heb niet de indruk dat de wielen een erge stuiter veroorzaken, maar ik heb vooral last van zijwind. Normaal rijd ik bij windkracht 4+ met een lage wielset. Maar omdat ik met de Venge wilde rijden en geen alternatief heb met schijven viel de windgevoeligheid mij wel echt op. Maar of dit anders is dan met mijn 50mm farsports? In principe is de veldhoogte gelijk.
Persoonlijk vind ik 50mm ook wel meer smoelen dan 38mm. Zeker als je een Aero fiets hebt vind ik <50mm vaak wat zielig tonen. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 06 apr 2020 16:42

Dank voor je uitgebreide reactie Yellow1978.
Het verschil tussen de Tarmac en Venge komt wel overeen met zoals ik het voor ogen heb, lijkt mij vooral een leuke fiets voor erbij, om even een rondje te knallen... is voor mij iets om mogelijk tweedehands tegen een goede Venge aan te lopen voor de lol voor erbij...
.
Voor de wielen twijfel ik nog wel, Fullcrum heeft met de Wind 40 nu ook een aardige aanbieding voor onder de 1000 euro, dat zou een kanshebber kunnen zijn, maar voorlopig genoeg tijd nog om rond te kijken op het WWW in deze tijden van Corona.. #staysafe
Specialized Tarmac SL6 Disc

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 12 apr 2020 17:52

Wat is wijsheid ? Ben gevallen met de fiets ( venge )
Buiten zadel, derriepad en shifter lijkt er weinig aan de hand
Heeft specialized een soort scanner waar het kader kan gescand worden of zo ?
Is het stuur geraakt ? Ikzelf weet het niet
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 apr 2020 18:10

@Brekson;
Erg gevallen?
Als je op je stuur bent gevallen zou ik dat al zeker vervangen, je wil het niet voor hebben dat je stuur "breekt" als je juist op de pedalen aan het lopen bent.
Derailleurpad, kan je rechten, beter is vervangen, kost bijna niets, een breuk van de derailleurpad bij een schakelmoment kan je een veelvoud kosten.
Zadel is mogelijk enkel cosmetisch, als je er niet mee kan leven, dan een nieuw zadel monteren.
Shifter, als het functionele schade is moet je deze vervangen, in het geval het enkel cosmetisch is moet je zelf beslissen of vervangen het je waard is.
Kader scannen, als je geen optische schade kan vaststellen gaat een scan je niet veel wijzer maken.

En als je niet kan leven met cosmetische schade en helemaal zeker wil zijn kan je overwegen om een nieuwe fiets aan te schaffen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 apr 2020 19:38

Waarschijnlijk heeft het derailleurpat dus zijn werk gedaan. Dat moet buigen zodat er niks van je frame afbreekt. Ik zou me geen zorgen maken maar wel je frame goed inspecteren na de eerstvolgende ritten. Zolang er geen nieuwe Paint cracks bijkomen is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Een scan kan ook naar kost veel en geeft net zo min 100% betrouwbaarheid.
Campagnolo Ultra Dork

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 13 apr 2020 09:14

Zelf is het de elleboog die ik gebroken heb, paar ribben gekneusd en hier en daar wat huid verloren
Zadel zal ik best vervangen, ben anders bang dat die mijn broeken gaat beschadigen
Schakelmat. zal zijn ding moeten doen, vervangen kost gewoon teveel ( sram axs ) heb ik ondertussen opgezocht
Stuur zal ik met de fm bespreken wat hij kan doen, kan goed mee gepraat worden
Maar nu eerst toch maar zelf herstellen
thx
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 apr 2020 11:02

Au, dat klinkt pijnlijk. Beterschap!

Plaats reactie