Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 jan 2021 12:41

Prijzen zijn er los over.. Al ben ik grote fan van canyon. Ik zie nu wel niet meer in waarom ik zoveel zou betalen voor een fiets als je dat voor die prijs ook kan bij een FM met bijhorende service.

Ze gaan zichzelf hiermee dood doen eens heel die corona situatie opgelost geraakt. Ze gaan nu om snel veel geld te verdienen en dat komt nooit goed op de lange termijn.

rick023
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2015 20:56

rick023 12 jan 2021 13:55

Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank in ieder geval, dus de markt is er wel gewoon voor. Zo eerlijk moet je zijn.

Nu ben ik het wel met Djemz eens, hiermee snijden ze zichzelf - de andere fietsenmerken ook - wel mee in de vingers op de lange termijn. Ze zetten de prijzen dusdanig hoog in dat dit de nieuwe standaard is. Echter, veruit het grootste deel van de mensen die nu een fiets kopen gaan daar zeker 5 jaar mee doen, of langer. Daarmee verdwijnt een deel van je groeimarkt voor de komende jaren. De liefhebber die vaak wisselt of ie toe is aan iets nieuws die wil de nieuwe prijzen niet langer betalen. Daarnaast verwacht ik in een jaar een stortvloed aan mooie racers op marktplaats die weinig km's achter de kiezen hebben. Bleek het toch een emo - aankoop.

Ook ik kom bij Canyon vanwege de kwaliteit/prijs, maar die wordt steeds kleiner. Lokaal krijg ik straks weer een mooie korting en goede service. Dan koop ik bijvoorbeeld net zo graag een mooie Scott of Cannondale.
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Disc
Canyon Speedmax CF SLX

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jan 2021 14:07

Veruit het grootste deel van de mensen gaat zeker 5 jaar met zijn fiets doen.
Én je verwacht een stortvloed aan racers op marktplaats over een jaar.

Dat lijkt me erg tegenstrijdig - en ik denk dat ik het met die 2e stelling meer eens ben ;-).

Die prijsstijgingen zijn nu ook echt vors. Dan heb je een paar fietsen om uit te leveren, bijna in no time verkocht. Kan je je op de hoogte laten houden. 2 maanden later zijn ze weer beschikbaar en dan aan 14% duurder.

Canyon en prijs/kwaliteit hangt nog altijd af van model/uitvoering. Maar door de bank genomen is Canyon al simpelweg op vergelijkbare voet als andere grote merken. Echt wel goede fietsen, maar ook gewoon dezelfde prijsranges. De goede deals zijn uitzondering. En zolang de vraag groter is dan het aanbod, blijft dat ook zo. En dan kun je je zeker afvragen hoe de aftersales is, Canyon heeft een paar "partners" wellicht in de buurt zitten. terugsturen en garantie verloopt meestal wel vlot. Merken met dealers zitten misschien om de hoek maar zijn voor garantie ook afhankelijk van opsturen naar fabrikant/importeur en diens afhandeling. Wél kunnen ze een tussenoplossing makkelijk aanbieden, dat is prettig.
En als je dan een gekend merk gaat kopen, maar daarvoor naar specifiek die zaak in brabant gaat voor die superlage prijs... tsja, dan zie ik het verschil met Canyon ook niet. Dan koop je net zo min lokaal, als dat je een fiets van internet besteld.

Dus ja, fietsenmerken cashen. Ik denk niet dat ze zichzelf in de vingers snijden. Want wat je nu weet te verkopen en financieel weet binnen te halen, heb je maar vast aan boord van je schip. De vraag zal een keer weer afnemen, maar wellicht nog altijd hoger blijven dan 1 of 2 jaar geleden. Ze kunnen ook best over 2 jaar weer wat zakken met de prijzen, als ze in een soort prijzenoorlog met andere merken de dan nieuwe fietsen aan de man moeten brengen. En dan gaan ze ook echt wel weer die liefhebbers triggeren, die een nieuwe fiets kopen ondanks dat hun huidige fiets nog niet versleten is.
Dat ze dan kleinere marges maken dan nu, zal zeker. Maar de markt maakt ook dat ze nu goed in de marges (zouden moeten) kunnen zitten. Beetje terug naar normaal lijkt me dan niet zo'n probleem voor die fietsenmerken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jan 2021 14:13

Ik denk dat de reden dat alle Canyon's ondanks de hogere prijs alsnog als warme broodjes over de toonbank gaan, is dat mensen door Covid veel meer geld op hun rekening hebben staan. Geen vakanties, geen dure festivals en ga zo maar door. Mensen hebben al heel wat teleurstellingen gehad en als je al een paar maanden uitkijkt naar die mooie nieuwe Aeroad of Ultimate gaat die 600 euro extra op 5000 euro je daar echt niet meer vanaf helpen. De rationele keuze was allang gemaakt, daarna neemt de emotie het over en komt het geld gewoon op de toonbank.

Was vanochtend in het nieuws, er zijn dit jaar veel minder bedrijven omgevallen dan in voorgaande jaren. Komt puur door de ondersteuningsmaatregelen, we houden bedrijven in leven die zonder Covid waren omgevallen door marktwerking. Nederland is een enorm rijk land. Dat we met zijn allen nog durven klagen trouwens is nogal beschamend...maar dat is wel wat offtopic :lol:
Laatst gewijzigd door Kornuit op 12 jan 2021 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

rick023
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2015 20:56

rick023 12 jan 2021 14:59

MarkVeenstra, nouja het hoeft natuurlijk niet tegenstrijdig te zijn. Zij die een fiets kopen en houden doen er 5 jaar mee en diegene die er in emo een kopen zetten hem op marktplaats. Dat kan prima samen en neemt allebei natuurlijk een deel van je markt komende 5 jaar weg.

Ook over het in de vingers snijden kunnen we een levendige discussie hebben over waarom wel en niet. Laten we dat de rest besparen en ieder zijn eigen ideeën er over hebben. De tijd zal het leren!
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Disc
Canyon Speedmax CF SLX

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 jan 2021 15:13

Die prijsstijgingen zijn toch allemaal de schuld van Shimanoooo 🙃
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

rick023
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2015 20:56

rick023 12 jan 2021 15:17

Ja volgens mij wel. Maar wellicht zit het ook nog in de frames want anders verkoop je ze toch met Campa of Sram?
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Disc
Canyon Speedmax CF SLX

i-mac

i-mac 12 jan 2021 16:35

Niet alleen bij Canyon wordt het duurder. Als je de laatste 6 tot 12 maanden je karretje vult in het warenhuis, valt het op dat je toch best meer betaald dan voor de corona periode begon. Er werd idd gezegd dat mensen minder geld konden uitgeven door de corona, en de warenhuizen zien dat extraatje nu wel zitten. En het is nu niet dat warenhuizen slechter zijn geworden van de pandemie, wel integendeel.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 12 jan 2021 19:02

En niet vergeten dat er velen zijn die in NL een fiets bestellen mbv de fietsregeling via hun werkgever.
Ik zag ook dat de Aeroad eergisteren nog €4999.- kostte en nu €5699.-
Zoals al gemeld, de emo koop was al gedaan en ach, als hij over x-jaar per maand betaald wordt dan vallen die €600.- ook mee.
Heb er ook naar gekeken maar een grens getrokken. Een hobby mag geld kosten maar 😉
En dan zou ik die grote schotels van wielen ook nog eens moeten vervangen.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 19 jan 2021 08:16

Het gaat over een Canyon Ultimate, maar eigenlijk ook weer een algemene geometrie vraag..
Twijfel enorm tussen een M & L..
1. Maatadvies website : M
2. Volgens Canyon medewerker: L (omwille zadelhoogte)

Ik rij momenteel ook met Canyon uit 2015, echter is geometrie hiervan licht gewijzigd.
Canyon 2015 in maat L:
Stack: 579
Reach: 394
Stuurpen: 90
Spacer: 10mm (zonder Acros I-lock headset)
Zadelhoogte: 806mm (bb - top zadel)

Ikzelf ben 183cm - 90cm bbl - 28j

Canyon 2021:
M - L
Stack: 567 - 592
Reach: 391 - 399
Maximale zadelhoogte: 808 - 840

Op mijn 2015 zit ik zeer goed en wil de rij-eigenschappen (snel/reactief) behouden.
De 2021 M zit ik effectief heel nipt qua zadelhoogte en +/- 2.5 cm spacers
De 2021 L kan ik zonder spacers rijden, mr ben nu bang dat ik niet diep genoeg kan zitten en fiets te comfortabel zal zijn..
(ook omwille dat wielbasis is verlengd van 997 (2015) naar 1011 (2021)

Is deze vrees terecht? Of onterecht en ga ik dit verschil echt niet merken?
Welke zouden jullie kiezen? (Of geen van beiden en naar ander merk kijken?)

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 19 jan 2021 08:27

Als je min of meer dezelfde maten wil aanhouden op je nieuwe fiets kun je beter kijken naar een Endurace maat M. Die heeft op een mm na dezelfde stack als je huidige fiets en de reach is iets korter, op te lossen met een langere stuurpen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2021 08:42

Volgens mij zit de crux hier echt in de hoogte van dat Acros i-lock headset gebeuren!
Want dat systeem is er nu uit toch? En in ieder geval bij de aeroad is daarmee de minimale hoogte boven het balhoofd een stuk platter geworden! Ik weet niet of ze bij de Ultimate dezelfde spullen gebruiken, maar als dat wel zo is, dan zou je je huidige stack +10mm spacers + dat benoemde verschil moeten rekenen.
Nu is van huidig 579 + 10mm = 589mm naar een maatje L nieuw model 592mm, in mijn ogen al verwaarloosbaar.., maar als er nog 10 of 15mm hoogteverschil komt door het niet meer hebben van het i-lock systeem.., dan kom je op het nieuwe model, maat L, zelfs nog met 5 of 10mm spacers te zitten.

Bedenk dan dat de reach in maat L een 5mm groter is dan wat je nu hebt. Dus zelfs als we dat i-lock systeem even vergeten.., en alleen naar die 3mm hogere stack kijken, krijg je ook 5mm meer reach.
Al vind ik die 3mm hogere zit verwaarloosbaar, je gaat tegelijkertijd een fractie gestrekter zitten.
Alleen wel even kijken wat voor stuur of stuurpen je bij maat L krijgt.., dan kon wel eens 100 of 110mm zijn.., ipv je huidige 90mm.., Kan je omruilen hoor, zou ik ook zeker doen (liever dat, dan op een te klein frame gaan zitten).

Pak je het nieuwe model in maat M. is de reach hetzelfde en ga je inderdaad zomaar 2.5cm aan spacers nodig hebben. En misschien meer, als je dat i-lock verhaal erbij rekening moet houden.

Mijn keuze zou naar de L gaan. Puur vanuit je huidige positie waar je nu zo tevreden over bent.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie