Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 20 mei 2019 10:28

Hi, vraagje ivm topcap canyon aeroad stuur H36. Ik heb het gevoel dat die bout id topcap doordraait. Onderste spacer heeft 1 vijs, die moet op 1,5nm gedraaid worden. Alle spacers behalve de dunste zijn voorzien, dan draai ik topcap aan mr die vijs draait door, ik gebruik een moment sleutel.
Ik vraag mij af of die topcap bedoeld is om de speling balhoofd weg te werken of is dit enkel om af te dekken? Dient die onderste spacer om te speling weg te werken?

Bedankt
Laatst gewijzigd door verhto op 21 mei 2019 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

into
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:33

into 20 mei 2019 11:01

Dank voor de reacties @StefanJ, @Vincent75, @JanWillem90, @Twofortwo en @Raiju!

Dat artikel van De Speld :lol:
Fietsmaten ken ik helaas al meer dan twintig jaar dus die kan ik niet inwisselen ;-)

Maar met de rest kan ik des te meer! Over 47 dagen begint de Tour en ik begreep uit dit topic dat Canyon rond die tijd meestal nog een mooie sale heeft.. wellicht het wachten waard maar ook het risico dat een bepaalde fiets er dan niet meer in mijn maat of kleur zal zijn..

Ik ga nog ff verder en hoop over niet al te lange tijd de foto van mn fiets te kunnen plaatsen :)

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 20 mei 2019 23:27

verhto schreef: 20 mei 2019 10:28 Hi, vraagje ivm topcap canyon aeroad stuur H36. Ik heb het gevoel dat die bout id topcap doordraait. Onderste spacer heeft 1 vijs, die moet op 1,5nm gedraaid worden. Alle spacers behalve de dunste zijn voorzien, dan draai ik topcap aan mr die vijs draait door, ik gebruik een moment sleutel.
Ik vraag mij af of die topcap bedoelt is om de speling balhoofd weg te werken of is dit enkel om af te dekken? Dient die onderste spacer om te speling weg te werken?

Bedankt
‘Vroeger’ monteerde Canyon een balhoofd waarbij je eerst de stuurpen moest fixeren en vervolgens met een torxboutje bij het bovenste deel van het balhoofd de speling kon verwijderen (je duwde dus je stuurpen als het ware naar boven.

Tegenwoordig (iig bij de H36) verwijder je de speling weer ‘gewoon’ met het boutje in je topcap (en daarna fixeer je dus pas je stuurpen/cockpit en eventueel de onderste spacer. Die onderste spacer dient er nu volgens mij alleen nog voor om na afstellen bij Canyon het balhoofd te fixeren zodat daarna je cockpit weer kan worden losgemaakt en het voor vervoer aan je frame kan worden bevestigd.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 21 mei 2019 11:21

camu schreef: 20 mei 2019 23:27
verhto schreef: 20 mei 2019 10:28 Hi, vraagje ivm topcap canyon aeroad stuur H36. Ik heb het gevoel dat die bout id topcap doordraait. Onderste spacer heeft 1 vijs, die moet op 1,5nm gedraaid worden. Alle spacers behalve de dunste zijn voorzien, dan draai ik topcap aan mr die vijs draait door, ik gebruik een moment sleutel.
Ik vraag mij af of die topcap bedoelt is om de speling balhoofd weg te werken of is dit enkel om af te dekken? Dient die onderste spacer om te speling weg te werken?

Bedankt
‘Vroeger’ monteerde Canyon een balhoofd waarbij je eerst de stuurpen moest fixeren en vervolgens met een torxboutje bij het bovenste deel van het balhoofd de speling kon verwijderen (je duwde dus je stuurpen als het ware naar boven.

Tegenwoordig (iig bij de H36) verwijder je de speling weer ‘gewoon’ met het boutje in je topcap (en daarna fixeer je dus pas je stuurpen/cockpit en eventueel de onderste spacer. Die onderste spacer dient er nu volgens mij alleen nog voor om na afstellen bij Canyon het balhoofd te fixeren zodat daarna je cockpit weer kan worden losgemaakt en het voor vervoer aan je frame kan worden bevestigd.
Ik heb hier ook mee zitten tobben. Die bout in de topcap draait door en doet niets qua vastzetten. Je moet het volgens mij dus regelen met het boutje in de onderste spacer. Als ik die echter met 1,5nm vastzet, dan blijft mijn balhoofd telkens loskomen. Ik heb het strakker aangedraaid, nu blijft het goed. Iemand anders dezelfde ervaring?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 21 mei 2019 11:57

idd...

Alleen laat Canyon weten dat het boutje in de onderste spacer geen functie heeft, 'louter om om het verdraaien van de spacers tegen te gaan' dixit canyon op 20/5/2019.

Ze zeggen/denken dat mijn bout beschadigd is of mijn expander... Ik gebruik een momentsleutel (BBB) en de fiets is 4 weken oud

Zou het kunnen, doordat ik de dunste spacer er tussen uit heb gelaten (en ook niet bovenop) dat het boutje van de topcap geen grip meer heeft?

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 21 mei 2019 12:08

verhto schreef: 21 mei 2019 11:57 idd...

Alleen laat Canyon weten dat het boutje in de onderste spacer geen functie heeft, 'louter om om het verdraaien van de spacers tegen te gaan' dixit canyon op 20/5/2019.

Ze zeggen/denken dat mijn bout beschadigd is of mijn expander... Ik gebruik een momentsleutel (BBB) en de fiets is 4 weken oud

Zou het kunnen, doordat ik de dunste spacer er tussen uit heb gelaten (en ook niet bovenop) dat het boutje van de topcap geen grip meer heeft?
ik denk dat het laatste het geval is ..monteer die spacer er maar eens "bovenop"dan weet je het zeker .

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 mei 2019 12:26

Ja, er zit bijna geen ruimte meer tussen de onderkant van je topcap en de bovenkant vd vorkbuis.
Met de aandraaien van de bout draai je de topcap op je vorkbuis en kan de vork natuurlijk nooit meer “omhoog” komen waardoor er speling op het balhoofd blijft.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 24 mei 2019 16:03

marsman schreef: 21 mei 2019 11:21
camu schreef: 20 mei 2019 23:27
verhto schreef: 20 mei 2019 10:28 Hi, vraagje ivm topcap canyon aeroad stuur H36. Ik heb het gevoel dat die bout id topcap doordraait. Onderste spacer heeft 1 vijs, die moet op 1,5nm gedraaid worden. Alle spacers behalve de dunste zijn voorzien, dan draai ik topcap aan mr die vijs draait door, ik gebruik een moment sleutel.
Ik vraag mij af of die topcap bedoelt is om de speling balhoofd weg te werken of is dit enkel om af te dekken? Dient die onderste spacer om te speling weg te werken?

Bedankt
‘Vroeger’ monteerde Canyon een balhoofd waarbij je eerst de stuurpen moest fixeren en vervolgens met een torxboutje bij het bovenste deel van het balhoofd de speling kon verwijderen (je duwde dus je stuurpen als het ware naar boven.

Tegenwoordig (iig bij de H36) verwijder je de speling weer ‘gewoon’ met het boutje in je topcap (en daarna fixeer je dus pas je stuurpen/cockpit en eventueel de onderste spacer. Die onderste spacer dient er nu volgens mij alleen nog voor om na afstellen bij Canyon het balhoofd te fixeren zodat daarna je cockpit weer kan worden losgemaakt en het voor vervoer aan je frame kan worden bevestigd.
Ik heb hier ook mee zitten tobben. Die bout in de topcap draait door en doet niets qua vastzetten. Je moet het volgens mij dus regelen met het boutje in de onderste spacer. Als ik die echter met 1,5nm vastzet, dan blijft mijn balhoofd telkens loskomen. Ik heb het strakker aangedraaid, nu blijft het goed. Iemand anders dezelfde ervaring?
Ik had er ook veel last van en na tig keer proberen nu ook de onderste strakker gezet. Tot nu toe geen speling meer gehad.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 mei 2019 20:58

Canyon heeft dan toch ook een expander, als je je topcap kan blijven draaien. Staat je expander los. En is speling nooit verweg.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 29 mei 2019 14:10

Op 1 mei had ik me de endurace disc di2 flash blue besteld. De verzenddatum zou pas 1-5 juli zijn. Vorige week maandag een eerste bijstelling van datum gekregen naar 10-15 juni. Afgelopen maandag een tweede bijstelling naar 3-7 juni en gisteren plotsklaps mailtje dat de fiets verzonden was en hij is vandaag al geleverd. Super dus! Maar blijft evenwel een curieus systeem..

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 mei 2019 15:06

nielsve schreef: 29 mei 2019 14:10 Op 1 mei had ik me de endurace disc di2 flash blue besteld. De verzenddatum zou pas 1-5 juli zijn. Vorige week maandag een eerste bijstelling van datum gekregen naar 10-15 juni. Afgelopen maandag een tweede bijstelling naar 3-7 juni en gisteren plotsklaps mailtje dat de fiets verzonden was en hij is vandaag al geleverd. Super dus! Maar blijft evenwel een curieus systeem..
Mooie fiets. Maar waarom zit dat ding van DI2 onder het stuur? Vind ik zo goedkoop weggewerkt. Bij de Ultimate zit het in de stuurpen, verborgen dus,
Michiel

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 29 mei 2019 22:34

fietsvriend schreef: 29 mei 2019 15:06
nielsve schreef: 29 mei 2019 14:10 Op 1 mei had ik me de endurace disc di2 flash blue besteld. De verzenddatum zou pas 1-5 juli zijn. Vorige week maandag een eerste bijstelling van datum gekregen naar 10-15 juni. Afgelopen maandag een tweede bijstelling naar 3-7 juni en gisteren plotsklaps mailtje dat de fiets verzonden was en hij is vandaag al geleverd. Super dus! Maar blijft evenwel een curieus systeem..
Mooie fiets. Maar waarom zit dat ding van DI2 onder het stuur? Vind ik zo goedkoop weggewerkt. Bij de Ultimate zit het in de stuurpen, verborgen dus,
Alleen bij de Aero versie cockpit. Canyon heeft geen modelen met gewone stuurpen en di2 integratie.

Plaats reactie