Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2021 09:32

Ik zou de Giant wielen laten staan, enkel en alleen omdat ze hookless zijn en de compatibiliteit erg beperkt is (enkel tubeless banden en dan nog lang niet alle tubeless banden)

Carbon wielen is vooral voor de looks, dus waarom zouden die niet in een alu frame mogen?

Ik zou zelf ook twijfelen: carbon wielen of carbon fiets? (maar waarschijnlijk voor de carbon fiets gaan en wat sparen voor de wielen in een later stadium)
Afbeelding

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 29 sep 2021 13:11

TL@ schreef: 29 sep 2021 09:32 Ik zou de Giant wielen laten staan, enkel en alleen omdat ze hookless zijn en de compatibiliteit erg beperkt is (enkel tubeless banden en dan nog lang niet alle tubeless banden)

Carbon wielen is vooral voor de looks, dus waarom zouden die niet in een alu frame mogen?

Ik zou zelf ook twijfelen: carbon wielen of carbon fiets? (maar waarschijnlijk voor de carbon fiets gaan en wat sparen voor de wielen in een later stadium)
Is dit bericht voor mij of Royalstar?
Ik ga zo sowieso voor een carbon frame ;)
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2021 14:23

TL@ schreef: 29 sep 2021 09:32 Ik zou de Giant wielen laten staan, enkel en alleen omdat ze hookless zijn en de compatibiliteit erg beperkt is (enkel tubeless banden en dan nog lang niet alle tubeless banden)

Carbon wielen is vooral voor de looks, dus waarom zouden die niet in een alu frame mogen?

Ik zou zelf ook twijfelen: carbon wielen of carbon fiets? (maar waarschijnlijk voor de carbon fiets gaan en wat sparen voor de wielen in een later stadium)
Alles mag maar wielen upgraden is makkelijker dan een frame. Vandaar mijn opmerking.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2021 14:41

loonatik schreef: 29 sep 2021 13:11
TL@ schreef: 29 sep 2021 09:32 Ik zou de Giant wielen laten staan, enkel en alleen omdat ze hookless zijn en de compatibiliteit erg beperkt is (enkel tubeless banden en dan nog lang niet alle tubeless banden)

Carbon wielen is vooral voor de looks, dus waarom zouden die niet in een alu frame mogen?

Ik zou zelf ook twijfelen: carbon wielen of carbon fiets? (maar waarschijnlijk voor de carbon fiets gaan en wat sparen voor de wielen in een later stadium)
Is dit bericht voor mij of Royalstar?
Ik ga zo sowieso voor een carbon frame ;)
Voor jullie beiden :mrgreen: (eerste deel over hookless (SLR-2 42) voor jouw :D )
Afbeelding

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 29 sep 2021 16:33

TL@ schreef: 29 sep 2021 14:41
loonatik schreef: 29 sep 2021 13:11
TL@ schreef: 29 sep 2021 09:32 Ik zou de Giant wielen laten staan, enkel en alleen omdat ze hookless zijn en de compatibiliteit erg beperkt is (enkel tubeless banden en dan nog lang niet alle tubeless banden)

Carbon wielen is vooral voor de looks, dus waarom zouden die niet in een alu frame mogen?

Ik zou zelf ook twijfelen: carbon wielen of carbon fiets? (maar waarschijnlijk voor de carbon fiets gaan en wat sparen voor de wielen in een later stadium)
Is dit bericht voor mij of Royalstar?
Ik ga zo sowieso voor een carbon frame ;)
Voor jullie beiden :mrgreen: (eerste deel over hookless (SLR-2 42) voor jouw :D )
Oh wow dat was mij nog niet eens opgevallen dat ze hookless zijn.
Dat is wel een enorm nadeel ja.

Is dit iets nieuws? is de verwachting dat er meer geschikte banden bij komen?
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2021 18:57

Het lijstje wordt in ieder geval niet echt vlot aangevuld.

Staat je voorkeurband in het lijstje, dan is er natuurlijk geen probleem:
Afbeelding

Die Giant en Cadex (ook Giant) banden zijn echt niet aan te raden (houten banden, rijden echt niet prettig) maar de Maxxis zou wel goed zijn en de Schwalbes zijn ook gewoon goede banden (zelfs erg goed)
Afbeelding

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 29 sep 2021 19:29

TL@ schreef: 29 sep 2021 18:57 Het lijstje wordt in ieder geval niet echt vlot aangevuld.

Staat je voorkeurband in het lijstje, dan is er natuurlijk geen probleem:
Afbeelding

Die Giant en Cadex (ook Giant) banden zijn echt niet aan te raden (houten banden, rijden echt niet prettig) maar de Maxxis zou wel goed zijn en de Schwalbes zijn ook gewoon goede banden (zelfs erg goed)
Ik rij op mijn huidige fiets op de gp 5000's maar als de Pro ones goed zijn dan voorzie ik geen probleem met deze wielen.

Maar lees dat je dan maar 5 bar erin kan doen... ?!

Denk er nog even over na.
Hij staat sowieso in de backorder bij ons.. week 20.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2021 20:22

Hangt er natuurlijk allemaal vanaf welke maat je neemt.

In mijn One's op de gravelfiets (28mm) zit ook maar 5bar (4.5bar vooraan) en dat moet zeker niet meer zijn.

In de Pro One's op de koersfiets (25mm) deed ik 5.5bar (5 bar vooraan), soms iets meer.
Ik was er op zich wel tevreden van maar ze slijten wel erg snel (de Pro One, de gewone One niet)

Nu met de Vittoria Corsa Control doe ik ook 5.5bar (5 bar vooraan), soms iets minder. Dat is een veel prettigere band. Soepeler en meer grip.

Volgende set wordt een Michelin Power TLR (25mm).

Ik verander al eens graag, daarom dat ik niet snel voor een hookless velg zal opteren. Ik heb graag veel opties :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 29 sep 2021 20:49

Ik heb 5500 km met die set Gavia's gedaan, ik vond ze echt niet slecht! Nee, het is niet de meest soepele band die er is, maar beroerd vond ik ze zeker niet. Ook in natte omstandigheden weinig tot geen gebrek gehad aan grip. Uiteindelijk vervangen omdat het canvas zichtbaar was, maar niet één (merkbaar) lek gehad.

Op een wiel dat intern breder is, kun je makkelijk met lagere druk rijden. Ik heb de SLR1 en rijd met 25mm tubeless 5,5 en 6 bar in de zomer. Laatst met een set Zipp wielen en 28mm banden zelfs 4,5 en 5 bar gereden, zonder problemen.

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 30 sep 2021 07:12

Ik ga sowieso minimaal 28mm rijden. Hij komt zelf met die Gavias van 33mm. Ben gewend aan 7 bars maar heb ook nooit tubeless gereden en breder dan 25mm.
Denk dat ik er gewoon voor ga.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 30 sep 2021 12:26

Royalstar schreef: 28 sep 2021 11:19 Contend AR 1 .jpg

Vandaag een optie genomen op deze mooie fiets. Komt binnen week 5 in 2022, nog wat tijd om te sparen dus :)
Nu twijfel ik wel om direct carbon wielen er op te steken,
Meerprijs 700 euro voor de Giant SLR-2 wielen.

Zijn deze wielen het waard of kijk ik best later eens voor een opportuniteit via MP of online?

Toevallig iemand die al op deze fiets rijdt? Ik hoor het graag.
Ik heb hem nu een jaar. De AR zit tussen de Revolt en de Contend SL of Defy in. M.a.w. zeer comfortabel en gericht op veelzijdigheid, niet op snelheid. De standaard wielset is zwaar en heeft breed rubber met enig profiel (in werkelijkheid zelfs 34 mm). Daarmee is ie gericht op asfalt/licht gravel en schelpenpaadjes. Met een setje noppenbanden kun je tot 41/42 mm kwijt in het frame, wat hem geschikt maakt voor de meeste gravelroutes in NL. Ik zelf gebruik hem vooral voor lange tochten over gemixte ondergrond en met een extra wielset ook voor gravel over de Veluwe en af en toe een makkelijke single track.

Maar een lichte (klim)wielset met wat smaller rubber maakt hem ongetwijfeld wat vinniger, maar een racemonster of klimfiets gaat het natuurlijk nooit worden. Rijd je vooral op asfalt en gaat het je om snelheid dan zou je ook een andere fiets (Defy of TCR) kunnen overwegen.

Hoe dan ook een fijne fiets, juist omdat je er vrijwel alles mee kunt. Overigens is m'n frame inmiddels vervangen. De voorvork bevatte een productiefout waardoor de lagers zich in het frame en vork begonnen te vreten. Dus bij een krakend balhoofd meteen aan de bel trekken.

Royalstar
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 sep 2021 08:57

Royalstar 30 sep 2021 12:38

Thx Kennya, het lijkt dan ook aangewezen om ietsje meer te sparen en voor een type Defy te gaan..
Comfort maar toch iets meer snelheid :)

Plaats reactie