Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 02 okt 2020 15:42

JelleDtje schreef: 02 okt 2020 04:58
mhr-zip schreef: 01 okt 2020 20:14
JelleDtje schreef: 01 okt 2020 12:18 Huidige stack en reach is 60,5 en 39. Heb nog spacers van 3,5. Ultimate L is 59,2 en 39,9,
Dan heb je bij de Ultimate 4,5 spacer nodig (ervan uitgaande dat je met 3,5: 3,5 cm bedoelt).

Met 4,5 cm aan spacers op een racefiets ben je normaal gesproken beter uit met een endurance model. Maar bij de endurace scheelt het maar 1 cm spacer. Kom je toch bij een ander merk uit :lol:
Bij een endurace XL wordt je reach weer veel te lang, dus dat gaat ook niet passen (of je moet nu een lange stuurpen hebben).
Dank voor het meedenken! Mja, of ik moet niet zeuren en lekker wennen aan een diepere zit 😅
Houdt er rekening mee dat er maar 2.75 cm aan spacers op een ultimate of endurance zit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2020 16:44

JelleDtje schreef: 02 okt 2020 04:58 ..............Mja, of ik moet niet zeuren en lekker wennen aan een diepere zit 😅
Als je zonder problemen/ongemakken een diepere zit aan kan moet je dat altijd doen.
Het is het meest effectieve en goedkoopste manier om met dezelfde inspanning sneller te gaan. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 okt 2020 16:51

Lcsmet schreef: 02 okt 2020 16:44
JelleDtje schreef: 02 okt 2020 04:58 ..............Mja, of ik moet niet zeuren en lekker wennen aan een diepere zit 😅
Als je zonder problemen/ongemakken een diepere zit aan kan moet je dat altijd doen.
Het is het meest effectieve en goedkoopste manier om met dezelfde inspanning sneller te gaan. :)
Ben het wel met je eens alleen één nuance. Als ik dieper ga zitten, kan ik niet het vermogen leveren wat ik nu lever. Ondanks dat ik een tijdje wel zo gefietst heb.
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 02 okt 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 okt 2020 17:25

MarkVeenstra schreef: 02 okt 2020 08:30
mhr-zip schreef: 01 okt 2020 20:34
MarkVeenstra schreef: 01 okt 2020 10:51 Is dat opgeschoven? Of is de 1e batch al uitverkocht?

Het is ondertussen toch bekend dat canyon werkt met een just in time systeem voor het binnenhalen van hun frames en onderdelen in hun storage.
Canyon werkt in batches, werken in batches is nooit "just in time".

Toyota daar werken ze just in time, bij Canyon niet. "Vroeger" stonden er 500 blauwe opel corsa's te wachten op een parkeerterrein, als je dan een rode wilde moest je 3 maanden wachten omdat ze dan pas aan die batch gingen beginnen. Hier herken ik toch wel Canyon in.

Het hebben van wat voorraad is helemaal geen probleem. Maar als je van de Ultimate in de volgende volgorde verkoopt: 2 blauwe L, 1 witte XL, 3 groene M, 1 roze S. Dan produceer je ook 2 blauwe L, 1 witte XL, 3 groene M, 1 roze S. Dat is just in time.

Niet eerst 35 Blauwe produceren en daar alvast een afmontage en set wielen opzetten. Terwijl je zeker met dat laatste op het laatste moment nog kan schuiven.
Ja en nee..
Ik denk dat je in theorie gelijk hebt over de batches.

Wat ik vooral bedoelde te duiden is dat ze de voorraad beperkt houden. Frames productie zal, kostentechnisch, altijd in batches gaan. Maar toelevering componenten kan wel just in time. Met als voordeel dat veel componenten op alle modellen uitwisselbaar zijn.

Als je de batches klein genoeg laat. Kan je ze volgens afspraak uitleveren. Als sales ze dan ook verkocht heeft, heb je een efficiente productielijn met beperkte opslag behoefte.
Minder voorraad bespaart geld, te weinig voorraad kost geld. Het is just-in-time, niet just-net-te-laat. Het is minimale voorraad, niet "geen" voorraad. Je kan natuurlijk ook alleen produceren op het moment dat je het al verkocht hebt, maar dat doen ze ook niet wat er is genoeg al dan niet "incourante" voorraad. Klachten over (de variatie van (zelfs na afgeven van) de) levertijden van Canyon zijn niet pas sinds Corona.

Ik snap ook wel dat je de frames in batch maakt. Maar ze hebben de keuze om hem in later stadium te spuiten in de kleur waar de vraag naar is. Dan hebben ze nog de keuze om hem wel of niet al af te monteren. Maar dat een fiets al met een bepaalde kleur en afmontage op voorraad staat, maar ik wil net een andere afmontage en ik moet dat X maanden wachten op de volgende batch... Dan produceer je toch ook gewoon op dezelfde manier als andere bedrijven, alleen met minder (direct verkoopbaar) eindproduct op voorraad.

Wanneer je een (gespoten) frame op de plank legt en verschillende afmontage varianten op de plank heb je niet perse minder voorraad, maar je voorraad is wel flexibeler. Want je kan in een paar dagen leveren waar de klant om vraagt cq. waar vraag naar is.



Leestip, roman dus leest makkelijk, over dit onderwerp: the goal ,van schrijver goldratt. Waar overigens in het slot the theory aan de hand van toyota besproken wordt.
Ik heb mijn lean blackbelt, dus ik ken wel een paar van die boekjes :lol: . Alleen ken ik maar weinig bedrijven cq. bedrijfsleiding die het echt snappen (op rij afstand van mijn woning), dus uit "frustratie" doe ik er eigenlijk niks meer mee. Er zijn genoeg bedrijven die schermen met de termen hoe lean ze wel niet zijn, meestal is dat echter gewoon om te janken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 okt 2020 19:31

Volgende week special event van canyon en gcn. De nieuwe aeroad release?

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 03 okt 2020 23:54

Zojuist een derailleurpad no.23 willen bestellen bij Canyon.com/ch (woonachtig in Zwitserland). Ik vond de derailleurpad zelf voor 25,95 al stevig aan de prijs, maar hier zul je me niet over horen klagen. Echter ben ik niet te spreken over de verzendkosten van 21,90
Jammer maar zal waarschijnlijk met grote tegenzin uiteindelijk de derailleurpad toch bestellen, tenzij iemand hier een betere optie heeft?
Giant TCR Advanced 1

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 04 okt 2020 05:07

Misschien is op www.schaltauge.de kijken.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Simissin
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2020 14:41

Simissin 04 okt 2020 14:48

Beste,

Ik zit met een dilemma en moet vandaag nog beslissen.
Ik kan een canyon ultimate XXL kopen (uitgemeten door bikefitter) en die verteld me dat ik voor een 90 of 100 mm stuurpen moet gaan. Nu is het zo dat ik vroeger met een cube reed met stuurpen 120 mm, en aangezien ik totaal niet stuurvaardig ben, ben ik wat bang voor de 90 mm omdat die blijkbaar heel agressief stuurt. Ik moet wel voor 44 cm breed gaan, wat wel weer voordeel is. Nu is het zo dat ik moet kiezen tussen 90 mm, dus moeilijker stuurgedrag, met combi van 2.5 tot 3 cm spacer. Of dat ik voor de 100 mm ga, dewelke iets mooier zal zijn volgens mij, beter stuurgedrag, misschien ook beter voor steile klimmen, maar dan 3.5 tot 4 cm aan spacers. Ik weet ook niet of er zoveel spacers op een canyon kunnen geplaatst worden en of het ook minder goed is om 1 cm meer spacers te hebben.
Wat zouden jullie me aanraden, er zijn verschillende meningen...

Fijne zondag nog!

Mvg,

Simon

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 05 okt 2020 09:22

als de bikefitter alles al onderzocht heeft en 90mm met 2,5 spacers aangeeft...dan lijkt me dat iets om te volgen. Maar de ultimate xxl wordt met een cockpit van 120 pen en 430mm stuur geleverd (het 2021 model) dus dat komt al niet overeen, wil je dat dan meteen vervangen of veranderen? Komt op mij een beetje vreemd over om voor xxl te gaan en dan eigenlijk een slag kleiner te gaan met een relatief korte stuurpen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 okt 2020 09:49

Een XXL nemen en dan vervolgens maar een 9cm stuurpen is mijn inziens geen gezicht en heb je eigenlijk de verkeerde maar fiets. Je kan dan wellicht beter naar de Endurance kijken.

Aan de andere kant, als je het zelf prima vindt en er blij van wordt, dan zeker kopen. Uiteindelijk is het jou fiets en moet jij er blij mee zijn

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 05 okt 2020 10:22

DeeJeeEric schreef: 03 okt 2020 23:54 Zojuist een derailleurpad no.23 willen bestellen bij Canyon.com/ch (woonachtig in Zwitserland). Ik vond de derailleurpad zelf voor 25,95 al stevig aan de prijs, maar hier zul je me niet over horen klagen. Echter ben ik niet te spreken over de verzendkosten van 21,90
Jammer maar zal waarschijnlijk met grote tegenzin uiteindelijk de derailleurpad toch bestellen, tenzij iemand hier een betere optie heeft?
https://www.bicycledropouts.com/derailleur-hangers

kijk eens hier....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 okt 2020 10:29

Simissin schreef: 04 okt 2020 14:48 Beste,

Ik zit met een dilemma en moet vandaag nog beslissen.
Ik kan een canyon ultimate XXL kopen (uitgemeten door bikefitter) en die verteld me dat ik voor een 90 of 100 mm stuurpen moet gaan. Nu is het zo dat ik vroeger met een cube reed met stuurpen 120 mm, en aangezien ik totaal niet stuurvaardig ben, ben ik wat bang voor de 90 mm omdat die blijkbaar heel agressief stuurt. Ik moet wel voor 44 cm breed gaan, wat wel weer voordeel is. Nu is het zo dat ik moet kiezen tussen 90 mm, dus moeilijker stuurgedrag, met combi van 2.5 tot 3 cm spacer. Of dat ik voor de 100 mm ga, dewelke iets mooier zal zijn volgens mij, beter stuurgedrag, misschien ook beter voor steile klimmen, maar dan 3.5 tot 4 cm aan spacers. Ik weet ook niet of er zoveel spacers op een canyon kunnen geplaatst worden en of het ook minder goed is om 1 cm meer spacers te hebben.
Wat zouden jullie me aanraden, er zijn verschillende meningen...

Fijne zondag nog!

Mvg,

Simon
Past een Endurace dan niet beter bij je?
XXL met nog wat spacers.., klinkt als hoge stack.
En dan korte stuurpen, want anders is de fiets te lang.

Dan denk ik.., kijk bij de endurace modellen.., die zal bij dezelfde stack, een kortere reach hebben.

Opties die je ook nog hebt, als je toch gaat verbouwen. Is een compact stuur kiezen, met een kleine reach (al weet ik niet of die in combinatie met heel breed, 44cm, er zijn). Als het stuur zelf een 5 tot 10mm kortere reach heeft, kan je op je stuurpen weer wat minder bezuinigen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie