Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 17 mei 2019 17:48

Mooie fiets Bart.
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 18 mei 2019 09:36

Dank je wel. De Pro disc is er maar in twee kleuren. Deze Teal of een mat zwarte. Teal is een blauw-groen-grijze kleur. Wel chique naar mijn mening. Waarschijnlijk zal de kleur in de zon wel veranderen, want dat is vaak bij Specialized lak. De mat zwarte variant heeft decals die oplichten in verschillende kleuren. moet je van mouden. Het is zeker wel mooi, maar voor mij was het geen issue omdat de zwart matte Pro niet meer leverbaar is in mijn maat. Daarnaast is de Teal met Sram Etap AXS een 2020 model. Als ik de keuze had gehad dan had ik wellicht de Ultegra DI2 mat zwarte variant gekozen. Aangezien de S-works disc modellen fors duurder zijn dan de Pro disc was een s-works sowieso op dit moment een brug te ver.
Ik heb nog getwijfeld over een Venge Pro Disc, maar met disc voor de Tarmac gegaan. Het is meer allround, ik zit er beter op (minder spacers meer comfort), en ook mooi met lagere wielen als het hard waait. De Venge oogt gek met lage wielen. De Venge is wel erg snel op het vlakke, maar dat zal ook te maken hebben met de 65mm hoge wielen.
Disc is beter in de regen en aangezien ik altijd ga rijden als ik me voorgenomen heb op te gaan fietsen, is disc wel een zinvolle keuze. Remmen op carbon wielen in de regen (en ook in de afdaling) blijft tricky imho.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 21 mei 2019 00:38

Inmiddels heb ik beiden; Venge en Tarmac in S-Works variant. Zo'n beetje gelijk opgebouwd; beiden met eTap 11sp, Quarq, Aerofly stuur, Power zadel. De Venge met Enve SES 6.7 en de Tarmac met 5.6

Het zijn echt twee totaal verschillende fietsen. De Venge is een no compromise aero machine, typeert zich het beste als: je gaat vlak op het stuur liggen, schakelt een tandje bij en het is net alsof de motor aangaat en je zonder enige extra inspanning 2 km per uur rapper gaat. Ik heb er van het weekend een triathlon mee gedaan in teamverband en ik heb zulke snelheden nog niet eerder gereden met zulke lage vermogens. Hij voelt snel aan, is een tikje aan de harde kant, en is zeer vinnig/direct.
De Tarmac daarentegen is veel meer op comfort gericht, dat voel je ook ontzettend duidelijk. Frame is veel zachter, dempt veel meer en voelt veel soepeler aan zonder aan stijfheid in te boeten. Komt qua rijgevoel heel erg in de buurt van mijn Colnago C60 al merk je duidelijk dat de Tarmac aerodynamisch beter presteert en iets scherper reageert zonder dat vinnige/directe randje wat de Venge wel heeft. Ook met de Tarmac liggen mijn snelheden gewoon hoger met dezelfde vermogens vandaar die opmerking vwb aero. Ik moet er nog meer over kasseien gaan dokkeren, maar tot dusver kan ik alleen maar zeggen dat ik over beide fietsen enorm tevreden ben!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2019 08:18

Daveke2 schreef: 21 mei 2019 00:38 Komt qua rijgevoel heel erg in de buurt van mijn Colnago C60 al merk je duidelijk dat de Tarmac aerodynamisch beter presteert
't kan niet op met het luchtfietsen? Sorry, maar wat een partij kolder en blaat is hierboven geschreven. Ik geloof vast dat je er zelf van overtuigd bent, maar het slaat natuurlijk nergens op. Beetje verschil in aerodynamica tussen 2 frames ga je gewoon nooit kunnen voelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
eruumpol
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 aug 2006 11:55

Gebruikersavatar eruumpol 21 mei 2019 08:43

't kan niet op met het luchtfietsen? Sorry, maar wat een partij kolder en blaat is hierboven geschreven. Ik geloof vast dat je er zelf van overtuigd bent, maar het slaat natuurlijk nergens op. Beetje verschil in aerodynamica tussen 2 frames ga je gewoon nooit kunnen voelen.
[/quote]

Subtiel Moderator :shock:
Cannondale Systemsix Ultegra Di2
Kona Private Jake

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37612
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2019 10:10

Dan wil ik het wel even herhalen hoor, als gewoon forumlid. Mark heeft gewoon 100% gelijk.
Less is bore

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 21 mei 2019 10:43

Daniel en Mark zijn nooit te beroerd om duidelijk te maken dat ze ver verheven zijn boven dit soort beschouwingen van fietsen. De toonzetting vind ik weinig respectvol en nodigt anderen niet uit om ook iets over hun fiets te schrijven.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 mei 2019 10:50

Dan moet je eens met een Fons rijden! Ga je nog 2 per uur harder!!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37612
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2019 11:04

LD002 schreef: 21 mei 2019 10:43 Daniel en Mark zijn nooit te beroerd om duidelijk te maken dat ze ver verheven zijn boven dit soort beschouwingen van fietsen. De toonzetting vind ik weinig respectvol en nodigt anderen niet uit om ook iets over hun fiets te schrijven.
Heeft niks met respect te maken, alleen is het gewoon niet juis.
.
Dit deel zal prima kloppen. Met carbon layout en ontwerp kun je dit prima sturen en zijn er serieuze verschillen mogelijk.
e Tarmac daarentegen is veel meer op comfort gericht, dat voel je ook ontzettend duidelijk. Frame is veel zachter, dempt veel meer en voelt veel soepeler aan zonder aan stijfheid in te boeten. Komt qua rijgevoel heel erg in de buurt van mijn Colnago C60
Dit echter is gewoon pure onzin.
al merk je duidelijk dat de Tarmac aerodynamisch beter presteert
En wil je dan Havana ook even aan het genootschap toevoegen?
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2019 11:09

LD002 schreef: 21 mei 2019 10:43 Daniel en Mark zijn nooit te beroerd om duidelijk te maken dat ze ver verheven zijn boven dit soort beschouwingen van fietsen. De toonzetting vind ik weinig respectvol en nodigt anderen niet uit om ook iets over hun fiets te schrijven.
Als ik een uur om de hete brei heen had willen draaien was ik wel politicus geworden...

Ik heb er totaal geen moeite mee dat iemand een mooie fiets wilt hebben, ook niet als het er 3 zijn, maar wel als daar een drogredenatie om heen wordt opgebouwd. Maak het moeder de vrouw wijs, als dat nodig is :? , maar houd 't daar dan ook bij.

Een paar graden temperatuur verschil, variaties in luchtdruk, het heeft allemaal meer effect dan het verschil tussen een C60 en een Tarmac.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
eruumpol
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 aug 2006 11:55

Gebruikersavatar eruumpol 21 mei 2019 11:13

LD002 schreef: 21 mei 2019 10:43 Daniel en Mark zijn nooit te beroerd om duidelijk te maken dat ze ver verheven zijn boven dit soort beschouwingen van fietsen. De toonzetting vind ik weinig respectvol en nodigt anderen niet uit om ook iets over hun fiets te schrijven.
Wat betreft de toonzetting ben ik het helemaal met je eens.
Ook al is het onjuist wat er geschreven wordt, een beetje meer genuanceerd reageren mag wel vind ik.
Cannondale Systemsix Ultegra Di2
Kona Private Jake

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 mei 2019 11:33

Van die 2km/u sneller had ik al gehoord, dat is een gekende eigenschap van een topfiets (zie fietsbingo van Havana)
Van een motor die aangaat als je een tandje bijschakelt en plat op het stuur gaat liggen had ik nog geen weet.

Plaats reactie