Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 08 sep 2019 14:27

hayes schreef: 08 sep 2019 14:23 Ik zit bij Canyon tussen twee maten in.
1m78 en BBL van 81-82. Is net een S. Verander ik naar 1m80 dan wordt het een M.
Kleinere van de twee kiezen?

M'n Sensa is een 55 en dat lijkt qua geometrie meest op een S.
Maar de GRAIl zou m'n comfortfiets worden. Dan is een ietsje groter frame beter?
Hangt er ook vanaf hoe lang je dan zal zitten. Als je te lang zit dan is er ook niet veel comfort meer aan. Normaal zeggen ze altijd om het kleinere frame te kiezen omdat je dat meer kan aanpassen met een langere stuurpen bvb.

Denk dat je op een Grail zoiezo al wat rechter zit dan op een gewone koersfiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2019 16:54

svenvs schreef: 08 sep 2019 00:43
nielsve schreef: 07 sep 2019 17:05
Dit is mijne blauwe. Wel geen H31-cockpit en de wielen zijn Zipp's 302 disc. Zo heb je een idee ervan ...
Bedankt, ziet er goed uit :like: , ik ga voor de blauwe.
Hoe vallen de wielen mee ? Heb deze ook bekeken maar vraag me af of 16,25 mm intern niet te smal is voor 28mm banden. Mijn Zipp 30 Course waren 21 mm en de DT Swiss op mijn Grail 22mm..
Waarom zou je 28mm banden willen? 25 volstaat prima.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 sep 2019 11:44

Hoe kan je "last" hebben van een hoog balhoofd bij grote maten?
Je hebt toch gewoon een bepaalde hoogte van het stuur nodig voor grote mensen. Dat kan met een hoog balhoofd, met een hoop spacers, of met veel ruimte tussen vork en band (zeg maar een vork over dimensioneren). Dan is een hoger balhoofd toch juist een zege? Dan zit die extra hoogte die je ergens moet halen in het kader van het frame --> Dus stijf en veilig.

Over de wielen, ik denk dat Pitti Carabinieri juist wel grotere wielen bedoelt. Aangezien hij het vergelijk ook trekt naar kleine maten en kleinere wielen.
Nou heeft canyon wel een paar modellen in de kleinste maat met de 584mm (27,5 inch), wielmaat. Moet je bij de damesfietsen kijken in 2XS of 3XS. En dat kan ook, want het is een gangbare/verkrijgbare, wielmaat (evenals 559mm / 26 inch), eventueel ook een optie. Kinder racefietsen heb je ook in 24 of 26 inch uitvoeringen.

Maar normaliter zijn wielen 622mm (28 inch). Ga je die groter maken is het direct een dure exercitie. Voorvorken moeten speciaal groter gemaakt worden, achterkant van de fiets. niet standaard velgen, en geen standaard banden en binnenbanden. Uit kostenoverweging dus gewoon niet realistisch.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 09 sep 2019 11:46

Heeft er iemand ervaring met de montage van spatborden en/of drager op de Grail Al? Ik zou hem graag als woon/werk fiets gebruiken, maar dan is spatborden (en eventueel een drager) wel een minimale vereiste.

(de SKS speedrocker vind ik er overigens niet echt mooi uit zien)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 sep 2019 11:52

Djemz schreef: 08 sep 2019 14:27
hayes schreef: 08 sep 2019 14:23 Ik zit bij Canyon tussen twee maten in.
1m78 en BBL van 81-82. Is net een S. Verander ik naar 1m80 dan wordt het een M.
Kleinere van de twee kiezen?

M'n Sensa is een 55 en dat lijkt qua geometrie meest op een S.
Maar de GRAIl zou m'n comfortfiets worden. Dan is een ietsje groter frame beter?
Hangt er ook vanaf hoe lang je dan zal zitten. Als je te lang zit dan is er ook niet veel comfort meer aan. Normaal zeggen ze altijd om het kleinere frame te kiezen omdat je dat meer kan aanpassen met een langere stuurpen bvb.

Denk dat je op een Grail zoiezo al wat rechter zit dan op een gewone koersfiets.
Ik ben precies even lang, BB iets langer. Ik heb voor de S gekozen met een 1 cm langere stuurpen. Kun je bij je bestelling aangeven. Levertijd werd wel langer. Ik heb proefgereden met het idee dat het een M zou worden. Die was mij echt te groot.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 09 sep 2019 13:14

svenvs schreef: 08 sep 2019 00:43
nielsve schreef: 07 sep 2019 17:05
Dit is mijne blauwe. Wel geen H31-cockpit en de wielen zijn Zipp's 302 disc. Zo heb je een idee ervan ...
Bedankt, ziet er goed uit :like: , ik ga voor de blauwe.
Hoe vallen de wielen mee ? Heb deze ook bekeken maar vraag me af of 16,25 mm intern niet te smal is voor 28mm banden. Mijn Zipp 30 Course waren 21 mm en de DT Swiss op mijn Grail 22mm..
Merci! Heb de wielen nog maar enkele weken maar tot nu toe prima. Ik heb de 28mm banden gewoon omgelegd zonder problemen. Her en der lees ik toch ook dat ze geschikt zijn voor 28mm.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 09 sep 2019 21:25

daniel1975 schreef: 08 sep 2019 16:54 Waarom zou je 28mm banden willen? 25 volstaat prima.
Mijn Endurace werd 2j geleden geleverd met 28mm en dat beviel me, daarnaast ook de combinatie van:
- veel slechte wegen en fietspaden (België :cry: )
- gewicht (tussen 85-88)
- lagere bandenspanning en (nog) meer comfort

Al ga ik 25mm zeker nog eens proberen (eventueel tubeless)

hayes

hayes 10 sep 2019 08:41

marsman schreef: 09 sep 2019 11:52
Djemz schreef: 08 sep 2019 14:27
hayes schreef: 08 sep 2019 14:23 Ik zit bij Canyon tussen twee maten in.
1m78 en BBL van 81-82. Is net een S. Verander ik naar 1m80 dan wordt het een M.
Kleinere van de twee kiezen?

M'n Sensa is een 55 en dat lijkt qua geometrie meest op een S.
Maar de GRAIl zou m'n comfortfiets worden. Dan is een ietsje groter frame beter?
Hangt er ook vanaf hoe lang je dan zal zitten. Als je te lang zit dan is er ook niet veel comfort meer aan. Normaal zeggen ze altijd om het kleinere frame te kiezen omdat je dat meer kan aanpassen met een langere stuurpen bvb.

Denk dat je op een Grail zoiezo al wat rechter zit dan op een gewone koersfiets.
Ik ben precies even lang, BB iets langer. Ik heb voor de S gekozen met een 1 cm langere stuurpen. Kun je bij je bestelling aangeven. Levertijd werd wel langer. Ik heb proefgereden met het idee dat het een M zou worden. Die was mij echt te groot.
Merci! Was ook zowat tot die conclusie gekomen.
Ik heb eens zitten zoeken in hoeverre de maten optisch van elkaar verschillen maar weinig over te vinden.

En nu wachten tot ze weer beschikbaar zijn...

into
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:33

into 10 sep 2019 08:43

Jumbo Visma rijdt parijs-roubaix al met 30mm banden dus 28mm voor ons als liefhebbers met zo her en der slechte wegen of een stukje onverhard is niets mis mee.

Nog niet zo lang geleden was de discussie 23 vs 25mm, nu 25 vs 28mm en waarschijnlijk over een jaar of vijf 28 vs 30mm :winkthumb:

hayes

hayes 10 sep 2019 15:05

Ik rij woon-werk op 32 mm op crossfiets. Dan moet ik nog een jaar of tien wachten ;) :lol:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2019 15:27

into schreef: 10 sep 2019 08:43 Jumbo Visma rijdt parijs-roubaix al met 30mm banden dus 28mm voor ons als liefhebbers met zo her en der slechte wegen of een stukje onverhard is niets mis mee.

Nog niet zo lang geleden was de discussie 23 vs 25mm, nu 25 vs 28mm en waarschijnlijk over een jaar of vijf 28 vs 30mm :winkthumb:
Ach, $pecialized heeft al een racefiets met voorvering, dus straks kunnen de racefietsen helemaal uit de winkel :mrgreen:

Maar serieus: bredere banden heeft gewoon natuurkundig een omslagpunt waarbij de rolweerstand toe gaat nemen. 30mm voor PR snap ik (die wedstrijd heeft niks met wielrennen te maken imho), maar op de normale weg rijden de profs echt niet met 28-30 mm.
Less is bore

into
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:33

into 10 sep 2019 16:54

daniel1975 schreef: 10 sep 2019 15:27 30mm voor PR snap ik (die wedstrijd heeft niks met wielrennen te maken imho), maar op de normale weg rijden de profs echt niet met 28-30 mm.
Weet niet hoe het met de rest van Jumbo zit maar Roglic rijdt praktisch elke vlakke etappe op 28mm..

Plaats reactie