Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

nielsve
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 06 feb 2021 09:20

sensawielerfan schreef: 06 feb 2021 07:14 Ik lees hier steeds over de hoogte van kortingen die er normaal te verkrijgen zijn op nieuwe fietsen. Ik geloof echt niet dat een fietsenmaker standaard 20% korting geeft op een nieuwe fiets! Waarom zou hij? Zeker in deze tijden niet! Als hij er nu maar 2 verkoopt ipv 6 moet hij zijn marche wel kunnen halen.
Ik vind dat er wel heel rooskleurig over gepraat wordt wat betreft kortingen! Er zullen misschien een paar winkels zijn die dat wel standaard doen maar die verpesten het voor de rest! 10% korting zal in goede tijden wel zo zijn maar 20 of meer?? Maak je mij niet wijs!
Dat is mijn ervaring ook. In 2019 een endurace gekocht nadat ik ook een aantal fietsenwinkels in Belgisch Limburg ben afgegaan maar de hoogste korting dat ik kreeg was 10%. Met de korting af was mijn 3.2k voor de endurace nog altijd de beste koop voor een fiets met Di2.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 feb 2021 09:26

Ik heb destijds mijn Giant ook gekocht zonder korting. FM hier in het dorp deed daar ook niet aan. Blijkbaar heeft hij dat niet nodig aangezien hij net verhuisd is naar een nieuw, heel mooi en groot pand.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 feb 2021 09:31

sensawielerfan schreef: 06 feb 2021 07:14 Ik lees hier steeds over de hoogte van kortingen die er normaal te verkrijgen zijn op nieuwe fietsen. Ik geloof echt niet dat een fietsenmaker standaard 20% korting geeft op een nieuwe fiets! Waarom zou hij? Zeker in deze tijden niet! Als hij er nu maar 2 verkoopt ipv 6 moet hij zijn marche wel kunnen halen.
Ik vind dat er wel heel rooskleurig over gepraat wordt wat betreft kortingen! Er zullen misschien een paar winkels zijn die dat wel standaard doen maar die verpesten het voor de rest! 10% korting zal in goede tijden wel zo zijn maar 20 of meer?? Maak je mij niet wijs!
Deze tijden niet nee, maar anders hoef je er weinig moeite voor te doen.

Durf wel te stellen dat ik vrijwel nog nooit voor iets meer dan 80% van de adviesprijs betaald heb. Ben niet het type dat om korting gaat vragen, maar typ simpelweg wat ik nodig ben in op Google en Marktplaats of denk er een paar weken over na tot er een aanbieding voorbij komt.

Van fietsen weet je dat ze in november/december gedumpt worden zodra de nieuwe kleurtjes aangekondigd zijn. Idem voor zomerkleding en winterkleding juist weer in maart/april etc. Winkels als Hopmans, Salden, Bike24, Wiggle dumpen regelmatig hun top collecties met 40-60% korting en dan koop je bijvoorbeeld Assos kleding voor het prijsniveau van bijv. Sportful. Lokale dealers doen hier ook gewoon aan mee, maar hebben doorgaans geen actueel aanbod op hun sites staan.

Voor wie in mei bij de eerste zonnestraal bedenkt dat een nieuwe fiets wel leuk kan zijn en dan ook direct het nieuwste/populairste model wil, gaat die vlieger inderdaad niet op. Hetzelfde geldt voor de mensen die in de rij gaan staan voor de nieuwste iPhone.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 feb 2021 10:46

sensawielerfan schreef: 06 feb 2021 07:14 Ik lees hier steeds over de hoogte van kortingen die er normaal te verkrijgen zijn op nieuwe fietsen. Ik geloof echt niet dat een fietsenmaker standaard 20% korting geeft op een nieuwe fiets! Waarom zou hij? Zeker in deze tijden niet! Als hij er nu maar 2 verkoopt ipv 6 moet hij zijn marche wel kunnen halen.
Ik vind dat er wel heel rooskleurig over gepraat wordt wat betreft kortingen! Er zullen misschien een paar winkels zijn die dat wel standaard doen maar die verpesten het voor de rest! 10% korting zal in goede tijden wel zo zijn maar 20 of meer?? Maak je mij niet wijs!
Op dit moment is het door de overspannen markt inderdaad wat lastiger om korting te krijgen bij de gemiddelde fietsenwinkel. Toch zijn er nog genoeg fietsenwinkels die "gewoon" mooie kortingen geven, ook op de nieuwe 2021 modellen.

Wat ik zo kan vinden (in willekeurige volgorde) is:
Giant
Bianchi
Trek
Colnago
Willier
Ridley
Sensa

En wat je ook nog wel eens hebt is een kortingsbon die je in de winkel mag besteden (x% tov het aankoopbedrag)

En als je een beetje zoekt/rondvraagt vast nog wel meer. Enige is dat je er misschien wat verder voor moet rijden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 feb 2021 11:05

Als je er verder voor moet rijden, kan je dus ook evengoed een fiets op internet kopen (of het nu een Canyon is of iets anders)

Als ik bij de lokale fietsenmaker een fiets haal, moet die echt wel lokaal zitten.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 feb 2021 11:18

TL@ schreef: 06 feb 2021 11:05 Als je er verder voor moet rijden, kan je dus ook evengoed een fiets op internet kopen (of het nu een Canyon is of iets anders)

Als ik bij de lokale fietsenmaker een fiets haal, moet die echt wel lokaal zitten.
Point taken. Ik heb bijna 1.5u in de auto gezeten om mijn fiets op te halen, maar heb dan wel minder betaald wat je voor een vergelijkbaar afgemonteerde Aeroad zou betalen. Heb inmiddels 3x de dealer nodig gehad voor kleinigheidjes en alle keren simpel via de telefoon en post af kunnen handelen.

Het is met name de prijs gecombineerd met het niveau van service waar ik over struikel. Het gaat me te ver om Canyon duur te noemen (dat is weggelegd voor de Specialized en Pinarello's van deze wereld), maar het valt me op dat het vaak beginners zijn of bijvoorbeeld mensen die geen weet hebben van geometrie/stack/reach of met 2 linkerhanden uitkomen bij Canyon vanwege het prijsje aan de voorkant (dit geldt lang niet voor iedereen natuurlijk). Alleen vandaag al staan er weer 2 topics hier op het forum over verkeerd aangekochte Aeroads (eentje is alweer verwijderd in het te koop gedeelte).

Van de mensen die zelf een beetje handig zijn qua sleutelen ken ik eigenlijk niemand die bij een Canyon uitgekomen is.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 06 feb 2021 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 feb 2021 11:22

TL@ schreef: 06 feb 2021 11:05 Als je er verder voor moet rijden, kan je dus ook evengoed een fiets op internet kopen (of het nu een Canyon is of iets anders)

Als ik bij de lokale fietsenmaker een fiets haal, moet die echt wel lokaal zitten.
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de definitie "verder rijden" :). En wat je voor een bepaald merk over hebt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Een half uur in de auto zitten voor een fiets van een paar duizend euro zie ik bv al wel als lokaal. En voor iemand anders is lokaal wellicht alleen de fietsenmaker in zijn dorp.

Maar uiteindelijk gaat het er om die degene die zijn fiets koopt blij is met zijn aankoop en dat voor het betaalde bedrag de beste deal vindt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 feb 2021 12:08

Als je een half uur moet rijden voor die fiets dan is het 'lokale service' argument toch totaal niet meer van tel. Als je zelf niet kan sleutelen en elke keer een half heen en een half uur terug moet rijden om je fiets weg te brengen en dan een paar dagen later weer een half uur heen en een half terug moet rijden om de fiets op te halen, dan wordt het hele gedoe snel vervelend. Als je dan met die fiets naar een andere fietsenmaker moet (die wel echt dichtbij zit) dan zit je in dezelfde situatie als met die internetfiets.

Ik heb mijn BMC ook online gekocht maar doe alles zelf (de BMC-dealer zit hier trouwens maar een dorp verder, daar heb ik wel de aero-cockpit gekocht en het tijdrit stuur voor op de aero-cockpit is ook daar besteld)

Als je zelf 2 linkerhanden hebt of gewoon niet aan de fiets WIL werken, dan koop je de fiets toch dicht in de buurt (of je hebt het geluk dat de fietsenmaker in de buurt kundig is en aan een fiets wil werken die niet bij hem is gekocht)
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 feb 2021 13:29

Wat onderhoud betreft heb je helemaal gelijk, daar zou ik ook geen 30min voor rijden elke keer (al doe ik het meeste zelf).

Eigenlijk ging het er mij alleen om dat je echt wel fietsen met korting kunt krijgen, ook in deze tijd.

Verder sluit ik me helemaal bij je stuk aan.

i-mac

i-mac 06 feb 2021 14:15

RemyMXX schreef: 06 feb 2021 08:06 Benieuwd naar de voorbeelden waar Canyon gaat samenwerken met dealers. Volgens mij is dit namelijk onzin. Er zijn fietsenmakers waar je een service kan doen. Bij een dealer denk ik toch vooral aan verkoop.
Te Maldegem (B) is er al iemand die officieel samenwerkt. Je kan er een fiets kopen en/of huren. Er staan diverse modellen in de toonzaal.

https://bikefittingcampe.be/

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 06 feb 2021 14:49

RemyMXX schreef: 06 feb 2021 08:06
werkpaard schreef: 05 feb 2021 21:50 @i-mac

In de huidige markt waar de vraag groter is dan het aanbod kan de fabrikant het naar zijn hand zetten. Als de tijd komt dat vraag en aanbod weer normaal is zullen ze zich weer aan dan heersende markt moeten aanpassen.
Dat Canyon gaat samenwerken met dealers zien we al in NL. Waarschijnlijk zien ze er toch de voordelen van in. Mijn inziens zal de functie van die dealers voornamelijk adviserend zijn. Misschien enkele populaire modellen als demo in de winkel, geen voorraad. Aanschaf blijft gewoon via website gebeuren. Denk dat Canyon zo weinig mogelijk verplichtingen met dealers wil aangaan.
Benieuwd naar de voorbeelden waar Canyon gaat samenwerken met dealers. Volgens mij is dit namelijk onzin. Er zijn fietsenmakers waar je een service kan doen. Bij een dealer denk ik toch vooral aan verkoop.
Het zijn geen dealers klopt, wel zgn Canyon friendly bikeshops. 2 voorbeelden;

https://www.bikequality.nl/
https://www.koers.cc/canyon-friendly-bikeshop-45

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 feb 2021 15:28

sensawielerfan schreef: 06 feb 2021 07:14 .Ik geloof echt niet dat een fietsenmaker standaard 20% korting geeft op een nieuwe fiets! .....
een paar winkels zijn die dat wel standaard doen maar die verpesten het voor de rest! 10% korting zal in goede tijden wel zo zijn maar 20 of meer?? Maak je mij niet wijs!
[mod-break]: Laten we deze discussie hier maar stoppen, dit heeft weinig met Canyon te maken
@mod,dan moeten jullie misschien diegene aanspreken die er zo maar op los lullen in plaats van mijn repliek te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 07 feb 2021 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie