Canyon

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1018
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 feb 2021 11:29

Dan maken ze een volbloed aero racer en dan bedenken ze zich dat die misschien toch iets te hard gaat uitvallen, ook door die hele hoge velgen.
Dus maar een flexibel zadelpennetje toevoegen, dan loopt het wel los met het comfort en is bovendien een makkelijke oplossing..., niet dus.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2843
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 13 feb 2021 11:37

dwangarbeider schreef:
13 feb 2021 11:29
Dan maken ze een volbloed aero racer en dan bedenken ze zich dat die misschien toch iets te hard gaat uitvallen, ook door die hele hoge velgen.
Dus maar een flexibel zadelpennetje toevoegen, dan loopt het wel los met het comfort en is bovendien een makkelijke oplossing..., niet dus.
Idd dit krijg je als een een harde aero racer geschikt wil maken voor het grote publiek waarbij de meesten niet een sterke core hebben en te weinig flexibiliteit om diep te zitten en de hardheid aan te kunnen.

Vind het wel weer grappig wat dat betreft, het moet voor die fietsers met dik frame en hoge wielen heel wat lijken, maar in werkelijkheid kunnen ze het niet aan. Als Canyon moet je gewoon een harder racer maken voor diegenen die dat aan kunnen en de anderen stappen maar mooi op een Endurace of andere comfortracer.

QPeter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:21

QPeter 13 feb 2021 11:48

Djemz schreef:
12 feb 2021 23:52
Wat is die hambini toch een irritante mens. De oorzaak, daar waren we al lang achter. Hebben we zijn peuterniveau van slides echt niet voor nodig.

Ze hebben hem zelfs bewust zo ontworpen voor die flex en meer comfort. Al blijft het oerdom.
Tjah ik kijk ook liever Peak Torque of Luescher Teknik, ik skip het begin en laat einde van het filmpje voor wat het is bij hambini. Zoals met veel dingen moet je door de bullshit heen kijken en focussen op wat er toe doet. Daar tussen in laat hij het probleem goed zien, en ook eventueel om het tijdelijk te 'fixen'. Mooi dat jij exact weet hoe alles zit, misschien anderen hier niet?

Los daarvan ben ik het ook eens met TL@ wat betreft de communicatie van Canyon, Vooral in deze gekke tijden met lange levertijden op zowat alle racefietsen zou ik niet blij worden dat je deze fiets hebt besteld misschien nog maand(en) moet wachten met kans op gezeur na paar honderd kilometer of momenteel al met dit probleem zit.

0475
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 13 feb 2021 13:51

Vertrouwen komt te voet en gaat per aerofiets :shock:

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 13 feb 2021 14:21

Djemz schreef:
12 feb 2021 23:52
Wat is die hambini toch een irritante mens. De oorzaak, daar waren we al lang achter. Hebben we zijn peuterniveau van slides echt niet voor nodig.

Ze hebben hem zelfs bewust zo ontworpen voor die flex en meer comfort. Al blijft het oerdom.
+1 inderdaad.

Maar Canyon mag dit best zelf iets grondiger communiceren en soms oplossen denk ik. Daarbij lijken er ook vrij veel verschillen tussen de CS van verschillende landen, helpt ook niet echt. Ik heb zelf een Aeroad CFR en natuurlijk is het probleem in het echt heel wat minder erg dan het geschreeuw op internet doet vermoeden. Ik heb de fiets door weer en wind gereden, ben meer dan 80kg en heb de zadelpen op bijna maximaal. Allemaal factoren die het euvel zouden verergeren. En ja ik zie slijtage waar ik geen last van heb en die geen probleem vormt tijdens gebruik. Ik heb nu een extra laagje aangebracht voor "je weet maar nooit" en wacht rustig de oplossing van Canyon af en geniet ondertussen volop van de Aeroad. Die vervangt bij mij zowel mijn Ultimate Disc als mijn Aeroad Disc dus ik ben goedkoper uit ;-). Het trekken van draden door het nieuwe stuur is een "hel" en sommige dingen stellen wat teleur. Zo is de complete set (dus alle Canyon onderdelen) zwaarder (!) dan mijn "oude" Aeroad. Weliswaar naar 15-20 gram maar toch. Ik zou toch zonder aarzelen de fiets opnieuw bestellen want het uiterlijk en vooral de complete "cleanness" zonder allerlei kapjes, enorme spacertorens, zichtbare kabels, bulky stuurpen etc heb ik nog nergens anders gevonden/gezien. Ik ben erg blij met het extra comfort, het fraaie uiterlijk en de andere rijeigenschappen.

Naar ik begreep hebben de profs gek genoeg om meer comfort en een hoger balhoofd/kortere bovenbuis gevraagd. Hoewel de Aeroad II ook al vrij comfortabel was en de profs wel wat gewend neem ik aan? Wat ik wel vreemd vind is dat een dergelijk euvel niet eerder de kop op heeft gestoken. Sinds deze zomer rijden diverse profs op de nieuwe Aeroads en die behandelen ze echt niet met meer zorg dan wij fietstoeristen. Ik neem aan dat monteurs dan toch ook wat vreemd opkijken van slijtage die meer is dan gebruikelijk......
Canyon Aeroad CFR
Canyon Aeroad CF SLX Disc

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1421
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 feb 2021 20:26

tomtom schreef:
13 feb 2021 14:21
Djemz schreef:
12 feb 2021 23:52
Wat is die hambini toch een irritante mens. De oorzaak, daar waren we al lang achter. Hebben we zijn peuterniveau van slides echt niet voor nodig.

Ze hebben hem zelfs bewust zo ontworpen voor die flex en meer comfort. Al blijft het oerdom.
+1 inderdaad.

Maar Canyon mag dit best zelf iets grondiger communiceren en soms oplossen denk ik. Daarbij lijken er ook vrij veel verschillen tussen de CS van verschillende landen, helpt ook niet echt. Ik heb zelf een Aeroad CFR en natuurlijk is het probleem in het echt heel wat minder erg dan het geschreeuw op internet doet vermoeden. Ik heb de fiets door weer en wind gereden, ben meer dan 80kg en heb de zadelpen op bijna maximaal. Allemaal factoren die het euvel zouden verergeren. En ja ik zie slijtage waar ik geen last van heb en die geen probleem vormt tijdens gebruik. Ik heb nu een extra laagje aangebracht voor "je weet maar nooit" en wacht rustig de oplossing van Canyon af en geniet ondertussen volop van de Aeroad. Die vervangt bij mij zowel mijn Ultimate Disc als mijn Aeroad Disc dus ik ben goedkoper uit ;-). Het trekken van draden door het nieuwe stuur is een "hel" en sommige dingen stellen wat teleur. Zo is de complete set (dus alle Canyon onderdelen) zwaarder (!) dan mijn "oude" Aeroad. Weliswaar naar 15-20 gram maar toch. Ik zou toch zonder aarzelen de fiets opnieuw bestellen want het uiterlijk en vooral de complete "cleanness" zonder allerlei kapjes, enorme spacertorens, zichtbare kabels, bulky stuurpen etc heb ik nog nergens anders gevonden/gezien. Ik ben erg blij met het extra comfort, het fraaie uiterlijk en de andere rijeigenschappen.

Naar ik begreep hebben de profs gek genoeg om meer comfort en een hoger balhoofd/kortere bovenbuis gevraagd. Hoewel de Aeroad II ook al vrij comfortabel was en de profs wel wat gewend neem ik aan? Wat ik wel vreemd vind is dat een dergelijk euvel niet eerder de kop op heeft gestoken. Sinds deze zomer rijden diverse profs op de nieuwe Aeroads en die behandelen ze echt niet met meer zorg dan wij fietstoeristen. Ik neem aan dat monteurs dan toch ook wat vreemd opkijken van slijtage die meer is dan gebruikelijk......
Ik heb wel een foto tegen gekomen van movistar waar er een zilveren plaatje aan de zadelpen bevestigd was. Mss hadden ze er toch al problemen mee dan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4299
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 feb 2021 20:39

Mooi om te lezen dat je er blij mee bent tomtom. Waarschijnlijk had je ook al gezien van je Belgische collega die wat minder blij is met zijn Canyon. Dit is na 800km:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik zelf groot fan van de struisvogeltactiek en geef ik Canyon graag het voordeel van de twijfel. Zou mijn bestelling ook niet annuleren, maar wel op dag 29 terugsturen als ze zoals nu nog geen nuttige informatie gecommuniceerd hebben.

Hoe comfortabel een frame is voor iemand heeft natuurlijk ook gewoon veelal te maken met lichaamsbouw. Voor iemand met verhoudingsgewijs lange benen is een Aeroad nooit een goede fit, dat geldt ook gewoon voor de pro's. Door hem iets hoger/korter te maken geef je de mensen meer vrijheid om hun fit eigen te maken. Dat een fiets 'te hard' is lijkt me niet echt aan de orde?

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 13 feb 2021 20:53

[/quote]

Ik heb wel een foto tegen gekomen van movistar waar er een zilveren plaatje aan de zadelpen bevestigd was. Mss hadden ze er toch al problemen mee dan.
[/quote]

Nee, dat is op diverse fora ook te uit en te na besproken maar zijn hoogte stickers om snel de hoogte te kunnen afstellen. Maar mss dat ze dus wel wat vaker de zadelpen invetten :D .

@DOOR, ja ik heb al tig plaatjes, jankers, huilers en gelukkig ook een paar realisten op diverse fora langs zien komen. Men doet of de wereld vergaat en Canyon ze aangerand heeft (ook een hele stapel figuren die niet eens een Aeroad wilden kopen of besteld hebben). Ik heb ook foto's gemaakt op verzoek van Canyon en ik kan je vertellen dat dit het er heel wat heftiger op een foto dan in werkelijkheid uitziet. Ik had voor dit voorval al aardig wat mailwisselingen met CS van Canyon omdat ik een aantal zaken vreemd danwel niet in orde vond met mijn Aeroad. Ik ben dus beslist kritisch op wat Canyon doet/zegt/vraagt maar meestal lossen ze het erg netjes en snel op! Het zadelpen probleem vind ik echter erg meevallen en ik verwacht dat Canyon dit ook correct oplost. Het lijkt er echter op dat een bepaalde populatie er (wederom) erg veel genoegen in schept om Canyon te bashen. Ik blijf dat vreemd vinden en doe dat zelf niet omdat ik domweg niet in staat ben andere merken/frames te beoordelen zonder dat ik ze zelf in bezit en/of contact heb gehad. Uiteraard heb ik wel een oordeel over het uiterlijk van andere merken omdat dat meestal prima vanaf een plaatje te zien is. Alhoewel ik de kleur Chrome van mijn fiets vele malen fraaier en minder "in your face" vind dan ik vanaf een plaatje had ingeschat.....
Canyon Aeroad CFR
Canyon Aeroad CF SLX Disc

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1018
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 feb 2021 21:50

Wij hebben in ons gezin 3 Canyons en ik kan eigenlijk alleen maar tevreden zijn over hun fietsen, prijzen en klantenservice.
Met de nieuwe Aeroad hebben ze wel duidelijk een steek laten vallen.
Er zal zeker wel een oplossing voor komen, al lijkt dit probleem niet echt makkelijk te verhelpen. Ik denk dat men aan een compleet nieuwe zadelpen moet gaan werken. Die moet dan nog geproduceerd worden....
Tja, waar is de tijd van de gewone ronde 27.2 of 31.6 pen ?

Voor de Canyon bashers is dit natuurlijk dé gelegenheid om volledig loos te gaan.

QPeter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2020 15:21

QPeter 15 feb 2021 12:36

https://youtu.be/Hp8IBAQYggE

Filmpje van Peak Torque zonder gescheld van Hambini, Voor wie er in is geïnteresseerd, en op het einde conclusie over de fiets industrie/carbon frames over het algemeen(lees niet alleen Canyon) waar ik het zeker mee eens ben.

Voor de rest zal ik mijn mening er maar buiten houden hier, want kritisch zijn dan ben je een basher of een spuitelf omdat iedereen hier van alles al op de hoogte is.

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7547
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 15 feb 2021 12:47

Nouja het is natuurlijk wel een hele domme oplossing die ze nooit gaan oplossen zolang de zadelpen daar klemt. Het wordt nooit een nette oplossing eerder een "patch"

Ja voor lichte rijders met wat kortere benen zal het wellicht te verhelpen zijn, maar iemand van 190 en 90kg gaat nooit meer dan 5K zonder ellende redden.

Ik zou hem hier zeker niet voor bestellen. Je kan echt heel weinig met dit probleem en het zal altijd een overmatige vorm van onderhoud nodig hebben.

marsman
Forum-lid
Berichten: 1360
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 feb 2021 13:27

Ik ben geen techneut, maar dit lijkt me voor Canyon een kap waardeloos probleem om op te lossen (idem voor de klanten).

Ik schat (met mijn 2 linkerhanden) in dat dit structureel alleen op te lossen is door de klemming en daarmee dus het frame aan te passen. Dat is nogal kostbaar.

Ik kan me heugen dat een maatje van me dit met een aero zadelpen van Giant had. Die pastte niet goed en bleef maar zakken. Is alweer een tijdje geleden. Daar hebben ze toen een heel dun rubber achtige plakker op de pen gezet, toen was het wel over. Maar of je dat nu een fijne fix vindt voor een fiets die niet goedkoop is....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot]