Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

pryt
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 11 mei 2018 22:10

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de schakelkabels op zijn Endurace SLX (disc). Mijn fiets is nu bijna anderhalf jaar oud en ik voel dat ik er me stilaan voor mag opmaken. Hoe verzorgt Canyon de interne routing en hoe heb jij het aangepakt? Ik dacht gewoon een liner over de binnenkabels te schuiven.

Ik heb trouwens een goedkope 2de set wielen voor mijn fiets gekocht: de nieuwe Fulcrum 4 Racing. Die bevallen me uitstekend. De lichtere DT-Swisswielen ga ik houden voor de cyclo's.


Afbeelding

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 11 mei 2018 22:32

bigfloor schreef: 05 mei 2018 11:19 O ja, en van die cheapo Mavic wielen, met zo'n sticky freewheel (bij achteruit trappen in 50/11 hangt de ketting dan slap)
kan je dit nog even uitleggen?

michaeldaerden
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 sep 2017 14:14

michaeldaerden 12 mei 2018 15:35

Hi,

Is hier iemand die de Tacx Spider Team gebruikt met een Canyon met schijfremmen (steekas 12mm)? Ik krijg nogal tegenstrijdige berichten of de fiets goed past op deze standaard of niet. Alternatief is de Tacx Spirder Prof, maar het lijkt mij net handig om de voorvork te kunnen vastzetten.

Andere tips voor montagestandaard zijn altijd welkom. Zou moeten dienen voor een Canyon Ultimate CF SL Disc en een Canyon WMN Endurace CF SL Disc.

Groeten,
Michael

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 12 mei 2018 21:20

pryt schreef: 11 mei 2018 22:10 Heeft iemand ervaring met het vervangen van de schakelkabels op zijn Endurace SLX (disc). Mijn fiets is nu bijna anderhalf jaar oud en ik voel dat ik er me stilaan voor mag opmaken. Hoe verzorgt Canyon de interne routing en hoe heb jij het aangepakt? Ik dacht gewoon een liner over de binnenkabels te schuiven.

Ik heb trouwens een goedkope 2de set wielen voor mijn fiets gekocht: de nieuwe Fulcrum 4 Racing. Die bevallen me uitstekend. De lichtere DT-Swisswielen ga ik houden voor de cyclo's.
Inderdaad gewoon een liner gebruiken, dan zal het wel goedkomen

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 13 mei 2018 00:04

michaeldaerden schreef: 12 mei 2018 15:35 Hi,

Is hier iemand die de Tacx Spider Team gebruikt met een Canyon met schijfremmen (steekas 12mm)? Ik krijg nogal tegenstrijdige berichten of de fiets goed past op deze standaard of niet. Alternatief is de Tacx Spirder Prof, maar het lijkt mij net handig om de voorvork te kunnen vastzetten.

Andere tips voor montagestandaard zijn altijd welkom. Zou moeten dienen voor een Canyon Ultimate CF SL Disc en een Canyon WMN Endurace CF SL Disc.

Groeten,
Michael
Werkt prima voor steekassen. Je moet wel de juiste adapter (bijgeleverde plastic passtukken) gebruiken.
Courir c'est mourir un peu

Slampamper
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2018 12:12

Slampamper 13 mei 2018 18:58

Waarschijnlijk is de vraag al vaker langs gekomen, excuus alvast :-)
Ik ben aan het kijken voor mijn eerste upgrade van een mooie frankenstein fiets met onderdelen uit de jaren 80 naar een nieuwe. Ik heb een budget rond de 1000 die eventueel wel iets gerekt kan worden.
Ik ben erg gecharmeerd van de endurance AL in deze prijsklasse, maar twijfel heel erg tussen de 6.0 (tiagra) en 7.0 (105). Ik lees overal erg goede verhalen over de tiagra 4700 series en vraag me erg af of de 105 afmontage 200 euro extra waard is. Wat is jullie mening hierover?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 13 mei 2018 21:01

Eddy Merckx schreef: 11 mei 2018 22:32
bigfloor schreef: 05 mei 2018 11:19 O ja, en van die cheapo Mavic wielen, met zo'n sticky freewheel (bij achteruit trappen in 50/11 hangt de ketting dan slap)
kan je dit nog even uitleggen?
Ja hoor,
Het freewheel van de Mavic achterwielen gebruikt geen kogellager maar een Nylon glijlager. Dat heeft 1 groot voordeel: kost bijna niks. De nadelen zijn: deze constructie kan wel eens sticky zijn, dat merk je dan in de zwaartste versnelling, bergaf (dus 50km/u plus), benen stil houden en dan wil het freewheel blijven plakken waardoor de ketting slap valt aan de bovenzijde, 2e nadeel is dat het Nylon slijt en daardoor speling gaat geven waardoor je een wiebelende/klapperende cassette krijgt (alsof je de sluitring niet goed hebt aangedraait)

Goede nieuws is dat er nu via Ebay upgrade kits te koop zijn om deze problemen op te lossen:

https://www.ebay.com/itm/NEW-HUBDOCTOR- ... 1934551435
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

MirroRobin
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2015 22:04

MirroRobin 14 mei 2018 12:29

Slampamper schreef: 13 mei 2018 18:58 Waarschijnlijk is de vraag al vaker langs gekomen, excuus alvast :-)
Ik ben aan het kijken voor mijn eerste upgrade van een mooie frankenstein fiets met onderdelen uit de jaren 80 naar een nieuwe. Ik heb een budget rond de 1000 die eventueel wel iets gerekt kan worden.
Ik ben erg gecharmeerd van de endurance AL in deze prijsklasse, maar twijfel heel erg tussen de 6.0 (tiagra) en 7.0 (105). Ik lees overal erg goede verhalen over de tiagra 4700 series en vraag me erg af of de 105 afmontage 200 euro extra waard is. Wat is jullie mening hierover?
Ik heb exact deze vraag laatst op reddit gesteld (zie: https://www.reddit.com/r/cycling/commen ... er_tiagra/). Zo'n 80-90% van de 100+ reacties waren er voor om voor de 105 te gaan. Met name om de betere remmen en omdat deze makkelijker te upgraden is met bijv. Ultegra onderdelen. Feit blijft wel dat Tiagra gewoon erg veel biedt, en dat de prijs-kwaliteit verhoudingen van beide groupsets niet ver uit elkaar liggen. Als 200 euro verschil betekent dat je je bijv. geen goede kit meer kan veroorloven lijkt het me verstandig om de 6.0 met Tiagra te gaan. Ik was zelf ook voor Tiagra gegaan als ik niet een goede deal was tegengekomen voor een fiets met 105, aangezien upgraden van onderdelen niet per se iets is wat ik verwacht te zullen gaan doen.

Uiteindelijk heb ik in de factory outlet van Canyon een damesmodel Endurace 6.0 van de voorgaande jaargang (in dat jaar had Endurace 6.0 nog 105 afmontage in plaats van Tiagra) gevonden voor 750 euro + verzendkosten. Het damesmodel verschilt qua geometrie niet van het herenmodel, er zit alleen een dameszadel op. Uiteraard moet de kleurstelling je ook liggen, maar ik ben voor de zwarte met paarse lettering gegaan en vind hem hartstikke tof.

Helaas is de 6.0 nu niet meer beschikbaar in de outlet (https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... ce&order=1), maar ik zie nog wel twee Endurace 5.0 modellen (blauw en zwart) in maat L staan voor 699. Deze zijn het zelfde als de huidige Endurace 6.0 en hebben dus Tiagra afmontage. Mits het de correcte maat is denk ik dat iedereen zal beamen dat dit een extreem goede deal is, waarbij je nog wat geld overhoudt om een goed zadel en wat extra kit aan te schaffen.

Kan natuurlijk zijn dat je dit allemaal niks vindt of dat jouw maat niet beschikbaar is in de outlet, maar ik ben zelf zo tevreden over mijn aankoop dat ik even met je wilde delen dat dit ook een mogelijkheid is.

Slampamper
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2018 12:12

Slampamper 14 mei 2018 13:17

Ah helemaal top, ik dacht dat ik rabbit hole qua informatie wel helemaal gehad had, maar toch nog iets gemist dus, ik ga er in duiken! :-) Qua upgraden had ik het inderdaad gezien, maar ik zie de kans dat ik per onderdeel wil upgraden niet heel erg groot.

Een L is helaas te klein voor me, ik zit tussen een XL en 2XL in (ben aan het navragen bij Canyon wat de beste keuze zou zijn), dat zou inderdaad een mooie optie zijn

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 17 mei 2018 11:29

bigfloor schreef: 13 mei 2018 21:01
Eddy Merckx schreef: 11 mei 2018 22:32
bigfloor schreef: 05 mei 2018 11:19 O ja, en van die cheapo Mavic wielen, met zo'n sticky freewheel (bij achteruit trappen in 50/11 hangt de ketting dan slap)
kan je dit nog even uitleggen?
Ja hoor,
Het freewheel van de Mavic achterwielen gebruikt geen kogellager maar een Nylon glijlager. Dat heeft 1 groot voordeel: kost bijna niks. De nadelen zijn: deze constructie kan wel eens sticky zijn, dat merk je dan in de zwaartste versnelling, bergaf (dus 50km/u plus), benen stil houden en dan wil het freewheel blijven plakken waardoor de ketting slap valt aan de bovenzijde, 2e nadeel is dat het Nylon slijt en daardoor speling gaat geven waardoor je een wiebelende/klapperende cassette krijgt (alsof je de sluitring niet goed hebt aangedraait)

Ik weet dat er op dit forum met graagte geklaagd wordt over Mavic....maar doe dat dan op basis van de juiste gegevens. Mavic gebruikt al bijna twee jaar een andere techniek: Freewheel: Instant Drive 360. Daarbij hebben ze de stalen body helaas vervangen door een Als (zoals alle andere merken) met "invreten" als gevolg. Maar van een glijlager is beslist geen sprake meer. Overigens heb ik al vele wielen met zo'n glijlager gehad en nu 1 met de nieuwe body/freewheel. Ik merk nauwelijks verschil behalve het geluid....
Canyon Aeroad
Canyon Grail

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 mei 2018 21:43

Mijn Canyon is eindelijk binnen. Vraagje over de headset. Ik heb 1 cm van de spacers op het stuur geplaatst. Daarmee heb ik dezelfde drop als bij mijn vorige fiets. De schroef van de topcap laat zich amper vastdraaien. Ik kan hem blijven aandraaien. Is dat wel goed?
Bijlagen
54BFC0CE-7F79-44C9-A066-B2FF380ED743.jpeg
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 18 mei 2018 21:54

Je zal een expander hebben die eerst vastgezet moet worden. Hiervoor heb je een kleinere inbus nodig die je door je topcap steekt en aandraait en vervolgens trek je de topcap aan.

Plaats reactie