Giant
Hallo forum leden. Ik zag al wat mooie giants voorbij komen dus ik dacht ik ga ook eens wat dr op zetten. Ik heb een defy en een tcr uit 2018 staan. Vorig jaar zomer ben ik begonnen met wielrennen. Inmiddels al wat uitgebreid met wat wielsets en de tcr. Prachtige sport. Hier een foto van mn tcr advanced pro disc 2018. Met als upgrade een slr carbon aero stuur en een wielset van fast forward f6d dt240s. Ik zit nog te spelen met mn stuuras. Met mijn defy was dit makelijker. Dat was meteen maximaal inkorten. Maar met de tcr moet ik daar toch ff aan wennen vandaar nog niet maximaal ingekort.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Enkele weken geleden heb ik een nieuwe Giant aangeschaft. Doel is om de fiets te gaan gebruiken om naar het werk op en neer te rijden. Daarom heb ik er spatbordjes en een bagagedrager op gezet. Ook andere bandjes, een andere cassette en een ander zadel. Vandaag de eerste dag van de herfstvakantie, eindelijk tijd om een en ander te monteren.
Ik heb deze fiets speciaal gekocht vanwege de bevestigingspunten voor spatborden. Toch viel dat niet mee. De hendeltjes van de steekas botsen met de schroefjes van de spatborden. Voor heb ik dat opgelost door de steekas te vervangen door een steekas zonder hendel.
Spatbord achter mist ook een bevestigingspunt in de buurt van het crankstel. Dat heb ik maar met een tyrap opgelost.
Bevestigingspunt voor (op de plek waar traditioneel de velgrem gemonteerd werd) is me me ook niet helemaal duidelijk. Het boutje gaat er maar een stukje in. Weet iemand welke draad dat is?
Fiets wordt standaard geleverd met een klem die om de zadelpen geschoven kan worden. Daar moet dan de bagagedrager aan bevestigd worden. Maar dat is blijkbaar buiten maat XL gerekend, want het pastte van geens kanten. Daarom heb ik bij de verwarmingsboer een leidingklem gehaald. Ziet er niet geweldig uit, maar het werkt wel.
Voorlopig ga ik het even aankijken met het bijzondere remsysteem (Giant Conduct). Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd nog een setje hydraulische shifters en remmen kopen. Beetje een suf systeem imho, niet in de laatste plaats omdat het wel moeilijk wordt om een langere of kortere stuurpen te monteren.
Ik heb deze fiets speciaal gekocht vanwege de bevestigingspunten voor spatborden. Toch viel dat niet mee. De hendeltjes van de steekas botsen met de schroefjes van de spatborden. Voor heb ik dat opgelost door de steekas te vervangen door een steekas zonder hendel.
Spatbord achter mist ook een bevestigingspunt in de buurt van het crankstel. Dat heb ik maar met een tyrap opgelost.
Bevestigingspunt voor (op de plek waar traditioneel de velgrem gemonteerd werd) is me me ook niet helemaal duidelijk. Het boutje gaat er maar een stukje in. Weet iemand welke draad dat is?
Fiets wordt standaard geleverd met een klem die om de zadelpen geschoven kan worden. Daar moet dan de bagagedrager aan bevestigd worden. Maar dat is blijkbaar buiten maat XL gerekend, want het pastte van geens kanten. Daarom heb ik bij de verwarmingsboer een leidingklem gehaald. Ziet er niet geweldig uit, maar het werkt wel.
Voorlopig ga ik het even aankijken met het bijzondere remsysteem (Giant Conduct). Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd nog een setje hydraulische shifters en remmen kopen. Beetje een suf systeem imho, niet in de laatste plaats omdat het wel moeilijk wordt om een langere of kortere stuurpen te monteren.
Vandaag op de Contend Ar 1 gebotst.
Figuurlijk dan toch.
Ik vind nergens info over wanneer die in Europa beschikbaar wordt.
edit: nu toch gevonden in Duitsland.
Lijkt me een heel serieuze kandidaat als gravel/commuterbike.
Figuurlijk dan toch.
Ik vind nergens info over wanneer die in Europa beschikbaar wordt.
edit: nu toch gevonden in Duitsland.
Lijkt me een heel serieuze kandidaat als gravel/commuterbike.
Amai, knappe fiets voor niet teveel geld!
Ik houd hem ook in de gaten nu.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Hier precies hetzelfde. Ik heb nu een alu Defy met een geo die hier heel dichtbij zit en die ik op de weg een stuk prettiger vind rijden dan mijn huidige gravelfiets. Ik zou graag beide combineren.
In m'n 2013 TCR Advanced (SL) frame zitten geen aluminium inserts. De trapas-lagers worden direct in 't carbon frame geperst.
Voor duurzaamheid van 't frame maakt 't niet uit; trapas-lagers worden niet vaak vervangen, en 't zijn de lagers die slijten, niet je cups of frame.
(Aluminium inserts zijn vooral interessant in frames waar de fabrikant de trapaslager gaten niet binnen de juiste toleranties kan fabriceren; dan ontstaat er gekraak).
William
Nou na een winter is mn trapas lager (ook pressfit, in alu frame) al overleden van mn winterfiets. Ik wil eigenlijk af van een zomer en winterfiets en gewoon het hele jaar op mn tcr gaan rijden. Mn idee was dat als ik dan minimaal een keer per seizoen mn trapas lager moet vervangen, mn frame snel zal uitlubberen met een frame zonder alu inserts. Dit is dus gewoon koudwatervrees? Eigenlijk is de vraag dus of je min of meer onbeperkt je pressfitlagers kunt vervangen op een carbon bb.
Mijn TCR (2017) heeft tot deze zomer met het eerste BB gebold, dan vervangen maar had nog verder gekunnen (BB moest eruit omdat de junctionbox van de DI2 tegen het frame tikte, blijkbaar niet goed ingepakt bij het plaatsen, dan maar ineens vervangen)
Ik rijd in slecht weer ook gewoon door met de fiets. Er zit geen alu bus in de fiets.
Elke 2 jaar een ander BB, daar gaat niets van verslijten.
Ik rijd in slecht weer ook gewoon door met de fiets. Er zit geen alu bus in de fiets.
Elke 2 jaar een ander BB, daar gaat niets van verslijten.
Voor gewoon woon-werk (en ook nog wel bij veel heftiger gebruik) kom je ook prima tot stilstand met Avid BB7 of TRP Spyre, dat zou je ook nog kunnen overwegen als die Giant remmen ooit sneuvelen.joeptimmermans schreef: ↑14 okt 2019 16:34 Voorlopig ga ik het even aankijken met het bijzondere remsysteem (Giant Conduct). Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd nog een setje hydraulische shifters en remmen kopen. Beetje een suf systeem imho, niet in de laatste plaats omdat het wel moeilijk wordt om een langere of kortere stuurpen te monteren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
@Joep; Het "Conduct" systeem maakt gewoon gebruik van een reguliere Giant Connect stuurpen. Het Conduct reservoir draai je daar met 4 bouten aan en werkt dan ook als klem voor je stuur. Lijkt dan redelijk eenvoudig om eventueel je stuurpen aan te passen