Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 04 aug 2020 00:50

Drossie2 schreef: 03 aug 2020 12:40 Heeft iemand ervaring met het vervangen/inkorten van kabels bij een Giant TCR?
Ik heb een Giant TCR Advanced Pro 1 2019 en zou de kabels willen inkorten.
Omdat de kabels intern lopen, vroeg ik me af of er al een liner door het frame loopt alvorens ik de kabel er zomaar uit trek.
Vermoedelijk wel. (Voor de oudere TCRs kun je liners kopen, en ik heb een kaal frame opgebouwd door zulke liners te installeren):
Zie: https://www.giantbikespares.com/Giant-T ... il/3-42343

Het kan zijn dat de liggende achtervork (waar achterderailleurkabel doorheen) geen liner heeft, omdat daar de kabel altijd gespannen staat; je hebt daar de invoer onder de bracket, en een kort pijpje bij einde achtervork/derailleurpat. Dat vraagt wat geduld.

William

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2020 12:33

w1ll14m schreef: 04 aug 2020 00:50 ....... je hebt daar de invoer onder de bracket, en een kort pijpje bij einde achtervork/derailleurpat. Dat vraagt wat geduld.
Bij het verwijderen eerst een liner over de binnenkabel schuiven.
Dan steek je bij het monteren de nieuwe binnenkabel zo door de liner.
Dan heb je echt geen geduld en zelfs geen handigheid meer nodig. :)
Jagwire slick lube liner

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 04 aug 2020 17:16

Mijn CAAD10 gaat binnenkort met zomerpensioen. Dus ik ben in de markt voor een nieuwe! De TCR is voor mij het summum! Echter....

Tubeless ervaringen lopen op het forum nogal uiteen.

Giant kiest ervoor om bijna alle TCR modellen te voorzien van Hookless Rims. Hierdoor twijfel ik enorm of ik wel voor een TCR moet gaan.

Heeft hier iemand enige lange termijn ervaring met de SLR hookless rims? Eventueel ook met gebruik van andere banden dan de "compatible" banden die Giant opgeeft? Dat zijn namelijk alleen hun eigen banden.....

Bij een lek kun je een biba installeren, dat staat ook op de site van Giant. Dus dat is dan wel weer fijn. Wat ik nooit helemaal begrijp is dat "ploppen". Moet dit ook bij een biba installatie na een lek langs de kant van de weg? En is dat dan te doen met een minipomp?

Eigenlijk is gewoon de basisvraag... moet ik de TCR laten staan ivm de hookless rims? Maar dat is voor Giant liefhebbers wellicht weer een gekke vraag ;-)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 aug 2020 19:22

iedereen moet kiezen wat hij/zij prettig vindt rijden, wat voor hem/haar te onderhouden is. Ik heb helemaal niets met tubeless (op de mtb is het een voordeel met lagere bandendruk) en rijdt de velgen van Giant gewoon met binnenbanden en dat gaat prima (daar hoef je hem niet voor te laten staan, geometrie die nogal afwijkt van een Caad10 is iets anders)

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 04 aug 2020 21:13

Ik heb altijd een biba bij me, maar rij sinds aankoop tubeless. Ik had wel wat vrees voor lekrijden en dan langs de kant van de weg een binnenband erin moeten stoppen. Gelukkig nooit aan de hand gehad en uiteindelijk net geen 5000 km gereden met de standaardbanden (Gavia). Toen bleek dat ze prima van de velg af te krijgen zijn, ze zitten wel echt in de rand geplopt, maar je duwt het er zo uit.

Afgelopen maand heb ik ze vervangen door een set Vittoria Corsa Control, dat relatief eenvoudig, inmiddels daar ook 1000 kilometer mee gereden, zonder problemen.

Met een binnenband erin hoeft 'ie volgens mij niet te ploppen, dat is alleen om hem luchtdicht te krijgen en tubeless te rijden. Het kan wel zo zijn dat je de band niet helemaal mooi rond krijgt met binnenband, maar ik zie het ook echt puur als thuiskomer en dan thuis weer tubeless te maken.

Ik was ook wel skeptisch en eerst van plan om bij de eerste bandenwissel er binnenbanden in te stoppen, maar inmiddels ben ik er echt tevreden over en blijf ik lekker tubeless rijden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 aug 2020 21:25

De nieuwe velgen zijn hookless, dus tubeless only!

Je kan eventueel wel een tubeless band kopen en daar dan een binnenband in duwen, maar optimaal is dat niet.

De nieuwe Pirelli tubeless banden zouden ook compatibel zijn met de Giant wielen.

Ik zou die wielen gewoon verkopen zonder ermee gereden te hebben en ze vervangen door iets waar ik wel vertrouwen in heb (tenzij je gewoon tubeless wilt rijden en wel vertrouwen hebt in hookless) Of aan de fietsenmaker vragen voor een deal zonder wielen (of met de gewenste wielen)

Ik wil zelf ook wel eens experimenteren met tubeless maar hookless is voor mij echt een brug te ver.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 aug 2020 21:37

Ik snap dat je de marketingpraat meteen geloofd (Giant wil uiteraard dolgraag zijn meer dan matige Gavia banden slijten) maar kloppen doet dit om meerdere redenen niet. Hookless is bedacht voor tubeless in combinatie met een heel lage (off road) bandendruk. De bandendruk voor een wegband ligt echt ver boven die waar hookless nog zin heeft (foolproof is). in de praktijk heeft de "hook" bij een normale band niet heel erg veel meerwaarde meer en is hookless voor tubeless even zinvol (of zinloos). Enige aandachtspunt is dat je er wel op moet letten niet een al te soepele band te nemen die gewoon goed past dan kan er gewoon niets mis gaan (ook niet op hoge snelheid) heb ze met een setje vredesteins/butyl binnenbanden al boven de 80 gehad en dat gaf geen enkel probleem).

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 04 aug 2020 21:49

hmm dit neemt de twijfel zeker niet weg. De geo is inderdaad heel anders dan de caad10. Maar dat is ook de bedoeling ;-)

Maar eens een nachtje over slapen

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 04 aug 2020 22:06

Giant is niet het eerste het beste pannekoeken merk. Ze verkopen erg veel fietsen, dus het is hun er alles aangelegen dat ze hun goede naam houden. Giant heeft echt wel een serieuze R&D afdeling en het zal echt wel grondig test zijn.

Ik zelf zou geen problemen hebben met die hookless velgen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 04 aug 2020 22:41

Maar zijn de 2019 wielen ook hookless? Ik zie dat wel bij de specs van de 2021 wielen, maar niet bij de 2019, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zag/zie trouwens niet bijzonder grote voordelen van tubeless, maar heb ook nog geen grote nadelen ervaren.

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 05 aug 2020 00:54

Voor wat het waard is; Op mn xtc zitten ook hookless velgen van carbon, in combinatie met Continental Raceking Rs en latex binnenbanden. Die liggen er perfect op en worden niet gespaard.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 aug 2020 08:09

JorgV schreef: 04 aug 2020 22:41 Maar zijn de 2019 wielen ook hookless? Ik zie dat wel bij de specs van de 2021 wielen, maar niet bij de 2019, of zie ik iets over het hoofd?

Ik zag/zie trouwens niet bijzonder grote voordelen van tubeless, maar heb ook nog geen grote nadelen ervaren.
Hookless is nieuw van dit jaar.
Afbeelding

Plaats reactie