Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jul 2018 10:30

Scholten is prima maar vraag jezelf af of je wel een gebruikte prof fiets wil. Vaak heb je voor hetzelfde bedragen een nieuw overjarig model (en dan zonder reclame).
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan. Tot slot is aan carbon is helaas zelden te zien of het structurele schade op heeft gelopen dus aankoop blijft een gok (net als marktplaats overigens).
Een nieuwe teamfiets/frame zou ik nog wel overwegen (kun je ziet aan patten en bottom bracket) al het andere zou ik fijn laten staan (TCR's hebben een aantal zwakke plekken en die krijg ook een top fm niet meer opgelost.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 31 jul 2018 10:59

sharkman113 schreef: 31 jul 2018 10:30 Scholten is prima maar vraag jezelf af of je wel een gebruikte prof fiets wil. Vaak heb je voor hetzelfde bedragen een nieuw overjarig model (en dan zonder reclame).
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan. Tot slot is aan carbon is helaas zelden te zien of het structurele schade op heeft gelopen dus aankoop blijft een gok (net als marktplaats overigens).
Een nieuwe teamfiets/frame zou ik nog wel overwegen (kun je ziet aan patten en bottom bracket) al het andere zou ik fijn laten staan (TCR's hebben een aantal zwakke plekken en die krijg ook een top fm niet meer opgelost.
Welke zwakke plekken zijn dit dan?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jul 2018 21:35

Carbon achterpatten zijn extreem zwak en gevoelig voor te hard aantrekken van de snelspanner. Zal bij een particulier nog wel mee vallen maar bij bij een snelle wielwissel helaas niet. Heb al talloze exemplaren mogen bewonderen waar het wiel simpelweg niet meer recht in wil (het is te repareren maar dit is niet goedkoop).

Carbon bracketpot. Die is af fabriek al niet heel maatvast en kraakt snel, Dit is op een correcte manier op te lossen of ghetto style met veel epoxy (helaas heb ik al meerder teamfietsen voorbij zien komen met de laatste oplossing en bij te rigoreus verwijderen kun je meteen door naar de carbon reparateur.

Wat mij het meeste stoort bij de teamframes is de hopeloos slechte matte laklaag. Ze zijn in Nederland "gespoten" (vingerverf is nog houdbaarder) en de laklaag houd relatief kort, prima voor een sponsorfiets maar niet voor iets waarvoor je ook nog moet betalen.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 aug 2018 19:42

hmm, bedankt voor alle info, best nuttig! maar hoe komt het dat ze in Nederland worden gespoten en niet waar alle Giant fietsen normaal gespoten worden? heb je zelf al ervaring met een slechte laklaag op die GIant teamfietsen?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 aug 2018 21:22

De teamframes komen kaal naar Europa en kunnen heel snel in elke gewenste kleur worden gespoten (ook als er bijv. van sponsor of design wordt gewisseld). De topmodellen van Giant (in ieder geval de Sl modellen) komen uit Taiwan en die zijn goed (matlak) tot zeer goed (hoogglans) gespoten.
Vanaf 2007 heb ik aardig wat ervaring op gedaan met zowel af fabriek als teamfietsen en ze de modellen vanaf 2012 (eerste rabobank fietsen) ging van van matig tot gewoon slecht (maar prima waarvoor het bedoeld is).
Persoonlijk ben ik van mening dat sponsormateriaal na einde deal verschroot zou moeten worden. Hat materiaal heeft op dat moment een zwaar leven achter de rug en problemen die door dit gebruik ontstaan doen de naam van het merk geen goed.

estorino
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2009 14:36

estorino 07 aug 2018 16:38

Kwam wat nieuwe fietsen tegen voor 2019: https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... -disc-2019

Vooral de Pro 2 Disc kan mij wel bekoren. :) Mooie kleur, nieuwe 105 R7000 groep. 52x36 met 11-30 cassette lijkt mij ook best wel ideaal. (36x30 is vrijwel net zo licht als 34x28)

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 07 aug 2018 18:40

sharkman113 schreef: 31 jul 2018 10:30
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan.
Ik krijg nu visioenen van materiaalmannen die al vloekend en zuchtend het materiaal van de profs de toerbus in en uit smijten. Wellicht kan een profteam winst boeken door het materiaal zorgvuldig te behandelen, want zo'n verrotte fiets staat vast niet garant voor toptijden. Of bedoel je dat ze vooral na de wedstrijd ineens met de fietsen gaan smijten en maar wat aanrommelen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2018 19:08

Fiets is gewoon een stuk gereedschap dat regelmatig vervangen wordt, niet meer niet minder. Materiaal wordt zeer zwaar belast, het moet er goed uitzien voor het publiek, maar er is niemand die 5 jaar met z'n fiets hoeft te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 aug 2018 21:33

Zie het inderdaad maar als een racewagen. Die is goed zolang hij ingezet wordt maar na een paar races is er misschien nog maar 40% hetzelfde als de auto waarmee werd gestart (maar dat wil niet zeggen dat hij niet optimaal is).
Fietsen voor profesioneel gebruik wordt snel opgebouwd met als resultaat dat ze precies doen waarvoor ze bedoeld zijn (en dat is helaas niet gericht op meerdere jaren probleemloos ingezet worden, eind seizoen is doorgaans ook einde van de inzet van een fiets en dus boeit het niet dat bijvoorbeeld een bracket een paar jaar later aan zijn einde is door verkeerde lijm of veel te gehaaste montage...).

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 aug 2018 22:19

Aldo Gios zei eens tegen mij toen ik naar de collectie oude prof fietsen stond te kijken: als ze Lombardije halen is het goed genoeg.

Toch heb ik jaren zonder problemen op een reserve fiets uit de Bianchi ploeg gereden en een forumlid rijdt er nog op.
Was titanium en carbon zou ik als oude ploegfiets alleen doen om aan de muur te hangen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 aug 2018 15:14

Staal, aluminium en titanium zijn "eerlijke materialen". Je kunt (mits niet geplamuurd en overgelakt) zien wat er mee gebeurd is en of er iets mis mee is.
Carbon is altijd een verassing en in het geval van een ex prof fiets gewoon een gok (waar teveel mensen ook nog eens goed aan willen verdienen)
En net als met elke gok: je kunt geluk hebben (maar ook heel veel pech....)

wannez
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2018 16:58

wannez 03 sep 2018 14:11

Ik vraag me af of een Fizik R1 Arione zadel met caron braided rails past op mijn Giant TCR Advanced met Giant Variant zadelpen? Iemand ervaring mee?

Plaats reactie