Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cube

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2021 09:16

Nouja de zadelhoogte zou ronde de 82cm moeten zitten.
Met een stack van 61 en 2cm spacers zit je dan snel op een drop van 10 - 14cm

Ik snap best dat dit even wennen is. Maar meet het eens op.
Hoeveel spacers zitten er nu tussen.

Ik ben het er ook echt niet mee eens dat je de kleinere moet nemen als je twijfelt.
dat zijn waarschijnlijk allemaal mensen die onder de 185 zijn met kortere benen.

Toen ik 25 was reed ik met 12cm drop op een MTB, ging prima, moet ik nu met bijna 43 echt niet meer doen.

Als je wat groter/gemiddeld bent met redelijke lange benen zoals jij en ik (185 bbl 91), kun je niets met een wat kleinere fiets. Hoe wil je die in vredesnaam groter maken. Het groter maken zit hem dan vrijwel altijd in de stack en dat wordt lastig. kleiner maken is makkelijker dan zet je de zaag in de stuurbuis.

Velen realiseren zich niet dat mensen zo als wij als heel snel met een enorme drop zitten.

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 16 mar 2021 09:39

wasbeer2006 schreef: 16 mar 2021 09:16 Nouja de zadelhoogte zou ronde de 82cm moeten zitten.
Met een stack van 61 en 2cm spacers zit je dan snel op een drop van 10 - 14cm

Ik snap best dat dit even wennen is. Maar meet het eens op.
Hoeveel spacers zitten er nu tussen.

Ik ben het er ook echt niet mee eens dat je de kleinere moet nemen als je twijfelt.
dat zijn waarschijnlijk allemaal mensen die onder de 185 zijn met kortere benen.

Toen ik 25 was reed ik met 12cm drop op een MTB, ging prima, moet ik nu met bijna 43 echt niet meer doen.

Als je wat groter/gemiddeld bent met redelijke lange benen zoals jij en ik (185 bbl 91), kun je niets met een wat kleinere fiets. Hoe wil je die in vredesnaam groter maken. Het groter maken zit hem dan vrijwel altijd in de stack en dat wordt lastig. kleiner maken is makkelijker dan zet je de zaag in de stuurbuis.

Velen realiseren zich niet dat mensen zo als wij als heel snel met een enorme drop zitten.
Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad verrassend dat de kleinere versie zoveel aangeraden wordt. Ik ben niet bijzonder flexibel, dus een te diepe drop is niet perfect.

Wat voor fiets en maatvoering heb jij en wat is de stack en reach?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 mar 2021 10:39

Een 60 heeft een 4mm langere reach volgens mij,maar het totale plaatje had je wel beter gepast.
Maar hoe hoog staat je zadel en stuurpen lengte.
Jij hebt niets aan de stack en reach maten van wasbeer.Ik heb dezelfde maten 😉
P.S ik heb de Gulia in 58 en de topstone in L.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2021 10:57

Maar wij zijn net iets kleiner he nijkie, dat scheelt 2cm drop, dat is gewoon een framemaat!
Ik zit ook overal tussenin bij een racer (giant lijkt mooi te passen zag ik)

Ik heb bv een 56 foil, die is vrij groot, maar ik ga straks toch naar een 58

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 mar 2021 11:49

wasbeer2006 schreef: 16 mar 2021 10:57 Maar wij zijn net iets kleiner he nijkie, dat scheelt 2cm drop, dat is gewoon een framemaat!
Ik zit ook overal tussenin bij een racer (giant lijkt mooi te passen zag ik)

Ik heb bv een 56 foil, die is vrij groot, maar ik ga straks toch naar een 58
Deze Cube is kort en hoog.
Beetje tussen wal en 🚢 zitten wij.
Een 58 foil zou ik voor passen.
TS kan ook kijken naar een Isaac Boson in 58.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 16 mar 2021 12:00

nijkie schreef: 16 mar 2021 10:39 Een 60 heeft een 4mm langere reach volgens mij,maar het totale plaatje had je wel beter gepast.
Maar hoe hoog staat je zadel en stuurpen lengte.
Jij hebt niets aan de stack en reach maten van wasbeer.Ik heb dezelfde maten 😉
P.S ik heb de Gulia in 58 en de topstone in L.
Ja, dat vermoedde ik al. Ik ga het even proberen of het lukt met deze fiets en anders moet ik 'm weer zien te slijten ben ik bang. Wel jammer, want het is echt een mooie fiets.

Ik heb de zadelhoogte vanaf het hart vanaf de pedaalas naar de top van het zadel op ongeveer 100cm. M'n vorige fiets was dat 102/103cm, dus er moet nog wat bij. Stuurpen is 110 mm. Mn vorige was 90 mm, maar wel met een flinke hoek van 35 graden, maar dat was eigenlijk niet zo prettig fietsen.

Ik weet niet of ik dan juist meet (ik heb via de website van Mantel gelezen dat je zo moet meten), maar ik zie ook 83cm staan in een bericht hierboven, dus ik vermoed dat voor die zadelhoogte een andere meetmethode is toegepast.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 mar 2021 13:01

Waarom nemen mensen met relatief lange benen, niet heel flexibel toch "de kleinere" maat?
Vergelijk het even, beide fietsers zijn 189 cm lang. de ene heeft een bbl van 93 cm en de andere een bbl 87 cm.
Je schrijft zelf dat je (relatief) lange benen hebt en niet flexibel bent, dan moet je juist de grotere maat nemen.
Ik heb het al tot vervelens toe geschreven, je hoeft je echt niet te spiegelen aan de profs.
Ik ben 187 cm lang en heb een bbl van 94 cm.
Ik heb een Domane in maat 62 cm (-10° stuurpen, 4mm topcap en geen spacers) terwijl een 60 cm even passend te maken is.
Op een bepaald moment heb ik 2 Domanes gehad die exact hetzelfde stonden afgsteld, de ene een maat 60 en de andere een maat 62 cm.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2021 13:04

Je hebt echt de "trapper" gemeten onderaan naar bovenkant zadel.
We bedoelen de as van de crank :-) Die dus door je frame naar de andere kant loopt.

Maargoed stel je crank is 175mm dan is 100-17,5=82,5cm
Dus ik ga ervan uit dat die prima staat.

Eerlijk gezegd doe jij het juist goed! want nu neem je ook de cranklengte mee!

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 16 mar 2021 14:32

Lcsmet schreef: 16 mar 2021 13:01 Waarom nemen mensen met relatief lange benen, niet heel flexibel toch "de kleinere" maat?
Vergelijk het even, beide fietsers zijn 189 cm lang. de ene heeft een bbl van 93 cm en de andere een bbl 87 cm.
Je schrijft zelf dat je (relatief) lange benen hebt en niet flexibel bent, dan moet je juist de grotere maat nemen.
Ik heb het al tot vervelens toe geschreven, je hoeft je echt niet te spiegelen aan de profs.
Ik ben 187 cm lang en heb een bbl van 94 cm.
Ik heb een Domane in maat 62 cm (-10° stuurpen, 4mm topcap en geen spacers) terwijl een 60 cm even passend te maken is.
Op een bepaald moment heb ik 2 Domanes gehad die exact hetzelfde stonden afgsteld, de ene een maat 60 en de andere een maat 62 cm.
Dit komt voornamelijk omdat men verschillende dingen adviseert, zowel de FM als mensen op fora. Het is lastig om dan te bepalen wat de juiste keus is, als op dit forum ook aanraadt met dezelfde maten juist de kleinere maat te nemen.

Welke van de Domane 60 of 62 vond je het prettigste?

Je aanname over dat ik als prof wil fietsen is niet juist, vind ik echt totaal oninteressant. Een prof zou overigens helemaal geen endurance model kopen, maar eerder een sportiever model, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 mar 2021 15:15

Fietspeuk schreef: 16 mar 2021 14:32 ........

Welke van de Domane 60 of 62 vond je het prettigste?

Je aanname over dat ik als prof wil fietsen is niet juist,.....
Ze reden beide exact hetzelfde, waarbij de 62 wel beter was afgemonteerd.
Ik heb nu een nieuw model in maat 62 cm, enkel en alleen omdat ik dan geen spacers moet monteren.
Dus enkel om visuele redenen gekozen om terug een 62 cm te kopen.
Waarbij sommigen dan de balhoofdbuis veel te lang vinden en om die reden een 60 cm prefereren. Smaken verschillen nu éénmaal en daar is niets mis mee. :)

PS, Die "kleinere maat" en "profs" ging niet specifiek over jou hoor.
Mijn huidige Domane
Afbeelding
Mijn vorige 2 Domanes
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 29 apr 2021 09:10

Een cube gerelateerde vraag; ik heb momenteel een cube agree slt disc met di2. Deze di2 groep wil ik graag overzetten naar een andere fiets, en de mechanische ultegra naar de cube (het waarom is een langer verhaal).

Nu lijkt het me, gezien andere modellen het frame ook gebruiken met mechanische groep, dat dit frame dat zou moeten ondersteunen. De gaten zijn ervoor aanwezig, alleen vraag ik mij af hoe de kabel geleiding in de bottom bracket zou moeten lopen. Er zit momenteel een klein dicht kapje aan de onderkant, allicht moet daar een kapje met kabelgeleiding komen? Is er iemand die allicht een agree van 2018 / 2019 heeft staan met mechanische groep en weet hoe de kabels lopen?

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 29 apr 2021 14:53


Plaats reactie