Canyon
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15945
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Laat ons wel wezen, Canyon is een internet merk waar de lokale fietsenmaker geen euro op verdient.ypuh schreef: ↑30 apr 2020 15:09 Wie anno 2020 nog durft te zeggen dat Canyon 'value for money' biedt verdiend ook gewoon om op een Canyon te rijden.
Ben ik echt de enige die zich stoort aan de slimme/slinkse strategie die Canyon gekozen heeft? Er zijn inmiddels een paar voor- en tegenstanders van het merk die zich ook wel weer zullen melden, maar als je er gewoon objectief naar kijkt krijg je tegenwoordig toch gewoon een B-merk voor A-prijzen maar dan met een belabberde service?
Nogmaals; ik zeg niet dat het per se slechte fietsen zijn. Die worden niet meer gemaakt, maar voor €1.800 koop je toch ook gewoon een prima Giant met schijfremmen bij de fietsenmaker op de hoek? Dan krijg je er doorgaans ook nog een fietsmeting, zadelwissel, juiste stuurpen, onderhoudsbeurtje etc. bij en rij je vanavond nog rond op je nieuwe machine. Nu is niet helemaal het juiste seizoen (ligt er aan welke winkel), maar anders zit er ook nog wel een leuke 20-40% korting in.
Er zijn wel meerdere merken waar je een gans jaar 20-40% korting op de adviesprijs kan krijgen.
Met service en een echt aanspreekpunt als er dan toch eens iets fout gaat.
Enige wat niet kan bij de lokale fm is een maand op de fiets rijden en hem dan teruggeven en je geld terugkrijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik heb tegenwoordig ook teveel tijd en moet m'n energie ergens aan kwijt (en ja ik zit al dagelijks op de fiets tegenwoordig).HarryuitHilversum schreef: ↑30 apr 2020 17:54 Ypuh, ik vind dat je over het algemeen heel goede forumbijdragen levert. Daar heeft een vraagsteller echt wat aan. Jouw persoonlijke mening over Canyon kennen we nu wel. Wat voegt dat toe op dit topic? Wat heeft een vraagsteller eraan?
Mijn voornaamste motivatie is dat ik steeds zie dat al snel Canyon geopperd wordt als een goed alternatief, terwijl als je even verder kijkt er veel meer leuke deals te krijgen zijn waarbij je goedkoper uit bent, niet tot midden augustus(!) hoeft te wachten en geen bikefit via de chat hoeft te doen. Ook zie ik absolute beginners een fiets kopen bij een post-order bedrijf, terwijl ze zelf 2 linker handen hebben om vervolgens naar de FM te gaan die je alweer aan ziet komen.
De kwaliteit zal ik maar niet weer op in gaan, maar van de week zag ik nog een mooi voorbeeld voorbij komen met deze voorvork. Al 2x retour geweest naar Canyon en daar sta je dan met je garantie op afstand. Voor die €2.100 koop je ook gewoon een leuke overjarige Cervelo S2 of Sensa Guilia en met een beetje geduld/zoeken/onderhandelen heb je dan Di2, een leuke wielset of 20-40% korting en wel een adres waar je gewoon terecht kunt als er iets is.
Andere fietsen hebben ook mankementen hoor, daar zou ik Canyon niet om laten staan. Maar je kunt dus net zo goed terecht bij Giant, Sensa, Scott, Cube etc. met een betere service, garantie, onderhoud, advies en snel leverbaar etc. Daarmee steun je (for what it's worth) de lokale economie ook nog een beetje en krijgen we minder van die rationele eenheidsworsten op de weg.
Ik doe al jaren alles zelf en heb daarom al jaren geen stap meer binnen een fm gezet. Ze moeten het toch niet van mij hebben, anders waren ze allang failliet.Lcsmet schreef: ↑30 apr 2020 18:49Laat ons wel wezen, Canyon is een internet merk waar de lokale fietsenmaker geen euro op verdient.ypuh schreef: ↑30 apr 2020 15:09 Wie anno 2020 nog durft te zeggen dat Canyon 'value for money' biedt verdiend ook gewoon om op een Canyon te rijden.
Ben ik echt de enige die zich stoort aan de slimme/slinkse strategie die Canyon gekozen heeft? Er zijn inmiddels een paar voor- en tegenstanders van het merk die zich ook wel weer zullen melden, maar als je er gewoon objectief naar kijkt krijg je tegenwoordig toch gewoon een B-merk voor A-prijzen maar dan met een belabberde service?
Nogmaals; ik zeg niet dat het per se slechte fietsen zijn. Die worden niet meer gemaakt, maar voor €1.800 koop je toch ook gewoon een prima Giant met schijfremmen bij de fietsenmaker op de hoek? Dan krijg je er doorgaans ook nog een fietsmeting, zadelwissel, juiste stuurpen, onderhoudsbeurtje etc. bij en rij je vanavond nog rond op je nieuwe machine. Nu is niet helemaal het juiste seizoen (ligt er aan welke winkel), maar anders zit er ook nog wel een leuke 20-40% korting in.
Er zijn wel meerdere merken waar je een gans jaar 20-40% korting op de adviesprijs kan krijgen.
Met service en een echt aanspreekpunt als er dan toch eens iets fout gaat.
Enige wat niet kan bij de lokale fm is een maand op de fiets rijden en hem dan teruggeven en je geld terugkrijgen.
Rij zelf al jaren Canyon, los frame gekocht en die zelf opgebouwd met een groep die ik had liggen. Nooit problemen mee gehad. Zie niet in dat ik met een , zoals jullie noemen , a merk sneller of beter ga fietsen. Ik rij ook koersen, dat doe ik liever op een frame van 2k die ik zonder blikken of blozen vervang, dan een frame van 4k waardoor ik niet meer in gaatjes durf te duiken die er niet zijn.
Ik had er niet aan getwijfeld dat je het er niet mee eens was
Maar vertel eens wat een bmc met dezelfde afmontage beter maakt dan een Ultimate CF SLX of Aeroad CF SLX. En dan heb ik het niet over uiterlijk, maar puur rijeigenschappen en snelheid.
Een A of B merk gaat helemaal niet over kwaliteit (misschien een beetje maar dat is niet de eerste reden)
Het gaat vooral over merkbeleving, afwerking, een beetje innovatie (vb: BMC was 1 van de eerste met volledig kabelintegratie, lage seatstays)
Praktisch: hoe slaagt een merk erin meerwaarde te creëren met enkel zijn naam. Van welk merk wordt de consument warm.
Blijkbaar is Specialized daar het beste in geslaagd als je kijkt naar hun prijzen en hoeveel mensen die toch kopen.
Als geld helemaal geen drol uitmaakte, welke fiets zou je dan kopen? Toch zeker geen Canyon of Cube of Sensa of ... Ook al zijn het zeker weten prima fietsen waar je heerlijk op kan rijden.
Ik vond mijn TCR een heerlijke fiets maar ik zou mijn BMC toch niet terug willen ruilen
Het gaat vooral over merkbeleving, afwerking, een beetje innovatie (vb: BMC was 1 van de eerste met volledig kabelintegratie, lage seatstays)
Praktisch: hoe slaagt een merk erin meerwaarde te creëren met enkel zijn naam. Van welk merk wordt de consument warm.
Blijkbaar is Specialized daar het beste in geslaagd als je kijkt naar hun prijzen en hoeveel mensen die toch kopen.
Als geld helemaal geen drol uitmaakte, welke fiets zou je dan kopen? Toch zeker geen Canyon of Cube of Sensa of ... Ook al zijn het zeker weten prima fietsen waar je heerlijk op kan rijden.
Ik vond mijn TCR een heerlijke fiets maar ik zou mijn BMC toch niet terug willen ruilen
Ik ben blijkbaar minder gevoelig voor merkbeleving, heb dan ook niets met Specialized. Ik kijk vooral goed of een frame qua geometrie goed bij mij past. Als geld geen rol zou spelen zou ik waarschijnlijk weer een Canyon kopen omdat ik niet gewoon perfect op zit en dik tevreden ben over deze fiets. Ik vind hem icm het aerostuur ook gewoon een mooie fiets.TL@ schreef: ↑01 mei 2020 07:43 Een A of B merk gaat helemaal niet over kwaliteit (misschien een beetje maar dat is niet de eerste reden)
Het gaat vooral over merkbeleving, afwerking, een beetje innovatie (vb: BMC was 1 van de eerste met volledig kabelintegratie, lage seatstays)
Praktisch: hoe slaagt een merk erin meerwaarde te creëren met enkel zijn naam. Van welk merk wordt de consument warm.
Blijkbaar is Specialized daar het beste in geslaagd als je kijkt naar hun prijzen en hoeveel mensen die toch kopen.
Als geld helemaal geen drol uitmaakte, welke fiets zou je dan kopen? Toch zeker geen Canyon of Cube of Sensa of ... Ook al zijn het zeker weten prima fietsen waar je heerlijk op kan rijden.
Ik vond mijn TCR een heerlijke fiets maar ik zou mijn BMC toch niet terug willen ruilen
Oja als geld geen rol speelt en ik pas er goed op, koop ik waarschijnlijk de opvolger van de huidige Aeroad met disc. Maar dan hou ik mijn huidige Ultimate CF SLX wel om te koersen, dat doe ik liever op iets goedkoper materiaal dat is afgeschreven, zodat ik meer risico neem.
Maar conclusie is dat wij allemaal tevreden zijn met ons merk/fiets. Ik vind het altijd wat matig om op een ander merk af te geven. Gewoon lekker genieten op je eigen fiets
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6085
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Mijn mening..,
Samenvatting:
- Heul goedkoop niet meer, maar zeker competatief
- Waarde van service vergelijken is sterk afhankelijk waar je "lokale" fietsenmaker met mega korting zit
- Garantie/schade, moet je zelf met Canyon regelen, werkt goed, maar bij de lokale FM zou je hiervoor ontzorgt worden en makkelijker vervangend materieel krijgen, dus daar loop je wel echt een risico.
- Onderhoud lijkt me geen issue, een fiets is een fiets. Maar als je een canyon koopt is het logisch dat je 1 en ander wel zelf kunt onderhouden.
- alu fietsen zien er nu minder mooi afgewerkt uit dan een jaar of 7 geleden.
De alu fietsen van Canyon zijn goed, maar niet zo goed als ze zijn geweest qua afwerking. Maar dan kijk ik alleen naar hoe het oogt bij de lasnaden. Daar lijkt gewoon wel een stap terug gedaan te zijn tov mijn alu utlimate uit 2012/2013.
In general krijg je wel goede fietsen. Gewicht van frames is vaak behoorlijk competatief in dezelfde prijsrange. Overige specs zal wat verschillen per model en wie het test..., .
Maar de echt voordelige Canyon.., dat is er toch wel vanaf. Je betaald nog steeds geen hoofdprijs naar mijn mening, maar eerder markt conform. En dán mag je je wel afvragen of dat marktconform zo'n goede deal is als de lokale fietsenmaker er tussenuit valt.
Overigens vind ik het vergelijk met 20-40% korting die je bijna altijd wel krijgt op andere merken ook een mooi punt om aan te haken. Want voor de écht goede kortingen kom je vaak ook niet bij je eigen lokale fietsenmaker. Maar bij de specifieke dozenschuivers (Vos, en Vos), of de hele grote jongens als 12GoBiking etc. Als die bij jou in het dorp of een dorp verderop zitten, ala, maar vele mensen gaan er half Nederland voor door. Dan ben je het argument van de lokale fietsenmaker en de service om de hoek wel kwijt.
Wél is het zo, dat je dus canyons hebt aan de volle prijs, vergelijkbaar met "A-merken" aan een korting van 20% ( of meer). dus niet catalogusprijs versus catalogusprijs vergelijking. Enerzijds is dat daarom een scheve vergelijking. Anderzijds ook niet, want bij Canyon zul je nooit (veel) korting krijgen. Hun kortingsperiodes is het ook nog afwachten of jouw uitvoering/maat nog wel beschikbaar is.
En snelheid leveren versus service. Als je bij Canyon uit voorraad besteld, is die snel bij jou thuis. Net als een fiets uit voorraad bij je fietsenmaker. En net als een fiets bij je fietsenmaker die al in de groothandel/importeur staat. Maar fietsen die niet op voorraad zijn, die komen in 1 van de volgende badges naar Duitsland. Vergelijking met andere fietsenmerken is dat een fietsenmaker in zo'n geval ook zal moeten wachten tot er een nieuwe levering in ons land komt.
Het voordeel van de lokale fietsenmaker is wel, dat hij eventueel kan rondbellen bij collega's naar het model/maat/uitvoering van jouw keuze. Dát krijg je bij Canyon niet.
En service.,. als het gaat om onderhoud lijkt het me logischer om geen Canyon te kopen als niets zelf kunt. Maar verder is het gewoon een fiets die ergens gekocht is, net als die Sensa bij de grote jongen of de Trek bij de dozenschuiver. Die een lokale FM gewoon onder handen wil nemen.
Bij schade/garantie, is Canyon over het algemeen wel goed en vrij snel. Maar uiteraard is het omslachtiger met opsturen/service centre (of lokale service partner zoals Koers.cc bij Rotterdam). Een fiets van een lokale fietsenmaker zal ook naar een importeur of leverancier gestuurd worden. Het voordeel van de lokale fietsenmaker is wel dat hij je dan hoort te ontzorgen en waarschijnlijk ook direct een leenfiets/onderdeel ter beschikking kan stellen. Hoe dat zit als je bij Vos, of 12 go biking of soort gelijks, wat gekocht heb, durf ik niet te zeggen. En dan heb je er dus alleen wat aan als je daar in de buurt woont.
Samenvatting:
- Heul goedkoop niet meer, maar zeker competatief
- Waarde van service vergelijken is sterk afhankelijk waar je "lokale" fietsenmaker met mega korting zit
- Garantie/schade, moet je zelf met Canyon regelen, werkt goed, maar bij de lokale FM zou je hiervoor ontzorgt worden en makkelijker vervangend materieel krijgen, dus daar loop je wel echt een risico.
- Onderhoud lijkt me geen issue, een fiets is een fiets. Maar als je een canyon koopt is het logisch dat je 1 en ander wel zelf kunt onderhouden.
- alu fietsen zien er nu minder mooi afgewerkt uit dan een jaar of 7 geleden.
De alu fietsen van Canyon zijn goed, maar niet zo goed als ze zijn geweest qua afwerking. Maar dan kijk ik alleen naar hoe het oogt bij de lasnaden. Daar lijkt gewoon wel een stap terug gedaan te zijn tov mijn alu utlimate uit 2012/2013.
In general krijg je wel goede fietsen. Gewicht van frames is vaak behoorlijk competatief in dezelfde prijsrange. Overige specs zal wat verschillen per model en wie het test..., .
Maar de echt voordelige Canyon.., dat is er toch wel vanaf. Je betaald nog steeds geen hoofdprijs naar mijn mening, maar eerder markt conform. En dán mag je je wel afvragen of dat marktconform zo'n goede deal is als de lokale fietsenmaker er tussenuit valt.
Overigens vind ik het vergelijk met 20-40% korting die je bijna altijd wel krijgt op andere merken ook een mooi punt om aan te haken. Want voor de écht goede kortingen kom je vaak ook niet bij je eigen lokale fietsenmaker. Maar bij de specifieke dozenschuivers (Vos, en Vos), of de hele grote jongens als 12GoBiking etc. Als die bij jou in het dorp of een dorp verderop zitten, ala, maar vele mensen gaan er half Nederland voor door. Dan ben je het argument van de lokale fietsenmaker en de service om de hoek wel kwijt.
Wél is het zo, dat je dus canyons hebt aan de volle prijs, vergelijkbaar met "A-merken" aan een korting van 20% ( of meer). dus niet catalogusprijs versus catalogusprijs vergelijking. Enerzijds is dat daarom een scheve vergelijking. Anderzijds ook niet, want bij Canyon zul je nooit (veel) korting krijgen. Hun kortingsperiodes is het ook nog afwachten of jouw uitvoering/maat nog wel beschikbaar is.
En snelheid leveren versus service. Als je bij Canyon uit voorraad besteld, is die snel bij jou thuis. Net als een fiets uit voorraad bij je fietsenmaker. En net als een fiets bij je fietsenmaker die al in de groothandel/importeur staat. Maar fietsen die niet op voorraad zijn, die komen in 1 van de volgende badges naar Duitsland. Vergelijking met andere fietsenmerken is dat een fietsenmaker in zo'n geval ook zal moeten wachten tot er een nieuwe levering in ons land komt.
Het voordeel van de lokale fietsenmaker is wel, dat hij eventueel kan rondbellen bij collega's naar het model/maat/uitvoering van jouw keuze. Dát krijg je bij Canyon niet.
En service.,. als het gaat om onderhoud lijkt het me logischer om geen Canyon te kopen als niets zelf kunt. Maar verder is het gewoon een fiets die ergens gekocht is, net als die Sensa bij de grote jongen of de Trek bij de dozenschuiver. Die een lokale FM gewoon onder handen wil nemen.
Bij schade/garantie, is Canyon over het algemeen wel goed en vrij snel. Maar uiteraard is het omslachtiger met opsturen/service centre (of lokale service partner zoals Koers.cc bij Rotterdam). Een fiets van een lokale fietsenmaker zal ook naar een importeur of leverancier gestuurd worden. Het voordeel van de lokale fietsenmaker is wel dat hij je dan hoort te ontzorgen en waarschijnlijk ook direct een leenfiets/onderdeel ter beschikking kan stellen. Hoe dat zit als je bij Vos, of 12 go biking of soort gelijks, wat gekocht heb, durf ik niet te zeggen. En dan heb je er dus alleen wat aan als je daar in de buurt woont.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Gepassioneerde discussies altijd over Canyon. Lijkt me wel dat de grootste tegenstand vaak komt van forumleden die zelf geen Canyon (gehad) hebben.
Het argument 'de lokale fietsenhandelaar verdient er niets aan' is wat vreemd als er door (belgische) forumleden gelijkertijd constant wordt verwezen naar Oosterhout waar je koopjes kan doen en grote kortingen kan krijgen. Daar heeft een lokale FM, en al zeker in België, niks aan. Of je dan bij een nederlandse of een duitse handelaar koopt maakt niks uit.
De afstand in dat geval maakt voor mij bvb ook niks uit. Naar het Canyon service center mocht het nodig zijn of naar bvb Oosterhout is even ver, anderhalf uur.
Was zelf ook sceptisch tov Canyon. Vorig jaar dan toch maar een Grail CF gekocht, omdat ik die lelijke dubbeldekker eens wou proberen en terug verkopen als de Giant Revolt beschikbaar was. Ondertussen moet ik me - bijna - hierbij aansluiten;
Argumenten voor en tegen die te overwegen zijn, maar afbranden zonder meer is onterecht.
Het argument 'de lokale fietsenhandelaar verdient er niets aan' is wat vreemd als er door (belgische) forumleden gelijkertijd constant wordt verwezen naar Oosterhout waar je koopjes kan doen en grote kortingen kan krijgen. Daar heeft een lokale FM, en al zeker in België, niks aan. Of je dan bij een nederlandse of een duitse handelaar koopt maakt niks uit.
De afstand in dat geval maakt voor mij bvb ook niks uit. Naar het Canyon service center mocht het nodig zijn of naar bvb Oosterhout is even ver, anderhalf uur.
Was zelf ook sceptisch tov Canyon. Vorig jaar dan toch maar een Grail CF gekocht, omdat ik die lelijke dubbeldekker eens wou proberen en terug verkopen als de Giant Revolt beschikbaar was. Ondertussen moet ik me - bijna - hierbij aansluiten;
Neemt niet weg dat een deel argumenten wél kloppen. Als je niks durft qua onderhoud is een lokale FM beter - hoewel hier iemand in de buurt zit die ook Canyon doet en ik in de begindagen slechte ervaringen heb gehad met 'A-merk' dealers. En het is zeker zo dat je een Giant aan +/- zelfde prijs zal kunnen kopen bij een lokale dealer. En ik zou zelf ook nooit maanden wachten op een fiets - dat geduld heb ik niet, maar het is in deze periode ook niet gezegd dat je A-merk nog het juiste model/maat/afmontering op voorraad heeft.
Argumenten voor en tegen die te overwegen zijn, maar afbranden zonder meer is onterecht.