Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 apr 2019 12:38

StefanJ schreef: 23 apr 2019 08:30
Djemz schreef: 22 apr 2019 20:22 Hopelijk blijven ze toch tenminste met dit model weg van schijfremmen. Ieder ander model van canyon heeft nu schijfremmen en vind ik echt jammer dat je als consument zulke dingen opgedrongen wordt.
Alleen de Endurace CF SL en de Endurace CF SLX zijn alleen nog maar te krijgen met schijfremmen. Ieder ander model, dus de volledige Ultimate en Aeroad reeks en de Endurace CF/AL, zijn nog gewoon te krijgen met velgremmen. Ik denk dat het opdringen van schijfremmen dus nog best wel meevalt...
Buiten voor de mensen die een Endurace model nodig hebben dan.. Die moeten al niet meer voor een canyon gaan.

Daarom dat ik zei dat ik hoop dat er volgend jaar niet nog meer modellen enkel maar met schijfremmen te krijgen zijn.. Is overigens ook niet enkel bij canyon het geval.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 apr 2019 12:59

Ondertussen hebben de fietsmerken de marktvraag zo gecreëerd dat er bijna niemand nog een fiets koopt met velgremmen, dus gaan ze ook geen fietsen meer maken met velgremmen.

Het siert Specialized dat ze de Tarmac nog met velgremmen hebben uitgebracht (de Venge dan weer niet)
Afbeelding

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 23 apr 2019 13:01

Leuke ervaring Canyon, op minder dan een week geleverd.
Laatst gewijzigd door verhto op 23 apr 2019 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 23 apr 2019 13:02

Als je Canyons sponsorbeleid ziet (men ' dwingt' de ploegen op disc fietsen, Movistar is nog net even te star om echt mee te bewegen) verwacht ik bij een nieuwe Aeroad eigenlijk geen velgremmen meer. Zeker aangezien de integratie er vaak ook steeds meer bij staat of valt.

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 23 apr 2019 14:09

wouterf schreef: 23 apr 2019 13:02 .... Zeker aangezien de integratie er vaak ook steeds meer bij staat of valt.
Ik vrees er ook voor, maar volgens mij kun je ook met non-disc fietsen prima integratie realiseren? Zie o.m. de Speedmax TT variant, volgens mij redelijk 'clean' afgewerkt zonder gebruik van Discs

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 23 apr 2019 14:59

Met de kanttekening dat dat soort remmen ontworpen zijn voor wat aerodynamische voordelen en niet om eens goed mee te remmen. Maar ik snap je punt, het zou moeten kunnen maar fabrikanten kiezen er niet snel meer voor.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 23 apr 2019 15:32

Zonder de hele beerput disc-ussie over wel of geen schijfrem open te trekken. Denk ik dat Canyon gewoon een marktanalyse doet hoe zij de meeste fietsen kunnen verkopen.

Het model van Canyon is nog steeds om competitief geprijsd te zijn ten opzichte van de concurrentie. Daarbij bieden ze eigenlijk maar 4 frames aan. De Endurace Ultimate Aeroad en Speedmax. De keuze tussen disc of geen disc vraagt een ander ontwerp van achterbrug en voorvork waardoor je het aantal modellen in een klap naar 8 brengt. Door te kijken naar de huidige klantwens kun je de prijs per frame naar beneden brengen door enkel nog te kiezen voor disc frames (economy of scale). Ik snap dat wel. Bij veel Endurace modellen is gewicht geen grote factor, en juist gewicht is voor veel tegenstanders juist wel een factor. Deze zullen dan ook niet in grote getalen de doelgroep Endurace AL of SLX zijn.

Ik heb overigens CF SL en CF SLX niet onderscheiden als ander frame omdat het hier een ander composiet is maar hetzelfde ontwerp.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 23 apr 2019 20:21

Djemz schreef: 23 apr 2019 12:38 Buiten voor de mensen die een Endurace model nodig hebben dan.. Die moeten al niet meer voor een canyon gaan.
Vooralsnog is er voor de Endurace gebruikers die velgremmen willen nog altijd de CF en AL met velgremmen.

Verder zie ik juist voor de endurance fietsen juist wel een toegevoegde waarde voor schijfremmen. De nadruk ligt dan meer op comfort. Door schijfremmen krijg je nogal een pak ruimte om bredere velgen en banden te monteren.

Natuurlijk is er een beweging naar schijfremmen. Niet iedereen is daar blij mee (ik wel overigens). Maar de komende jaren zullen er ook voor de velgremmers opties zat zijn. Die velgremmen zijn we echt niet zomaar vanaf.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 apr 2019 20:37

StefanJ schreef: 23 apr 2019 20:21
Djemz schreef: 23 apr 2019 12:38 Buiten voor de mensen die een Endurace model nodig hebben dan.. Die moeten al niet meer voor een canyon gaan.
Vooralsnog is er voor de Endurace gebruikers die velgremmen willen nog altijd de CF en AL met velgremmen.
Oeps ja klopt idd. Had ik over gekeken.

Op zich niks tegen schijfremmen maar ik hou van de simpelheid van de velgremmen. Geen gedoe om een wiel te vervangen, met afstellen, onderhoud,..

En vooral ik heb pas nieuwe wielen en als ik volgend jaar een nieuwe fiets zou kopen dan mogen die ook de verkoop in. Nuja ik ga niet teveel vooruit lopen op de feiten.

jonglins
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 03 jun 2007 13:49

jonglins 23 apr 2019 23:41

Ik overweeg een 'downgrade' van mijn H36 Aerocockpit naar een losse stuur-/stuurpencombinatie (ivm gewenste geometrie). Stuur en stuurpen heb ik al. Alleen nog een passende spacerset en i-lock. Ik had verwacht die wel op Marktplaats te kunnen vinden, van mensen die juist een upgrade hebben gedaan. Maar ik ben al een paar weken aan het zoeken, zonder resultaat. Iemand tips?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 24 apr 2019 07:49

En via/bij Canyon zelf?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 24 apr 2019 23:45

jonglins schreef: 23 apr 2019 23:41 Ik overweeg een 'downgrade' van mijn H36 Aerocockpit naar een losse stuur-/stuurpencombinatie (ivm gewenste geometrie). Stuur en stuurpen heb ik al. Alleen nog een passende spacerset en i-lock. Ik had verwacht die wel op Marktplaats te kunnen vinden, van mensen die juist een upgrade hebben gedaan. Maar ik ben al een paar weken aan het zoeken, zonder resultaat. Iemand tips?
Kun je inderdaad via Canyon bestellen.
Welke maten heeft je H36? Ik zoek er nog een

Plaats reactie