Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

vermeuls
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2015 20:29

vermeuls 23 feb 2015 21:48

Hallo,
Ik overweeg de aanschaf van een Kiral (XXL; mijn lengte 195; binnenbeenlengte 95; schoenmaat 45). Er zijn niet heel veel reviews/ervaringen te vinden van gebruikers, maar op cyclingweekly (http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/ ... uota-kiral) wordt gemeld dat het risico bestaat dat door de vorm van de achtervork je het risico zou lopen met je voet (hiel) tegen de (liggende) achtervork aan te komen als je grote voeten hebt e/o je schoenplaatjes zo hebt afgesteld dat je (een beetje) met O-benen zou fietsen. Zijn er Kiral rijders die deze ervaring kunnen bevestigen dan wel ontkrachten? Verder lijkt het me namelijk een mooi bakkie...

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 16 mei 2015 10:00

Hallo, voor mijn dochter van 9 jaar heb ik Kuota Kharma xxs frame gekocht alvast voor volgend seizoen.
Het zadel zal in het eerste jaar zo laag mogelijk moeten staan. Helaas zie ik nu dat als je dat doet het lakwerk van de zadel beschadigd en je ook een stuk van het zadel af moet zagen. Jammer van zo'n mooie pen.
Vraag ; is er een goedkoper zadelpen te krijgen ?

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 29 mei 2015 13:13

Op pagina 133 is het al een keer besproken. Maar ook ik heb helaas een scheurtje onder mijn zadelklem van mijn Kuota Kharma evo uit 2014 moeten constateren.
Gelijk met mijn fm contact opgenomen en zij gaan met de importeur dit bespreken.
Nu is het nog niet zo groot. En de fm zei dat ze er bij een reparateur carbon overheen kunnen zetten. Maar ik weet niet of dat wel de oplossing is. Ik zie liever een nieuw frame tegemoet. Maar ja de Kharma wordt niet meer gemaakt.

Afbeelding
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 29 mei 2015 22:06

Borghesia schreef:Hallo, voor mijn dochter van 9 jaar heb ik Kuota Kharma xxs frame gekocht alvast voor volgend seizoen.
Het zadel zal in het eerste jaar zo laag mogelijk moeten staan. Helaas zie ik nu dat als je dat doet het lakwerk van de zadel beschadigd en je ook een stuk van het zadel af moet zagen. Jammer van zo'n mooie pen.
Vraag ; is er een goedkoper zadelpen te krijgen ?
Ik heb nog een kuraro pen. Volgens mij past deze. Heeft wel een kleine beschadiging halverwege. Pb anders even.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 29 mei 2015 22:09

bmiller schreef:Op pagina 133 is het al een keer besproken. Maar ook ik heb helaas een scheurtje onder mijn zadelklem van mijn Kuota Kharma evo uit 2014 moeten constateren.
Gelijk met mijn fm contact opgenomen en zij gaan met de importeur dit bespreken.
Nu is het nog niet zo groot. En de fm zei dat ze er bij een reparateur carbon overheen kunnen zetten. Maar ik weet niet of dat wel de oplossing is. Ik zie liever een nieuw frame tegemoet. Maar ja de Kharma wordt niet meer gemaakt.

Afbeelding
Klopt bekend probleem, matje erover lost het niet op. Design is niet zo top ivm overgang tbv klemmconstructie
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jun 2015 13:49

Zo'n scheurtje is mij nooit overkomen... Wel 2x een andere aan de voorzijde van de zitbuis... Sinds vorig juli heb ik pas een Kuota Kharma Evo frame, maar of ik nu spijt moet hebben van deze aankoop...

Frame 1 (na 2630km)
Afbeelding

Frame 2 (huidig frame - nu na 1850km)
Afbeelding

Mijn 2e frame heb ik onder garantie verkregen, maar ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met Kuota met deze zadelpenklem. Bij de klem is de enige plek waar de klemming wat nauwer zit, maar daardoor in theorie wel wat kan kantelen en druk kan uitoefenen aan de voorzijde van de zitbuis. Bij een ronde zitbuis kun je koolstof gewoon degelijk construeren, maar in een V-vorm zal dat wat moeilijker gaan.

Ik baal er wel een beetje van, aangezien ik er over 1 1/2 week mee naar de Mont Ventoux. Ook heb ik 2 weken geleden nog een nieuwe BB (vanwege irritante kraak), ketting, cassette, stuurlint en nieuwe Ultegra 6800 shifters gemonteerd. Aantal onderdelen van mijn oude Merida zaten er nog op. Voor Limburgs Mooiste zag ik het al aankomen en echt onveilig zal het frame niet zijn, zolang ik maar niet te gek doe.

Mn frame kraakt niet echt, maar dat zal binnenkort ook wel weer terugkomen. 180km tijdens Limburgs Mooiste ging in ieder geval zonder problemen.

Het liefst blijf ik natuurlijk op een Kuota fietsen, aangezien ik ook bijpassende kleding had gekocht.... :lol:
Afbeelding

Aan de andere kant neig ik ook een beetje naar een custom stalen fiets met de geometrie van de Kharma. Of ga ik toch maar weer meer mountainbiken met een nieuwe fiets, want dat doe ik eigenlijk veels te weinig.

Eerlijk gezegd vind ik de Kharma ook niet superstijf. Mijn alu Merida voelde stijver en ook mijn mountainbike voelt stijver aan. Ik houd wel van korte krachtige sprintjes af en toe, maar heb het idee dat de Kharma Evo gewoon eerder comfortabel rijdt dan sportief en bikkelhard. En daardoor ook niet superstijf is en misschien niet stevig genoeg is geconstrueerd. Daardoor fietst ie waarschijnlijk wel lekker met lange afstanden.

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 06 jun 2015 16:22

Verontrustende berichten over de zadelpen. Ik hoop dat Kuota van al de gevallen leert.
Nu heb ik ook pas een Kuota Kharma Evo gekocht voor mijn kleine dochter. Ze heeft haar gewicht wel mee (30 kg.) , ik hoop dat er geen problemen ontstaan maar ik vermoed van niet.

Als ik jou was zou ik naar een ander frame gaan kijken met een reguliere zadelpen. Daarentegen vind ik de Kharma wel een erg mooie fiets.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jun 2015 16:30

Borghesia schreef:Nu heb ik ook pas een Kuota Kharma Evo gekocht voor mijn kleine dochter. Ze heeft haar gewicht wel mee (30 kg.) , ik hoop dat er geen problemen ontstaan maar ik vermoed van niet.
Daar zou ik me ook niet zo druk om maken nee, zeker niet met 30kg. Zeker maatje XXS? Overigens dacht vond ik 70kg van mezelf niet echt teveel, hoewel ik wel op een maatje kinderfiets rijd met mijn 1.65m, dus maatje XS. In verhouding wel iets te zwaar misschien en geen Quintana gewicht...

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 06 jun 2015 17:01

Klopt maatje XXS, ze kan er over een half jaar pas op als ze 1,40 mtr. is. De Kharma heeft een goede geometrie in de kleinste maat voor kinderen. Het zadelpen heb ik ingekort en een reserve over kunnen nemen van forumlid MarcFaFo voor als ze boven de 1,50 groeit. Leuk trouwens om een Aziatische rijder te zien, dat ben ikzelf ook en enkele van mijn wielervrienden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jun 2015 17:51

Ik onderstreep de woorden van suntoro niet superstijf maar een mix van comfort en race zo is ook wel de geometrie.
Ik noem het een allemansvriend de Kuota Kharma ik heb niet de evo versie en ook geen scheurtjes etc etc.
Zeker gezien de kleurstelling altijd complimenten onderweg.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 08 jun 2015 14:07

Het scheurtjes verhaal is dan echt bij de Kharma Evo dus. Vindt het net als Nijkie een heel fijne fiets. En krijg inderdaad ook vaak complimenten.
Deze week hoor ik wat de importeur met mijn fiets gaat doen. Ben benieuwd.

@Suntoro zijn het bij jou echt diepe scheuren of is het meer de lak wat gebarsten is?
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Cleo
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2012 22:21

Cleo 08 jun 2015 18:48

Hee iedereen,

Een bekende van me had hetzelfde probleem (heeft een nieuw frame via garantie gehad) en heeft de oorzaak gevonden; de zadelpen is te smal waardoor er frictie ontstaat ook al draai je deze goed vast. Dus we hadden als tijdelijke oplossing een duc-tapeje om de pen heen (ja die kon met gemak de buis in, dus dat gaf de speling al aan). En uiteindelijk via garantie van Kuota een nieuwe zadelpen gekregen, en sindsdien geen problemen meer.

Wellicht hebben jullie wat aan deze info!
Cannondale SuperSix Ultegra (2012) + fetherlight 58mm, Giant XTC Advanced SL (2010)

Plaats reactie