Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 sep 2020 21:01

Neruub schreef: 01 sep 2020 20:56 €5000 voor een mooie kleurtje en spullen die ik niet nodig heb noem ik nou niet bepaald een goede deal.
Het is maar wat je wil.
En het is 5000 Euro - 20% korting, dan betaal je uiteindelijk 1000 Euro minder voor de zaken die jij niet nodig hebt. :)

4000 Euro voor een carbon fiets met carbon wielen en Di2, powermeter en service zal voor sommigen wel een mooie deal zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 01 sep 2020 21:16

Als je iets niet nodig hebt is het sowieso nooit een goede deal ;).

stansfield
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 01 sep 2020 21:23

Lcsmet schreef: 01 sep 2020 21:01
Neruub schreef: 01 sep 2020 20:56 €5000 voor een mooie kleurtje en spullen die ik niet nodig heb noem ik nou niet bepaald een goede deal.
Het is maar wat je wil.
En het is 5000 Euro - 20% korting, dan betaal je uiteindelijk 1000 Euro minder voor de zaken die jij niet nodig hebt. :)

4000 Euro voor een carbon fiets met carbon wielen en Di2, powermeter en service zal voor sommigen wel een mooie deal zijn.
Qua adviesprijs zit je daar al vrij snel aan bij een carbon feame, carbon wielen en di2.
Of ik moet niet naar de goede merken kijken. Sensa, Giant, Canyon.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 sep 2020 22:06

stansfield schreef: 01 sep 2020 21:23
Lcsmet schreef: 01 sep 2020 21:01
Neruub schreef: 01 sep 2020 20:56 €5000 voor een mooie kleurtje en spullen die ik niet nodig heb noem ik nou niet bepaald een goede deal.
Het is maar wat je wil.
En het is 5000 Euro - 20% korting, dan betaal je uiteindelijk 1000 Euro minder voor de zaken die jij niet nodig hebt. :)

4000 Euro voor een carbon fiets met carbon wielen en Di2, powermeter en service zal voor sommigen wel een mooie deal zijn.
Qua adviesprijs zit je daar al vrij snel aan bij een carbon feame, carbon wielen en di2.
Of ik moet niet naar de goede merken kijken. Sensa, Giant, Canyon.
Ik vind het best een goede deal (als het is wat je zoekt).

A-merk
Endurance
Leuk kleurtje (Geen zwart, grijs, wit)
Powermeter
Carbon wielen
Carbon stuur
Carbon zadelpen
Di2
Schijven
Los stuur(+ pen)
Mogelijkheid tot wat bredere banden (zonder dat je gelijk op een gravelbike rijdt)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 02 sep 2020 07:59

TL@ schreef:

Het eerste mooie kleurtje kost nu 5000€ (kan wel nog 20% korting af), heb je wel ineens DI2, powermeter en carbon wielen. Toch best een goede deal lijkt me.
Afbeelding
Met het risico dat ook dit topic in een Wim de Vos advertentie verandert: Bij welke zaak kun je zomaar 20% korting scoren op een lastig te verkrijgen fiets?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 sep 2020 08:11

zer0 schreef: 01 sep 2020 20:51
chris80 schreef: 01 sep 2020 18:42
zer0 schreef: 01 sep 2020 15:19 Heb onlangs een TCR advanced 1 2021 aangeschaft in de maat ML maar heb het gevoel dat de fiets te groot voor mij is ondanks dat mijn lengte in het maattabel valt . Ben 1.81m , binnenbeenlengte is 81,5 cm.

Ik zit voor mijn gevloek te gestrekt en moet het zadel helemaal naar voren zettne wil ik enigzins ontspannen zitten.

Wat denken jullie wellicht toch een maat M
?
Theoretisch zou die moeten passen, maar elk lichaam is anders en de TCR is best een racy model. Wat je zou kunnen proberen is er een kortere stuurpen opzetten. Ook zou je er extra spacers op kunnen zetten (mits dat kan).

En als die echt te lang is evt maat een Defy kijken..
Ik ga naar een winkel om mijzelf goed op de fiets te laten zetten ( nog geen professionele bikefit) . Heb al contact gehad met deze winkel zij verkopen enkel racefietsen en doen ook bikefits maar vinden het geen probleem om even te kijken hoe ik nu zit en wat kleine aanpassingen te maken. Voor de duidelijkheid, ik heb deze fiets online gekocht vanwege de slechte verkrijgbaarheid. Dus zit nu zelf te rommelen met het stuur en de zadelhoogte etc maar moet zeggen dat is erg lastig om zelf te doen als je net begint aan een racefiets. ( Heb hiervoor gereden op een Merida speeder 300, wat enigszins de geometrie van een racefiets heeft maar met een recht stuur) .

Ik heb het gevoel dat mijn fiets gewoon niet juist op mij staat ingesteld. Ik heb weinig kennis hiervan. Dat de TCR een racy geometrie heeft ben ik van bewust dat wist ik al toen ik hem kocht. Het is geen endurance fiets natuurlijk.

Advies van Giant :

M 171 cm to 181 cm
ML 177 cm to 187 cm

Heb nu ML dus zou je zeggen daar val ik mooi tussen in met mijn 1,81m.

Ik moet uiteraard ook wennen aan deze zithouding.

Zover ik weet heb ik geen bijzonder lange benen of romp. Vrij gemiddeld . Beenlengte ongeveer 81,5 cm.

Ik ga me maar eens goed laten adviseren want kan bijna niet geloven dat deze fiets te groot voor mij is.

Het betreft de TCR Advanced 1+ Disc pro compact om precies te zijn met een carbon wielset

Afbeelding
Just my 2 cents, als ik je fiets zo zie:

- kleiner lijkt me niet: je hebt al vrij veel spacers, dat worden er alleen maar meer
- je stuur staat echt in een hele rare stand, die zou ik eerst een goed zetten
- als je dan nog te gestrekt zit, kortere stuurpen
- als je dan nog te gestrekt zit, zadel naar voren, evt een pen zonder setback

Als ik fiets nu zo zie lijk een M/L van hetzelfde type geen goed idee...

Ik zou trouwens mijn bidonhouder op de schuine buis doen. Wel een mooie fiets trouwens.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 sep 2020 08:23

Er zit nu al een spacertoren op, een maat kleiner gaat echt niet lukken. Als deze niet past, heb je eerder een Defy nodig.

Je kan hem ook niet vergelijken met die Speedster, dat is geen race fiets. Ik zou er eerst eens een paar ritjes mee doen en zien of het went
Afbeelding

zer0
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2020 15:15

zer0 02 sep 2020 16:07

rikkert schreef: 02 sep 2020 08:11
zer0 schreef: 01 sep 2020 20:51
chris80 schreef: 01 sep 2020 18:42

Theoretisch zou die moeten passen, maar elk lichaam is anders en de TCR is best een racy model. Wat je zou kunnen proberen is er een kortere stuurpen opzetten. Ook zou je er extra spacers op kunnen zetten (mits dat kan).

En als die echt te lang is evt maat een Defy kijken..
Ik ga naar een winkel om mijzelf goed op de fiets te laten zetten ( nog geen professionele bikefit) . Heb al contact gehad met deze winkel zij verkopen enkel racefietsen en doen ook bikefits maar vinden het geen probleem om even te kijken hoe ik nu zit en wat kleine aanpassingen te maken. Voor de duidelijkheid, ik heb deze fiets online gekocht vanwege de slechte verkrijgbaarheid. Dus zit nu zelf te rommelen met het stuur en de zadelhoogte etc maar moet zeggen dat is erg lastig om zelf te doen als je net begint aan een racefiets. ( Heb hiervoor gereden op een Merida speeder 300, wat enigszins de geometrie van een racefiets heeft maar met een recht stuur) .

Ik heb het gevoel dat mijn fiets gewoon niet juist op mij staat ingesteld. Ik heb weinig kennis hiervan. Dat de TCR een racy geometrie heeft ben ik van bewust dat wist ik al toen ik hem kocht. Het is geen endurance fiets natuurlijk.

Advies van Giant :

M 171 cm to 181 cm
ML 177 cm to 187 cm

Heb nu ML dus zou je zeggen daar val ik mooi tussen in met mijn 1,81m.

Ik moet uiteraard ook wennen aan deze zithouding.

Zover ik weet heb ik geen bijzonder lange benen of romp. Vrij gemiddeld . Beenlengte ongeveer 81,5 cm.

Ik ga me maar eens goed laten adviseren want kan bijna niet geloven dat deze fiets te groot voor mij is.

Het betreft de TCR Advanced 1+ Disc pro compact om precies te zijn met een carbon wielset

Afbeelding
Just my 2 cents, als ik je fiets zo zie:

- kleiner lijkt me niet: je hebt al vrij veel spacers, dat worden er alleen maar meer
- je stuur staat echt in een hele rare stand, die zou ik eerst een goed zetten
- als je dan nog te gestrekt zit, kortere stuurpen
- als je dan nog te gestrekt zit, zadel naar voren, evt een pen zonder setback

Als ik fiets nu zo zie lijk een M/L van hetzelfde type geen goed idee...

Ik zou trouwens mijn bidonhouder op de schuine buis doen. Wel een mooie fiets trouwens.
Ik heb er mee gereden en heb totaal geen moeite met de zithouding. Kreeg echter het idee dat ik niet goed bij de remgrepen kon komen. Daardoor zat ik mijzelf druk te maken dat dit misschien niet de juiste framemaat voor mij is. Maar denk dat het eerder komt door een verkeerde stuur stand, remgrepen die wellicht niet goed afgesteld staat of het zadel.

Over het stuur gesproken kun je uitleggen hoe die moet staan ?

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 02 sep 2020 16:37

Ongeveer zoals hier op de foto: https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2021. Overigens verwacht ik dat je hem ook wel zo hebt staan, maar dat je eigen foto vertekent door de hoek.

Je remgrepen/hendels kun je wat dichterbij zetten, zie https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 07-ENG.pdf (pagina 53)

zer0
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2020 15:15

zer0 02 sep 2020 21:38

Bedankt voor jullie input. Morgen ga ik langs de FM om met goed op de fiets te laten zetten :)

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 02 sep 2020 22:46

Hallo Zero, als je zadel zover naar voren staat, kun je het onderste gedeelte van de zadelklem horizontaal 180 graden draaien. Dan is je (virtuele) setback -0,5 cm ipv 1,5cm dacht ik. Zit je verder naar voren tov trapas en de zadel rails wordt mooi in het midden geklemd. Tenminste als nog steeds de "variant" pen wordt gebruikt bij het 2021 model. In combinatie met een cm kortere stuurpen heb je gelijk een heel ander gevoel op de fiets, terwijl je balhoofd ook niet te laag wordt.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 03 sep 2020 08:39

zer0 schreef: 01 sep 2020 15:19 Heb onlangs een TCR advanced 1 2021 aangeschaft in de maat ML maar heb het gevoel dat de fiets te groot voor mij is ondanks dat mijn lengte in het maattabel valt . Ben 1.81m , binnenbeenlengte is 81,5 cm.

Ik zit voor mijn gevloek te gestrekt en moet het zadel helemaal naar voren zettne wil ik enigzins ontspannen zitten.

Wat denken jullie wellicht toch een maat M
?
Ben zelf 178 met een BBL Van 81, en dat is al weinig. Een BBL van 81 voor 181 is dus in principe (heel) korte benen en een redelijk lang bovenlijf - indien goed gemeten..
Zit zelf op een M, een ML kon ik op maar zat me ook niet comfortabel - hoewel het volgens de specs zeker kon. De reach tussen M en ML scheelt maar 5mm, lijkt me straf dat je daardoor een te gestrekt gevoel hebt. De stuurpen is dan weer 110 ipv 100, maar ik heb bvb een 120 stuurpen op de M, ik zit wel graag gestrekt - dat ontlast de onderrug.

Paar bedenkingen: je zadelpen lijkt me op de foto vrij hoog te staan voor een ML met een BBL van 81, maar opnieuw het is maar een foto. Mijn zadel staat rond de 72cm (center BB tot zadel).
En de spacertoren waar iedereen naar verwijst lijkt me logisch gezien je de fiets online hebt gekocht, maar conclusie is blijkbaar dat je dan zeker niet lager mag. Is dat wel zo, zou je niet comfortabeler zitten met minder spacers? De stack is 1,8 cm hoger bij ML tov M, ikzelf zit met 1,5cm spacers (en ik ben niet de lenigste). Dus je zit zeker een paar cm hoger.

Succes.

Plaats reactie