Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 17 mei 2019 09:18

Bij mijn CF SL 8.0 Endurace heb ik last van aanlopende remschijven. Niet voelbaar, wel hoorbaar. Voorwiel was al bij aflevering. Toen de tips van google opgevolgd en de remklauw wat los geschroefd, in de rem geknepen en weer vastgezet. Dat gaf wat verbetering. Toen had ik een intense regenrit waarbij het aanlopen zowel voor als achter door nattigheid en vuil zeer ernstig en storend was. Opnieuw de remmen uitgelijnd op bovenstaande manier. Het leek verholpen maar toen ik eergisteren een rondje aan het doen was begon (ik meen achter) de schijf weer aan te lopen na remmen en of bochten en uit de pedalen aanzetten...

Hoe kan dit en hoe kom ik er vanaf? Tips voor een schijfremnoobie?
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 17 mei 2019 09:42

Je zou de klauw eraf kunnen halen en zonder remblokjes goed schoonmaken. Het randje tot waar de piston eruit steekt is meestal vies.

Je kunt best voorzichtig in de rem knijpen om ze er wat verder uit te krijgen. Zodat je dat randje schoon krijgt. Vervolgens de pistons helemaal terug duwen. Dan zet je ze terug en centreer je ze op de manier die je al deed. Je zult een paar keer moeten knijpen als de remblokjes versleten zijn.

Als laatste kijk je met licht door de klauw en dan moet hij helemaal paralel aan de schijf staan. Is dat niet zo kun je hem een beetje los draaien en met je vingers recht houden terwijl je hem vast draait.

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 17 mei 2019 19:31

Bianchi-Ber schreef: 17 mei 2019 09:18 Bij mijn CF SL 8.0 Endurace heb ik last van aanlopende remschijven. Niet voelbaar, wel hoorbaar. Voorwiel was al bij aflevering. Toen de tips van google opgevolgd en de remklauw wat los geschroefd, in de rem geknepen en weer vastgezet. Dat gaf wat verbetering. Toen had ik een intense regenrit waarbij het aanlopen zowel voor als achter door nattigheid en vuil zeer ernstig en storend was. Opnieuw de remmen uitgelijnd op bovenstaande manier. Het leek verholpen maar toen ik eergisteren een rondje aan het doen was begon (ik meen achter) de schijf weer aan te lopen na remmen en of bochten en uit de pedalen aanzetten...

Hoe kan dit en hoe kom ik er vanaf? Tips voor een schijfremnoobie?
Ik merk ook dat moeite kost om ze echt top te krijgen. Heb nu klein tooltje (van Pro) om er op te zetten bij uitlijnen. Lijkt nu goed te staan. Bij mij liep er een aan bij een sprintje trekken. Morgen eens kijken of is opgelost.

Kermit954
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2018 15:06

Kermit954 18 mei 2019 07:48

Kleine update ivm levertijden. Uiteindelijk is mijn fiets dan toch nog 4 weken vroeger geleverd dan de geplande levertijd. De totale vertraging is dus eigenlijk maar een goede maand. Als het goed nieuws is, mag het ook eens vermeld worden.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 18 mei 2019 09:17

Hier ook, wordt maandag afgeleverd ipv de eerste week van Juli.

into
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:33

into 18 mei 2019 10:56

Help! Ik blijk een goedkopere fiets nodig te hebben dan dat in de planning zat :shock:

Een paar jaar geleden een fietsje via Marktplaats gekocht om te kijken of ik het iets vind en nu wil ik dan toch mijn eerste nieuwe racer gaan kopen.

Het leek mij dus verstandig om informatie in te winnen bij mijn fietsmaten en die kwamen met verstandige input als;
- je hebt echt minimaal Ultegra nodig want anders schakel je constant mis.
- vergeleken met carbon voelt aluminium echt als een blok beton.
- zeker schijfremmen nemen anders duurt het uren voordat je stilstaat.
- elektrisch schakelen is een must.
- wielen meteen vervangen want die bij je nieuwe fiets zitten rollen voor geen meter.

Jullie kunnen de shock wel begrijpen die ik had toen ik dit filmpje van GCN zag..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3HmVQCAjBE0[/youtube]

Ik snap het sex appeal van de high end fietsen maar ik had toch wel een groter verschil verwacht. Daarnaast is dit bij getrainde mannen en op hoge(re) snelheid.

Het verschil lijkt me dus helemaal verwaarloosbaar gezien het feit dat wij veel langzamer fietsen en mijn vrienden ook mid-rangers rijden.

Heb dit topic teruggelezen tot aan januari 2017 maar kon niet echt een antwoord vinden dus wellicht kunnen jullie me helpen.

Budget: 2500,-
Gebruik: 30 ritjes per jaar van 80km met 28km/h uitsluitend bij mooi weer.
Type: Endurace gezien comfort > snelheid

Ik wil graag een Canyon, ik denk dat ze goede prijs/kwaliteit bieden en met de winkel Koers begrijp ik uit het topic dat ik hier in Rotterdam een prima zaak heb voor het onderhoud.

Gezien mijn gebruik zou een instapmodel Endurace met 105 afdoende moeten zijn maar dan zit ik dus nog een flink stuk onder het budget. Ik zou dus graag wat upgrades nemen maar welke leveren nu het meest op?

Aluminium > Carbon?
105 > Ultegra > DI2?
Remmen > Schijfremmen?
Wielen vervangen?
Tubeless?

Alle tips zijn welkom!

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 18 mei 2019 11:31

Dat filmpje van GCN heb ik ook gezien en ik denk dat ze nog een heel belangrijk aspect zijn vergeten. Ik ben er zelf namelijk zwaar van overtuigd dat ik op die Endurace een pak sneller zou zijn dan op die Aeroad. Die Aeroad is namelijk serieus lang en laag. Dan kun je een 'superbike' hebben, maar als je er niet goed op kunt zitten, ga je daar echt niet goed op presteren.

Er bestaat absoluut geen goede reden om Ultegra te verkiezen boven 105, tenzij je echt voor DI2 wilt gaan, dat is er simpelweg niet op 105. 105 is wat zwaarder, maar die huidige 105 groep is echt heel erg goed. Zelf heb ik mijn fiets opgebouwd met Ultegra, maar een betere reden dan dat ik altijd al Ultegra had, heb ik simpelweg niet.

Met een budget van 2500 euro, zou ik kiezen voor de Endurace CF SL Disc 8.0 (Ultegra, Carbon en schijven, 2500 euro) of de Endurace CF SL Disc 7.0 (105, mindere wielen, andere zadelpen, 1900 euro).

Mocht rood je kleur zijn, dan zou ik zelf voor de 7.0 gaan en nog wat geld besteden aan deftige wielen. Ik zou zelf kiezen voor de 8.0, omdat die er in het blauw is.

Er is ook nog de Endurace CF (non disc). Ook goede fietsen, wel een wat ouder model en ik vind ze er persoonlijk net iets minder mooi uitzien. Je zult er echter niets langzamer door fietsen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 mei 2019 19:42

@INTO, die fietsmaten van je sporen niet helemaal. Of zoals we hier zeggen: "ze hebben niet alle flesjes in de krat"

105 voldoet uitstekend, zelfs met de nieuwe Tiagra is niets mis mee.
Een goed aluminium frame heeft mijn voorkeur boven een instap carbon frame.
Velgremmen werken nog steeds prima.
Extra bedrag voor electronisch schakelen zou ik lekker voor een mooie set wielen uitgeven.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 18 mei 2019 19:49

into schreef: 18 mei 2019 10:56 Help! Ik blijk een goedkopere fiets nodig te hebben dan dat in de planning zat :shock:

Een paar jaar geleden een fietsje via Marktplaats gekocht om te kijken of ik het iets vind en nu wil ik dan toch mijn eerste nieuwe racer gaan kopen.

Het leek mij dus verstandig om informatie in te winnen bij mijn fietsmaten en die kwamen met verstandige input als;
- je hebt echt minimaal Ultegra nodig want anders schakel je constant mis.
- vergeleken met carbon voelt aluminium echt als een blok beton.
- zeker schijfremmen nemen anders duurt het uren voordat je stilstaat.
- elektrisch schakelen is een must.
- wielen meteen vervangen want die bij je nieuwe fiets zitten rollen voor geen meter.

Jullie kunnen de shock wel begrijpen die ik had toen ik dit filmpje van GCN zag..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3HmVQCAjBE0[/youtube]

Ik snap het sex appeal van de high end fietsen maar ik had toch wel een groter verschil verwacht. Daarnaast is dit bij getrainde mannen en op hoge(re) snelheid.

Het verschil lijkt me dus helemaal verwaarloosbaar gezien het feit dat wij veel langzamer fietsen en mijn vrienden ook mid-rangers rijden.

Heb dit topic teruggelezen tot aan januari 2017 maar kon niet echt een antwoord vinden dus wellicht kunnen jullie me helpen.

Budget: 2500,-
Gebruik: 30 ritjes per jaar van 80km met 28km/h uitsluitend bij mooi weer.
Type: Endurace gezien comfort > snelheid

Ik wil graag een Canyon, ik denk dat ze goede prijs/kwaliteit bieden en met de winkel Koers begrijp ik uit het topic dat ik hier in Rotterdam een prima zaak heb voor het onderhoud.

Gezien mijn gebruik zou een instapmodel Endurace met 105 afdoende moeten zijn maar dan zit ik dus nog een flink stuk onder het budget. Ik zou dus graag wat upgrades nemen maar welke leveren nu het meest op?

Aluminium > Carbon?
105 > Ultegra > DI2?
Remmen > Schijfremmen?
Wielen vervangen?
Tubeless?

Alle tips zijn welkom!
nieuwe fietsmaten zoeken :lol:
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 18 mei 2019 19:58

@into ik sluit me aan bij reactie van Vincent. Als je mij vraagt wat je echt nodig hebt :
Frame die jou maat is!!!
Fatsoenlijke groep die je niet in de steek laat als je net je vrienden wilt verslaan bergop. (105 is dus zeker afdoende)

Al het andere is nice to have. De fiets die jij fantastisch vind en goed op zit is de snelste. Paar pagina's terug staat foto van mijn nieuwe canyon en ik kan je na 220km zetten dat ie super bevalt. Di2 is een hele gave optie die veel gemak heeft, maar volgens mij ga je dan naar 3k. Wielen kan je altijd nog upgraden.

Disc brakes zijn een hele andere discussie. Je gaat er zeker niet harder van fietsen, hoogstens sneller stil staan. Maar heel eerlijk ik heb het nu en ik had ook prima zonder kunnen doen. De endurace zonder disc is helaas niet in een mooie kleur imo.

De aluminium endurace is ook erg gaaf en dat materiaal geeft ook voordelen (en nadelen)

David VDB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 20:47

David VDB 18 mei 2019 20:33

https://www.facebook.com/35907844745862 ... 224611192/

Blijkbaar bestaan er "Canyon trusted partners".
Heeft iemand daar weet van? En zouden er nog bijkomen...

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 19 mei 2019 22:21

into schreef: 18 mei 2019 10:56 Help! Ik blijk een goedkopere fiets nodig te hebben dan dat in de planning zat :shock:

Een paar jaar geleden een fietsje via Marktplaats gekocht om te k........

Alle tips zijn welkom!
Is dit een van jouw vrienden?

https://speld.nl/2018/08/06/amateurfiet ... ere-fiets/

Plaats reactie