Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Smultie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:02

Smultie 26 apr 2019 18:54

De Contend is maat L. Stack/Reach 605/390. Hier heb ik 18-20 mm spacers verwijderd.

M'n voorkeur gaat uit naar de M/L TCR. Vind dat er mooier uitzien, het is lichter + zou (volgens het eerder geplaatste schema) prima passen op m'n lichaamslengte. Dan gaat Stack/Reach dus naar 562/398.

Dus, resumé:
Afbeelding

Voorkeur voor M/L, maar het moet natuurlijk wél passen :P

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 26 apr 2019 19:09

Je hebt spacers verwijderd, maar dat is niet zo interessant. De vraag is hoeveel je er nog over hebt.

Een maatje ML is echt niet mooier als je een spacertoren van 10 centimeter nodig hebt om 'm te kunnen rijden.

Smultie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:02

Smultie 26 apr 2019 19:15

Zit er nog 1 op van 1 cm

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 apr 2019 19:56

Dan gaat die TCR echt niet passen (of er afzichtelijk uitzien), kijk liever eens naar een Defy (of flikker die spacer eruit en plaats een -17° stuurpen, als dat wat gaat, dan kan je misschien een TCR overwegen)
Afbeelding

Smultie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:02

Smultie 26 apr 2019 20:00

Misschien heb ik het niet duidelijk aangegeven, maar ik wil juist een agressievere fiets.
Ik heb de Contend 2 jaar geleden gekocht om met wielrennen te beginnen. Ben er inmiddels achter dat ik geen endurance fietser ben, maar een volbloed racefiets wil.
Snap de adviezen niet zo goed; eens een endurance altijd een endurance???

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 26 apr 2019 20:10

ik ben 177 cm en heb recentelijk een Tcr advanced 2018 model, maat M aangeschaft. momenteel fiets ik met 2 spacers van 1cm. Ik zit vrij sportief naar mijn idee, op den duur gaat er nog wel spacer weg. ik prefereer een fiets aan de kleine kant, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Bijlagen
20190426_200634.jpg
Giant TCR Advanced 1

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 26 apr 2019 20:44

Ik ben 185 en heb een L en 1.5 cm spacer

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 26 apr 2019 23:19

Smultie schreef: 26 apr 2019 20:00 Misschien heb ik het niet duidelijk aangegeven, maar ik wil juist een agressievere fiets.
Ik heb de Contend 2 jaar geleden gekocht om met wielrennen te beginnen. Ben er inmiddels achter dat ik geen endurance fietser ben, maar een volbloed racefiets wil.
Snap de adviezen niet zo goed; eens een endurance altijd een endurance???
De Giant TCR heeft een erg korte stuurbuis. Je hebt al snel een stapel spacers onder je stuurpen wanneer je de kleinere maat kiest. Dat maakt de fietst niet stijver of lichter of mooier.
De TCR is in alle maten aggresief (nerveus, wendbaar).
Vandaar 't advies om dat frame te nemen waar je jouw gewenste houding op kunt realiseren met een minimum aan spacers.

William
(rij nu op een TCR Advanced SL maat XL, na eerst een L te hebben gereden; dezelfde houding, minder spacers)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2019 09:14

Smultie schreef: 26 apr 2019 20:00 Misschien heb ik het niet duidelijk aangegeven, maar ik wil juist een agressievere fiets.
Ik heb de Contend 2 jaar geleden gekocht om met wielrennen te beginnen. Ben er inmiddels achter dat ik geen endurance fietser ben, maar een volbloed racefiets wil.
Snap de adviezen niet zo goed; eens een endurance altijd een endurance???
Wat heb je aan een agressieve fiets als je erop gaat zitten als op je contend?
Wat ga je eraan hebben als je 6cm! :shock: spacers nodig gaat hebben omdat je rug het niet trekt.

Daarom probeer je best eens die laatste spacer eens te verwijderen een -17° stuurpen (die vind je wel op 2de hands of op Ali een Uno 7 alu pen, die is echt erg goed) dan zit je al 3cm lager:
Afbeelding

Als dat goed gaat, kan je misschien beginnen overwegen om een TCR te kopen (dan heb je nog steeds 3cm spacers nodig, wat nog steeds teveel is voor een TCR in mijn ogen.

Het allerbelangrijkste aan een nieuwe fiets, is dat ie past en 6cm aan stack overbruggen, in 1 keer, is wel erg veel.

Ik heb trouwens dezelfde weg bewandeld en heeft me 3 fietsen gekost om van een erg rechtop positie naar de race TCR (zonder spacers) te geraken (jaar of 5) en enorm veel stretch oefeningen (3x per dag) omdat ik heel korte pezen had en die erg traag langer worden.

Als je echt nu een andere fiets wilt, zou ik eerder voor de Defy gaan, die voelt ook snel en reactief aan. Iets minder dan een TCR maar echt lichtjaren beter dan de Contend (zeker de carbon versie is echt super)

Nog een foto van de mijne omdat het al lang geleden is :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Smultie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:02

Smultie 27 apr 2019 10:30

Ik heb beide fietsen even in een framevergelijker gegooid.
M'n Contend alleen aangepast naar 10mm spacers, de TCR op de (standaard) 20mm gehouden.
L Contend vs L TCR

Afbeelding

In vergelijking een CM naar voren en 1.5 CM lager.
Zo gigantisch als hierboven geschetst wordt is dat toch niet?

Smultie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jun 2015 12:02

Smultie 27 apr 2019 10:48

w1ll14m schreef: 26 apr 2019 23:19
Smultie schreef: 26 apr 2019 20:00 Misschien heb ik het niet duidelijk aangegeven, maar ik wil juist een agressievere fiets.
Ik heb de Contend 2 jaar geleden gekocht om met wielrennen te beginnen. Ben er inmiddels achter dat ik geen endurance fietser ben, maar een volbloed racefiets wil.
Snap de adviezen niet zo goed; eens een endurance altijd een endurance???
De Giant TCR heeft een erg korte stuurbuis. Je hebt al snel een stapel spacers onder je stuurpen wanneer je de kleinere maat kiest. Dat maakt de fietst niet stijver of lichter of mooier.
De TCR is in alle maten aggresief (nerveus, wendbaar).
Vandaar 't advies om dat frame te nemen waar je jouw gewenste houding op kunt realiseren met een minimum aan spacers.

William
(rij nu op een TCR Advanced SL maat XL, na eerst een L te hebben gereden; dezelfde houding, minder spacers)
Thanks, hier kan ik wat mee. Ga zo even langs Mantel om beide maten te bekijken en passen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2019 11:29

Gisteren ging je uit van een M/L in de TCR, in een L zijn de verschillen minder. Maar nog steeds vrij groot. Zelfs met 2cm spacers zit je nog steeds 1.5cm lager.

Dus nogmaals: haal die 1cm al eens vanonder je stuur op de Contend en zie wat dat geeft op een lange rit. Als dit al pijn doet gaat een TCR met 3.5cm aan spacers echt niet aangenaam zijn (voor de ogen). Kan je beter een Defy rijden
Afbeelding

Plaats reactie