Canyon

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26065
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2019 12:20

Ik snap sowiso momenteel niet veel van het prijsbeleid bij Canyon.
De Ultima SLX 8.0 di2 ultegra in het waanzinnig gave nieuwe blauw kost €4.200. Heel scherp voor een topfiets.
De DA di2 versie kost gewoon even €6.800 :shock:

De Lux SL7 met oa de onvolprezen 34mm Fox vork en full XT kost €3.400 tegen de SL8 met de goedkopere SID 32mm vork en XT-gelijkwaardige SRAM Eagle groep die dan €4.200 moet kosten.

Lijkt wel alsof ze bewust een paar prijspareltjes er tussen zetten.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 dec 2019 19:21

TL@ schreef:
27 dec 2019 08:45
Ik heb nu Ultegra enkel en alleen omdat DI2 zo enorm fijn is. Nadeel van DI2 is wel dat je van al je mechanische groepen af wilt (mijn beide fietsen zijn ondertussen DI2, enkel de MTB, waar ik nooit meer mee rij, is nog mechanisch geschakeld)
Heb 1 fiets met EPS en 2 mechanisch, het EPS is leuk maar vind mechanisch net zo fijn schakelen. Enigste voordeel van EPS is schakelen voor, zeker als je snel moet reageren of vermoeid bent.

Zou er geen enkele moeite mee hebben om "terug" te gaan naar mechanisch only.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26065
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2019 20:26

En het is iets netter qua kabels.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 dec 2019 20:39

daniel1975 schreef:
27 dec 2019 12:20
Ik snap sowiso momenteel niet veel van het prijsbeleid bij Canyon.
De Ultima SLX 8.0 di2 ultegra in het waanzinnig gave nieuwe blauw kost €4.200. Heel scherp voor een topfiets.
De DA di2 versie kost gewoon even €6.800 :shock:

De Lux SL7 met oa de onvolprezen 34mm Fox vork en full XT kost €3.400 tegen de SL8 met de goedkopere SID 32mm vork en XT-gelijkwaardige SRAM Eagle groep die dan €4.200 moet kosten.

Lijkt wel alsof ze bewust een paar prijspareltjes er tussen zetten.
Dura ace Di2 is wel een pak duurder dan Ultegra en de DT Swiss wielen zijn ook wel wat prijziger dan de Reynolds wielen.
Maar € 2400 extra betalen hiervoor is toch wel heel veel.
Canyon zal redeneren dat wie de toponderdelen van Shimano wil hebben wel niet zal kijken op één euro (of duizend) :oops:

roelw
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 30 dec 2019 22:39

Eddy Merckx schreef:
26 dec 2019 20:22
Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Dit is toch onzin.
Ultegra mechanisch schakelt ook zeer goed.
Stel jezelf de vraag hoe vaak je schakelt tijdens een rit, hoe vaak je remt, hoe vaak je stuurt en hoe vaak je wielen draaien, hoe vaak je pedalen draaien,.....
Een goed kader, goede wielen,... dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken. Schakelen moet goed werken en dat is bij de recente mechanische groepen zeker het geval.
Ik zie voor mezelf nog totaal niet de meerwaarde om enkele 100'den € meer uit te geven om mijn vingers iets minder hard te moeten bewegen tijdens de tientallen keren dat ik schakel tijdens een rit.

scottpch
Forum-lid
Berichten: 3415
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 31 dec 2019 06:41

Mee eens!
Een goed afgestelde mechanische groep schakelt niet minder dan een Di2 groep...

Gebruikersavatar
brekson
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

Gebruikersavatar brekson 31 dec 2019 09:26

En toch is t geiler :-) ik heb zelfs op mijn pekelfiets di2, en daar gaat de karcher over heen
Klopt dat een mechanische ook goed kan schakelen, maar ik heb een DA di2 gehad die na 20k nog voortreffelijk van kransje wisselde. Dat had ik hiervoor nooit met een mech. zonder van kabels te moeten wisselen of bijstellen
Op mijn zomerfiets sram axs, maar die moet ik elke 1000km laden.
Ook hier di2 dus met voorsprong een topper
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2 , Scott Scale 710+ , Specialized Turbo S, Sworks Venge

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 31 dec 2019 09:27

roelw schreef:
30 dec 2019 22:39
Eddy Merckx schreef:
26 dec 2019 20:22
Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Dit is toch onzin.
Ultegra mechanisch schakelt ook zeer goed.
Stel jezelf de vraag hoe vaak je schakelt tijdens een rit, hoe vaak je remt, hoe vaak je stuurt en hoe vaak je wielen draaien, hoe vaak je pedalen draaien,.....
Een goed kader, goede wielen,... dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken. Schakelen moet goed werken en dat is bij de recente mechanische groepen zeker het geval.
Ik zie voor mezelf nog totaal niet de meerwaarde om enkele 100'den € meer uit te geven om mijn vingers iets minder hard te moeten bewegen tijdens de tientallen keren dat ik schakel tijdens een rit.
Dan ga je toch voor 105? Het verschil tussen 105 en Ultegra lijkt me echt miniem.

rob86
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 31 dec 2019 09:38

Voordeel van Di2 is vooral dat het quasi onderhoudsvrij is en dat de voorderailleur automatisch trimt. Het schakelt niet beter dan een goed afgestelde mechanische groep. Maar mechanisch vraagt van tijd tot tijd onderhoud (kabels bijstellen, kabels vervangen, kabelgoot onderaan frame schoonhouden om frictie te vermijden). Di2 werkt gewoon altijd...tenzij je batterij plat of choco is :lol:

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 31 dec 2019 09:43

Staat er nog iemand op het punt een fiets te bestellen bij Canyon vandaag? Heb een 5% kortingscode. DM maar bij interesse :) is alleen vandaag nog geldig.

Edit - is inmiddels ingewisseld.
Laatst gewijzigd door DonVino84 op 31 dec 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 31 dec 2019 09:52

Mechanisch is nu ook weer niet echt zoveel onderhoud. Die kabels lopen in een modern frame volledig binnendoor, waardoor vuil ook niet echt meer een factor is. Afstellen is ook echt een koud kunstje. Of Di2 daadwerkelijk minder problemen geeft, durf ik nog wel te betwisten. Ik denk niet dat daar fatsoenlijk onderzoek naar bestaat. Ik hoor en lees in ieder geval genoeg problemen met Di2.

Di2 + schijfremmen geeft wel minder lompe remgrepen ten opzichte van de mechanische variant met schijfremmen. Of dat een voor- of nadeel is, is denk ik erg persoonlijk.

Uiteraard zal Di2 fijner/beter/geiler zijn. Het is alleen ook even 600 euro duurder.

Waarom iemand voor Ultegra mechanisch zou gaan ipv 105: Looks, gewicht, emotie. Het verschil in prijs lijkt 'slechts' 200 euro te zijn. Er wordt echt veel meer geld uitgegeven voor veel slechtere redenen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26065
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 dec 2019 10:15

Dus van 105 naar Ultegra mag wel op emotie en van ultegra naar di2 niet?
Rare jongens die fietsers :lol:
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten