Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 20 sep 2021 00:06

Heeft iemand een Canyon fiets in de kleur “pure purple” staan, of kent iemand die ‘m heeft? Ik twijfel over de kleur en wil ‘m daarom in het echt zien. In Koblenz staat ie schijnbaar niet (volgens de chat).
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 sep 2021 09:35

MarkVeenstra schreef: 09 sep 2021 12:09
fabber schreef: 09 sep 2021 10:38 Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.

Ik mag ook een nieuwe racert kopen en heb ook mijn oog laten vallen op een Canyon, Moet nog de keuze maken tussen een Aeroad of Ultimate. Als ik de tabellen goed heb geïnterpreteerd is de geo redelijk hetzelfde.

Ik twijfel ook over de maat. Heb uiteraard ook gekeken naar de geo van mijn huidige fiets waar ik redelijk tot goed op zit.
Daarvoor heb ik wel wat spacers nodig. Nu ik een nieuwe fiets ga kopen wil ik wel kijken of ik daar iets in kan veranderen.

Dus ja, neem je huidige fiets als uitgangspunt. Maar een nieuwe fiets biedt ook weer mogelijkheden om het eea te finetunen.
De Aeroad is lang en laag.
De nieuwe Aeroad van 2020/2021 is wel iets comfortabeler qua geometrie verhouding. Maar ten opzichte van de ultimate nog altijd langer en lager.

Als je nu een fiets hebt en spacers nodig hebt. Dan is de kans dat de Aeroad de juiste keuze is, in mijn ogen niet al te groot.

Waar je bij canyon vooral op moet letten met de getallen in de tabellen, is of ze al dan niet de i-loc headset systeem meerekenen (behalve als dat voor jouw model al niet meer van toepassing is!).
En tussen maten, let even op de lengte van de stuurpen, zeker bij geintegreerde stuur/stuurpen combinatie. Alleen even een pen wisselen is dan niet aan de orde namelijk.
Je huidige fiets zou ik niet de geometrie vanuit een tabel meenemen. Maar simpelweg meten waar je nu je zadel en stuur hebt staan. Dus zoals je het hebt afgesteld.
De stack en reach maten zijn bij Canyon (en alle merken) altijd zonder de headsets. Dit heb ik een keer duidelijk gevraagd bij Canyon en later met mijn fiets ook nog nagemeten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 sep 2021 11:52

Dus met dat duidelijk.., dan moet je voor Canyon's met het oude i-loc systeem, altijd scherp zijn dat bij de stack een zekere "verplichte" hoogte altijd zal bijkomen. En dat is meer dan wat je normaal bij andere merken hebt waar "slam the stem" toegepast kan worden.
Als ik het goed heb, gebruiken ze dat systeem niet meer bij nieuwe fietsen, dus voor nieuwe aankopen is dat niet zo relevant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 sep 2021 11:59

MarkVeenstra schreef: 20 sep 2021 11:52 Dus met dat duidelijk.., dan moet je voor Canyon's met het oude i-loc systeem, altijd scherp zijn dat bij de stack een zekere "verplichte" hoogte altijd zal bijkomen. En dat is meer dan wat je normaal bij andere merken hebt waar "slam the stem" toegepast kan worden.
Als ik het goed heb, gebruiken ze dat systeem niet meer bij nieuwe fietsen, dus voor nieuwe aankopen is dat niet zo relevant.
Klopt, maar je kan het i-loc systeem vervangen door een gewone headset met plug in de vork. Dat heb ik destijds ook gedaan en had toen nog maar een headset spacer van 5mm.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 sep 2021 12:24

Verwarrend? Via de stack bepaal je de hoogte van de zadel(pen). Met de spacers regel je de drop. Met de reach en de lengte van de stuurpen bepaal je de afstand tussen zadel tot stuur. Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 20 sep 2021 12:33

NuitKor schreef: 20 sep 2021 09:35 De stack en reach maten zijn bij Canyon (en alle merken) altijd zonder de headsets. Dit heb ik een keer duidelijk gevraagd bij Canyon en later met mijn fiets ook nog nagemeten.
Deze begrijp ik niet. Althans, wat wordt hier bedoeld met "headset"?

Als ik het goed interpreteer is de stack tot aan de bovenkant van het balhoofdbuis. Eens?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 sep 2021 13:44

Klein_Verzet schreef: 20 sep 2021 12:24 Verwarrend? Via de stack bepaal je de hoogte van de zadel(pen). Met de spacers regel je de drop. Met de reach en de lengte van de stuurpen bepaal je de afstand tussen zadel tot stuur. Of zie ik dat verkeerd?
Hoogte van zadelpen bepaal je vanuit je trapas. Het maakt niet uit hoe laag of hoog een stack is, je beenlengte zal een bepaalde zadelhoogte boven je trapas vereisen. (lengte cranks doet een heul klein beetje mee.

De spacers bepalen inderdaad de drop, maar als je een bepaalde houding zoekt, dan zit de drop daar ook bij inbegrepen. Heb je dan een frame met een te hoge stack, dan kan je je stuur niet diep genoeg krijgen voor wat je wilde (tov je zadel).
Of andersom, je hebt een fiets met een hele lage stack, en je moet er zoveel spacers bij gebruiken om dat stuur hoog genoeg te krijgen dat het lelijk of zelfs gevaarlijk wordt.

Dus mijns inziens is stack belangrijk juist omdat je een bepaalde drop van zadel naar stuur wilt hebben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Lomax
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mar 2014 22:03

Lomax 24 sep 2021 20:04

Ik heb nog een endurace cf sl8 maal L in de bestelling staan, maar besloten de xl te houden. Ik weet niet of ik de bestelling op naam van iemand anders kan zetten.

Laat het snel weten want anders annuleer ik de bestelling en wordt er vast iemand anders op de wereld een gelukkige eigenaar
Laatst gewijzigd door Lomax op 25 sep 2021 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijnvanheiningen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 nov 2013 10:49

Martijnvanheiningen 24 sep 2021 23:31

Ik wil, als ze beschikbaar komen, een Canyon Aeroad cf sl8 gaan bestellen. Ik twijfel alleen over de kleur. Ik heb al een zwart/grijze in 't echt bekeken maar ben de blauw/zwarte nog niet tegen gekomen. Op de site van Canyon lijkt het bijna babyblauw maar op foto's op internet komt ook donkerder blauw voor.

Is er iemand die een blauw/zwarte heeft en een foto kan posten waar de kleur goed op staat of waar ik hem in t echt zou kunnen bekijken? (provincie Zuid-holland/Zeeland/brabant)

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 25 sep 2021 11:07

Zoals je gemerkt hebt kan kleurweergave van foto en beeldschermen erg variëren. Van iemand nu een foto vragen zal om die reden tricky blijven.

2 jaar geleden daarom naar Koblenz gegaan en 'schrok' van de kleur die ik eerst meende te nemen toen ik die in het echt zag. Nu is naar Koblenz gaan niet mogelijk voor iedereen maar misschien kunnen ze je bij het service centrum in Eindhoven ook helpen (afspraak maken en er naar toe gaan).

Martijnvanheiningen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 nov 2013 10:49

Martijnvanheiningen 25 sep 2021 16:37

Klopt mbt een kleur op het scherm. 🤗 Koblenz is inderdaad een dingetje, 365 km, dus dat is wel ver om even te kijken.

Goeie tip van Eindhoven. Ik heb een mailtje gestuurd dus ben benieuwd!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 25 sep 2021 17:26

Hoe gaat Canyon eigenlijk om met garantie tegenover lakschade?
Ik krijg op een plaats aan de achtervork blaasjes onder de lak. (Alu frame)
Bijlagen
750038A7-6BDB-4CE5-9D21-16AB43C01F81.jpeg

Plaats reactie