Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2021 09:28

Meer dan 1000km is niet heel indrukwekkend. Een zadelpen mag gerust 100x zolang meegaan.

Er wordt ook geen paniek gezaaid. Er wordt alleen de zorg uitgesproken dat een dergelijke fout in het systeem (zowel frame als zadelpen) niet eenvoudig op te lossen is. Dit lijkt meer op een "back to the drawing board" fout dan een eenvoudige patch.

Er is vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat Canyon dit niet fatsoenlijk gaat oplossen. Paniek is dus nergens voor nodig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 feb 2021 09:51

Ik heb het al eens geschreven, Canyon fanboys zijn zoals Apple of Tesal fanboys, zelfs al brand de boel tot op de grond af, geen slecht woord is toegelaten.

Beetje kritisch zijn, mag wel. Zeker voor een vermijdbaar probleem als dit.

Ik hoop voor de eigenaars van een Aeroad dat het opgelost geraakt (ze zijn gelukkig al niet meer te bestellen op de site)
Afbeelding

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 23 feb 2021 09:59

Een mening over een uiterlijk vind ik wel wat anders dan een mening over een gebrek/probleem wat je (met alle respect) niet goed kunt bepalen (dat kan ik als eigenaar zelfs niet, daar heb je alle metingen & ins/outs van een fiets voor nodig). Canyon heeft me aangegeven dat vervanging niet nodig is en dat ik verder geïnformeerd wordt als er een oplossing is. Ondanks dat ik zeker mijn issues met Canyon en de fiets heb (maar die "vecht" ik uit met CS en zijn vaak ook subjectief) ben ik zeer, zeer tevreden over de Aeroad; mooi, snel, comfortabel en toch stijf. Prachtige en elegante oplossingen qua stuur, ontwerp en comfort. Ik zou zonder aarzelen de fiets opnieuw bestellen :D!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 23 feb 2021 10:09

Ernie C. schreef: 23 feb 2021 09:28 Meer dan 1000km is niet heel indrukwekkend. Een zadelpen mag gerust 100x zolang meegaan.

Er wordt ook geen paniek gezaaid. Er wordt alleen de zorg uitgesproken dat een dergelijke fout in het systeem (zowel frame als zadelpen) niet eenvoudig op te lossen is. Dit lijkt meer op een "back to the drawing board" fout dan een eenvoudige patch.

Er is vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat Canyon dit niet fatsoenlijk gaat oplossen. Paniek is dus nergens voor nodig.
Als jij oproepen tot een recall van de complete(!) fiets en waarschuwingen voor ernstig fysiek letsel geen paniekreactie vind dan ben ik heel benieuwd wat daar wel onder valt? En uiteraard moet Canyon dit probleem oplossen maar dat kan volgens mij niet binnen een paar dagen/weken. Volgens mij is het probleem bekend bij elke eigenaar en Canyon. Helaas scheppen een paar (niet-bezitters?) er steeds genoegen in om dit onder de aandacht te brengen. Lijkt een beetje op de Di2 discussie....de niet-bezitters vinden het vaak onzin. Dat kan/mag uiteraard maar zonder het serieus te proberen kun je volgens mij daar nauwelijks een mening over vormen. Hetzelfde geld voor de zadelpen. Zonder de fiets te bezitten kun je nauwelijks een mening geven omdat het ALLEMAAL heresay/gekleurde meningen zijn van bezitters. Zoals vaker aangegeven; ik ben beslist kritisch op Canyon's doen en laten (vraag CS maar :mrgreen: ) maar doe dat dan wel vanuit aankoop/bezit van hun producten en NIET op basis van geruchten/meningen/oordelen van anderen. Datzelfde gebeurd volgens mij bij Apple/Tesla.....en ja ik ben ook fanboy van die merken (alleen geen eigenaar van een Tesla) :winkthumb: ! Omdat ze vaak meer bieden dan vergelijkbare merken net als Canyon. Maar foutloos zijn ze allerminst.....maar ik ben heel benieuwd welk merk/fabrikant dat wel is.
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2021 10:37

Dat fysieke letsel zal inderdaad wel meevallen. Die recall zal er wel komen.

Met een beetje technisch inzicht kun je bedenken dat je dit probleem alleen kunt oplossen door de flex op dat punt te elimineren of het toevoegen van een extra slijtagedeel. In beide gevallen ga je er als consument op achteruit.
De eerste is wellicht het minst kwalijk maar dan moet je geen keiharde stuiterbak overhouden.
Wordt het de tweede dan kost het tenminste wat moeite voor de consument en een flinke pak restwaarde want niemand zit te wachten op een tweedehands fiets met extra onderhoud en de onzekerheid of een artikel wel leverbaar blijft.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 feb 2021 11:08

tomtom schreef: 23 feb 2021 09:59 ben ik zeer, zeer tevreden over de Aeroad; mooi, snel, comfortabel en toch stijf. Prachtige en elegante oplossingen qua stuur, ontwerp en comfort.
Er zijn genoeg andere mooie, snelle, comfortabelen en toch stijve fietsen die geen structurele problemen of design fouten hebben. Als je dat niet ziet en Canyon de enige is, dan kunnen we toch langzaam spreken van een ietwat gekleurde bril.

tomtom schreef: 23 feb 2021 09:59 Ik zou zonder aarzelen de fiets opnieuw bestellen :D!
Ik denk dat dit @TL's uitspraak wel bevestigd. Ontzetten naief als je het mij vraagt. Gelukkig maakt Canyon het op dit moment onmogelijk voor hun klanten met dit blinde vertrouwen om deze fout te maken door de bestellingen en leveringen stop gezet te hebben. Dat siert ze.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 23 feb 2021 11:12

Enige oplossing zonder aan het frame te komen lijkt me de pen op te sluiten bovenin door middel van een rubberen insert met een hoge shore, waar deze normaalgesproken ook altijd vast zit.
De flex wordt daardoor wel wat minder omdat de arm korter wordt.
Wellicht moet de zadelpen wat kleiner gedimensioneerd worden om ruimte te maken voor de insert, maar dan bestaat de modificatiekit uit een nieuwe zadelpen + insert. Zodoende hoeft Canyon geen terugroepactie van de frames te doen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 feb 2021 11:55

tomtom schreef: 22 feb 2021 22:18
marsman schreef: 22 feb 2021 15:03 Ik gun dit echt geen enkele leverancier en ik kan me ook niet voorstellen dat Canyon dit tegen beter weten de markt op gedrukt heeft. Maar dit is toch per direct een terugroepactie en iedereen vragen geen gebruik meer te maken van de fiets. Die pen gaat de 2000 km niet halen en gaat scheuren/breken met mogelijk letsel tot gevolg. Ik zou hier niet meer mee durven fietsen. Je zit de carbon layers gewoon zitten.
Blijft toch wel heel bijzonder; die paniekerige opmerkingen van mensen die zelf deze fiets helemaal niet hebben. De constructie maakt dat er geen ENKEL gevaar is en de slijtage sowieso minimaal is. Die hele kap kan eraf zonder enig probleem (ziet er alleen niet zo fraai uit :mrgreen: ). Foto's lijken vele malen erger dan de werkelijkheid (bij mij ook het geval met de foto's die ik naar Canyon stuurde). Ik heb er inmiddels meer dan 1000km mee gereden door weer & wind, regen, pekel etc. Als iedereen nou een klein beetje normaal doet en de eigenaars(!) vertrouwen op Canyon's kunde & oplossend vermogen dan komen we heel wat verder.....
Ik heb een Ultimate en een Nerve en ben een zeer tevreden Canyon klant. FYI.

Maar laat ik dan wel even zo eerlijk zijn om door te vragen met wat je bedoelt met: 'de hele kap kan eraf'. Zit er een kapje om de pen heen die verwijderbaar is? Zo ver ik het kan zien en beoordelen slijten de pennen fors op een punt die net in het frame zit, en waar dus behoorlijk wat flex zit. Dan is scheuren/breken toch een serieuze optie?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 feb 2021 11:59

https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ome-490197

Gevonden, losse kap dus. Wist ik niet. Gelijk wat meer info ook vanuit Canyon.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 feb 2021 12:33

Over BMC (terugroepactie over de vork van de Teammachine, 1 of 2 generaties terug) en Cube (probleem met de wielen) is hier evengoed veel geschreven. Enige verschil (en reden dat daar minder posts over zijn) is dat de eigenaars dat ook 'slecht' vonden en er ook lastig van werden en ten koste van alles 'hun' merk gingen verdedigen.

Dus zet dat Calimero-hoedje maar af, Canyon wordt hier echt niet zwaarder aangepakt dan andere merken.
Ze zijn stevig in de fout gegaan (wat natuurlijk altijd kan, gebeurt bij ieder merk wel eens) en nu moeten ze laten zien dat ze tot een oplossing komen waar iedereen (huidige en eventuele toekomstige klanten) mee kan leven.

Ik hoop (voor iedereen die al een Aeroad heeft) dat het geen bricolage oplossing wordt (houtje-touwtje voor de Nederlanders ;-) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2021 12:59

marsman schreef: 23 feb 2021 11:59 https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ome-490197

Gevonden, losse kap dus. Wist ik niet. Gelijk wat meer info ook vanuit Canyon.
Allen het "super clean" houden van de zadelpen kan de slijtage hooguit vertragen. Leuk als je een paar jaar met je fiets doet maar voor de lange termijn en later op de tweedehands markt, vrees ik dat dit geen populair frame gaat zijn.
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 feb 2021 13:16

ypuh schreef: 23 feb 2021 11:08
tomtom schreef: 23 feb 2021 09:59 ben ik zeer, zeer tevreden over de Aeroad; mooi, snel, comfortabel en toch stijf. Prachtige en elegante oplossingen qua stuur, ontwerp en comfort.
Er zijn genoeg andere mooie, snelle, comfortabelen en toch stijve fietsen die geen structurele problemen of design fouten hebben. Als je dat niet ziet en Canyon de enige is, dan kunnen we toch langzaam spreken van een ietwat gekleurde bril.

tomtom schreef: 23 feb 2021 09:59 Ik zou zonder aarzelen de fiets opnieuw bestellen :D!
Ik denk dat dit @TL's uitspraak wel bevestigd. Ontzetten naief als je het mij vraagt. Gelukkig maakt Canyon het op dit moment onmogelijk voor hun klanten met dit blinde vertrouwen om deze fout te maken door de bestellingen en leveringen stop gezet te hebben. Dat siert ze.

Dat zadelpen probleem is natuurlijk koren op de molen van de bekende critici. Toch denk ik dat de nieuwe Aeroad een grote hit gaat zijn, zodra dit probleem is opgelost.
Aero is duidelijk in zwang. Er is in de laatste jaren veel aandacht voor windtunneltest en uit allerlei onderzoeken blijkt steeds opnieuw dat ook gewone recreanten bij normale snelheden baat hebben bij een goede aero fiets.

Voor de gewone recreant zijn het gebrek aan comfort en de diepe gestrekte houding redenen toch af te zien van het kopen van een aero bike.
De nieuwe Aeroad biedt echter een toegankelijke geometrie en voldoende comfort.
En is ondanks de zeer forse prijsstijging nog altijd beter én voordeliger dan fietsen van andere A-merken. (Trek Madone, Specialized Tarmac SLr7, Cannondale Systemsix)

Plaats reactie