Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2020 22:29

ypuh schreef: 01 mar 2020 21:54
HarryuitHilversum schreef: 01 mar 2020 21:41 Is dit jouw privé mening of heb je hier ook feiten bij?
Op basis van vele tests in meerdere wielerbladen en sites, kom ik zelf tot een heel andere conclusie.
Kijk het filmpje van Hambini even voordat je weer helemaal in de verdediging springt en met dooddoeners strooit. Die cijfers zijn er niet (staatsgeheimen worden minder goed bewaakt) en dat een Duits magazine wat maandelijks pagina grote advertenties van Canyon plaatst en vervolgens Canyon uitroept tot fiets van het jaar boeit mij ook niet zo.

Het is geen hogere wiskunde om 'cracked canyon frame' in te typen op google. 3 miljoen zoekresultaten zou je wel een indicatie moet geven, maar voel je vrij er helemaal in te duiken.
En wilier had een hele reeks dat de toptube scheurde, specialized had problemen met de balhoofdbuis op de roubaix,.. Ieder merk heeft zijn problemen. Als je juist pech hebt dan ben je erbij.

Net eens zijn filmpje bekeken.. Op zijn shitbag grafiek afgaande voel ik me niet zo slecht op mijn canyon.. Als je er Zipp, cervelo, sram ook op de shitbag plaats zet.. Tjah.. Dan mag je er veel laten staan. Gcn kent er volgens hem ook helemaal niks van. Er is dus maar 1 top ingénieur en dat is hijzelf als je het zo mag interpreteren. Alleen kan hij wel niet deftig werken met een schuifmaat.

Er is veel blablabla maar heel weinig bewijs. Eens rondgaan met die schuifmaat is een test die totaal op niks slaat, waarom toont hij zijn lasertest dan niet? En waar zijn de x-rays van het frame dat ze gedaan hebben? Als hij zo trots is dat hij die dan ook toont, dan komt hij mss iets geloofwaardiger over.

En het deel waar hij in het begin even vluchtig zegt dat dit frame over een mensenleven nooit gaat breken werd door de canyon haters ook ergens gemist.

Canyon zal ook wel zijn problemen hebben met frames, net zoals ieder merk wel eens een slecht frame heeft en je hoort enkel de slechte verhalen op internet.

Levertermijnen zijn een pak beter geworden dan vroeger. Je ziet de levertermijn op de site. Dan is het je eigen keuze of je kan wachten of niet. Moet zijn dat ze zo slecht nog niet zijn als ze altijd zo vlot uitverkopen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2020 22:32

rob86 schreef: 01 mar 2020 22:05
Djemz schreef: 01 mar 2020 20:32 Want de andere merken laten hun frames niet in China maken?

Ej hij heeft de cf sl onder handen genomen. Wil je het topframe dan moet je de slx nemen.

Daar zijn ze zelf ook al altijd eerlijk over geweest dat de sl van mindere carbon is dan de slx.

En liever dat ze eerlijk zijn over lifetime warranty dan veel merken die er wél leuk mee adverteren tot het eens zover is en dan de schade wijten aan verkeerd klemmen op een standaard/fietsendrager terwijl die fiets er nooit op geweest is. (niet mijn verhaal, maar heb ik al vaak gehoord).

Denk niet dat canyon heel erg wakker moet liggen van dat filmpje, ze hebben zich over de jaren al lang bewezen van wel een deftig merk te zijn.
SL/SLX is vooral veel marketing rond stijfheid en gewicht. In het filmpje van hambini gaat het rond kwaliteit en toleranties.

Geldt overigens niet enkel voor canyon natuurlijk maar voor veel "premium" (marketing)merken. Luescher Teknik heeft ook nog enkele leuke filmpjes op youtube waarbij premium frames (BMC, Pina's etc.) in 2 worden gezaagd en beoordeeld van binnenuit. Schrijnend.
Daar geef ik je volledig gelijk in. Nu wordt hier gedaan alsof dit enkel met canyon zo is.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 mar 2020 08:05

ypuh schreef: 01 mar 2020 21:54
HarryuitHilversum schreef: 01 mar 2020 21:41 Is dit jouw privé mening of heb je hier ook feiten bij?
Op basis van vele tests in meerdere wielerbladen en sites, kom ik zelf tot een heel andere conclusie.
Kijk het filmpje van Hambini even voordat je weer helemaal in de verdediging springt en met dooddoeners strooit. Die cijfers zijn er niet (staatsgeheimen worden minder goed bewaakt) en dat een Duits magazine wat maandelijks pagina grote advertenties van Canyon plaatst en vervolgens Canyon uitroept tot fiets van het jaar boeit mij ook niet zo.

Het is geen hogere wiskunde om 'cracked canyon frame' in te typen op google. 3 miljoen zoekresultaten zou je wel een indicatie moet geven, maar voel je vrij er helemaal in te duiken.
Dus volgens jou is er iets helemaal mis met Canyon frames. Als onderbouwing verwijs je naar een youtube filmpje, meer dan 3 miljoen resultaten op canyon+frame+crack (die ik mag doorspitten) en suggereer je dat de vele testzeges van Canyon bedrog zijn.

Ik heb even gescrolled door de google resultaten en trok alvast mijn conclusies over de ruim 3 miljoen hits: verreweg de meeste gaan niet over gebroken frames, maar over garanties, vragen over fietstrainers en dergelijke. Zoals iemand anders al stelde: Carbon is kwetsbaar materiaal en alle fietsmerken hebben wel eens een frame dat scheurt. Mijn ervaring en die van de vele mensen die ik ken die Canyon rijden is de volgende: aantal fietsen ruim 30, aantal problemen met frame in de afgelopen 10 jaar: 3. Overigens allen netjes opgelost door Canyon. Het youtube filmpje: Ik heb niet de technische kennis om daar een goed oordeel over te geven. Ik lees dat anderen nogal twijfelen over de expertise van meneer.
Jouw suggestie dat bladen zich laten beïnvloeden. Daarin sta je niet alleen, het zal gerust gebeuren, maar op deze schaal (het aantal bladen en websites het lovende kritieken is zeer groot) lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Kortom, uw feitenchecker beoordeelt uw stelling als: Niet Waar.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 02 mar 2020 08:38

Ypuh neemt al langer Canyon te pas en te onpas op de korrel. Zon Hambini filmpje is dan natuurlijk koren op zijn molen.

Saillant detail: Zelf rijdt hij Cervelo, een merk dat zowel door Luescher als Hambini ook totaal wordt afgefikt.

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 02 mar 2020 09:44

Ik wel de moeite gedaan om het filmpje van Hambini over de Canyon volledig te bekijken en heb dan ook maar meteen het filmpje van de Cervelo S2 bekeken en een stukje van het filmpje over de Tifosi.
Zijn taalgebruik is ondermaats maar hij is wel een nuchtere ingenieur die naar de feiten kijkt en een brede kennis van brackets heeft.
De metingen die hij uitvoert (diameter van de BB opening en check of dit binnen de toleranties van de norm pats + alignering tussen de linker en rechterzijde) zijn met het juiste (niet goedkope) gereedschap gemakkelijk uit te voeren.
De vraag die bij mij naar boven komt is dan ook: waarom testen tijdschriften zoals Fiets ,... wanneer ze een frame testen deze afmetingen en toleranties niet (en meteen ook deze van het balhoofd). In tjden van krakende brackets lijkt me dat niet abnormaal en dit kan een goede objectieve indicator zijn van de kwaliteit van een frame.
Bovendien geeft dit meer info dan onzinnige subjectieve info zoals 'de fiets ziet er stoer uit' of 'dit is een echte gooi- en smijtfiets'

Over de Google resultaten van 'broken Canyon' of 'cracked Canyon'. Ja zal er best wel meer vinden dan als je zoekt op 'broken Sensa' of iets dergelijks maar dat is maar logisch ook want Canyon verkoopt zeer veel fietsen. Dat is eenvoudige statistiek. En Google zoekresultaten zijn voor mij geen indicator van kwaliteit van een frame. Reproduceerbare objectieve meetgegevens kunnen dat wel zijn.

Noordhoff
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2014 13:45

Noordhoff 02 mar 2020 10:36

ypuh schreef: 01 mar 2020 21:35

Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).
- Een huidig model vergelijken met een overjarig model slaat natuurlijk nergens op.
- Ook bij Canyon kun je kosteloos en probleemloos een ander stuur, stuurpen of cockpit laten monteren. Of kun je na levering een van bovengenoemde oplaten sturen. De originele kun je dan kosteloos retourneren. Prima geregeld.

Eurie
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2019 07:59

Eurie 02 mar 2020 11:38

De Aeroad is ook weer te verkrijgen. Helaas niet de uitvoering met geïntegreerde remkabels.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 mar 2020 12:26

Het lijkt wel alsof het frame nog niet vernieuwd is, of mis ik iets?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mar 2020 12:38

:o
HarryuitHilversum schreef: 02 mar 2020 12:26 Het lijkt wel alsof het frame nog niet vernieuwd is, of mis ik iets?
Volgens mij ging die nieuwe maar ergens in de zomer komen.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 02 mar 2020 12:38

Helaas, je mist niets. Het enige wat veranderd is, is dat je bij de duurdere modellen voor ca. €300 een vermogensmeter ingebouwd hebt gekregen. Verder helemaal niets nieuws, zelfs de kleurtjes niet. Ze hebben er dus blijkbaar echt een potje van gemaakt.
Laatst gewijzigd door joopi op 02 mar 2020 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2020 12:40

Het is toch gewoon nieuwe voorraad van het huidige (oude), model Aeroad dan?
Het nieuwe model waar van der Poel mee gekoerst heeft, voldoet kennelijk nog niet... Die zal nog wel later komen. Dus als je dat bedoelt met "potje er van gemaakt hebben" heb je gelijk. Ze hadden ook kunnen besluiten geen Aeroads aan te bieden totdat het nieuwe model wél beschikbaar kwam. Was dat beter geweest?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mar 2020 12:42

Stoffa schreef: 02 mar 2020 08:38 Ypuh neemt al langer Canyon te pas en te onpas op de korrel. Zon Hambini filmpje is dan natuurlijk koren op zijn molen.

Saillant detail: Zelf rijdt hij Cervelo, een merk dat zowel door Luescher als Hambini ook totaal wordt afgefikt.
Volgens mij heb ik hem zelfs eens weten posten dat hij er 1 ging bestellen, maar dan was er 3 maand levertijd en sindsdien kunnen ze voor hem niets goeds meer doen..

Maar dan moet je ook weten dat hun frames meestal wel klaar zijn, maar dat de lange levertijden door de leveranciers van onderdelen komen en ze er dus niet altijd veel aan kunnen doen.

Plaats reactie