Canyon
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Waarom is 44cm niet meer van deze tijd?
Ik verbaasde me inderdaad echt over die 44cm. Misschien kijk ik te weinig rond, maar het aantal fietsers van rond mijn lengte (1m87) dat een 44cm stuur nodig heeft is, in Nederland, toch wel kleiner dan de mensen die een 41cm of 42cm zouden moeten hebben.
Wat betreft afzien van de TCR ging het mij meer om het totaalplaatje. Ik wil graag lokaal kopen, maar verwacht dan ook wel wat meer service. Op het moment dat ik dan moet gaan bijbetalen om een fiets ueberhaupt passend te maken, krijg ik twijfels wat dan het nut is van de relatie met de fietsenboer.
Dit is uiteraard zuiver anekdotisch. Wellicht dat een andere fietsenboer het heel anders zou doen.
Ik heb heel veel reviews zitten lezen en kijken en kwam tot de conclusie dat het wat betreft kwaliteit en rij-eigenschappen allebei meer dan goed zou zijn. Toen dus inderdaad op maatvoering (41cm stuur), looks en beschikbaarheid besloten.
Tot nu toe heel erg tevreden. Over een tijdje maar eens naar wat ander terrein dan de vlakke Randstad gaan om daar de boel aan te voelen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Smaller is meer aero, en aero is (nog) het dingetje op t moment.
Maar als we nou eens zeggen dat een stuur ongeveer schouderbreed zou moeten zijn.. Dus je handen onder je schouders als je in de beugel of op de handgrepen zit.
Dan is 44cm aan de brede kant voor de meeste mensen. Nu ben ik met 1.85 lang behoorlijk gemiddeld. enigszins breed gebouwd (deels bouw, deels vatsigheid, maar dat laatste gaat niet in je schouders zitten). En een fiets in maat L is vaak niet gek. Maar ik zit met 44cm wel met mijn handen naar buiten toe.
We hoeven natuurlijk niet naar van t Schip te gaan.., maar breder dan je schouders is voor de weg ook niet nodig. In het veld, gravel, voegt het wel wat toe aan sturen.
Maar als we nou eens zeggen dat een stuur ongeveer schouderbreed zou moeten zijn.. Dus je handen onder je schouders als je in de beugel of op de handgrepen zit.
Dan is 44cm aan de brede kant voor de meeste mensen. Nu ben ik met 1.85 lang behoorlijk gemiddeld. enigszins breed gebouwd (deels bouw, deels vatsigheid, maar dat laatste gaat niet in je schouders zitten). En een fiets in maat L is vaak niet gek. Maar ik zit met 44cm wel met mijn handen naar buiten toe.
We hoeven natuurlijk niet naar van t Schip te gaan.., maar breder dan je schouders is voor de weg ook niet nodig. In het veld, gravel, voegt het wel wat toe aan sturen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik ben 1m87 en heb (redelijk) brede schouders, toch heb ik liever een smaller stuur.
Ik heb nu de BMC aero-cockpit, stuur is 42cm breed. Ik heb echter geen idee waar dat gemeten is maar C-C gemeten aan de hoods is het net geen 41cm breed, dit is perfect voor mij (ben wel blij dat ik een stuur in de winkel heb opgemeten want ik twijfelde tussen een 40 en 42)
Smal is sneller en ik ga graag snel
Op de gravelfiets heb ik een stuur dat 43cm breed is (C-C gemeten) en wanneer ik lang niet op gereden heb, voelt dat toch als een vrachtwagen stuur (ligt deels ook aan de fiets) maar op technische stukken is dat breder stuur dan weer aangenaam.
Ik heb nu de BMC aero-cockpit, stuur is 42cm breed. Ik heb echter geen idee waar dat gemeten is maar C-C gemeten aan de hoods is het net geen 41cm breed, dit is perfect voor mij (ben wel blij dat ik een stuur in de winkel heb opgemeten want ik twijfelde tussen een 40 en 42)
Smal is sneller en ik ga graag snel
Op de gravelfiets heb ik een stuur dat 43cm breed is (C-C gemeten) en wanneer ik lang niet op gereden heb, voelt dat toch als een vrachtwagen stuur (ligt deels ook aan de fiets) maar op technische stukken is dat breder stuur dan weer aangenaam.
herken dat helemaal .ik ben 190 cm en heb ook een 42 stuur. Als het stuur breder wordt voelt dat niet fijn aan en zit ik minder ontspannen. Vrachtwagen stuur is een mooie vergelijking.TL@ schreef: ↑26 nov 2020 16:53 Ik ben 1m87 en heb (redelijk) brede schouders, toch heb ik liever een smaller stuur.
Ik heb nu de BMC aero-cockpit, stuur is 42cm breed. Ik heb echter geen idee waar dat gemeten is maar C-C gemeten aan de hoods is het net geen 41cm breed, dit is perfect voor mij (ben wel blij dat ik een stuur in de winkel heb opgemeten want ik twijfelde tussen een 40 en 42)
Smal is sneller en ik ga graag snel
Op de gravelfiets heb ik een stuur dat 43cm breed is (C-C gemeten) en wanneer ik lang niet op gereden heb, voelt dat toch als een vrachtwagen stuur (ligt deels ook aan de fiets) maar op technische stukken is dat breder stuur dan weer aangenaam.
Ik heb net een nieuwe Canyon Luc cf slx 9 team. Na 2 ritten in droge omstandigheden begon er geleidelijk aan een krakend geluid te komen. Ik dacht eerst dat het mijn ketting was maar na grondig ontvetten en opnieuw smeren was het geluid er nog steeds. Na het kuisen van de fiets is het geluid altijd even weg maar naar enkele km's komt het geleidelijk aan terug en wordt het ook luider. Ik heb de draad van de pedalen ook al voldoende ingevet en op de carbon dropperpost voldoende carbongrip gesmeerd maar nog steeds heb ik gekraak. Ik heb ook al contact opgenomen met Canyon maar ik kan de fiets pas ten vroegste 14 dec binnenbrengen. Op een site vojomag stond wel dat wanneer je de XTR-cassette plaatst dat er dan eerst een zeer dunne plastic spacer moet geplaats worden en dat dit vaak vergeten wordt door de fabrikanten en dat dit soms voor gekraak kan zorgen. Ik heb ook gecontroleerd of deze aanwezig is maar de spacer is niet geplaatst. Ik heb dit ook aan Canyon laten weten maar volgens hen kan dit het probleem niet zijn en een lokale fietswinkel zegt ook dat ze deze spacer eigenlijk nooit plaatsen. Het geluid lijkt mij van van ergens onderaan de fiets te komen dus het stuur lijkt mij ook uitgesloten. Ook de trapas zou volgens mij te snel zijn om al stuk te zijn. Kan iemand mij helpen of heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Ik had de laatste weken ook last van een krakend geluid(je). Na veel poetsen, opnieuw smeren, weer testen, tot de vaststelling gekomen dat de missing link de oorzaak was. Als ik de pedalen achteruit draaide, zag ik dat de missing link precies een klein sprongetje maakte aan de cassette achteraan. Eenmaal ik een nieuwe missing link plaatste, was het gekraak voorbij.
Tijdens de vele controles om dat vervelende gekraak te vinden, merkte ik dat er een barst zat in de derailleur hanger. Voor alle zekerheid niet meer fietsen tot ik een nieuwe krijg. Deze keer zal ik er één op voorraad hebben. Ik heb een vermoeden wanneer dat moet gebeurt zijn (kleine slipper aan zeer lage snelheid, maar wel op de versnelling gevallen). Vreemd genoeg fiets ik zeker al meer dan 6 weken met die barst zonder echte problemen. Maar ik ga zeker geen verder risico nemen ...
Tijdens de vele controles om dat vervelende gekraak te vinden, merkte ik dat er een barst zat in de derailleur hanger. Voor alle zekerheid niet meer fietsen tot ik een nieuwe krijg. Deze keer zal ik er één op voorraad hebben. Ik heb een vermoeden wanneer dat moet gebeurt zijn (kleine slipper aan zeer lage snelheid, maar wel op de versnelling gevallen). Vreemd genoeg fiets ik zeker al meer dan 6 weken met die barst zonder echte problemen. Maar ik ga zeker geen verder risico nemen ...
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Op mijn vorige fiets zat een 44 cm stuur, dat wat smal (42,5) uitviel. Ik merkte bij hoge intensiteit dat ik net wat minder vrij kon ademen. (ben 1.98)TL@ schreef: ↑26 nov 2020 10:03 44cm is toch niet meer van deze tijd (tenzij voor een gravelfiets), ik zou er echter de fiets niet voor laten staan (wachten tot de zomer wel)
Tussen een TCR (ik had het vorig model, geweldige fiets) en een Ultimate (nog nooit mee gereden) zou ik eerst kiezen voor beschikbaarheid en dan de mooiste kleur. Dan wint de blauw Ultimate altijd (zeker met geïntegreerde cockpit)
Veel plezier ermee.
Ik ga die Aeroad ws toch wel aanschaffen, maar vind het wel spannend dat ik straks met een 42 cm stuur onderweg ga.
Voor degene die nog een 'outfront' mount voor een Garmin (of soortgelijke fietscomputer/GPS) zoekt voor de Canyon V13 stuurpen, ik heb er een gevonden (dankzij onze buren bij https://forum.tour-magazin.de) van een ander merk die perfect past.
Het gaat om de Synchros mount die bedoelt is voor een Scott Foil, wordt gemonteerd op de plek van de onderste 2 bouten van de stuurpen.
Kosten rond de 25€, onder andere hier te vinden:
https://www.bike-components.de/de/Syncr ... -universal
Edit: boutjes (zwart, T25) en dergelijk zitten er allemaal bij, incl normale en conische ringetjes
Het gaat om de Synchros mount die bedoelt is voor een Scott Foil, wordt gemonteerd op de plek van de onderste 2 bouten van de stuurpen.
Kosten rond de 25€, onder andere hier te vinden:
https://www.bike-components.de/de/Syncr ... -universal
Edit: boutjes (zwart, T25) en dergelijk zitten er allemaal bij, incl normale en conische ringetjes
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Die Garmin mount van Syncros heb ik ook op m'n beide fietsen, heb Scott en dus ook de Syncros stuurpennen.
Mooi dat het ook op andere merken past, idd alle toebehoren zoals langere schroeven zit er allemaal bij.
Enige probleem, zover je daar van kunt spreken, is dat wanneer je kabels iets langer zijn, deze tegen de onderkant van de mount schuren.
Mooi dat het ook op andere merken past, idd alle toebehoren zoals langere schroeven zit er allemaal bij.
Enige probleem, zover je daar van kunt spreken, is dat wanneer je kabels iets langer zijn, deze tegen de onderkant van de mount schuren.