Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 01 jan 2019 23:38

Komt wel mooi uit met die ffwd wielen
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jan 2019 09:12

jardinero schreef: 01 jan 2019 21:51 Ik heb afgelopen week net een Propel ISP frame (van de Sunweb ploeg) opgebouwd met een mechanische ultegra groep. Kan dus nog geen gebruiksreview geven. Door de bovenbuis loopt alleen een remkabel, zonder buitenkabel, naar de fouriers rem.

Afbeelding
De deralleurkabels lopen dus door het balhoofd? het lijkt alsof ze dan best een ongebruikelijke bocht maken, ben benieuwd hoe jouw ervarig is!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 jan 2019 09:58

Is wel een redelijk bijzonder frame aangezien Sunweb nooit echt op de Propel heeft gereden (wss. een voorraadframe dus weinig gebruikt).
Spacers zijn echt too much (meer dan max 1.5 cm spacers maakt het een slecht sturen frame) en de kabels hadden wel iets langer gekund zeker gezien de hoeveelheid bochten (net zoals bijv. de Cervelo S5 is dit niet het meest ideale frame voor interne bekabeling)

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 02 jan 2019 11:08

Dit was inderdaad een nog ongebruikt frame. Ik begreep dat alleen Max Walscheid nog op dit type reed. En aangezien ze naar Cervelo overstappen kan de hele voorraad weg.
Wat de spacers betreft staat alles nu nog op maximaal omdat ik er nog niet op gereden heb. Afstellen en zagen komt later nog wel een keer.
Derailleurkabels zitten langs het balhoofd de eerste 20cm in een flexibele metalen sleeve overgaand in een dunne plastic kabel. Afstellen kostte wel wat moeite in die zin dat de kabel strakgetrokken moet worden. Maar op zich schakelt het nu gewoon soepel.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 05 jan 2019 20:02

Max reed afgelopen jaar idd op een Propel maar wel in de disc variant. Ik denk dat dit een voorraadframe is geweest dat alsnog is gelakt (in de kleuren voor 2018). Als dit spacers weg gaan heb je er alsnog een prima fiets aan (rijdt in ieder geval even goed als de disc en is behoorlijk wat lichter.

fromberg
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2010 20:57

fromberg 07 jan 2019 20:41

Reactie op de vraag van Vermeulen. Ik rij nu 2,5 jaar met een Propel en ervaar geen hinder van de kabelloop bij het schakelen. Alles gaat soepel en direct, geen verschil met een meer directe kabelloop. Het aero-gevoel merk ik alleen op hogere snelheid, hij gaat iets moeizamer de bocht in dan een TCR. De remmen (niet schijf) is wel een dingetje. Dat is hooguit matig te noemen. Ik zou in het hooggebergte voorzichtig zijn want de kracht en doseerbaarheid is minder dan gewone of direct-mount remmen. Schijven zijn hier echt op zn plaats. Verder voor mij de perfecte fiets, zeker aan te bevelen.
Sensa cyclecross

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 07 jan 2019 22:35

Er is veel te doen geweest om die remmen. Blijkbaar waren ze in het begin niet best. Ik rijd er vanaf 2015 (model 2015) mee in het hooggebergte (1 week per jaar). Heerlijk frame om mee te dalen en qua remmen beter dan de 6700 remmen die ik hiervoor had. Heb er nu Fouriers op gezet om ook conti 25mm te kunnen pakken. Remprestaties vergelijkbaar met mijn versie trp's. Ik gebruik dan wel alu velgen trouwens.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 jan 2019 09:57

met de trp versie (de meest recente Giant versie komt daar qua remvermogen dichtbij) remt een propel op ultegra nivo (beter dan met bijv. de duurdere Sram remmen en daar klagen ook maar weinig eigenaren over).
Geometrie en bouw van de Propel impliceert dat de fiets graag rechtdoor gaat en iets minder goed/makkelijk instuurt (maar ook stabieler aanvoelt in vergelijking met bijv. een TCR). Overall blijft het een prima fiets (beter dan de versie met schijven die veel lomper aanvoeld en onnodig complex in elkaar zit). meer dan 1 cm. spacers bederven het stuurgedrag (meer dan met andere frames)

Bioflap
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2019 20:41

Bioflap 25 feb 2019 20:55

Hoi,

Mijn vrouw en ik zijn begonnen met wielrennen als "nieuwe" hobby. Wij hebben beide een Giant fiets tweedehands gekocht, mijn vrouw een Giant TCR (T-Mobile uitvoering) en ik een Giant OCR 1.0.

Omdat ik weinig kan vinden over de OCR 1.0 ben ik benieuwd of jullie weten uit welk bouwjaar de fiets komt, dan kan ik er iets meer over opzoeken.
Zie de foto hieronder:
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 feb 2019 23:55

Het precieze bouwjaar is lastig. Aan de binnenzijde van de crank (bij het pedaal) staat de groepscode van crank. Bij Ultegra zal dit waarschijnlijk 6603 zijn, Dat nummer 6600 staat waarschijnlijk ook op de andere onderdelen, maar dat is niet zeker. Bij 105 is dat 5600. Dat is 10v. Je hebt ook een triple, dat was nog niet vermeld in het andere topic. Een triple derailleur afstellen is weer wat lastiger dan voor een dubbel exemplaar. De 6600 is gemaakt van 2005 t/m 2008. Waarschijnlijk zit je bouwjaar daartussen.
Waarom ben je een tweede topic begonnen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2019 09:34

Maakt die ik kabel van de achterderailleur nu zo'n rare bocht of lijkt dat maar zo?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 feb 2019 11:32

Inderdaad: die knik is niet bevorderlijk voor soepel schakelen.

Plaats reactie