Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 11 jan 2018 13:06

1. Geen verschil t.o.v. een normale aankoop tenzij dat vermeld is (soms verkopen ze ook fietsen met beschadigingen, maar dat staat goed vermeld + foto's)
2. Di2 heeft in mijn optiek zeker meerwaarde (ik rijd er (7970, 6870, 9070 en nu ook 9150/8050) sinds eind 2000 mee) maar is Iets kostbaarder en kwetsbaarder. In die zin dat je bij een eventueel defect minder snel een (goedkope) oplossing hebt. Onder belasting (klimmen/sprinten) werkt het erg goed, bij normaal gebruik is het verschil met analoog wat kleiner.
3. Endurace heeft een veel minder sportieve zit (hoger balhoofd, kortere bovenbuis) dan de Ultimate. Als je graag lange toertochten maakt en/of 50+ bent zou ik de Ultimate niet kiezen. Tenzij je bovengemiddeld sportief/getraind bent natuurlijk :-)
Canyon Aeroad
Canyon Grail

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 11 jan 2018 13:19

Endurace heeft een veel minder sportieve zit (hoger balhoofd, kortere bovenbuis) dan de Ultimate.
ik vind dat verschil wel meevallen eigenlijk. Mensen doen altijd net alsof je op de Endurace ineens rechtop zit. De Stack/Reach op een 2XL fiets scheelt 1 cm t.o.v. de Ultimate. Zo'n wereld van verschil is dat niet

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 jan 2018 13:21

Ik rij zelf een Endurance en je moet houden van de verende zadelpen (gespleten).
Ik ben er op verzot, een clubgenoot heeft hem uitgewisseld omdat hij met 100rpm dacht te schokken op zijn zadel.
Ik rij de endurance zonder spacers, dat is wel een meerwaarde van de gemotrie, uiteraard heel persoonlijk bij de maten van je lichaam.
De fiets is zit volgens mij echt tussen comfort en racer in. De verschillen zijn niet zo groot, In de wintermaanden rij ik een defy, die voor mijn gevoel veel meer rechtop zit dan de endurance.

Wesley1990
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 aug 2016 23:30

Wesley1990 11 jan 2018 13:36

@vincent75: Het vergelijken met mijn huidige trek gaat niet op. Volgens de fietsenmaker, met een snelle berekening van mijn binnenbeenlengte en zadel hoogte is die fiets sowieso niet goed afgesteld en te klein voor mijn postuur. Daarnaast kan ik moeilijk een geometrietabel vinden van mijn huidige trek. Maar bedankt.

@tomtom: bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vragen. Zeer duidelijk antwoorden ook naar mijn mening zeker wat betreft de DI2. Wat betreft de Endurance of Ultimate had ik ook al zoiets vernomen. Nu rijd ik een aantal keer per jaar een toertocht met een aantal collega's van 100km+ maar verder zijn de solo rondjes altijd rond de 50-75km. Ik ben wel bovengemiddeld sportief maar nog niet getraind maar dat is natuurlijk wel een vereiste als je wilt rijden op een Ultimate haha

@BramH: Leuk om onder elkaar al direct zulke diverse reacties te zien. Waar rijd jezelf op als ik vragen mag? De conclusie lijkt mij gewoon door zelf te gaan rijden dat ik er achter moet komen :)

Wesley1990
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 aug 2016 23:30

Wesley1990 11 jan 2018 13:38

@Bospaadje: bedankt voor de reactie. Die verende zadelpen lijkt mij een heel apart gevoel maar ook een kwestie van wennen. Ja ik probeer beide fietsen ook zonder spacers te rijden, is toch voor de algehele look mooier.

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 11 jan 2018 13:44

@Wesley1990 Net als Bospaadje op een Endurace CF SL en een Giant Defy. Ik ben vrij lang (197cm) met lange benen dus om niet een rugfractuur te krijgen van een te grote drop tussen zadel en stuur heb ik gekozen voor een endura(n)ce model.

Spacers e.d. maak ik me totaal niet druk om. De algehele look interesseert over het algemeen al helemaal niets als je met rug-, zadel-, schouderklachten op de fiets zit. Een mooie passende fiets en een goede bikefit vind ik veel belangrijker. Je moet lekker op de fiets zitten.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 11 jan 2018 14:11

@Wesley1990. Ik heb zelf met het vorige model Ultimate CF SLX met een dergelijke zadelpen gereden en vond het super. Je merkt het nauwelijks maar het helpt wel degelijk. Ik heb nu een nieuwe CF SLX en die zadelpen is van basalt (niet de "bladveer" versie dus) en veert ook al behoorlijk. Erg handig vond ik de manier van instellen. Weliswaar niet op de fiets zelf maar heel precies en reproduceerbaar (maatstreepjes) vast te stellen en vast te zetten. Dat is bij de meeste andere (ook van Canyon bij de Aeroad bijvoorbeeld) een heel gekl**t. Nu ik het zo lees had ik een Endurace ook het liefst gekocht omdat ik een spacertoren(tje) erg lelijk vind. Helaas is die alleen met disc's te verkrijgen en dat bewaar ik even voor de volgende "bike". En ja natuurlijk moet de fiets lekker/goed zitten.....dat is primair maar als je dergelijke bedragen uitgeeft mg het ook wel een beetje smoelen toch ;-)?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Wesley1990
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 aug 2016 23:30

Wesley1990 11 jan 2018 15:00

@BramH: ben zelf ook vrij lang (196cm) dus daarom zit ik ook nogal te twijfelen tussen de endurance en Ultimate. Echter wil ik (nog) geen fiets met schrijfremmen. De Endurance zijn nog alleen maar met Disc, in ieder geval de nieuwe modellen. De look is zeker niet belangrijk als je klachten krijg met nek, schouder en dergelijke.

Wesley1990
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 aug 2016 23:30

Wesley1990 11 jan 2018 15:02

@tomtom: ja het instellen van de Canyon zal toch redelijk vanaf scratch zijn aangezien de fiets waar ik nu op fiets niet de juiste maatvoering heeft. Wanneer ik deze maten over neem zal ik niet goed zitten op de fiets. Wat betreft de Disc heb ik hetzelfde gevoel. Die komen op een later moment wel in beeld naar mijn mening.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 jan 2018 16:16

Als het geen dics mogen worden, dan valt de endurace dus af?!
(Mijn eigen, heeeeeeeel persoonlijke mening) Als je ooit met discs en di2 rijdt, wil je niet meer zonder. Of je pakt bewust in de winter even je oude fiets, om daarna gewoon weer op je nieuwe te rijden en het (extreem goed) poetsen na een pekel/regen/winterrit neem je voor lief ;-)

tvdburgt
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2016 10:42

tvdburgt 11 jan 2018 22:22

Ik ben op dit moment niet perse op zoek naar een nieuwe fiets, maar zag deze speedmax staan op marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... edmax.html

De eigenaar kon me niet vertellen welk model, maar deze komt uit 2015. Maat M past goed bij mij (184cm, binnenbeenlengte 89cm).

Ik doe nu nog alleen maar 1/8 en 1/4 triathlons, maar in 2019 wil ik wellicht langere afstanden gaan doen en in dat geval wil ik sowieso een triathlon tijdritfiets aanschaffen.

Zouden jullie zoiets aanraden en zo ja, wat zou een goede prijs zijn voor dit model?

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 12 jan 2018 00:24

Je kunt ook een Endurace CF krijgen zonder DISC's. :)

Grappige discussie blijft dat toch. Ik ben 180 graden anders. Ik wil nooit geen velgremmen meer. Geef maar maar lekker de ruimte voor een 32mm band, lekkere grippy remmen in de regen en over die paar gram extra gewicht zit ik als 120kg+ al helemaal niet mee :)

Plaats reactie