Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 07 dec 2020 11:34

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een Ultimate. op de website van canyon geeft hij bij mijn lengte een L op. ( 189,5 cm met een binnenbeen lengte van 90cm)
het zit dus op het randje van L of XL.
nu ben ik wel iemand die last van zijn rug krijg bij een diepe zit (bekken kantelen). is het dan verstandiger om een XL te nemen over een L? of is de reach dan te ver?

Momenteel rij ik een Merida Scultura 500 XL.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 dec 2020 14:03

Wieler12 schreef: 07 dec 2020 11:34 Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een Ultimate. op de website van canyon geeft hij bij mijn lengte een L op. ( 189,5 cm met een binnenbeen lengte van 90cm)
het zit dus op het randje van L of XL.
nu ben ik wel iemand die last van zijn rug krijg bij een diepe zit (bekken kantelen). is het dan verstandiger om een XL te nemen over een L? of is de reach dan te ver?

Momenteel rij ik een Merida Scultura 500 XL.
Ik denk dat je met een L beter wegkomt. Wat is je zadelhoogte? Canyon geeft 74-84 cm aan met Large. Ik denk dat jij dan op ca. 79- 80 cm uitkomt, en daarmee zit je in het midden van de range. Wil je kunnen aanpassen dan neem je leiver een los stuur, dan je nog met stuurpen lengte spelen en/of je stuur kantelen. Wil je niet te diep zitten, dan kun je beter nar een Endurace kijken.
Afbeelding

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 07 dec 2020 15:36

loos schreef: 07 dec 2020 14:03
Wieler12 schreef: 07 dec 2020 11:34 Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een Ultimate. op de website van canyon geeft hij bij mijn lengte een L op. ( 189,5 cm met een binnenbeen lengte van 90cm)
het zit dus op het randje van L of XL.
nu ben ik wel iemand die last van zijn rug krijg bij een diepe zit (bekken kantelen). is het dan verstandiger om een XL te nemen over een L? of is de reach dan te ver?

Momenteel rij ik een Merida Scultura 500 XL.
Ik denk dat je met een L beter wegkomt. Wat is je zadelhoogte? Canyon geeft 74-84 cm aan met Large. Ik denk dat jij dan op ca. 79- 80 cm uitkomt, en daarmee zit je in het midden van de range. Wil je kunnen aanpassen dan neem je leiver een los stuur, dan je nog met stuurpen lengte spelen en/of je stuur kantelen. Wil je niet te diep zitten, dan kun je beter nar een Endurace kijken.
Wat ik nu ervaar is (met mijn huidige fiets) als ik diep wil zitten (bijvoorbeeld in de beugels) de hoek tussen mijn benen en buik te klein is. als ik de spacers bovenop zet, kom ik zelf met mijn benen tegen mijn buik aan (en ik ben zeker niet dik). onderarmen op het stuur, kan ik dus helemaal niet.

wat ook wel meespeelt dat ik mijn bekken niet goed kan kantelen. ik krijg dan lage rug pijn en zelf pijn aan de voorkant. volgens de huisarts is het mijn bekkenbodem. dit heb ik niet alleen met fietsen, maar vaker met squats en deadliften.

creëer ik juist geen grotere drop bij een L?

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 07 dec 2020 15:42

Waarom inderdaad geen Endurace in maat L overwegen? Dan zit je minder diep maar heb je wel compacter frame. Weet niet wat je met je reach wilt, maar je zou daar altijd nog een 12cm stuur op kunnen zetten (kosteloos te wisselen bij Canyon).

En als je de hoek tussen je buik en je benen te krap vind worden, overweeg dan eens een kortere crank.

Ik heb 1,88m lang en rij met 170mm cranks, vind het heerlijk.

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 07 dec 2020 16:20

k33z schreef: 07 dec 2020 15:42 Waarom inderdaad geen Endurace in maat L overwegen? Dan zit je minder diep maar heb je wel compacter frame. Weet niet wat je met je reach wilt, maar je zou daar altijd nog een 12cm stuur op kunnen zetten (kosteloos te wisselen bij Canyon).

En als je de hoek tussen je buik en je benen te krap vind worden, overweeg dan eens een kortere crank.

Ik heb 1,88m lang en rij met 170mm cranks, vind het heerlijk.
omdat mijn gevoel zegt het minder sportief oogt, dit zal in de werkelijkheid wel meevallen. daarnaast is de ultimate een nieuwer model. maar de endurance is zeker niet verkeerd en de moeite waard om in te duiken.

Ik heb de stack en reach even hieronder gezet. vanuit gegaan van een L
Endurance 604/389
Ultimate 592/399
Huidige fiets 619/394 (XL Merida)

waarom zou een L beter passen dan een XL?

betekend volgens mij dat de drop sowieso bij beide canyons kleiner zullen zijn? toch vind ik mijn huidige drop op het oog niet extreem. ik zie amateurs fietsen met een veel grotere drop.

het voelt alsof alles onder de navel samen wordt gedrukt door de hoek. Kortere crank heb ik in ieder geval nog niet geprobeerd.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 07 dec 2020 16:28

Zowel de Endurace en de Ultimate zullen je een grotere drop geven dan nu (de Ultimate zelfs 2,7cm alleen kijkende naar het frame), als je naar een L kijkt. Het ligt er natuurlijk ook aan met hoeveel spacers je nu rijdt.

De Ultimate in L is ook al langer (reach) dan je fiets nu, maar weet ook niet met wat voor een stuurpen je nu rijdt.

Als je puur kijkt naar deze maten en je vind echt dat je de diep zit op je fiets van nu, dan is een Endurace in maat XL wellicht een optie. Hogere stack dan de L en wellicht ongeveer dezelfde reach als je fiets nu (heb de exacte maten van de XL Endurace niet bekeken).

En volgens mij was de Ultimate er eerder dan de Endurace? Ultimate lijkt me geen nieuwer model. Vind beide fietsen eerlijk gezegd al wat gedateerd ogen met die kabels allemaal buitenom. Heb zelf een Endurace CF SLX gehad (3 jaar) en vond het een heerlijke fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 dec 2020 17:54

@wieler12, een ultimate in maat L zit 27 MM dieper dan je huidige fiets.
En dan reken ik nog geen eventuele spacers mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 08 dec 2020 15:23

Voor zover ik kan zien heeft de Scultura XL een reach van 401 en niet 394 (dat is de L).

Sowieso lijkt een XL mij groot bij jou lengte en bbl (toevallig heb ik praktisch dezelfde maten 😀).

Misschien dat je nu ook niet lekker zit omdat je te “lang” zit?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 dec 2020 15:29

Of type zadel, of zadelstand. Als je niet makkelijk je bekken kunt kantelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 dec 2020 16:03

Als je wilt mag je bij mij een keer proef komen zitten op een Ultimate CF SL in Large. Dan weet je het.
Afbeelding

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 09 dec 2020 10:16

chris80 schreef: 08 dec 2020 15:23 Voor zover ik kan zien heeft de Scultura XL een reach van 401 en niet 394 (dat is de L).

Sowieso lijkt een XL mij groot bij jou lengte en bbl (toevallig heb ik praktisch dezelfde maten 😀).

Misschien dat je nu ook niet lekker zit omdat je te “lang” zit?
Klopt het is 401.

tja het is mijn eerste fiets, dan ben je nog niet zo bekend met de sport. ik heb de maatvoering dus gevolgd van 12gobiking. XL = 186m t/m 198.
een fietsenmaker heeft mij zelf geadviseerd om een langere stuurpen te plaatsen. dit geeft geen meer of minder pijn.
Momenteel heb ik er zelf last tijdens het squaten en bukken. tijdens het fietsen heb ik geen pijn. maar als ik afstap duurt het wel een paar minuten voordat ik weer rechtop kan lopen. dit heb ik nu ook als ik in een bepaalde houding zit. volgens de fysio kantel ik mijn bekken niet goed, waardoor andere spieren te krachten moeten opvangen.

het is begonnen na mijn eerste fiets rit. dus ik hou me er even aan dat het hier aan ligt.

welk merk en maatvoering fiets jij momenteel?

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 09 dec 2020 10:19

MarkVeenstra schreef: 08 dec 2020 15:29 Of type zadel, of zadelstand. Als je niet makkelijk je bekken kunt kantelen.
Punt naar boven bedoel je? heb ik 1 keer gefietst, 3 dagen niet kunnen plassen :lol: .

ik heb zoveel punt naar boven als naar onder geprobeerd. hielp niet. andere zadel zou wel een optie zijn.

heeft er iemand een goede foto hoe je bekken moeten staan tijdens het fietsen?

Plaats reactie