Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 apr 2017 08:36

jelmerjager schreef:Zojuist voor de zekerheid nog eens gemeten: 8,41 kg. Wielen wegen 1540g.
Kan kloppen want mijn wielen zijn zo'n 400gram zwaarder :winkthumb:


Ik vind de TCR best comfortabel (met 25mm banden), comfortabeler dan mijn Orbea Onix in ieder geval (met dezelfde banden)
Afbeelding

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 13 apr 2017 18:16

sharkman113 schreef:Mooie fiets (heb ook een tcr disc maar dan met isp), blijft een moelijke keuze aangezien je voor een vergelijkbaar bedrag een non disc tcr bouwt die met wat puzzelen 1.5 tot 2 kg lichter is.
Tcr disc frames zijn overigens iets harder dan de non disc frames, zal waarschijnlijk ik de plaatselijke versterkingen zitten.

@sharkman - zit te dubben voor disk-versus-non-disk. Gewicht vind ik wel belangrijk. DI2 lijkt me een leuke luxe die eens je ze hebt niet meer wil missen. Ik heb mijn lijstje gereduceerd naar twee fietsen: de Giant tcr pro disk en de BMC slr01. (derde optie is de tarmac expert non disk met ombouw naar DI2). De ene wat goedkoper dan de andere maar ze ontlopen mekaar niet zo mits wat kortingen.

btw - hoe kom je aan tcr disk met isp?

hier een test van de tcr advanced pro disk

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 apr 2017 21:10

Ik heb het frame geruild voor een defy isp disk (geometry beviel niet). Beide frames hadden optische transportschade wat goed uitkwam omdat ik de huidige kleuren icm. matte lak drie keer niets vindt.
Ik gebruik schijfremmen bijna uitsluitend in slecht weer en dan is de combinatie hoogglans lak een heel stuk houdbaarder.

De komende paar jaar (tot de standaarden zijn bepaald en er meer keuzemogelijkheden zijn) is non disc gewoon de veel betere keuze je bouwt voor minder geld een even goede fiets of voor evenveel een fiets die in zeker 90% van de gevallen beter voldoet (veel minder gewicht en eenvoud van onderhoud).

Disc gaat er zeker komen echter heeft voor race nog een lange weg te gaan, tot die tijd zou ik zeker voor een mooi weer fiets lekker bij velgremmen blijven....

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 14 apr 2017 19:55

Ben het volledig met je eens. Alleen koop ik niet twee jaarlijks een nieuwe fiets... ik wil wat future proof zijn. De Giant is ook goedkoper maar weegt ongeveer 500gram meer. Grote verschil is dus gewicht, disk, bredere banden mogelijk, tubeless carbon wielset.... moeilijke keuze.
Bmc moet wel een super frame zijn denk ik dan.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 14 apr 2017 20:23

Niet future proof omdat je geen schijf remmen hebt ?
Beetje onzin hoor en ieder moet doen wat die wilt maar velgremmen gaan er voorlopig echt niet uit want lang niet iedereen wilt ze hebben.
De ultegra 6800 trouwens wel dus als je future proof wilt zijn dan zou ik nog even wachten ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 apr 2017 07:32

En nu gekochte schijfremfiets is stukken minder future proof dan eentje met velgremmen, over een jaar of drie is de ontwikkeling een stuk verder en de standaarden gegarandeerd flink anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjorsie105
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:28

Sjorsie105 24 apr 2017 16:46

Mede wielrenners,volg het forum al een tijdje.heb nu zelf een vraagje over de wielen van mijn giant defy Advanced.
Er zitten nog de standaard wielen(pr-2 disc) onder,heeft het voor mij zin om een duurder setje rond de 400,-te kopen.of ga ik dat verschil echt niet merken .rij ongeveer 5000km per jaar.
[]


[/iimage1.jpeg

Verstuurd vanaf mijn iPhonemg]
Laatst gewijzigd door Sjorsie105 op 24 apr 2017 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 apr 2017 16:49

Wat zou je willen merken is dan de vraag.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 24 apr 2017 19:11

Ik vraag mij weleens hetzelfde af als Sjorsie105, maar tegelijk ook hetzelfde als Keezx. En op de vraag van Kees's weet ik het antwoord dus niet. Dat klinkt misschien raar, maar is in mijn beleving (tot op zekere hoogte) te vergelijken met het rijden met klikpedalen. Als je net begint met fietsen en nog geen geld wilt uitgeven aan speciale schoenen en pedalen, begin je met 'gewone' pedalen of met toeclips. Dat gaat goed en je hebt plezier in het fietsen. Je ziet de meerwaarde van klikpedalen niet, maar omdat je van anderen steeds hoort dat dat veel fijner fietst, maak je de overstap en je wilt niet meer terug. Of vergelijk het met spd / mtb pedalen op je eerste fiets omdat je de schoenen al had voor spinnen. Pas als je met spd-sl of een ander systeem rijdt, merk je verschil.
Zo is het voor mij met wielen ook. Ik hoor van fietsvrienden dat zij hun 'standaard' wielen hebben vervangen en direct fijner fietsen. Als ik vraag wat het verschil dan is, krijg ik als antwoord 'dat moet je zelf ervaren'.
Kortom, ik rijd nu prima op de Giant PR2 wielen, maar vraag mij af of ik ' iets' mis en wat dat ' iets' dan is. Alleen gewicht? Dat begrijp ik nog wel, maar veel meer ook niet ....

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 24 apr 2017 19:35

Die naven zijn niet echt geweldig en zijn vrij vlot gaar maar als ze nog mooi lopen dan ga je denk ik niet veel verschil merken met een setje rond de jou genoemde prijs
Ze zullen dan hooguit wat lichter zijn maar voor 400eur krijg je geen super licht klimsetje
Vind je carbon bijvoorbeeld mooi dan zou je een China setje kunnen overwegen maar dan moet je het doen voor het mooie niet omdat je wat gaat merken.
Ik merk zelfs bizar weinig verschil tussen een klimset van 1200eur en een set van 600eur
Die dure voelt net wat rapper en lichter aan maar dat ik nu zeg woepie nee niet echt

Moraal van het verhaal
Als ze goed lopen kan je net zo god houden wat je hebt en als ze langzaam gaar worden koop je een leuk setje wielen en als ik dan de voorkeur aan iets geef is het een handgespaakt setje met Hope naven gewoon omdat de naven bizar goed zijn en handgespaakte setjes erg betrouwbaar zijn wat betreft spaakbreuk
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Sjorsie105
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:28

Sjorsie105 25 apr 2017 15:18

oke bedankt voor het duidelijke anwoord..ik heb zelf al zitten kijken voor carbon velgen uit china..maar dan weet je als leek ook niet echt wat goed is

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 25 apr 2017 16:31

Ja wielen merk je, maar ook verschil in wielen binnen dezelfde prijsklasse. In types binnen 1 merk of dezelfde types van andere merken. Maar je merkt wellicht meer verschil in banden. Het is de vraag of je fietsvrienden nou echt het verschil voelen van de wielen , of eerder de banden die op de nieuwe wielen zaten. Het valt mij nog steeds op dat er altijd uitgebreid gesproken word over wielen en makkelijk over frame word gesproken. Terwijl er echt een veel groter merkbaar verschil in frame zit. Kiezen velen niet vooral wielen omdat het er mooi uitziet. Zoals sportvelgen onder een auto.

Gr Rob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie