Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jan 2020 22:35

Djemz schreef: 10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.

Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro's :D

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 jan 2020 22:39

:roll:
NuitKor schreef: 10 jan 2020 22:35
Djemz schreef: 10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.

Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro's :D
:roll: het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.

De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jan 2020 22:48

Djemz schreef: 10 jan 2020 22:39 :roll:
NuitKor schreef: 10 jan 2020 22:35
Djemz schreef: 10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.

Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro's :D
:roll: het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.

De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?
Nee natuurlijk niet. Waarom zou Canyon dat doen? Ik hoopte dat je dat ook al uit mijn cynische opmerking kon halen.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 11 jan 2020 09:51

Djemz schreef: 10 jan 2020 22:39 :roll:
NuitKor schreef: 10 jan 2020 22:35
Djemz schreef: 10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.

Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro's :D
:roll: het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.

De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?
We hebben hier thuis 3 Canyons staan en daar zijn al vele duizenden kilometers op gereden zonder problemen. Geen gekraak of getik of idd. Zal me niet heel druk maken of er te weinig vet is gebruikt door Canyon
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2020 10:07

Belang van vet wordt vaak ook enorm overdreven vind ik. Tuurlijk, sommige dingen moet je invetten, andere delen kunnen prima zonder vet. Op een stuur of zadelrails heb ik nog nooit vet gedaan. Totaal onnodig imho.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 10:26

Er zijn een paar dingen waar je wat aan moet smeren om de kans op vastrotten na lange tijd te verkleinen:
Geschroefde bracketcups
Zadelpen
Pedalen

De rest is overbodig.
Gebruik er geen vet voor, maar ML (was voor holle ruimten van auto's)

Lijkt me best aan te bevelen bij een nieuwe Canyon, of welke nieuwe fiets dan ook, om die punten even te tsjekken/na te behandelen, met name als de fiets veel in slecht weer gebruikt gaat worden.
Dus niet tegen bijgeluiden, maar wegens kans op vastrotten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 11 jan 2020 10:34

Het heeft geen enkel nut.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2020 10:54

In dit geval had je beter WEL iets kunnen herhalen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 11 jan 2020 11:15

Geschroefde bracketcups: In mijn Canyon zitten press fit lagers dus nvt.

Zadelpen: Moet je zelf monteren, zit een zakje smeersel bij dus heb je zelf in de hand.

Pedalen: Moet je zelf monteren, dus heb je zelf in de hand.

Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt met het matig smeren bij Canyon. Het is niet altijd beter om overal maar vet en narigheid op te smeren. Een vette ketting loopt niet langer/beter dan een goed gesmeerde ketting, bv. Het verzameld alleen maar zand en vuil.

Je smeert om de tribologie te beïnvloeden (lagers e.d.) en om corrosie/vastzitten van delen te voorkomen welke loshaalbaar moeten blijven.
Zoals Havana ook aangeeft, een zadelrail/stuur e.d. hoeft niet gesmeerd te worden. Dit gaat alleen maar een verminderde klemming opleveren.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Clercqske
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2014 12:46

Clercqske 11 jan 2020 19:35

ter info: ik heb 2 canyons ultimate ik denk dat na 2 maand de press fit begonnen te kraken ben er geen favoriet van, heb ze zelf alle 2 vervangen ,bracket met vanbinnen in schroefdraad die je langs 2 kanten vastgedraaid ,probleem is eigenlijk dat de press-fit van binnen in het frame-beweegd /schuurt , niet iedereen heeft er last maar mensen die dit probleem hebben gewoon nieuwe bracket kopen met ingebouwde schroefdraad komt niet meer los.

M_O
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2020 15:25

M_O 12 jan 2020 16:59

M_O schreef: 10 jan 2020 15:34
lancev7 schreef: 08 jan 2020 23:38 Als de order bevestigd is is dit op dit moment vooral de schriftelijke bevestiging dat je order in goede orde ontvangen is. Indien de fiets voorradig is zal deze mits de betaling voldaan is zsm verzonden worden. Gezien de omstandigheden is hier sprake van een vertraging ten opzicjte van het reguliere proces maar dit zal relatief beperkt zijn.
Beste,
Wat is "relatief beperkt"?
Ik heb 27/12/2019 een bestelling gedaan, 07/01/2020 eindelijk de orderbevestiging ontvangen. Daarna nog contact gehad via de chatfunctie, maar er kon verder niets concreets worden gemeld. Ik kan op de website ook geen status opvragen, maar mag ik er wel van uit gaan dat de fiets is/wordt verzonden zonder dat er een bericht wordt gemaild? Of zal ik wel eerst hierover een bericht moeten ontvangen?
Merci.
Zojuist bericht gehad van UPS dat m'n bestelling er aan komt.
Spannend, heb er zin in :)

Floortje
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2019 13:45

Floortje 13 jan 2020 10:30

Ik heb deze besteld! Misschien nog andere wielen bij, maar dat is voor later. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Floortje op 13 jan 2020 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie