Canyon

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 22 feb 2021 10:45

Zou het probleem niet op te lossen zijn met een aluminium zadelpen?
Cube Agree C:62 disc 2017
Rose Backroad GRX RX810
Canyon CF SL 8.0 Di2 Aero (besteld)

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 22 feb 2021 10:49

wasbeer2006 schreef:
22 feb 2021 08:30
Dat wordt een gevalletje, haal maar terug die handel.
Bizar zeg! :shock:

Wat ik me dan echt afvraag, is dit tijdens de testfase niet naar boven gekomen.
Precies dit. Onbegrijpelijk dat dit niet naar voren gekomen is in de testfase. Als er bij 800 km al zo'n verschil is. Dan zou dat bij een testfase dus na een week al wel duidelijk zichtbaar zijn.

MvdP heeft deze toch ook getest? Zou dat bij hem dan niet zijn? Die maakt toch makkelijk weken van 800km, me dunkt.
Of zou daar elke dag zijn zadelpen worden schoongemaakt, waardoor je dit wellicht voorkomt?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4293
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 feb 2021 10:52

Aan de andere kant: kan dit eigenlijk wel kwaad? Het brede stuk carbon is helemaal niet functioneel. De kleinere, ronde buis is de eigenlijke zadelpen, de rest is maar een aerokap.

Het zou niet mogen en ziet er niet uit maar je kan er toch gewoon mee rijden (of zie ik iets over het hoofd?)

Ik zou in ieder geval serieus pissig zijn met zoiets op een gloednieuwe fiets. (zelfs al moest het een goedkope fiets zijn, wat dit dus niet is)
Afbeelding

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7516
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 22 feb 2021 11:28

Nouja, als die kap rustig weg slijt krijg je steeds meer speling, als die door slijt dan wordt het op zijn minst heel erg flex :-).

En wat denk je van het frame.
Alu zal de pen minder van slijten, maar je frame net zo hard.

Het is een grove constructie fout die ze niet op kunnen lossen.
De "patch" is een insert, de echte oplossingen een andere klemming, lees gewoon bovenin.

Maar ik laat me verrassen waar de geleerden van Canyon mee komen.
Ik zou op dit moment iig mijn Aeroad afbestellen of terugsturen binnen de termijn.

Maargoed.... ik voorzie op termijn ook wel problemen met een sl7 en het "nieuwe" schroefbracket. Maar ik laat me verassen door de Speci kunsten.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 feb 2021 12:54

Een starre pen lijkt me toch het probleem op te lossen.

Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.

Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7516
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 22 feb 2021 13:07

dwangarbeider schreef:
22 feb 2021 12:54

Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.
Das inderdaad een interessante vraag!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 2606
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 feb 2021 13:29

dwangarbeider schreef:
22 feb 2021 12:54
Een starre pen lijkt me toch het probleem op te lossen.

Ik vraag me eigenlijk af of de profs ook gereden hebben met zo'n flexibele zwabberpen. Dan had men dit toch wel al heel snel kunnen vaststellen.

Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
Ik zou zeggen een stijvere zadelpen in de vorm van t dunne gedeelte waar de klem zit en een vervangbare goedkope elastomer op de plek waar het brede gedeelte zit om het frame op te vullen. Die je dan wel weer elk jaar kan vervangen. Je zou ook in t brede gedeelte een nieuwe wigklem kunnen zetten. Zodat het zadel bovenin geklemd wordt. Maar ik zou ook niet weten of dat lukt.

Maakt trouwens niet heel veel uit als je die zadelpen ietsje extra star maakt. Met hetzelfde ontwerp vreet t alsnog wel. Een aluminium pen vreet t frame op.

Beste oplossing een volledige terugroepactie en nieuwe frames met een wigklem bovenin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marsman
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 feb 2021 15:03

Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4293
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 feb 2021 15:29

Een elastomeer was ook mijn eerste gedacht als mogelijke oplossing, dat zou wel kunnen werken, denk ik.

Het is in ieder geval jammer dat na een eerste uitstel omwille van de cockpit er nu weer een ander probleem is dat ze toch echt op voorhand hadden kunnen weten/testen. (misschien toch maar van krommen haas gebaard om de overname niet in het gedrang te brengen?)
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 feb 2021 16:37

dwangarbeider schreef:
22 feb 2021 12:54


Bij de Ultimate frames is de klemming ook lager, maar die fietsen hebben een simpele ronde 27.2 zadelpen en daar zijn geen problemen.
Ja en nee. Er zijn geen grote problemen, die terugroepacties rechtvaardigen. Maar er zijn wel wat problemen. Ook bij mij is de zadelpen van mijn ultimate ingesleten. Dat veroorzaakte een kraakgeluidje. Als dit geluidje zich weer voor doet (ongeveer 1 keer per jaar) krijgt de pen een behandeling met haarlak. Met een vers laagje carbonpasta als finishing touch is het weer verholpen.
Kortom, een flexende zadelpen is kwetsbaar.
Maar het rijdt wel top!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 feb 2021 18:13

Heb je dan zo'n gespleten meeverende pen of een gewone ?

Ik heb een Ultimate slx met gewone carbon zadelpen en mijn zoon heeft de SL versie met ook een gewone ronde carbon pen.
We hebben hiermee geen enkel probleem van kraken of inslijten.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4299
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 feb 2021 18:32

marsman schreef:
22 feb 2021 15:03
Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
+1

Ook al word ik hier vaak afgeschilderd als Canyon-hater, wat ook wel weer een beetje overdreven is, is dit gewoon zonde voor alle betrokken partijen en gun je het niemand.

Toch 'schrik' ik wel van zulke plaatjes (hij is ook echt niet de enige, inmiddels zijn er al 10-tallen van deze voorbeeld opgepopt, allen met <1.000km). Afgelopen jaar zo'n 16.000km gefietst en ik verwacht dat mijn frame zonder ongelukken toch wel zo'n 10 jaar mee moet kunnen (laten we zeggen 100.000km want niet alle kilometers waren op dezelfde fiets). Met die gedachte zou ik hier niet op willen/durven fietsen. De kop-in-het-zand tactiek (één van mijn favorieten op de werkvloer) en afwachten wat er gebeurd gaat je hier niet redden ben ik bang.

Een verbeterde zadelpen zonder flex lukt misschien nog, maar een frame recall is financieel/logistiek en capaciteit technisch echt niet haalbaar lijkt mij. Daarvoor zijn de gedane bestellingen/investeringen etc. allemaal te hoog. Dan blijft over een lapmiddel/patch/workaround. Dat hoeft niet slecht te zijn, je fiets kan er gewoon oud mee worden (mijn Cervelo heeft ook een one-piece BB als lapmiddel en is daarmee 'beter' dan die uit de fabriek kwam rollen), maar echt fijn is het niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bluv107, Einstein, Henkie284