Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 23 dec 2019 12:18

Pfffff Jongens toch, wat een aannames allemaal. En vervolgens nog conclusies trekken ook. Misschien dat sharkman zelf kant antwoorden ?

Graag een antwoord op mijn vraag op basis van ervaring (op beide frames gefietst).

Mijn vraag nogmaals: "Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc"

Bedankt alvast.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 dec 2019 15:18

beezer schreef: 23 dec 2019 12:18 Pfffff Jongens toch, wat een aannames allemaal. En vervolgens nog conclusies trekken ook. Misschien dat sharkman zelf kant antwoorden ?

Graag een antwoord op mijn vraag op basis van ervaring (op beide frames gefietst).

Mijn vraag nogmaals: "Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc"

Bedankt alvast.
Ja, heb erop gereden, maar ik kan er niet veel over vertellen. Voordat je verkeerde aannames doet; ik merkte geen verschil! Conclusie....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 dec 2019 15:55

Net zoals je ook geen verschil gaat merken tussen een gewone Speci en een Sworks (van het hetzelfde model)

Ik denk dat zelfs de meeste profs het verschil niet eens merken.

Op de TCR ga je wel een (heel) klein beetje verschil merken tussen de versies met OD (normale vorkbuis) en OD2 (de 1 1/4" vorkbuis), de normale is een stukje zwaarder en van alu (die heb ik nu op mijn TCR), de OD2 is van carbon en iets lichter (clubgenoot rijdt hiermee, ik heb een stukje op zijn fiets gereden en voelde geen verschil, stukje was wel vrij kort en zijn fiets is een maat kleiner)
Scheelt toch wel meer dan 100gram ;D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 dec 2019 16:45

beezer schreef: 23 dec 2019 12:18 Pfffff Jongens toch, wat een aannames allemaal. En vervolgens nog conclusies trekken ook. Misschien dat sharkman zelf kant antwoorden ?

Graag een antwoord op mijn vraag op basis van ervaring (op beide frames gefietst).

Mijn vraag nogmaals: "Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc"

Bedankt alvast.
Als je het kan en wil betalen de duurste nemen, dat verschilt alleszins in je portemonnee en het voelt naderhand ook nog eens goed tussen de oren.
Dan moet je achteraf geen spijt hebben van "had ik maar".
En als het goed zit tussen de oren zal je het verschil in rijkwaliteiten ook wel voelen, al is het maar tussen de oren. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 23 dec 2019 18:03

Lcsmet schreef: 23 dec 2019 16:45
beezer schreef: 23 dec 2019 12:18 Pfffff Jongens toch, wat een aannames allemaal. En vervolgens nog conclusies trekken ook. Misschien dat sharkman zelf kant antwoorden ?

Graag een antwoord op mijn vraag op basis van ervaring (op beide frames gefietst).

Mijn vraag nogmaals: "Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc"

Bedankt alvast.
Als je het kan en wil betalen de duurste nemen, dat verschilt alleszins in je portemonnee en het voelt naderhand ook nog eens goed tussen de oren.
Dan moet je achteraf geen spijt hebben van "had ik maar".
En als het goed zit tussen de oren zal je het verschil in rijkwaliteiten ook wel voelen, al is het maar tussen de oren. :)
Ik heb een advanced pro1 ..... beetje opletten staat in mijn bio :D

Ik heb een s-works Roubaix sl4 gehad prima fiets. Echter helaas is die vorig jaar gestolen. Nu heb ik een Roubaix sl 4 maar met fact 10 carbon ipv 11. En ik merk verschil. Niet alleen tussen de oren maar ook feitelijk; stijver, lichter en sneller.

Het enige wat ik wil weten van een ERVARINGSDESKUNDIGE of dat ook DUIDELIJK merkbaar is bij een SL en een PRO. Makkelijke vraag maar misschien moeilijk te beantwoorden.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 23 dec 2019 18:19

't blijft vast heel moeilijk vergelijken, als je al een PRO en SL kunt testen... dan is er toch vaak ook nog verschil in wielen e.d. waardoor je gevoel van stijfheid anders kan zijn?

ik heb een superfijne overjarige tcr advanced sl kunnen kopen, topfiets!
't was wel wat lastig om tot een goeie zadelhoogte te komen, maar na 3 x zagen zat ik eindelijk lekker.
en ik kan ook niet mijn fiets eens uitlenen aan mijn nog iets kleinere zoon.
oh wacht, dat is in dit geval wel weer een voordeel :-).
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

willem_81
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2010 21:27

willem_81 23 dec 2019 20:21

Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc
Ik denk dat je naar volgende link eens gaat kijken dat je zult zien dat er geen enkel verschil gaat zijn in rijgedrag en handling. Geometrie is net hetzelfde. Gebruik van iets andere carbonstructuur zal mss grootste verschil zijn maar of dit effectief op de stijfheid een effect heeft? Denk ook dat de keuze van wielen en groep een groter effect gaan hebben op het rijgevoel dan de verschillen in frame.

https://99spokes.com/compare?bikes=gian ... meset-2020

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 23 dec 2019 22:17

willem_81 schreef: 23 dec 2019 20:21
Zijn er mensen op 't forum die op beide frames hebben gereden en iets over het verschil kunnen vertellen. Ik denk daarbij aan rijgedrag/stijfheid/handeling etc
Ik denk dat je naar volgende link eens gaat kijken dat je zult zien dat er geen enkel verschil gaat zijn in rijgedrag en handling. Geometrie is net hetzelfde. Gebruik van iets andere carbonstructuur zal mss grootste verschil zijn maar of dit effectief op de stijfheid een effect heeft? Denk ook dat de keuze van wielen en groep een groter effect gaan hebben op het rijgevoel dan de verschillen in frame.

https://99spokes.com/compare?bikes=gian ... meset-2020
Bedankt Willem!

Je maakt echter een belangrijke denkfout. ( behalve als je uit ervaring spreekt; hetgeen ik betwijfel).

Ik DENK/VERWACHT dat er wel degelijk verschil is, maar spreek helaas (nog niet) uit ervaring.

Carbon vd PRO en de SL zijn verschillend en anders gelegd. Prijsverschil is niet alleen markering van Giant is ook op basis het productieproces. Ondanks of dankzij, dat de geometrie van de frames (bijna) hetzelfde is ( ik weet 't op de site van Giant is die 't zelfde ....) zal het bovenstaande een verschil kunnen opleveren.

Tot nu toe heb ik nog niet van een ervaringsdeskundige een antwoord mogen lezen; jammer genoeg......... En ik verwacht wel dat ze op ons mooie forum zijn.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 dec 2019 11:08

Heb jij op beide fietsen gereden ?
Sterker nog ik heb op dit moment een SL (zowel disc als met velgremmen) een pro (disc), een TCX disc en een Propel (Isp).

Ik heb kort een propel sl disc gehad maar dat beviel totaal niet (de versie met velgremmen rijdt veel beter) en die is al lang weer weg net als de defy sl (beviel qua geometrie en stuurgedrag niet).

Tussen de twee tcr disc frames (beide met Di2) merk ik totaal geen verschil. De isp is optisch wat mooier en de pro een stuk makkelijker zeker als je gaat vliegen.

Met elk van de bovenstaande fietsen zou (als de geometrie klopt) elke fietser tevreden moeten zijn maar voor mij de best rijdende is de non disc sl (ik heb de zwart/anthraciet/chromen variant.

Dus als je veel in slecht weer rijdt / vaak de bergen ingaat dan is een disc versie een goede keuze voor de rest is de versie met velgremmen (zeker voor Nederland) verreweg de beste en meest onderhoudsarme optie.

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 24 dec 2019 11:32

Persoonlijk denk ik, dat voor de meeste wielertoeristen onderons het verschil dusdanig nihil is dat het extra geld beter gespendeerd kan worden aan een wielset. Maar denk dat de pro versie en die heb ik zelf ook, meer dan voldoende zal zijn. Tenzij je geld als water hebt, maar dan zou ik persoonlijk nog geen sl versie aanschaffen. Ik vind het niet mooier en eenmaal de buis afgezaagd is er geen weg terug, transport ook lastiger. Kortom lekker voor de pro gaan. Fijne feestdagen alvast

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 dec 2019 14:03

sharkman113 schreef: 24 dec 2019 11:08
Heb jij op beide fietsen gereden ?
Sterker nog .....

Dus als je veel in slecht weer rijdt / vaak de bergen ingaat dan is een disc versie een goede keuze voor de rest is de versie met velgremmen (zeker voor Nederland) verreweg de beste en meest onderhoudsarme optie.
Dit dus.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 25 dec 2019 11:46

Bedankt Sharkman113

Jij ook ervaringsdeskundige Lcsmet ?
Lcsmet schreef: 24 dec 2019 14:03
sharkman113 schreef: 24 dec 2019 11:08
Heb jij op beide fietsen gereden ?
Sterker nog .....

Dus als je veel in slecht weer rijdt / vaak de bergen ingaat dan is een disc versie een goede keuze voor de rest is de versie met velgremmen (zeker voor Nederland) verreweg de beste en meest onderhoudsarme optie.
Dit dus.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie