Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 02 mar 2020 12:44

Het potje is wat mij betreft vooral de communicatie. Je laat in september/oktober het nieuwe model lekken en meldt het aan op de UCI website. Dat wekt verwachtingen. Als er dan daarna problemen zijn kun je dat m.i. beter laten weten, in plaats van dat verstoppertje spelen wat ze nu hebben gedaan.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 mar 2020 12:51

Verstoppertje spelen doen ze altijd. Ik heb althans nooit meegemaakt dat ze een nieuw model zelf aankondigden. Je kon het een beetje zien aankomen omdat het oude model in de aanbieding ging.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mar 2020 13:42

Djemz schreef: 02 mar 2020 12:42
Stoffa schreef: 02 mar 2020 08:38 Ypuh neemt al langer Canyon te pas en te onpas op de korrel. Zon Hambini filmpje is dan natuurlijk koren op zijn molen.

Saillant detail: Zelf rijdt hij Cervelo, een merk dat zowel door Luescher als Hambini ook totaal wordt afgefikt.
Volgens mij heb ik hem zelfs eens weten posten dat hij er 1 ging bestellen, maar dan was er 3 maand levertijd en sindsdien kunnen ze voor hem niets goeds meer doen..

Maar dan moet je ook weten dat hun frames meestal wel klaar zijn, maar dat de lange levertijden door de leveranciers van onderdelen komen en ze er dus niet altijd veel aan kunnen doen.
Klopt. Heb 1-2 jaar geleden wel eens interesse gehad in Canyon's, namelijk de Endurace SL(X) en Grand Canyon. Met name de Endurace is lang kandidaat geweest omdat deze geometrie perfect aansluit bij mijn afmetingen. Heb me dus ook aardig verdiept in Canyon als merk.

Ben toen ook gestruikeld over het aankoopproces dat de Endurace alleen maar in het rood verkrijgbaar is in specifieke configuraties (SLX met uDi2, hoge Reynolds wielen en aerocockpit of als framekit). Om de fiets naar wens te krijgen moet je de aerocockpit via de post weer om gaan ruilen. Vervolgens was mijn maat in alle configuraties uitverkocht met een levertijd van 3-6 maanden. Ook waren tijdens de TdF week vrijwel alle modellen in de aanbieding, behalve die in mijn maat en de rode kleur. Een gegeven paard hoef je niet in de bek te kijken, maar als alle merken overjarige modellen met 20-40% verkopen en Canyon hun aanbiedingen op alle modellen loopt aan te prijzen behalve die ene specifieke configuratie/kleur combinatie die jij op het oog hebt uitzondert, dan geeft dat een nare bijsmaak.

Al met al verschillende puntjes waar ik me inderdaad aan erger bij Canyon. Uiteindelijk heb ik een Cervelo op kunnen bouwen met Zipp i.p.v. Reynolds wielen, Etap i.p.v. uDi2, Quarq, Zipp voorbouw etc. voor een bedrag redelijk gelijk aan een Aeroad. Niet helemaal representatief qua vergelijk (heb veel onderdelen via handelaren gekocht voor bodemprijzen), maar het geeft wel aan dat Canyon niet overdreven goedkoop is.

TLDR: Slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Perfecte ook niet. Te dure wel.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 02 mar 2020 15:02

Soms worden er nog wel slechte fietsen gemaakt hoor: https://www.youtube.com/watch?v=yajCXeNTbqk

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mar 2020 15:05

ypuh schreef: 02 mar 2020 13:42
Djemz schreef: 02 mar 2020 12:42
Stoffa schreef: 02 mar 2020 08:38 Ypuh neemt al langer Canyon te pas en te onpas op de korrel. Zon Hambini filmpje is dan natuurlijk koren op zijn molen.

Saillant detail: Zelf rijdt hij Cervelo, een merk dat zowel door Luescher als Hambini ook totaal wordt afgefikt.
Volgens mij heb ik hem zelfs eens weten posten dat hij er 1 ging bestellen, maar dan was er 3 maand levertijd en sindsdien kunnen ze voor hem niets goeds meer doen..

Maar dan moet je ook weten dat hun frames meestal wel klaar zijn, maar dat de lange levertijden door de leveranciers van onderdelen komen en ze er dus niet altijd veel aan kunnen doen.
Klopt. Heb 1-2 jaar geleden wel eens interesse gehad in Canyon's, namelijk de Endurace SL(X) en Grand Canyon. Met name de Endurace is lang kandidaat geweest omdat deze geometrie perfect aansluit bij mijn afmetingen. Heb me dus ook aardig verdiept in Canyon als merk.

Ben toen ook gestruikeld over het aankoopproces dat de Endurace alleen maar in het rood verkrijgbaar is in specifieke configuraties (SLX met uDi2, hoge Reynolds wielen en aerocockpit of als framekit). Om de fiets naar wens te krijgen moet je de aerocockpit via de post weer om gaan ruilen. Vervolgens was mijn maat in alle configuraties uitverkocht met een levertijd van 3-6 maanden. Ook waren tijdens de TdF week vrijwel alle modellen in de aanbieding, behalve die in mijn maat en de rode kleur. Een gegeven paard hoef je niet in de bek te kijken, maar als alle merken overjarige modellen met 20-40% verkopen en Canyon hun aanbiedingen op alle modellen loopt aan te prijzen behalve die ene specifieke configuratie/kleur combinatie die jij op het oog hebt uitzondert, dan geeft dat een nare bijsmaak.

Al met al verschillende puntjes waar ik me inderdaad aan erger bij Canyon. Uiteindelijk heb ik een Cervelo op kunnen bouwen met Zipp i.p.v. Reynolds wielen, Etap i.p.v. uDi2, Quarq, Zipp voorbouw etc. voor een bedrag redelijk gelijk aan een Aeroad. Niet helemaal representatief qua vergelijk (heb veel onderdelen via handelaren gekocht voor bodemprijzen), maar het geeft wel aan dat Canyon niet overdreven goedkoop is.

TLDR: Slechte fietsen worden niet meer gemaakt. Perfecte ook niet. Te dure wel.

Volgens bambino ( of hoe heet hij ook weer.) heb je dan een shit frame met shit wielen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mar 2020 16:00

Djemz schreef: 02 mar 2020 15:05 Volgens bambino ( of hoe heet hij ook weer.) heb je dan een shit frame met shit wielen.
Ik steek mijn handen ook niet in het vuur voor een merk als Cervelo en probeer deze ook niet te vergelijken. Bij Cervelo weet je op voorhand dat je voor de naam betaald. De Zipps heb ik (wetende dat de dimples geen aerodynamisch voordeel hebben) gewoon gekocht omdat ik ze cool vind.

Schrijnend vind is dat Canyon zich positioneerd als 'waar voor je geld' en uiteindelijk net zo duur is een overjarige Cervelo (overjarig = ander kleurtje). Bij die laatste krijg je ten minste wel levenslange garantie, een dealernetwerk, leuke kortingen op overjarige frames, flexibiliteit in afbouw, gratis fietsmeting, uit voorraad leverbaar, testrijden etc.

De Cervelo wordt daarnaast vooral gediskwalificeerd vanwege het BBright bottom bracket (zelf ook last van gehad), waar ik bij de video van Hambini vooral schrok hoeveel zwakke punten er in het frame zaten naast het belabberde BB.

Vraag me af of Cervelo/Pinarello/Bianchi/Specialized zo'n frame ook de deur uit laten gaan?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 mar 2020 16:43

Dan heb je dezelfde fiets als Hambini zelf, hij heeft namelijk ook een Cervelo met Zip-wielen :D

Ach, fabrikanten affikken is gemakkelijk, eigenlijk echt zeggen wat wel goed is, is een stuk lastiger.

Over het algemeen hebben ze 1 testexemplaar om te beoordelen, tja dat kan een goed exemplaar zijn (maar zorgt niet voor veel kijkcijfers) of een slecht
Afbeelding

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 02 mar 2020 17:55

ypuh schreef: 02 mar 2020 16:00
Djemz schreef: 02 mar 2020 15:05 Volgens bambino ( of hoe heet hij ook weer.) heb je dan een shit frame met shit wielen.
Ik steek mijn handen ook niet in het vuur voor een merk als Cervelo en probeer deze ook niet te vergelijken. Bij Cervelo weet je op voorhand dat je voor de naam betaald. De Zipps heb ik (wetende dat de dimples geen aerodynamisch voordeel hebben) gewoon gekocht omdat ik ze cool vind.

Schrijnend vind is dat Canyon zich positioneerd als 'waar voor je geld' en uiteindelijk net zo duur is een overjarige Cervelo (overjarig = ander kleurtje). Bij die laatste krijg je ten minste wel levenslange garantie, een dealernetwerk, leuke kortingen op overjarige frames, flexibiliteit in afbouw, gratis fietsmeting, uit voorraad leverbaar, testrijden etc.

De Cervelo wordt daarnaast vooral gediskwalificeerd vanwege het BBright bottom bracket (zelf ook last van gehad), waar ik bij de video van Hambini vooral schrok hoeveel zwakke punten er in het frame zaten naast het belabberde BB.

Vraag me af of Cervelo/Pinarello/Bianchi/Specialized zo'n frame ook de deur uit laten gaan?
Cervelo laat nog veel ergere dingen de deur uitgaan (cfr vorige post).

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mar 2020 20:15

rob86 schreef: 02 mar 2020 15:02 Soms worden er nog wel slechte fietsen gemaakt hoor: https://www.youtube.com/watch?v=yajCXeNTbqk
Dat is minstens net zo dramatisch ja (lees: tranentrekkend). Like I said; zou mijn hand niet voor Cervelo in het vuur steken. Heb zelf gelukkig een S3 die vrij traditioneel opgezet is en waar als home mechanic wat beter mee te leven valt. Op een framekit van €4k+ mag zoiets écht niet.

In het geval van de S5 zou het ook echt een showstopper zijn aangezien ik mijn fiets regelmatig in de auto vervoer waarbij het stuur dwars gaat. Dit is typisch een voorbeeld wat leuk bedacht is voor de profs, maar totaal geen bestaansrecht mag hebben in de normale consumentenmarkt.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 02 mar 2020 20:39

Djemz schreef: 02 mar 2020 15:05
Volgens bambino ( of hoe heet hij ook weer.) heb je dan een shit frame met shit wielen.
Zou je niet beter reageren op wat Hambini in zijn video aan de kaak stelt? In plaats van het defameren van medeforumleden wiens mening jou niet aanstaat?
t.a.f.k.a.e.h.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mar 2020 22:04

evilhomer schreef: 02 mar 2020 20:39 Zou je niet beter reageren op wat Hambini in zijn video aan de kaak stelt? In plaats van het defameren van medeforumleden wiens mening jou niet aanstaat?
Wat zeg jij nu weer. Je zou beter eens zelf de video kijken dan snap je misschien wat ik zeg.

In die video heeft bambini daar een verzameling gemaakt waar ypuh zijn cervelo frame en zijn Zipp wielen in dezelfde kolom staan als canyon met woorden in de aard van complete shit.

Ypuh vind bambini een held omdat hij canyon afbreekt terwijl hij net hetzelfde doet over zijn fiets en wielen.

En over wat hij aan de kaak stelt heb ik al meermaals gereageerd ook. Mss is het bedtijd voor jouw want je hebt volgens mij een lange dag gehad en kan het even niet meer aan.

Kurt Retroica
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:56

Kurt Retroica 02 mar 2020 23:16

Zullen we het hier weer gewoon over Canyon gaan hebben?

Wellicht een eigen draadje over Hambini en over al het anti China gezeik is al een draadje.

Plaats reactie