Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

spaarne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2018 14:37

spaarne 09 jul 2018 14:54

Ik heb nu al een tijd een Giant TCR Advanced 1 model uit 2011/2012. Het is een model met een full carbon frame en vork. De groep heeft afgelopen jaar een upgrade gehad naar Ultegra 6800 inclusief Ultegra wielset. Nu ben ik dit jaar gaan lezen op dit forum en kwam dit topic tegen met natuurlijk de nieuwe modellen van de Giant TCR Advanced.

Vraag aan jullie is of upgraden van het frame naar een recenter model veel toevoegt in rijeigenschappen, gewicht of andere voordelen?

Mijn TCR Advanced 1 is er nog eentje met een Overdrive 1 balhoofd (eerste versie dus) en "Advanced SL-Grade Composite, Full-Composite OverDrive Steerer".

Bij de nieuwere modellen Advanced 1 zie ik een "Advanced-Grade Composite, Hybrid OverDrive Steerer" met volgens mij een Overdrive 2 balhoofd.

Ik weet niet waar het 'hybrid' voor staat maar blijkbaar is er in de loop der jaren iets veranderd aan de samenstelling van de stuurbuis van full-composite naar hybrid. Verder weet ik niet of bijv. de geometrie of het materiaal van het frame verbeterd is?

Dit is in ieder geval het model wat ik heb, maar dan dus met upgrades van Shimano 6800 groep, wielen. Is een upgrade naar een nieuwer frame het waard?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door spaarne op 11 jul 2018 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 jul 2018 20:53

Nee, eigenlijk niet. Een tcr advanced pro is fractioneel beter en de isp variant zal daar nog iets boven zitten maar ik zou lekker wachten tot de naar disc wil of het huidige frame "op" is of je echt iets nieuws wilt.

spaarne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2018 14:37

spaarne 11 jul 2018 09:04

Oke maar zeg een TCR Advanced 1 2018 is dus niet verbeterd tov van een TCR Advanced 1 2011, afgezien van interne versus externe kabelgeleiding en een modernere paintjob? Enig idee wat het 'Hybrid OverDrive Steerer' van de nieuwe Advanced 1 inhoudt tov de oude full composite?

Wanneer is zo'n frame 'op', afgezien van schade door een val natuurlijk. Er zitten een paar kleine krasjes en butsjes op door het gebruik.. Wordt een frame slecht na zeg 5 of 10 jaar fietsen? Of veroudert het composiet gewoon?

spaarne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2018 14:37

spaarne 11 jul 2018 10:35

Kom er net achter dat je sinds de introductie van de TCR Advanced Pro in 2015 deze moet vergelijken met de TCR Advanced van de jaren daarvoor qua frame en afmontage. Ze hebben dus een 'upgrade' in naamgeving gehad (marketing). Vandaar dat verschil full composite pre 2015 vs hybrid steerer post 2015, het is eigenlijk een andere serie. Ik moet dus naar de Advanced Pro kijken.

Zie:
https://www.bikeradar.com/forums/viewto ... #p19058574

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 11 jul 2018 12:03

Waarom denk je dat die niet is verbeterd? Zo kan je stellen dat geen enkele fiets beter is geworden....wat ook wel kan kloppen hoor, daar niet van :-)

Ik denk dat het productieproces van carbonframes vooral is verbeterd over de jaren heen. Mijn eerste carbon frame uit 2005 was een slappe vod. Maar dat lag imo niet aan het ontwerp.

Op youtube is er een leuk kanaal van iemand die frames doormidden snijdt en analyseert op productiefouten. Recente frames (ongeacht het merk of ontwerp) zien er vanbinnen toch beter uit dan oude frames.

De TCR is qua ontwerp weinig veranderd, maar ik gok dat de (productie)kwaliteit er wel op vooruit is gegaan.
Dat is ook veel belangrijker dan de 'aero' of 'comfort' marketingpoespas. Met gedrochten van frames als gevolg.

spaarne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2018 14:37

spaarne 11 jul 2018 15:04

Ja dat was dus mijn vraag, zijn er echte verbeteringen aan het frame wat betreft gewicht, rijeigenschappen etc voor het huidige frame vs een frame van 6 jaar geleden? Ik snap dat rijeigenschappen moeilijk te zeggen is op basis van specs maar dacht misschien zijn er hier mensen met ervaring op zowel een ouder als nieuw model.

Ik ervaar mijn oudere TCR advanced niet als een slap vod, zowel de bottom bracket shell als het balhoofd en de onderbuis zijn flink oversized. Nou ben ik ook geen krachtrijder, ik rijd meer op hoog ritme.

Thx voor de Youtube tip, ik zal eens kijken of ik die filmpjes kan vinden.

Gebruikersavatar
jelmerjager
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26

Gebruikersavatar jelmerjager 11 jul 2018 17:21

@Spaarne; je naam doet vermoeden dat je uit Haarlem komt. In dat geval ben je zeer welkom om mijn advanced disc eens te proberen naast je eigen fiets? Stuur gerust even PB.

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 11 jul 2018 22:12

Ik heb een 2011 TCR Advanced SL ISP ("normale" vorkbuis) en een 2013 (Rabobank) TCR Advanced SL ISP met Overdrive 2 voorvork. De frames verschillen ook op andere plekken.

De 2013 Overdrive 2 TCR is echt stijver aan de voorkant; de fiets daalt fijner en rustiger af. Het nadeel van de 2013 TCR is dat deze minder ruimte laat voor bredere (=hogere) banden; zowel de voorkvork als de bracket laat erg weinig ruimte over tussen loopvlak en frame wanneer ik 25mm Conti's monteer. De 2011 TCR laat meer ruimte over dan de 2013 TCR.
En de meest recente TCRs zullen ook ontworpen zijn op bredere banden.

William

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 16 jul 2018 16:33

Ik ben sinds 2015 alweer in het bezit van een Gian Propel Advanced 2. Onlangs heb ik nieuwe wielen gemonteerd omdat mijn Cosmic's het na een val helaas hadden begeven... Dus...

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

De Mavic Cosmic Carbone SLS hebben plaats gemaakt voor Infinito R5AC. Prachtig setje! Ietsjes lichter dan de Cosmics, rijden heerlijk.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jul 2018 19:42

Die hybrid stuurbuis is de benaming voor de alu stuurbuis met carbon vork en komt volgens mij enkel op de goedkopere modellen.

ik heb de goedkopere versie en die stuurt al enorm strak :D

Ik denk niet dat je erg veel verschil gaat voelen tussen je oude TCR en een nieuwe. Maar als je graag een nieuwe koopt, altijd doen :-)
Afbeelding

Xell
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2016 17:53

Xell 18 jul 2018 10:39

Ik heb sinds kort een Propel, heeft er iemand idee welke remblokken ik in de toekomst ga moeten kopen voor de speedcontrol SL remmen? Ik ga binnenkort carbon wielen kopen...

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 18 jul 2018 10:44

Xell schreef: 18 jul 2018 10:39 Ik heb sinds kort een Propel, heeft er iemand idee welke remblokken ik in de toekomst ga moeten kopen voor de speedcontrol SL remmen? Ik ga binnenkort carbon wielen kopen...
Weet je al wat voor carbon wielen? Als je voor vol-carbon gaat heb je sowieso andere blokjes nodig. Als je gaat voor carbon met aluminium remrand kan je met de huidige blokjes blijven remmen.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Plaats reactie