Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 20 dec 2010 15:04

Schitterende fiets. Ik hoop voor je dat de sneeuw vlug weg is en je ermee naar buiten kan.
Voor wat je zadel betreft wil ik op hetgeen gezegd is over de Toupe nog wat aanvullen.
Inmiddels heb ik twee Toupe's versleten. Het zijn zadels waarop ik heerlijk zit. Ik heb mij bij mijn FM op laten meten op zo'n speciaal kussen en ik had de 143. Je kan ook een smallere versie krijgen.
Echter er is wat mij betreft één heel groot nadeel aan de Toupe. Ze gaan heel snel kapot. Mijn eerste (model 2008) begon na twee jaar door te zakken en bij mijn tweede (model 2010) kwam de punt na één seizoen los. Het model 2010 zou een verbeterde versie zijn omdat eerdere versies vlug kapot gingen. Zie ook het topic over dit zadel.
Bij mij ging de verbeterde versie dus nog vlugger kapot. Niettegenstaande dat dit zadel echt fantastisch zit, althans voor mij.
Bij mijn FM heb ik overigens wel onder garantie een nieuwe gekregen, daar deed Specialized helemaal niet moeilijk over. Het zadel hoefde niet eens opgestuurd te worden.
Ik neem overigens geen Toupe meer, dat vertrouwen ben ik kwijt. Ik ga een Romin proberen.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 20 dec 2010 15:24

Zadel ben ik nog niet uit, zoals gezegd is dit een testzadel van de San Marco Zoncolan.

Had hiervoor een Pinarello FP2 met standaard Most zadel (volgens mij een simpel Selle Italia zadel) en dat zal mij prima. We zoeken nu een zadel wat goed bij mij past. Wat ik weet is dat ik fijn zit op een zadel met een smalle punt en niet teveel verloop naar het zitgedeelte (dus ook een smal zitgedeelte).

Heb ook al proef gereden (nog op mijn oude fiets) op een Fizik Arione, maar dat zat mij voor geen meter.

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 21 dec 2010 12:47

Ben zonet bij de FM geweest, en die hebben voor mij een Specialized Tarmac Elite Compact!
Wat een prachtige fiets![img=http://s7d5.scene7.com/is/image/Special ... 2?$Display$]
Specialized Tarmac Elite Compact

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 21 dec 2010 14:00

k33z schreef:Er zat geen zadel op de fiets, heb alles los opgebouwd. Waarom is het zadel een no-go? Heb het liefst zo min mogelijk dingen van Specialized aan mijn fiets zitten. Zadel moet vooral goed zitten en dat ben ik nu met dit zadel aan het testen.

@Tommeke, ben het met je eens dat het vanuit bepaalde hoeken een soort van 'chopper' is, maar juist die geometrie helpt mij om klachtenvrij (nekklachten) te kunnen fietsen.


Dat is uiteraard het belangrijkste ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2010 14:59

k33z schreef:Had hiervoor een Pinarello FP2 met standaard Most zadel (volgens mij een simpel Selle Italia zadel) en dat zal mij prima. We zoeken nu een zadel wat goed bij mij past. Wat ik weet is dat ik fijn zit op een zadel met een smalle punt en niet teveel verloop naar het zitgedeelte (dus ook een smal zitgedeelte).

Heb ook al proef gereden (nog op mijn oude fiets) op een Fizik Arione, maar dat zat mij voor geen meter.


Dan zal de SLR XP jou wel goed passen schat ik in.
Less is bore

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 dec 2010 17:37

Hallo JuulH,

ben ook al een tijdje op zoek naar een mooie zwarte Specialized Tarmac.
Jouw fiets, is dat de Specialized tarmac Elite Apec, en zo ja, wat is de afmontage?
Als ik op de site van Specialized kijk staat er onder de technische specificaties dat de fiets afgemonteerd is met SRAM Apex. Is dit te vergelijken met byv Shimano Ultegra?

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 21 dec 2010 17:43

Cervelocastelli schreef:Hallo JuulH,

ben ook al een tijdje op zoek naar een mooie zwarte Specialized Tarmac.
Jouw fiets, is dat de Specialized tarmac Elite Apec, en zo ja, wat is de afmontage?
Als ik op de site van Specialized kijk staat er onder de technische specificaties dat de fiets afgemonteerd is met SRAM Apex. Is dit te vergelijken met byv Shimano Ultegra?


Nee, dit is de Specialized Tarmac Elite Compact, deze heeft een Shimano 105 afmontage. met Apex heb ik geen ervaring, en kan ik je dus niets over zeggen. ik weet van SRAM dat de Force groep te vergelijken is met Shimano Ultegra. Alleen volgens mij is de Force groep ietsje duurder :- )
ik heb nog even gekeken op de site van SRAM, en ik denk dat SRAM APEX tussen tiagra en 105 inzit. Maar ik ben nog geen specialized tarmac tegen gekomen met Apex, is dit dan wel een 2011 model?

edit: meer info over SRAM Apex

Juul
Specialized Tarmac Elite Compact

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 21 dec 2010 18:42

Daniel1975 schreef:
k33z schreef:Had hiervoor een Pinarello FP2 met standaard Most zadel (volgens mij een simpel Selle Italia zadel) en dat zal mij prima. We zoeken nu een zadel wat goed bij mij past. Wat ik weet is dat ik fijn zit op een zadel met een smalle punt en niet teveel verloop naar het zitgedeelte (dus ook een smal zitgedeelte).

Heb ook al proef gereden (nog op mijn oude fiets) op een Fizik Arione, maar dat zat mij voor geen meter.


Dan zal de SLR XP jou wel goed passen schat ik in.


SLR XP is van Sella Italia?

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 22 dec 2010 17:24

wat is nu juist het verschil in de tarmac SL2 pro en comp versie?

het soort carbon?
het balhoofd blijft gelijk?
stijfheid?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 22 dec 2010 18:00

Je hebt het dan over de 2010 versie neem ik aan? De pro is in 2011 namelijk sl3.

Verschil sl2 -> sl3 is het productie proces, welke buizen tegelijkertijd worden gemaakt bijv. Resultaat is dat de sl3 stijver en toch comfortabeler is.

Verschil tussen de 2010 comp en pro is de gebruikte carbonsoort (Fact 10r vs 8r) stijfheid en gewicht verschillen.

sponge
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 18 okt 2006 21:41

sponge 23 dec 2010 19:26

@JuulH, zeker bij de pedaleur besteld ;). Heb zelf de astana versie gerserveerd.
- Specialized Tarmac SL3 Astana \'10 Ultegra 6700
- Specialized Tarmac SL4 Saxo-Tinkoff \'14 Ultegra Di2
- Specialized Venge Project Black \'12 Dura Ace Di2

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 23 dec 2010 20:42

sponge schreef:@JuulH, zeker bij de pedaleur besteld ;). Heb zelf de astana versie gerserveerd.


Jep! Jij ook? wanneer komt die van jou binnen? mijnes staat 4 januari in 's-Heerenberg. ik denk dat een dagje of 5 later in doetinchem.

Damn, ik heb echt zin in haar ;$

Van deze fiets krijgt menig man een harde plasser van xD
Specialized Tarmac Elite Compact

Plaats reactie