Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

m0217585
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:47

m0217585 04 dec 2020 10:30


Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2020 10:05

Ik zat te kijken of zo'n nieuwe Aeroad mij ook zou passen.

Rij momenteel op een Ultimate CF SLX in maat M. Deze heeft een reach van 391. Ik rij altijd met mijn handen vol op de shifters en heb de shifters best wel naar beneden staan (voorop de bocht als ware), dus om 2mm extra reach (Aeroad is 393) maak ik mij niet zo druk.

De huidige stack is 567 en heb een verlaagde balhoofdspacer (dustcap) van 4.5mm en nog een kleine spacer van 2.5mm. Totaal dus een stack van 574.

De Aeroad heeft een stack van 560 en komt met 15mm spacers. Dat zou moeten kunnen, maar dan moeten alle spacers erop. Ik vraag mij even af hoe hoog de balhoofspacer is, want als die 5mm is heb ik maar 10mm spacers nodig bijv.

Iemand al enig idee over de hoogte van die balhoofdspacer/topcap/dustcap (twijfel altijd hoe dat ding nou precies heet)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 dec 2020 10:14

Als ik dit plaatje zo zie is het tov een standaard " ouderwetse " stuurpen ca 1 cm minimaal. De totale hoogte vanaf balhoofd tot bovenkant lijkt me een cm of 5 tot 6. Meeste stackhoogte van een stuurpen is ca 4 tot 4,5cm.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 dec 2020 10:17

@Nuitkor of iemand anders. Bij bestellen staat nu Coming January 2021, en wordt het dan bestelbaar - dus leveren vanaf april / mei of ook echt leverbaar. Ik heb de ervaring niet met Canyon maar de Aeroad kan mij ook zeer bekoren. Een andere fiets waar ik interesse in had ( Trek ) is pas leverbaar vanaf juni maar zou ook zo maar mei of juli kunnen zijn - waarbij ik vrees voor juli of later.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Kevin_Ve
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:43

Kevin_Ve 06 dec 2020 14:59

@RENE
Ik heb deze vraag vorige week aan de medewerkers van Canyon via de chat gevraagd.
Ik kreeg als antwoord:
"De eerste bestellingen zullen meteen leverbaar zijn. Nadien hangt af van het moment van bestelling."

Heb ook gelijk gevraagd of de nieuwe DT Swiss ARC wielen erop komen te staan. Aangezien de 'oudere' nu in de beschrijving staan.
Daarop was het antwoord :
"Helaas hebben we hier nog geen concrete info over. Het is wel zo dat onze ingenieurs er constant naar streven om de nieuwste en beste componenten te gebruiken voor onze modellen. De kans is dus wel groot dat nieuwere modellen met de nieuwe wielen zullen worden afgemonteerd."

Ikzelf ben ook geïnteresseerd om de nieuwe Canyon Aeroad gelijk te bestellen indien beschikbaar. Ik zit echter tussen 2 maten, XS & S. Wordt dus een moeilijke keuze nog.
Ik kan op beide maten uit de voeten. Op de kleinere maat zal ik sportiever zitten omdat het zadel dan meer boven het stuur zal uitkomen. Op de grotere maat daarentegen zal ik comfortabeler zitten vanwege het hogere balhoofd. Het is dus grotendeels afhankelijk van welke positie ik wens aan te nemen op de fiets, vertellen de medewerkers van Canyon mij.
Naar Koblenz rijden is ook een optie natuurlijk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2020 17:10

rene schreef: 06 dec 2020 10:14 Als ik dit plaatje zo zie is het tov een standaard " ouderwetse " stuurpen ca 1 cm minimaal. De totale hoogte vanaf balhoofd tot bovenkant lijkt me een cm of 5 tot 6. Meeste stackhoogte van een stuurpen is ca 4 tot 4,5cm.

Afbeelding
Ja als 1cm is hoef ik nog maar 5mm spacer en zit ik hetzelfde als nu.
Denk toch dat ik nog maar even een jaartje door blijf rijden op mijn Ultimate CF SLX, zit daar ook prima op en heb al mijn wielsets voor velgremmen (38mm, 55mm en alu set voor in de bergen).

Ik zou het dus puur doen omdat ik denk dat zo'n aerobike sneller is, maar wat zal het verschil zijn tov een Ultimate CF SLX met 55mm hoge full carbon wielen bij criterium koersen? Denk dat het verschil vooral tussen mijn oren zit (althans dat hoop ik, is het goedkoopste :mrgreen: )

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 dec 2020 19:50

@Nuitkor.... als je voor het gevalletje " tussen de oren " naar de psychiater moet kan een fiets wel eens goedkoper zijn :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 dec 2020 07:32

NuitKor schreef: 06 dec 2020 17:10
Ik zou het dus puur doen omdat ik denk dat zo'n aerobike sneller is, maar wat zal het verschil zijn tov een Ultimate CF SLX met 55mm hoge full carbon wielen bij criterium koersen? Denk dat het verschil vooral tussen mijn oren zit (althans dat hoop ik, is het goedkoopste :mrgreen: )
Het enige wat sneller is is harder trappen!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2020 07:56

japiecarbon schreef: 07 dec 2020 07:32
NuitKor schreef: 06 dec 2020 17:10
Ik zou het dus puur doen omdat ik denk dat zo'n aerobike sneller is, maar wat zal het verschil zijn tov een Ultimate CF SLX met 55mm hoge full carbon wielen bij criterium koersen? Denk dat het verschil vooral tussen mijn oren zit (althans dat hoop ik, is het goedkoopste :mrgreen: )
Het enige wat sneller is is harder trappen!!
En als je dat sneller trappen nu doet op een snellere fiets... ;)

Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe het bochtenwerk van de Aeroad is. ik weet dat de vroegere Aeroad vooral hard rechtdoor wilde, maar dat de Ultimate meer geschikt was voor criteriums. Hoe is dat nu?

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 07 dec 2020 08:41

De productfoto's op de website van Canyon zijn geen betrouwbaar voorbeeld. Daar halen ze vaak alle spacers van tussenuit, terwijl de fiets wel geleverd wordt met een torentje.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2020 08:49

Eddy Merckx schreef: 07 dec 2020 08:41 De productfoto's op de website van Canyon zijn geen betrouwbaar voorbeeld. Daar halen ze vaak alle spacers van tussenuit, terwijl de fiets wel geleverd wordt met een torentje.
Klopt, hij wordt geleverd met 15mm spacers, dat staat ook op de site.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 dec 2020 09:33

NuitKor schreef: 07 dec 2020 07:56
En als je dat sneller trappen nu doet op een snellere fiets... ;)
Bestaan die, snelle fietsen?? Rij jij vaak alleen weg in een criterium? Dus alleen vol in de wind? Of voornamelijk in het peleton?

Plaats reactie