Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 feb 2019 11:49

Venividibici schreef: 08 feb 2019 10:59
MarkVeenstra schreef: 06 feb 2019 16:29 Canyon en Rose hebben toch hetzelfde imago? Internet webshops, met deutsche grundlichkeit voor wat betreft kwalitatief zeer goede fietsen tegen scherpe prijs. Met het verschil dat Rose makkelijker is in het aanpassen van je bestalling (cassette, stuur, zadel), vooraf aan de bestelling.
Rose is een prima fiets, maar geen voorkeur voor pro teams bijvoorbeeld. Daarnaast is de Canyon gebouwd uit een beter carbon. Carbon komt in vele varianten en dichtheid van geweven en ongeweven vezels.

Bij canyon wordt voor hun slx varianten een nog lichter en stijver geweerd carbon gebruikt dan bij de cfsl bijvoorbeeld. Bij Budget merken zoals Rose en tal van andere budgetteren wordt (in de meeste frames) gebruik gemaakt van meer goedkoper carbon dan het duurdere.

Waar jij op doelt heeft niets met kwaliteit van het merk te maken maar met de kwaliteit van de service en de mogelijkheden tot het aanpassen van de fiets naar jouw wens. Deze mogelijkheid bij Rose overigens, maakt het productieproces duurder t.o.v. dat van Canyon. Deze kosten moeten ergens worden terugverdiend, die komen niet uit de winstmarge. Dus als je de vergelijking maakt op verkoopkant, ja, dan heb je bij Rose meer keuze.
Ik ben een Canyon fan en rijdt op een ultimate slx en een exceed. Maar wat hier staat over Rose (budgetmerk, goedkoop carbon) is echt onzin! Hun topframes zijn minstens zo goed als van Canyon. Ik zag laatst in een test van top end bikes in het Duitse blad Roadbike de Rose X-lite 6 disc op een tweede plaats eindigen. (achter de veel duurdere Specialized Tarmac en boven de Ultimate SLX disc)
Dat is gewoon een topfiets dus!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 feb 2019 11:54

https://www.youtube.com/watch?v=4LLp0o1w2lE

Topreview van Alex Dowsetts nieuwe bike, door zijn vriendin
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2019 12:44

Venividibici schreef: 08 feb 2019 10:59
MarkVeenstra schreef: 06 feb 2019 16:29 Canyon en Rose hebben toch hetzelfde imago? Internet webshops, met deutsche grundlichkeit voor wat betreft kwalitatief zeer goede fietsen tegen scherpe prijs. Met het verschil dat Rose makkelijker is in het aanpassen van je bestalling (cassette, stuur, zadel), vooraf aan de bestelling.
Rose is een prima fiets, maar geen voorkeur voor pro teams bijvoorbeeld. Daarnaast is de Canyon gebouwd uit een beter carbon. Carbon komt in vele varianten en dichtheid van geweven en ongeweven vezels.

Bij canyon wordt voor hun slx varianten een nog lichter en stijver geweerd carbon gebruikt dan bij de cfsl bijvoorbeeld. Bij Budget merken zoals Rose en tal van andere budgetteren wordt (in de meeste frames) gebruik gemaakt van meer goedkoper carbon dan het duurdere.

Waar jij op doelt heeft niets met kwaliteit van het merk te maken maar met de kwaliteit van de service en de mogelijkheden tot het aanpassen van de fiets naar jouw wens. Deze mogelijkheid bij Rose overigens, maakt het productieproces duurder t.o.v. dat van Canyon. Deze kosten moeten ergens worden terugverdiend, die komen niet uit de winstmarge. Dus als je de vergelijking maakt op verkoopkant, ja, dan heb je bij Rose meer keuze.
Mooi carbon verhaal. Maar de Rose fietsen zijn gewoon net zo licht en komen net zo goed uit testen als de Canyon fietsen. De high end aluminium fietsen (ok, is niet voor de profs, wel voor een breed publiek), zijn zelfs een stuk lichter. Vergelijk mijn 58cm canyon ultimate al, met de Rose pro al in 62cm van een vriend van me, scheelt het zomaar 3/4 kilo in het voordeel van de rose.

Ik doel dus op kwaliteit van het product...
Niet op kwaliteit van het merk, kwaliteit van het merk is nogal marketing gebonden en je zou kunnen zeggen dat Canyon een stuk sterker merk is, met de 2 pro tour ploegen en het sponsoren van nogal wat mountainbike/downhill mensen en triathlontoppers.
Kwaliteit van de service is bij Canyon prima, bij Rose ook. Aankoopservice is dan bij Rose nog wat beter denk ik, vanwege meer flexibiliteit.

En als die extra kosten bij ROSE niet uit de winstmarge komen, waar komen ze dan wel uit? de fietsen zijn niet significant duurder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 08 feb 2019 15:59

Venividibici schreef: 08 feb 2019 10:59

Rose is een prima fiets, maar geen voorkeur voor pro teams bijvoorbeeld. Daarnaast is de Canyon gebouwd uit een beter carbon. Carbon komt in vele varianten en dichtheid van geweven en ongeweven vezels.

Bij canyon wordt voor hun slx varianten een nog lichter en stijver geweerd carbon gebruikt dan bij de cfsl bijvoorbeeld. Bij Budget merken zoals Rose en tal van andere budgetteren wordt (in de meeste frames) gebruik gemaakt van meer goedkoper carbon dan het duurdere.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Heb je ergens een bron? Dit is gewoon een broodje aap verhaal...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 feb 2019 16:09

Venividibici schreef: 08 feb 2019 10:59 .............Rose is een prima fiets, maar geen voorkeur voor pro teams bijvoorbeeld. Daarnaast is de Canyon gebouwd uit een beter carbon. Carbon komt in vele varianten en dichtheid van geweven en ongeweven vezels.

Bij canyon wordt voor hun slx varianten een nog lichter en stijver geweerd carbon gebruikt dan bij de cfsl bijvoorbeeld. Bij Budget merken zoals Rose en tal van andere budgetteren wordt (in de meeste frames) gebruik gemaakt van meer goedkoper carbon dan het duurdere.
................ Deze kosten moeten ergens worden terugverdiend, die komen niet uit de winstmarge. Dus als je de vergelijking maakt op verkoopkant, ja, dan heb je bij Rose meer keuze.
Jawadde.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken mag iedereen zo maar verhalen door elkaar husselen en er dan zijn eigen waarheid mee verkondigen.

Ik mag aannemen dat je bovenstaande beweringen toch echt wel kan staven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2019 16:11

De enige die het volgens mij echt specificeert is Pinarello, die geven aan welk type carbon er is gebruikt. Maar van goed carbon kun je nog steeds een hele goede fiets maken maar ook bagger. Dus zegt niet veel.
Less is bore

JvK91
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2018 15:59

JvK91 08 feb 2019 20:27

Quote van een ander fiets forum. Berichtje komt uit 2011 dus weet niet of dit opgaat voor de huidige productie.


"From Tour Magazines tests of both models during 2010

Model | frame/fork weight | lateral stiffness | fork stiffness | BB stiffness | comfort frame | comfort fork
Canyon Ultimate CF |1037/329g | 90Nm/° | 68N/mm | 61N/mm | 207N/mm | 95N/mm
Canyon Ultimate CF SLX | 936/333g | 98Nm/° | 59N/mm | 64N/mm | 168N/mm | 97N/mm


Ultimate CF tested here: http://www.tour-magazin.de/?p=9274
Ultimate CF SLX tested here: http://www.tour-magazin.de/?p=9007"

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 08 feb 2019 22:25

Het is altijd heel erg toevallig bij Duitse bladen Duitse fietsen altijd zo hoog scoren.

Venividibici
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2019 11:59

Venividibici 09 feb 2019 09:18

Lcsmet schreef: 08 feb 2019 16:09
Venividibici schreef: 08 feb 2019 10:59 .............Rose is een prima fiets, maar geen voorkeur voor pro teams bijvoorbeeld. Daarnaast is de Canyon gebouwd uit een beter carbon. Carbon komt in vele varianten en dichtheid van geweven en ongeweven vezels.

Bij canyon wordt voor hun slx varianten een nog lichter en stijver geweerd carbon gebruikt dan bij de cfsl bijvoorbeeld. Bij Budget merken zoals Rose en tal van andere budgetteren wordt (in de meeste frames) gebruik gemaakt van meer goedkoper carbon dan het duurdere.
................ Deze kosten moeten ergens worden terugverdiend, die komen niet uit de winstmarge. Dus als je de vergelijking maakt op verkoopkant, ja, dan heb je bij Rose meer keuze.
Jawadde.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken mag iedereen zo maar verhalen door elkaar husselen en er dan zijn eigen waarheid mee verkondigen.

Ik mag aannemen dat je bovenstaande beweringen toch echt wel kan staven.
[/quote

Tja, niet gehinderd door kennis eigen waarheden maken is een beetje inherent aan een forum.

Het verschil CF Sl en SLX bij Canyon komt bij Canyon zelf vandaan. Voor de SLX is een beter en duurder, stijver etc carbon gebruikt.

Mijn verdere bewering is deels daarop gebaseerd en op het feit dat er gewoon veel verschillende soorten carbon bestaan (verschil in prijs en kwaliteit) Dus bij goedkopere fietsen zal goedkoper materiaal voor hun frame en vork gebruiken dan dure merken (overall) Verder is het puur marketing en koop je boven de 2000 geen slechte fiets meer tegenwoordig.

Venividibici
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2019 11:59

Venividibici 09 feb 2019 09:26

TSEG schreef: 30 jan 2019 16:56 Ook dit jaar zijn er weer uitlever problemen bij Canyon op de Ultimate CF SL disc.
vertraagd met 4 weken.
wordt dan bijna 4 maanden wachten, :cry: :cry:
En? Is je status al veranderd? Kreeg een bericht van een maat van me dat zijn fiets al binnen is, eerder dan verwacht!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 feb 2019 10:04

anderson99 schreef: 08 feb 2019 22:25 Het is altijd heel erg toevallig bij Duitse bladen Duitse fietsen altijd zo hoog scoren.
Dat is omdat Duitse fabrikanten fietsen maken om goed uit de testen te komen.

Of het daarom een betere fiets is :roll:
Afbeelding

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 09 feb 2019 12:44

Venividibici schreef: 09 feb 2019 09:18

Tja, niet gehinderd door kennis eigen waarheden maken is een beetje inherent aan een forum.

Het verschil CF Sl en SLX bij Canyon komt bij Canyon zelf vandaan. Voor de SLX is een beter en duurder, stijver etc carbon gebruikt.

Mijn verdere bewering is deels daarop gebaseerd en op het feit dat er gewoon veel verschillende soorten carbon bestaan (verschil in prijs en kwaliteit) Dus bij goedkopere fietsen zal goedkoper materiaal voor hun frame en vork gebruiken dan dure merken (overall) Verder is het puur marketing en koop je boven de 2000 geen slechte fiets meer tegenwoordig.
Kortom, je bewering over Canyon vs Rose is totaal op niets gebaseerd. Je weet van beide merken dus niet daadwerkelijk welk carbon gebruikt word. Je uitspraken zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens/speculaties.

Verder blijft het vermakelijk hoe er gesproken wordt over verschillende kwaliteiten carbon. Ik geloof niet dat het ene carbon per definitie beter/minder is dan het andere. Als een materiaal duurder is, zal het niet per definitie beter zijn. Het is waarschijnlijker dat het gewoon duurder is om te produceren of te bewerken. Dat maakt het niet beter materiaal om een fiets van te bouwen. De verschillende materialen hebben ook allemaal hun eigen toepassingsgebieden.

Marketingtermen als 'aerospace grade carbon fiber' klinken natuurlijk heel interessant. Als je een vliegtuig wilt bouwen... Voor een fiets heb je daar natuurlijk helemaal geen hol aan.

Net als de testen met stijfheidswaarden. Een stijvere fiets is niet perse beter (in ieder geval lang niet voor iedereen).

Plaats reactie