Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 mar 2020 17:16

Kijk deze eens, wordt erg goed uitgelegd (ook al is de kerel vrij saai, hij heeft echt wel de nodige kennis)
Afbeelding

Kurt Retroica
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:56

Kurt Retroica 01 mar 2020 18:20

Vrij duidelijk verhaal lijkt mij. Thanks.

elektrischetijd
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2018 14:37

elektrischetijd 01 mar 2020 19:15

Mijn canyon uit 2014 heeft niet eens zo'n plug..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 mar 2020 20:15

rene-canyon schreef: 23 feb 2020 13:25 Op YouTube heeft Hambini een Ultimate CF onder handen genomen.
Met name de tolerantie van de bracket is opvallend.
Ik vind het wel eens verfrissend, na jaren waar iedereen elkaar napraat hoe geweldig Canyon is en ik kan het woord prijs/kwaliteit niet meer horen.

Eén ding moge duidelijk zijn; Canyon heeft de marketing machine goed op orde. Sponsoren zoals MvdP en verschillende WT ploegen. Het imago van Deutsche gründlichkeit en 'cut out the middleman' terwijl je in de praktijk gewoon 3 maanden (of langer) op je fiets zit te wachten, niet eens een stuurpen om kunt ruilen of een fietsmeting krijgt en dat alles terwijl je frames gewoon in China geproduceerd worden (ook nog eens niet bij de beste carbon boeren als ik Hambini mag geloven).

Het plaatje wat Hambini schetst geeft ook wel inzicht waarom Canyon geen lifetime warranty op hun producten geeft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2020 20:17

Heerlijk filmpje van onze vriend Hambini!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2020 20:32

Want de andere merken laten hun frames niet in China maken?

Ej hij heeft de cf sl onder handen genomen. Wil je het topframe dan moet je de slx nemen.

Daar zijn ze zelf ook al altijd eerlijk over geweest dat de sl van mindere carbon is dan de slx.

En liever dat ze eerlijk zijn over lifetime warranty dan veel merken die er wél leuk mee adverteren tot het eens zover is en dan de schade wijten aan verkeerd klemmen op een standaard/fietsendrager terwijl die fiets er nooit op geweest is. (niet mijn verhaal, maar heb ik al vaak gehoord).

Denk niet dat canyon heel erg wakker moet liggen van dat filmpje, ze hebben zich over de jaren al lang bewezen van wel een deftig merk te zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2020 20:37

Als je het filmpje bekijkt zie je dat hij meer dan 30 frames heeft bekeken van Canyon.

Dat andere fabrikanten hun frames ook in China laten maken is een feit, dat is het probleem helemaal niet.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2020 20:42

havana schreef: 01 mar 2020 20:37 Als je het filmpje bekijkt zie je dat hij meer dan 30 frames heeft bekeken van Canyon.

Dat andere fabrikanten hun frames ook in China laten maken is een feit, dat is het probleem helemaal niet.
Ik heb beginnen kijken, maar na 10x fucking had ik het gehad. Als je dan nog serieus wil over komen.. Ga nog eens een poging wagen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 mar 2020 21:35

Denk niet dat we voldoende kennis hebben om een gezonde discussie op te starten, maar a few takeaways:
- Vrijwel alle carbon en aluminium frames worden in Taiwan/China gemaakt
- Fabrikanten als Yoeleo, Lightcarbon, Dengfu doen kwalitatief niet onder (grote kans dat deze aannemer zijn van de enkele van de A-merken)
- Verschil met de 'noname frames' wordt gemaakt in QC en garantie
- Grote merken laten het regelmatig afweten met garantie, waar de Chinese fabrikanten best coulant zijn
- Marketingafdelingen liegen tegen je alsof je een kind bent
- Veel merken hebben een imago dat (totaal) niet strookt met de werkelijkheid
- Ook binnen merken zitten nogal wat kwaliteitsverschillen
- Een slechte BB shell hoeft nog geen slecht frame te betekenen en vice versa
- Zelfs een slecht frame zal naar alle waarschijnlijkheid de verwachte levensduur wel overleven
- Problemen komen pas naar voren bij veelvuldig gebruik (10 jaar a 15 dkm is een serieuze test)
- Carbon tubes an sich zijn wel sterk, problemen onstaan dan ook vaak bij de hechtigen/afwerkingen etc.
- Slechte toleranties/afwerking zijn een budget keuze

Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 01 mar 2020 21:41

ypuh schreef: 01 mar 2020 21:35

Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).
Is dit jouw privé mening of heb je hier ook feiten bij?
Op basis van vele tests in meerdere wielerbladen en sites, kom ik zelf tot een heel andere conclusie.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 mar 2020 21:54

HarryuitHilversum schreef: 01 mar 2020 21:41 Is dit jouw privé mening of heb je hier ook feiten bij?
Op basis van vele tests in meerdere wielerbladen en sites, kom ik zelf tot een heel andere conclusie.
Kijk het filmpje van Hambini even voordat je weer helemaal in de verdediging springt en met dooddoeners strooit. Die cijfers zijn er niet (staatsgeheimen worden minder goed bewaakt) en dat een Duits magazine wat maandelijks pagina grote advertenties van Canyon plaatst en vervolgens Canyon uitroept tot fiets van het jaar boeit mij ook niet zo.

Het is geen hogere wiskunde om 'cracked canyon frame' in te typen op google. 3 miljoen zoekresultaten zou je wel een indicatie moet geven, maar voel je vrij er helemaal in te duiken.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 01 mar 2020 22:05

Djemz schreef: 01 mar 2020 20:32 Want de andere merken laten hun frames niet in China maken?

Ej hij heeft de cf sl onder handen genomen. Wil je het topframe dan moet je de slx nemen.

Daar zijn ze zelf ook al altijd eerlijk over geweest dat de sl van mindere carbon is dan de slx.

En liever dat ze eerlijk zijn over lifetime warranty dan veel merken die er wél leuk mee adverteren tot het eens zover is en dan de schade wijten aan verkeerd klemmen op een standaard/fietsendrager terwijl die fiets er nooit op geweest is. (niet mijn verhaal, maar heb ik al vaak gehoord).

Denk niet dat canyon heel erg wakker moet liggen van dat filmpje, ze hebben zich over de jaren al lang bewezen van wel een deftig merk te zijn.
SL/SLX is vooral veel marketing rond stijfheid en gewicht. In het filmpje van hambini gaat het rond kwaliteit en toleranties.

Geldt overigens niet enkel voor canyon natuurlijk maar voor veel "premium" (marketing)merken. Luescher Teknik heeft ook nog enkele leuke filmpjes op youtube waarbij premium frames (BMC, Pina's etc.) in 2 worden gezaagd en beoordeeld van binnenuit. Schrijnend.

Plaats reactie