Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 01 apr 2019 11:11

Bij Wim de Vos begonnen ze zaterdag wel over spare-parts van canyon en lastig lastig. Hoe zit dit eigenlijk? Ik heb een spare derailleur hanger mee besteld, maar zijn er andere specifieke canyon onderdelen waar je in de toekomst last van kan krijgen?

56.52.951r1 Zijn de lagers van Acros tbv canyon endurace cf sl:
https://www.acros.de/de/produkte/steuer ... uersaetze/

Andere zaken?
En is het nodig hier spare-parts van te kopen?

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 apr 2019 11:26

JanWillem90 schreef: 01 apr 2019 11:11 Bij Wim de Vos begonnen ze zaterdag wel over spare-parts van canyon en lastig lastig. Hoe zit dit eigenlijk? Ik heb een spare derailleur hanger mee besteld, maar zijn er andere specifieke canyon onderdelen waar je in de toekomst last van kan krijgen?

56.52.951r1 Zijn de lagers van Acros tbv canyon endurace cf sl:
https://www.acros.de/de/produkte/steuer ... uersaetze/

Andere zaken?
En is het nodig hier spare-parts van te kopen?
Tja, bij mijn weten is enkel de stem diameter anders bij Canyon. En een unieke seatclamp volgens mij. Dat is het volgens mij wel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 apr 2019 11:27

Mijn fiets was volgens de order tracker afgelopen week klaar. Uiteraard nog niets gehoord. Ik had ook niet anders verwacht trouwens.... Totale vertraging loopt al richting de 2 maanden. Good Job :winkthumb:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 01 apr 2019 11:53

MarkVeenstra schreef: 01 apr 2019 11:04 Tja, het is gewoon het nadeel van Canyon. Relatief veel modellen en afmontages en kleuren.., voorraad beperkt. Dus als de vraag groot is kan de toelevering een probleem worden. En ze zullen ook wel een strategie voeren waarin ze bepaalde maten/modellen op dit moment op voorraad hebben, en andere modellen/kleuren/afmontages over 2 maanden, en nog weer andere fietsen over 4 maanden. Sommige modellen zullen ze ook niet eens bijbestellen en zijn op een bepaald moment gewoon uitverkocht en klaar. Anderen zullen wel nog weer in vervolg badges komen, met het risico op leveringsproblemen of vertragingen.

Het is echt de minder mooie kant van Canyon, maar kennelijk werkt het goed genoeg voor ze om een boterham aan te verdienen en voldoende positieve klanten te hebben. Het zal op deze manier dan niet zo snel een premium merkt worden, maar dat hoeft kennelijk niet.
Dat is toch geen uniek Canyon probleem. Andere merken hebben dezelfde problematiek. Ik zou denken dat als je frames en groepsets, wielen en dergelijke op voorraad houdt, je kan afmonteren in functie van de bestellingen. Je kan dan ook gemakkelijker wijzigingen aan de configuratie aanbrengen zoals bv bij Rose kan.
Of verwachten we van iets dat we online bestellen altijd dat het de dag nadien al geleverd wordt?

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 apr 2019 12:26

roelw schreef: 01 apr 2019 11:53
MarkVeenstra schreef: 01 apr 2019 11:04 Tja, het is gewoon het nadeel van Canyon. Relatief veel modellen en afmontages en kleuren.., voorraad beperkt. Dus als de vraag groot is kan de toelevering een probleem worden. En ze zullen ook wel een strategie voeren waarin ze bepaalde maten/modellen op dit moment op voorraad hebben, en andere modellen/kleuren/afmontages over 2 maanden, en nog weer andere fietsen over 4 maanden. Sommige modellen zullen ze ook niet eens bijbestellen en zijn op een bepaald moment gewoon uitverkocht en klaar. Anderen zullen wel nog weer in vervolg badges komen, met het risico op leveringsproblemen of vertragingen.

Het is echt de minder mooie kant van Canyon, maar kennelijk werkt het goed genoeg voor ze om een boterham aan te verdienen en voldoende positieve klanten te hebben. Het zal op deze manier dan niet zo snel een premium merkt worden, maar dat hoeft kennelijk niet.
Dat is toch geen uniek Canyon probleem. Andere merken hebben dezelfde problematiek. Ik zou denken dat als je frames en groepsets, wielen en dergelijke op voorraad houdt, je kan afmonteren in functie van de bestellingen. Je kan dan ook gemakkelijker wijzigingen aan de configuratie aanbrengen zoals bv bij Rose kan.
Of verwachten we van iets dat we online bestellen altijd dat het de dag nadien al geleverd wordt?
Dit is het probleem van Canyon. Ze zijn relatief snel veel te groot geworden. Ze willen een LEAN productie proces waar bij alle onderdelen aanwezig zijn op het moment dat de fiets gebouwd gaat worden (JIT). Daarnaast elementen van QRM en dus inderdaad gigantische reductie van voorraden. Zo heeft Rose eigen wheelsets e.d. Canyon heeft dit niet. Als dan één van de leveranciers verzaakt. Shimano, DT SWISS, Across, Framebouwer etc. tot de stuurlint leverancier aan toe, wordt deze fiets uit de productie planning gehaald en vervangen door een fiets die wel gebouwd kan worden.

Dit kan resulteren in gigantische vertragingen. Het proces kan met juiste leveringen door de leveranciers perfect werken, en de hoogst mogelijke efficiency halen van alle productie faciliteiten. Maar dit kost tijd, heel erg veel tijd. Toyota heeft er 25 jaar over gedaan, en een mooi voorbeeld is de Scania fabriek in Zwolle. Canyon probeert het sinds 2014 (?) in één keer te installeren. En ja dit werkt al jaren met horten en stoten. Maar op termijn blijft Canyon de goedkoopste, en gaat de wijze van produceren lonen. Maar tot op heden is het ellende. Ikzelf inclus...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2019 12:28

In mijn ogen is het dus niet zozeer een probleem, alswel een strategische keuze.
Omschrijving "met horten en stoten" is wel terecht, want het gaat ook hele periodes wel gewoon goed en hoor je er niemand over. Momenteel hoor je wel regelmatig problemen (maar vrijwel niemand verteld het als de fiets gewoon volgens planning geleverd is geworden en vrijwel iedereen die vertraging oploopt hoor je klagen... uiteraard).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 apr 2019 12:36

Dat goedkoopste is ook relatief; prijzen gaan gestaag omhoog.
Wel scherper dan gemiddeld, maar daar staat ook dit levergedoe tegenover.
Less is bore

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 01 apr 2019 12:49

daniel1975 schreef: 01 apr 2019 12:36 Dat goedkoopste is ook relatief; prijzen gaan gestaag omhoog.
Wel scherper dan gemiddeld, maar daar staat ook dit levergedoe tegenover.
Zoals gezegd, behalve Rose kan ik weinig fietsen vinden met luxe afmontage die qua prijs in de zelfde richting komen als Canyon.

Maar ik sluit me aan bij hierboven het is een lastig proces om te optimaliseren. Ben wel benieuwd met welke leverancier ze op dit moment problemen hebben.
56.52.951r1 Zijn de lagers van Acros tbv canyon endurace cf sl:
https://www.acros.de/de/produkte/steuer ... uersaetze/
Hebben andere vanwege het beperkte aanbod van passende headsets een spare gekocht?

bikerke
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 apr 2019 13:02

hagi schreef: 31 mar 2019 13:19 Weet iemand of er plaats is voor 28 mm bandjes in canyon al endurance frame.
.
Op de DISC versies probleemloos, origineel lag er bij mij 28mm continental's op
die 32mm meten, en dan heb je nog genoeg ruimte over.
Op de velgrem verie ligt er origineel 25mm, ik verwacht wel dat 28mm probleemloos past.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 apr 2019 13:16

MarkVeenstra schreef: 01 apr 2019 12:28 In mijn ogen is het dus niet zozeer een probleem, alswel een strategische keuze.
Omschrijving "met horten en stoten" is wel terecht, want het gaat ook hele periodes wel gewoon goed en hoor je er niemand over. Momenteel hoor je wel regelmatig problemen (maar vrijwel niemand verteld het als de fiets gewoon volgens planning geleverd is geworden en vrijwel iedereen die vertraging oploopt hoor je klagen... uiteraard).
Nee dat is ook zeker waar. Vanuit mijn studie blijft het interessant. Groei=Standaardisatie=Generaliseren. Met andere woorden als je groeit dan lever je flexibiliteit in, en moet je standaardiseren. Dat is onvermijdelijk. Het probleem is dat de verandering nogal ineens is gestart. We gaan dan en dan veranderen. Oude processen zijn meteen afgebroken met de komst van een nieuwe fabriek. En zoals het lijkt willen ze per direct een hele hoge productie bezetting hebben. Maar omdat randfactoren zoals de leveranciers en hoge vraag tot fouten leiden is deze hoge 'efficiency' een beet je een illusie. Het resultaat is beloften van hele scherpe levertijden die dikwijls niet gehaald worden.

Daarom zou mijn enige commentaar zijn dat ze beter op 85% of 90% capaciteit zouden kunnen draaien om de uitval eventueel op te kunnen vangen. Maar goed dan blijf je met de leveranciers zitten. Shimano kan eigenlijk nooit direct leveren want die zijn altijd out of stock voor de komende 9 maanden, en als daar een levering te laat komt, ben je zo een week of meer verder. Maar dan kunnen de fietsen die uitgevallen zijn, wel meteen terug de productie planning in omdat je een klein beetje marge hebt ipv voor 100% volle planning te gaan.

Tja en andere merken? Die hebben het ook, maar hoeven niet aan de klant direct een uitlever datum te stellen, en zijn daardoor iets beschermt inderdaad. Natuurlijk verre van een steekhoudend argument.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 01 apr 2019 13:36

Er is echt geen enkel model/merk dat in de buurt komt van Canyon hoor, zelfs Rose helemaal niet. Scheelt vgl met een vergelijkbare Ultimate/Endurace al snel 300 euro.

Radon komt in de buurt en is soms nog goedkoper, maar dan zit je echt met een compleet onbekende speler en waarschiijnlijk weinig innovatie.

Canyon zorgt voor zoveel kleine dingetjes (bv de ingebouwe seatclamp) waarvan je denkt: hoe is het mogelijk dat dit nu pas bestaat?! En dat voor een bodemprijs. Ik heb 3 Canyons (2 nieuw gekocht) en beide waren besteld en geleverd binnen de week.

Hetzelfde met de ring onder de stuurpen bij MTB's die ervoor zorgt dat je stuur niet in je carbonframe kan klappen. Bij de overige merken moet je met zo'n belachelijk rubber rond je toptube rijden

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 01 apr 2019 14:49

Vraag ik me dan nog steeds af waar Canyon de levertijden van hun fietsen op de site op baseert. Zullen ze dat alleen doen op beschikbaarheid van het frame? En dan gokken dat de onderdelen JIT zijn? Waarschijnlijk gaat het daar op mis. Canyon zal een perfect beeld hebben over de voorraad van hun frames, maar te weinig grip hebben op die van toeleveranciers.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie