Giant
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Die was me wel opgevallen echter het grootste gedeelte kan ik niet op fietsen (veel te lange stuurbuis) en een tcr zit me als gegoten, dus die past niet in het rijtje. Ik houdt ook van variatie maar dan wel in frametypen en niet in geometrie want dan ga ik teveel compenseren met onderdelen om toch lekker te kunnen zitten (ik haat het als ik tever rechtop zit terwijl een ander dat juist prettig vindt). Had er zoiets als een Cippolini tussen gestaan dat had ik wel een andere vraag gesteld.
Hoewel ik al een tijdje mijn fiets heb ... mag deze natuurlijk ook niet ontbreken in het Giant forum gedeelte van deze website. Ik rijd er al vanaf 2015 op en volgende fietsjaar (2021) wordt deze wellicht vervangen door een fiets met schijfremmen ... maar dit fietsjaar stap ik wederom met veel plezier op mijn Giant TCR Advanced SL ISP van 2011.
De fiets is bij CC5311 overgespoten naar de Belkin kleuren van toentertijd. Mooi, met name omdat je deze kleurstelling niet veel tegenkom op de weg (veelal rood of blauw).
De fiets is bij CC5311 overgespoten naar de Belkin kleuren van toentertijd. Mooi, met name omdat je deze kleurstelling niet veel tegenkom op de weg (veelal rood of blauw).
Vraag voor de kenners: welke fiets is beter?
Mijn oog valt op twee Giant TCR's in mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets:
De 2020 TCR Advanced 1 disc á €2.399
OF deze:
De 2020 TCR Advanced Pro 3 á €2.799
De meest in het oog springende verschillen zijn de groep en de wielen.
De Advanced 1 heeft Ultegra, de Pro 3 heeft 105.
De Advanced 1 heeft Giant's PR2 wielen, de Pro 3 de carbon Giant SLR wielen.
Verder is de voorvork van de Pro 3 van Advanced-Grade Composite, full-composite OverDrive 2 steerer, waarbij de Advanced 1 voorvork van gewoon' Advanced-Grade Composite' is.
Voorts zijn de zadelpen, stuur en stuurpen bij de Advanced 1 van Giant's 'Contact'lijn, bij de Pro 3 zijn deze van de 'Contact SL' lijn.
De Advanced 1 weegt 8,5 kg, de Pro 3 weegt 7,9 kg.
De laatste feature is dat de Pro 3 over Ridesense beschikt, dus een ingebouwde wielsnelheidsmeter en cadanssensor. Ik heb al een fietscomputer met deze sensoren dus heeft niet zoveel meerwaarde.
Wat denken jullie?
Is de Pro 3 een betere investering, of (wat ik overweeg) kan ik net zo goed de Advanced 1 kopen en voor het prijsverschil investeren in een beter setje wielen?
Ik ben niet zo kapot van de Giant wielen (eigen ervaring N=1), vooral gezien mijn gewicht (93kg, 1,97m lengte) moet ik sterke duurzame wielen.
Ik wil wel graag Ultegra, als ik dan toch investeer in een nieuwe fiets voor de komende jaren. Daarnaast heeft de kleur blauw meer mijn voorkeur.
Al mag de Pro 3 er ook wezen...
Help mij
Mijn oog valt op twee Giant TCR's in mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets:
De 2020 TCR Advanced 1 disc á €2.399
OF deze:
De 2020 TCR Advanced Pro 3 á €2.799
De meest in het oog springende verschillen zijn de groep en de wielen.
De Advanced 1 heeft Ultegra, de Pro 3 heeft 105.
De Advanced 1 heeft Giant's PR2 wielen, de Pro 3 de carbon Giant SLR wielen.
Verder is de voorvork van de Pro 3 van Advanced-Grade Composite, full-composite OverDrive 2 steerer, waarbij de Advanced 1 voorvork van gewoon' Advanced-Grade Composite' is.
Voorts zijn de zadelpen, stuur en stuurpen bij de Advanced 1 van Giant's 'Contact'lijn, bij de Pro 3 zijn deze van de 'Contact SL' lijn.
De Advanced 1 weegt 8,5 kg, de Pro 3 weegt 7,9 kg.
De laatste feature is dat de Pro 3 over Ridesense beschikt, dus een ingebouwde wielsnelheidsmeter en cadanssensor. Ik heb al een fietscomputer met deze sensoren dus heeft niet zoveel meerwaarde.
Wat denken jullie?
Is de Pro 3 een betere investering, of (wat ik overweeg) kan ik net zo goed de Advanced 1 kopen en voor het prijsverschil investeren in een beter setje wielen?
Ik ben niet zo kapot van de Giant wielen (eigen ervaring N=1), vooral gezien mijn gewicht (93kg, 1,97m lengte) moet ik sterke duurzame wielen.
Ik wil wel graag Ultegra, als ik dan toch investeer in een nieuwe fiets voor de komende jaren. Daarnaast heeft de kleur blauw meer mijn voorkeur.
Al mag de Pro 3 er ook wezen...
Help mij
-
- Forum-lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 23 jul 2014 09:02
Ik zou de pro 3 nemen het verschil in gewicht en wielen merk je meer als in het verschil schakelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Leuke vraag. Ik neig zelf ook naar die Pro 3 vanwege de wielen en het gewicht. Het verschil tussen 105 en Ultegra is dan minder merkbaar. Maar als je met een veel warmer gevoel vanbinnen naar die blauwe kijkt is dat denk ik nóg belangrijker. Dan spaar je even door om zelf een wielset te kopen, de eerste €400 heb je alvast bespaard.
Ik heb zelf juist goede ervaringen met Giant wielen.
Ik heb zelf juist goede ervaringen met Giant wielen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De Pro 3 ziet er gelikter uit.
En het verschil in gewicht en werking tussen Ultegra en 105 is verwaarloosbaar.
En als je 105 aan vervanging toe is kan je nog een Ultegra groep (laten) monteren.
En het verschil in gewicht en werking tussen Ultegra en 105 is verwaarloosbaar.
En als je 105 aan vervanging toe is kan je nog een Ultegra groep (laten) monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Die PR2 wielen van de TCR Advanced 1 zijn erg zwaar, en veroorzaken een groot deel van 't gewichtsverschil tussen de twee fietsen.
Echter, een goed stel lichte wielen voor jouw (en mijn) gewicht kost al snel 900euro.
(Mijn TCX Advanced Pro2 cyclocross fiets kwam met die PR2 wielen; ik heb ze vervangen door 28 spaaks carbon tubeless 45mm hoge velgen, en daar heb ik al twee jaar lang veel plezier van - lichtere, snellere wielen maken heel veel uit).
William
Echter, een goed stel lichte wielen voor jouw (en mijn) gewicht kost al snel 900euro.
(Mijn TCX Advanced Pro2 cyclocross fiets kwam met die PR2 wielen; ik heb ze vervangen door 28 spaaks carbon tubeless 45mm hoge velgen, en daar heb ik al twee jaar lang veel plezier van - lichtere, snellere wielen maken heel veel uit).
William
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik zou voor de pro3 gaan, prima setup met hele nette wielen, en ja hij is de extra investering absoluut waard (de pro heeft een lichtere / stijvere voorvork en stuurt een stuk strakker). Houdt er wel rekeing mee dat je dan meteen ook een 1 1/4" stuurpen hebt (geen probleem maar zorg wel dat je meteen de juiste lengte meekoopt).
Wat betreft die ridesense, dat moet je willen zeker op een lichtere lak scheelt het weer een aantal lelijke sensoren, dit ziet er echt fraaier uit en maakt een stuk makkelijker schoon.
Wat betreft die ridesense, dat moet je willen zeker op een lichtere lak scheelt het weer een aantal lelijke sensoren, dit ziet er echt fraaier uit en maakt een stuk makkelijker schoon.
-
- Forum-lid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18
Ik zou zeker ook voor de Pro versie gaan.
- carbon vorkbuis ipv alu.
-nieuwe 105 is ook super en ziet er optisch qua shifters etc mooier uit. Helemaal zwart.
-carbon wielen zitten er al in en die zijn voor jou gewicht prima. Anders kost je het later ook weer minimaal 900 euro.
- met korting eventueel de blauwe pro versie
De pro 2. Die kleur blauw vind ik persoonlijk nog mooier. Die is wat donkerder. Meer het blauw van de azzuri (Italiaans voetbalploeg)
Plus daar krijg je ook nog een Power meter bij.
Kost ook normaal 800 euro op Giant site.
Ik wist het wel als ik jou was.
Ik zelf wacht tot volgend seizoen, dan komen waarschijnlijk de nieuwe tcr modellen eraan
- carbon vorkbuis ipv alu.
-nieuwe 105 is ook super en ziet er optisch qua shifters etc mooier uit. Helemaal zwart.
-carbon wielen zitten er al in en die zijn voor jou gewicht prima. Anders kost je het later ook weer minimaal 900 euro.
- met korting eventueel de blauwe pro versie
De pro 2. Die kleur blauw vind ik persoonlijk nog mooier. Die is wat donkerder. Meer het blauw van de azzuri (Italiaans voetbalploeg)
Plus daar krijg je ook nog een Power meter bij.
Kost ook normaal 800 euro op Giant site.
Ik wist het wel als ik jou was.
Ik zelf wacht tot volgend seizoen, dan komen waarschijnlijk de nieuwe tcr modellen eraan
-
- Forum-lid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18
Dat denk ik wel.
Dit model is er vanaf 2016 al.
En er zijn al wat foto’s her en daar verschenen met van Avermaet
Laatst gewijzigd door sensawielerfan op 11 jan 2020 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.