Canyon
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja, als die kap rustig weg slijt krijg je steeds meer speling, als die door slijt dan wordt het op zijn minst heel erg flex .
En wat denk je van het frame.
Alu zal de pen minder van slijten, maar je frame net zo hard.
Het is een grove constructie fout die ze niet op kunnen lossen.
De "patch" is een insert, de echte oplossingen een andere klemming, lees gewoon bovenin.
Maar ik laat me verrassen waar de geleerden van Canyon mee komen.
Ik zou op dit moment iig mijn Aeroad afbestellen of terugsturen binnen de termijn.
Maargoed.... ik voorzie op termijn ook wel problemen met een sl7 en het "nieuwe" schroefbracket. Maar ik laat me verassen door de Speci kunsten.
En wat denk je van het frame.
Alu zal de pen minder van slijten, maar je frame net zo hard.
Het is een grove constructie fout die ze niet op kunnen lossen.
De "patch" is een insert, de echte oplossingen een andere klemming, lees gewoon bovenin.
Maar ik laat me verrassen waar de geleerden van Canyon mee komen.
Ik zou op dit moment iig mijn Aeroad afbestellen of terugsturen binnen de termijn.
Maargoed.... ik voorzie op termijn ook wel problemen met een sl7 en het "nieuwe" schroefbracket. Maar ik laat me verassen door de Speci kunsten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Een starre pen lijkt me toch het probleem op te lossen.
Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.
Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.
Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Das inderdaad een interessante vraag!dwangarbeider schreef: ↑22 feb 2021 12:54
Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou zeggen een stijvere zadelpen in de vorm van t dunne gedeelte waar de klem zit en een vervangbare goedkope elastomer op de plek waar het brede gedeelte zit om het frame op te vullen. Die je dan wel weer elk jaar kan vervangen. Je zou ook in t brede gedeelte een nieuwe wigklem kunnen zetten. Zodat het zadel bovenin geklemd wordt. Maar ik zou ook niet weten of dat lukt.dwangarbeider schreef: ↑22 feb 2021 12:54 Een starre pen lijkt me toch het probleem op te lossen.
Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.
Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
Maakt trouwens niet heel veel uit als je die zadelpen ietsje extra star maakt. Met hetzelfde ontwerp vreet t alsnog wel. Een aluminium pen vreet t frame op.
Beste oplossing een volledige terugroepactie en nieuwe frames met een wigklem bovenin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Een elastomeer was ook mijn eerste gedacht als mogelijke oplossing, dat zou wel kunnen werken, denk ik.
Het is in ieder geval jammer dat na een eerste uitstel omwille van de cockpit er nu weer een ander probleem is dat ze toch echt op voorhand hadden kunnen weten/testen. (misschien toch maar van krommen haas gebaard om de overname niet in het gedrang te brengen?)
Het is in ieder geval jammer dat na een eerste uitstel omwille van de cockpit er nu weer een ander probleem is dat ze toch echt op voorhand hadden kunnen weten/testen. (misschien toch maar van krommen haas gebaard om de overname niet in het gedrang te brengen?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ja en nee. Er zijn geen grote problemen, die terugroepacties rechtvaardigen. Maar er zijn wel wat problemen. Ook bij mij is de zadelpen van mijn ultimate ingesleten. Dat veroorzaakte een kraakgeluidje. Als dit geluidje zich weer voor doet (ongeveer 1 keer per jaar) krijgt de pen een behandeling met haarlak. Met een vers laagje carbonpasta als finishing touch is het weer verholpen.dwangarbeider schreef: ↑22 feb 2021 12:54
Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
Kortom, een flexende zadelpen is kwetsbaar.
Maar het rijdt wel top!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Heb je dan zo'n gespleten meeverende pen of een gewone ?
Ik heb een Ultimate slx met gewone carbon zadelpen en mijn zoon heeft de SL versie met ook een gewone ronde carbon pen.
We hebben hiermee geen enkel probleem van kraken of inslijten.
Ik heb een Ultimate slx met gewone carbon zadelpen en mijn zoon heeft de SL versie met ook een gewone ronde carbon pen.
We hebben hiermee geen enkel probleem van kraken of inslijten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1marsman schreef: ↑22 feb 2021 15:03 Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
Ook al word ik hier vaak afgeschilderd als Canyon-hater, wat ook wel weer een beetje overdreven is, is dit gewoon zonde voor alle betrokken partijen en gun je het niemand.
Toch 'schrik' ik wel van zulke plaatjes (hij is ook echt niet de enige, inmiddels zijn er al 10-tallen van deze voorbeeld opgepopt, allen met <1.000km). Afgelopen jaar zo'n 16.000km gefietst en ik verwacht dat mijn frame zonder ongelukken toch wel zo'n 10 jaar mee moet kunnen (laten we zeggen 100.000km want niet alle kilometers waren op dezelfde fiets). Met die gedachte zou ik hier niet op willen/durven fietsen. De kop-in-het-zand tactiek (één van mijn favorieten op de werkvloer) en afwachten wat er gebeurd gaat je hier niet redden ben ik bang.
Een verbeterde zadelpen zonder flex lukt misschien nog, maar een frame recall is financieel/logistiek en capaciteit technisch echt niet haalbaar lijkt mij. Daarvoor zijn de gedane bestellingen/investeringen etc. allemaal te hoog. Dan blijft over een lapmiddel/patch/workaround. Dat hoeft niet slecht te zijn, je fiets kan er gewoon oud mee worden (mijn Cervelo heeft ook een one-piece BB als lapmiddel en is daarmee 'beter' dan die uit de fabriek kwam rollen), maar echt fijn is het niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
De gewone.dwangarbeider schreef: ↑22 feb 2021 18:13 Heb je dan zo'n gespleten meeverende pen of een gewone ?
Ik heb een Ultimate slx met gewone carbon zadelpen en mijn zoon heeft de SL versie met ook een gewone ronde carbon pen.
We hebben hiermee geen enkel probleem van kraken of inslijten.
Blijft toch wel heel bijzonder; die paniekerige opmerkingen van mensen die zelf deze fiets helemaal niet hebben. De constructie maakt dat er geen ENKEL gevaar is en de slijtage sowieso minimaal is. Die hele kap kan eraf zonder enig probleem (ziet er alleen niet zo fraai uit ). Foto's lijken vele malen erger dan de werkelijkheid (bij mij ook het geval met de foto's die ik naar Canyon stuurde). Ik heb er inmiddels meer dan 1000km mee gereden door weer & wind, regen, pekel etc. Als iedereen nou een klein beetje normaal doet en de eigenaars(!) vertrouwen op Canyon's kunde & oplossend vermogen dan komen we heel wat verder.....marsman schreef: ↑22 feb 2021 15:03 Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
Canyon Aeroad
Canyon Grail
Canyon Grail
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12654
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zit hier zeker niet om Canyon te bashen. Ik hoop dat blijkt dat het geen probleem gaat geven voor jouw en de eigenaren. Ik geef mijn mening over iets.
Ik heb ook een mening over de idiote lelijke steekassen van Cervelo. Het SL7 schroefbracket, wat het slechtste van twee werelden combineert en ik nog moet zien of het heel blijft. Het kan en dan hebben ze het super voor elkaar, maar ik vraag het me gewoon af. Als ze er 1 bus in hadden gelijmd had het goed geweest.
Wat was de reactie van Canyon op jouw mail. Daar ben ik dan ook wel heel benieuwd naar.
Zou je de fiets nu bestellen, nu je dit weet?
Ik heb ook een mening over de idiote lelijke steekassen van Cervelo. Het SL7 schroefbracket, wat het slechtste van twee werelden combineert en ik nog moet zien of het heel blijft. Het kan en dan hebben ze het super voor elkaar, maar ik vraag het me gewoon af. Als ze er 1 bus in hadden gelijmd had het goed geweest.
Wat was de reactie van Canyon op jouw mail. Daar ben ik dan ook wel heel benieuwd naar.
Zou je de fiets nu bestellen, nu je dit weet?