Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Mooiste framemaat

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 mar 2006 23:11

Mooiste: 56 cc met 120 cm stuurpen. licht aflopende bovenbuis. 
Grappigste maat: 48 cc. 2 wielen met iets ertussen.
Meest maffe maten (sorry sorry sorry): Alles vanaf 62 cc. Als het moet, moet het, maar het ziet er erg maf uit.
Zelf: TCR maat M met 140 mm stuurpen: beetje gek, heb korte benen en lang bovenlichaam. Was is maar een normale 56...

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 08 mar 2006 04:05

Denk ook dat ik 56cc met een 12cm stuurpen het mooist vind. Mijn huidige 58CT sloping racer vind ik ook wat subtieler ogen dan mijn oude 62CT recht klimrek.

Zoals het niet "hoort" :

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 08 mar 2006 09:56

Bah!! (jammer dat ik zelf ook een grote maat rijd...)
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 mar 2006 11:54

Ja maar dat stuur staat ook te hoog
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 08 mar 2006 12:30

Neem die foto nog es met een groothoeklens, dan wordt 't helemaal niet meer om aan te zien.

fietski
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2005 15:13

fietski 08 mar 2006 20:54

ha. ik vind juist dat 56 cm heel lelijk is, zo'n driehoek zonder ruimte bij de balhoofdbuis. een fiets voor smurfen en tuinkabouters, denk ik altijd. dat showmodellen dat formaat hebben geloof ik wel, het zal best een heel gemiddelde maat zijn. maar een mooie maat is het wat mij betreft allerminst. 
wat betreft esthetische ervaring, gebaseerd op de antieke proporties van de gulden snede, is 60 cm c-c toch echt veeeeel bevredigender.
goed. het is natuurlijk een onzinnig onderwerp to begin with, ik postte dit ook meer uit totale balorigheid (en als tegenwicht tegen het vaak behoorlijk anale niveau van de posts hier) dan wat anders, maar esthetiek is wel degelijk iets dat mij, als kunsthistoricus, mateloos fascineert. de fiets uit de post van bike_addict is inderdaad een goed voorbeeld van lelijkheid.
postamble();
be realistic - demand the impossible

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 08 mar 2006 21:06

Persoonlijk vind ik de 56 ook het mooist, de verhoudingen kloppen. Tot voor kort reed ik ook nog op zo'n stalen bak waar dat stukje balhoofd zo ongelofelijk groot is. Dat vind ik persoonlijk gewoon niet zo mooi. Oudere stalen frames kunnen dan oerdegelijk zijn, het geheel klopt in mijn ogen gewoon niet
Science of Performance!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mar 2006 23:56

Hele kleine frames zijn het liefst , maar iets als 54 of 56 cm ziet er wel beter uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 09 mar 2006 00:14

Quote: Origineel geplaatst door fietski op 08 Maart 2006
ha. ik vind juist dat 56 cm heel lelijk is, zo'n driehoek zonder ruimte bij de balhoofdbuis. een fiets voor smurfen en tuinkabouters, denk ik altijd. dat showmodellen dat formaat hebben geloof ik wel, het zal best een heel gemiddelde maat zijn. maar een mooie maat is het wat mij betreft allerminst. wat betreft esthetische ervaring, gebaseerd op de antieke proporties van de gulden snede, is 60 cm c-c toch echt veeeeel bevredigender.goed. het is natuurlijk een onzinnig onderwerp to begin with, ik postte dit ook meer uit totale balorigheid (en als tegenwicht tegen het vaak behoorlijk anale niveau van de posts hier) dan wat anders, maar esthetiek is wel degelijk iets dat mij, als kunsthistoricus, mateloos fascineert. de fiets uit de post van bike_addict is inderdaad een goed voorbeeld van lelijkheid.<CRIPT language=javascript>postamble();</CRIPT>


Beste kunsthistoricus,

Kan je ook nog onderbouwen waarom een 60CC frame meer voldoet aan de 'verhoudingen' van de gulden snede?

Of klinkt dit gewoon mooi?

Groet,
Mr. Phi
be Special, ride a Special

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 09 mar 2006 12:04

Dit is echt een topic voor als het regent
ik fiets ook

fietski
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2005 15:13

fietski 11 mar 2006 13:09

beste mr. phi,
ik heb geen flauw idee of dat klopt, met die gulden snede, het klonk gewoon mooi. heb ook geen zin om nu een wikipedia-stuk te gaan copy/pasten, doe dat zelf maar, het was iets met factor 1.6, en natuurlijke verhoudigen - dat is het enige wat ik er van weet.
60 cm. gewoon de mooiste. met of zonder gulden snede. 56 cm is een kleuterfiets en niet mooi.
 
postamble();
be realistic - demand the impossible

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 11 mar 2006 13:50

Quote: Origineel geplaatst door fietski op 11 Maart 2006
beste mr. phi,ik heb geen flauw idee of dat klopt, met die gulden snede, het klonk gewoon mooi. heb ook geen zin om nu een wikipedia-stuk te gaan copy/pasten, doe dat zelf maar, het was iets met factor 1.6, en natuurlijke verhoudigen - dat is het enige wat ik er van weet.60 cm. gewoon de mooiste. met of zonder gulden snede. 56 cm is een kleuterfiets en niet mooi. <CRIPT language=javascript>postamble();</CRIPT>


Jaja, dit soort beredeneringen zijn natuurlijk uitstekend...

Wat wil je nu zeggen? Phi is de gulden snede, ongeveer 1,6, en dat getal heeft met bepaalde verhoudingen te maken. En verder geen **** met deze framemaat

Ik vind een 56 cm frame heel mooi omdat de kleurstellingen meer overeen komen met die van Van Gogh...

:s
be Special, ride a Special

Plaats reactie