Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Paulus09
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2019 20:16

Paulus09 13 okt 2019 20:42

Hallo forum leden. Ik zag al wat mooie giants voorbij komen dus ik dacht ik ga ook eens wat dr op zetten. Ik heb een defy en een tcr uit 2018 staan. Vorig jaar zomer ben ik begonnen met wielrennen. Inmiddels al wat uitgebreid met wat wielsets en de tcr. Prachtige sport. Hier een foto van mn tcr advanced pro disc 2018. Met als upgrade een slr carbon aero stuur en een wielset van fast forward f6d dt240s. Ik zit nog te spelen met mn stuuras. Met mijn defy was dit makelijker. Dat was meteen maximaal inkorten. Maar met de tcr moet ik daar toch ff aan wennen vandaar nog niet maximaal ingekort.
Bijlagen
20190921_171324.jpg

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 14 okt 2019 16:34

Enkele weken geleden heb ik een nieuwe Giant aangeschaft. Doel is om de fiets te gaan gebruiken om naar het werk op en neer te rijden. Daarom heb ik er spatbordjes en een bagagedrager op gezet. Ook andere bandjes, een andere cassette en een ander zadel. Vandaag de eerste dag van de herfstvakantie, eindelijk tijd om een en ander te monteren.

Afbeelding

Ik heb deze fiets speciaal gekocht vanwege de bevestigingspunten voor spatborden. Toch viel dat niet mee. De hendeltjes van de steekas botsen met de schroefjes van de spatborden. Voor heb ik dat opgelost door de steekas te vervangen door een steekas zonder hendel.

Spatbord achter mist ook een bevestigingspunt in de buurt van het crankstel. Dat heb ik maar met een tyrap opgelost.

Bevestigingspunt voor (op de plek waar traditioneel de velgrem gemonteerd werd) is me me ook niet helemaal duidelijk. Het boutje gaat er maar een stukje in. Weet iemand welke draad dat is?

Fiets wordt standaard geleverd met een klem die om de zadelpen geschoven kan worden. Daar moet dan de bagagedrager aan bevestigd worden. Maar dat is blijkbaar buiten maat XL gerekend, want het pastte van geens kanten. Daarom heb ik bij de verwarmingsboer een leidingklem gehaald. Ziet er niet geweldig uit, maar het werkt wel.

Afbeelding

Voorlopig ga ik het even aankijken met het bijzondere remsysteem (Giant Conduct). Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd nog een setje hydraulische shifters en remmen kopen. Beetje een suf systeem imho, niet in de laatste plaats omdat het wel moeilijk wordt om een langere of kortere stuurpen te monteren.

hayes

hayes 14 okt 2019 21:26

Vandaag op de Contend Ar 1 gebotst.
Figuurlijk dan toch.
Ik vind nergens info over wanneer die in Europa beschikbaar wordt.
edit: nu toch gevonden in Duitsland.

Lijkt me een heel serieuze kandidaat als gravel/commuterbike.

Afbeelding

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 14 okt 2019 22:44

hayes schreef: 14 okt 2019 21:26 Vandaag op de Contend Ar 1 gebotst.
Figuurlijk dan toch.
Ik vind nergens info over wanneer die in Europa beschikbaar wordt.
edit: nu toch gevonden in Duitsland.

Lijkt me een heel serieuze kandidaat als gravel/commuterbike.

Afbeelding
Amai, knappe fiets voor niet teveel geld!

Ik houd hem ook in de gaten nu.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 14 okt 2019 23:18

hayes schreef: 14 okt 2019 21:26 Vandaag op de Contend Ar 1 gebotst.
Figuurlijk dan toch.
Ik vind nergens info over wanneer die in Europa beschikbaar wordt.
edit: nu toch gevonden in Duitsland.

Lijkt me een heel serieuze kandidaat als gravel/commuterbike.

Afbeelding
Hier precies hetzelfde. Ik heb nu een alu Defy met een geo die hier heel dichtbij zit en die ik op de weg een stuk prettiger vind rijden dan mijn huidige gravelfiets. Ik zou graag beide combineren.

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 15 okt 2019 20:45

Weet iemand trouwens ook of giant aluminium inserts gebruikt bij het huidige tcr advanced frame bij het bb? Of gaat de pressfit rechtstreeks het carbon in. Maakt dit trouwens nog wat uit voor de duurzaamheid van het frame?

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 15 okt 2019 21:50

hanschen schreef: 15 okt 2019 20:45 Weet iemand trouwens ook of giant aluminium inserts gebruikt bij het huidige tcr advanced frame bij het bb? Of gaat de pressfit rechtstreeks het carbon in. Maakt dit trouwens nog wat uit voor de duurzaamheid van het frame?
In m'n 2013 TCR Advanced (SL) frame zitten geen aluminium inserts. De trapas-lagers worden direct in 't carbon frame geperst.

Voor duurzaamheid van 't frame maakt 't niet uit; trapas-lagers worden niet vaak vervangen, en 't zijn de lagers die slijten, niet je cups of frame.

(Aluminium inserts zijn vooral interessant in frames waar de fabrikant de trapaslager gaten niet binnen de juiste toleranties kan fabriceren; dan ontstaat er gekraak).

William

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 15 okt 2019 22:48

Nou na een winter is mn trapas lager (ook pressfit, in alu frame) al overleden van mn winterfiets. Ik wil eigenlijk af van een zomer en winterfiets en gewoon het hele jaar op mn tcr gaan rijden. Mn idee was dat als ik dan minimaal een keer per seizoen mn trapas lager moet vervangen, mn frame snel zal uitlubberen met een frame zonder alu inserts. Dit is dus gewoon koudwatervrees? Eigenlijk is de vraag dus of je min of meer onbeperkt je pressfitlagers kunt vervangen op een carbon bb.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2019 15:14

Mijn TCR (2017) heeft tot deze zomer met het eerste BB gebold, dan vervangen maar had nog verder gekunnen (BB moest eruit omdat de junctionbox van de DI2 tegen het frame tikte, blijkbaar niet goed ingepakt bij het plaatsen, dan maar ineens vervangen)

Ik rijd in slecht weer ook gewoon door met de fiets. Er zit geen alu bus in de fiets.

Elke 2 jaar een ander BB, daar gaat niets van verslijten.
Afbeelding

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 16 okt 2019 19:27

Beide berichten klinken vrij geruststellend :D

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2019 07:50

joeptimmermans schreef: 14 okt 2019 16:34 Voorlopig ga ik het even aankijken met het bijzondere remsysteem (Giant Conduct). Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd nog een setje hydraulische shifters en remmen kopen. Beetje een suf systeem imho, niet in de laatste plaats omdat het wel moeilijk wordt om een langere of kortere stuurpen te monteren.
Voor gewoon woon-werk (en ook nog wel bij veel heftiger gebruik) kom je ook prima tot stilstand met Avid BB7 of TRP Spyre, dat zou je ook nog kunnen overwegen als die Giant remmen ooit sneuvelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 17 okt 2019 12:42

@Joep; Het "Conduct" systeem maakt gewoon gebruik van een reguliere Giant Connect stuurpen. Het Conduct reservoir draai je daar met 4 bouten aan en werkt dan ook als klem voor je stuur. Lijkt dan redelijk eenvoudig om eventueel je stuurpen aan te passen😇

Plaats reactie