Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 05 mei 2017 19:02

Afbeelding


Iemand ervaring met een tcx?
Dit is de tcx sx. ipv een mtb lijkt me dit wel wat, aangezien ik liever verhard rijdt en toch soms ook het bos wel in wil.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 mei 2017 20:33

Claris_Kees schreef:Bedankt voor de antwoorden! Ik rijd nu 25mm op 7bar. Veel zachter vind ik in de bochten ook niet prettig. Zat aan 6 bar te denken voor 28mm.

Ik wil enerzijds een fiets om mijn wekelijkse clubwedstrijdjes op de rijden, maar ook om een paar keer per week over vrij slecht asfalt 50km te forensen. De TCR advanced disc lijkt me een mooi compromis, met ongeëvenaarde prijs-kwaliteit verhouding.

Misschien is de Durano 28mm een goede optie. Het zijn niet de lichtst lopende bandjes, maar ze hebben goede grip en ik kan me de laatste lekke band niet herinneren, dat is minstens 5000 km geleden.
Dan zou ik gewoon die 25mm laten liggen en op 6bar zetten. Ik weeg bijna 90kg en 6.5 achteraan en 6 vooraan geeft nooit snakebites.

Ik vind de TCR in deze config echt comfortabel (voor een koersfiets) en hij blijft strak sturen.

Prijs/kwaliteit inderdaad absoluut onklopbaar (en in het geel ook nog eens erg knap 8-) )
Afbeelding

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 05 mei 2017 23:29

[quote="
Ik wil enerzijds een fiets om mijn wekelijkse clubwedstrijdjes op de rijden, maar ook om een paar keer per week over vrij slecht asfalt 50km te forensen. De TCR advanced disc lijkt me een mooi compromis, met ongeëvenaarde prijs-kwaliteit verhouding.
[/quote]

Zover ik weet mak je met een disc nog niet koersen. Bij ons worden ze uit de wedstrijd gehaald.

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 06 mei 2017 20:46

sensawielerfan schreef:

Iemand ervaring met een tcx?
Dit is de tcx sx. ipv een mtb lijkt me dit wel wat, aangezien ik liever verhard rijdt en toch soms ook het bos wel in wil.
Ik heb deze TCX (1x11 SRAM Rival, XL) sinds september 2016, als vervanger van een Ridley cyclocross fiets. Ik rij er (in omgeving Eindhoven) veldtoertochten mee + heen/weer op asfalt, veldrit-techniek trainingen en slecht weer / winter ritjes op asfalt. (Foto van de fiets staat in een eerder post van mij in deze thread).

Ik ben best tevreden over de fiets. Met name de schijfremmen, het stijve frame en de banden (Schwalbe X-One) bevallen erg goed.
Giant zadel en originele cassette (11-32 pannekoek) zijn onmiddelijk verwijderd (de cassette voor een 12-26, die beter past bij omgeving Eindhoven).
Tegenvaller is de 1x11 clutch derailleur gecombineerd met een 'small range' cassette zoals die 12-26; ik krijg 't gewoon niet goed afgesteld, en overweeg een gewone short-cage Rival achterderailleur te monteren.
Ook jammer is dat de hydraulisch remleiding buiten de voorvork loopt, ipv binnendoor. Dat zal in 't 2017 model wel gaan veranderen.
Ook zijn de wielen niet tubeless (ondanks montage van tubeless ready Schwalbes).

Tenslotte: mocht je de fiets kopen maar een ander stuur overwegen dat interne kabeldoorvoer heeft, laat dan de dealer dit voor je oplossen. Ik ben meer dan een volle dag bezig geweest om de kabels door stuur en frame te leiden; dit is vooral lastig om dat de hydraulische leiding van de achterrem een SRAM Connectamajig snelkoppeling heeft die niet door 't stuur past.

Succes met je keuze,

William

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mei 2017 06:25

Die snelkoppeling voor de hydraulische leidingen trekken echt op niks hé. Ik had die op mijn TCR ook, stoorde me er zo aan dat ik de leidingen heb vervangen (een nieuwe gekocht voor achteraan en die van achteraan ingekort en vooraan gebruikt met een nieuwe aansluiting)

Wat is eigenlijk de maximum breedte van banden die er in een TCX kunnen?
Afbeelding

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 07 mei 2017 08:03

Dank voor de review! Info waar ik wat aan heb! Wacht denk ik tot de 2018 modellen, ook met oog op de remleiding buitenlangs etc!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 07 mei 2017 22:41

Hoe lang doet die batterij van de ridesense het bij jullie? Ik krijg er net 2000km uit ( 1 april geplaatst ). De vorige batterij deed het 4000 km maar zonder dat ik het wist was die een hele tijd leeg dus effectief minder. Wat is jullie ervaring? De GSC10 hoefde ik amper te wisselen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 08 mei 2017 11:05

Claris_Kees schreef:Bedankt voor de antwoorden! Ik rijd nu 25mm op 7bar. Veel zachter vind ik in de bochten ook niet prettig. Zat aan 6 bar te denken voor 28mm.

Ik wil enerzijds een fiets om mijn wekelijkse clubwedstrijdjes op de rijden, maar ook om een paar keer per week over vrij slecht asfalt 50km te forensen. De TCR advanced disc lijkt me een mooi compromis, met ongeëvenaarde prijs-kwaliteit verhouding.

Misschien is de Durano 28mm een goede optie. Het zijn niet de lichtst lopende bandjes, maar ze hebben goede grip en ik kan me de laatste lekke band niet herinneren, dat is minstens 5000 km geleden.
Waarom neem je dan geen defy ipv tcr?

Ik heb ook de durano bandjes, vind ze prettig en die wat hogere rolweerstand merk ik niets van.

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 08 mei 2017 14:54

henkv schreef:Hoe lang doet die batterij van de ridesense het bij jullie? Ik krijg er net 2000km uit ( 1 april geplaatst ). De vorige batterij deed het 4000 km maar zonder dat ik het wist was die een hele tijd leeg dus effectief minder. Wat is jullie ervaring? De GSC10 hoefde ik amper te wisselen.
Ik heb er wel een, maar tot nu toe niet werkend gekregen icm mijn garmin edge 500. Wanneer ik hem reset dan reageert hij (de groene en rode lampjes knipperen) zo'n 10 keer en dan schakelt hij uit lijkt het. Ik heb er overigens nooit de originele magneet bij gekregen. Heb je dit ook voorgehad?
Met jouw probleem kan ik je niet helpen helaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Afbeelding

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 09 mei 2017 00:09

StevieSeagal schreef: Ik heb er wel een, maar tot nu toe niet werkend gekregen icm mijn garmin edge 500. Wanneer ik hem reset dan reageert hij (de groene en rode lampjes knipperen) zo'n 10 keer en dan schakelt hij uit lijkt het. Ik heb er overigens nooit de originele magneet bij gekregen.
De plaatsing van de magneet bij mijn RideSense sensor kwam heel erg nauw (afstand moet klein zijn).

William

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 09 mei 2017 00:36

TL@ schreef:Die snelkoppeling voor de hydraulische leidingen trekken echt op niks hé. Ik had die op mijn TCR ook, stoorde me er zo aan dat ik de leidingen heb vervangen (een nieuwe gekocht voor achteraan en die van achteraan ingekort en vooraan gebruikt met een nieuwe aansluiting)
Ik heb inderdaad ook de kabels allebei ingekort (ik houd niet van waslijnen aan de fiets). Heb de kabels bewust niet vervangen omdat ik geen zin had om de remgrepen uit elkaar halen. Ik heb wel de achterkabel opnieuw door 't frame moeten leiden (om 'm eerst door 't stuur te krijgen), wat geen feestje was.
Wat is eigenlijk de maximum breedte van banden die er in een TCX kunnen?
Ik schat zo'n 47mm (1.8"). De beperking zit 'm in de liggende achtervorken.

William

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 10 mei 2017 23:54

StevieSeagal schreef: ...(ridesense)... Ik heb er wel een, maar tot nu toe niet werkend gekregen icm mijn garmin edge 500. Wanneer ik hem reset dan reageert hij (de groene en rode lampjes knipperen) zo'n 10 keer en dan schakelt hij uit lijkt het
Toen de batterij bijna leeg was bleef hij knipperen tot z'n einde. Verder geen probleem mee gehad. Als je gewoon een magneetje langs de sensor beweegt, reageert de garmin dan? Het is niet zo gekompliceerd om op z'n minst te zien of hij het doet. Werkt hij echt niet en je hebt ook een nieuw batterijte geprobeerd (en natuurlijk laten zoeken door de garmin) dan moet je gewoon terug naar je verkoper. Op dat ding zit ook garantie. Ik moet m'n eigen bericht misschien aanpassen omdat ik bij het wisselen zag dat ik zo'n 10 voor 1 euro batterijtje had gebruikt. Normaal gebruik ik duracel maar die waren even op. Dat kan natuurlijk een belangrijke reden zijn dat dit keer al na 1 maand de batterij leeg was. De batterij die meekwam (sony ?) deed het overigens ook maar 4 maanden..
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie