Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 mar 2017 09:45

Ik ben 183 bbl 86 en heb een M gekozen. Stem is nu slammed (op het verloopstukje tussen frame en geintegreerde stuurpen na). Ik moet zeggen dat ik er erg comfortabel op zit. Ik kwam van een wat diepere zit en daar kreeg ik bij 150km+ steeds zeurende pijn in schouders (overstrekken, denk ik) en onderrug. Gisteren de 160km aangetikt en nergens last van. De fiets is trouwens enorm vergeveingsgezind, zonder in krachtsoverdracht in te boeten. Of het door de geometrie en vernuftigheden in frame, stuurpen en zadelpen komt, durf ik niet te zeggen. Voor mijn gevoel wordt 80% gefilterd door de 28mm banden. Maar ik ben erg happy met mijn endurace CF SL 9.0di2.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 06 mar 2017 09:58

Als ik het goed zie is een L = framemaat 56 en een M = framemaat 54.
Ik weet niet hoe je rijdt (dus niet alleen je drop, maar ook of je met je hiel omhoog rijd of hiel naar beneden. Dat scheelt namelijk ook een paar cm) maar een framemaat 54 voor iemand van 182 lijkt mij toch nog klein.. Of je moet echt een grote drop van willen...

Bij twijfelachtige frame maat zou ik zelf liever de kleinere nemen dan de grotere, Maar als je een kleinere neemt en je voegt vervolgens 4cm spacers toe, dan is het uiteraard wel jammer...

Kun je anders niet kijken naar de huidige maten van je fiets?. Dan met name kijken naar zadelhoogte, reach en drop... Dit vervolgens afzetten tegen de geometrie van Canyon..

gr
Rob

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 06 mar 2017 11:34

Mijn huidige maten heb ik vertaald naar de Canyon endurance tabel, en ik val exact tussen de 2 maten.

De aanpassingen die ik zou moeten doen:

L = stuurpen 100mm (10mm korter) Zadel hoogte = 222mm
M= stuurpen 130mm (20mm langer) Zadel hoogte = 277mm

Ik vrees door mijn hoge bbl dat mijn zadelpen torenhoog zal staan op de M model, waardoor ik een paar CM spacers zal nodig hebben onder mijn stuurpen.

En bij de L zou de VCL zadelpen te laag in het frame gaan waardoor het verend effect verdwijnt?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 mar 2017 12:14

maar als je bewust kiest voor een endurance model ipv een race geometrie wil je toch niet je huidige maten direct vertalen naar een nieuw frame?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 mar 2017 12:18

En een BMC Granfondo (Endurance) of een Roadmachine, zijn beiden ook wat comfortabeler?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 mar 2017 12:20

scottpch schreef:En een BMC Granfondo (Endurance) of een Roadmachine, zijn beiden ook wat comfortabeler?
@zilliax heeft al een - verongelukte - BMC SLR 01 in 56 in zijn bezit ;)

Boule de Berlin
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017 12:58

Boule de Berlin 06 mar 2017 13:07

Enorm aan het twijfelen welke nieuwe fiets aan te schaffen.

Even m'n profiel schetsen: ik rijd competitief en ben een echt klimmerstype (64kg, 1m83). De bedoeling is om dit jaar koersen te rijden in de Ardennen en op het vlakke rond de kerktoren (verdeling zal ongeveer 40%/60%) zijn.

Nu heb ik een budget van 4000 euro voor een nieuwe fiets. Ik twijfel tussen volgende modellen:

- Canyon Aeroad CF SLX 8.0 DI2 (4399 maar met licentie 3999)
- Rose X-Lite Team 3100 (+- 3900)

Twee verschillende fietsen. Ene is een pijlsnelle racer en de andere een echte klimgeit.

Pro & cons Aeroad:
+ Looks
+ Ongelofelijk snel
+ Afmontage Reynolds wielen
- Wat zijn de klimprestaties?
- Weegt meer dan de Rose
- Mindere dingen gehoord van de dienst na verkoop

Pro & cons Rose:
+ Gewicht
+ Prijs
+ Prestaties
+ Dienst na verkoop
- Afmontage met de Mavics minder dan Aeroad
- Prestatie op het vlakke zal minder zijn dan de Aeroad

Dan nog de maat... Binnenbeenlengte is net geen 88cm. Aeroad zegt een M en Rose zegt een 59 en dat vind ik groot.

Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mar 2017 13:39

De maat laat ik even in het midden.
Ik snap in je overzicht niet de prijs als pro bij Rose, als 100 euro voordeliger, op een budget van 4.000 euro, al een pro is.. dan zit je wel echt op het randje van je budget?

Bij beiden is "prestatie" nogal een wankel begrip.. JIJ levert de prestatie, niet de fiets. Zowel voor de Rose, als de Canyon, zowel op het vlakke als op een berg.
Als je het hebt over "klimprestaties" kan je eigenlijk toe met het verschil in gewicht wat je mee omhoog moet nemen.
De dienst na verkoop (je bedoelt toch na koop?), is an sich prima hoor.., al zul je altijd mindere verhalen horen. Wat ik wel begrepen heb, is dat je bij Rose wat makkelijker de juiste afmontage erop kan laten zetten direct bij aankoop (smaller stuur, andere cassette, anders stuurpen, andere zadel.. etc.). Bij Canyon willen ze dat niet, of alleen tegen wat meerprijs. Dat is een service dingetje waarbij je jezelf moet afvragen of dat bepalend is of niet.

Verder zou ik vooral kijken welke je het meest aanspreekt van beide fietsen. :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 06 mar 2017 14:01

De SLR01 van BMC is niet verongelukt ! :D , is gewoon mijn fiets die ik in goede omstandigheden gebruik en in de Ardennen, Luxemburg, Alpen, enz,..

Ik heb een ongeval gehad met mijn Ridley, die ik gebruikte als slechte weer fiets en commuter. Waarom een endurance? Gewoon voor meer comfort.
scottpch schreef:En een BMC Granfondo (Endurance) of een Roadmachine, zijn beiden ook wat comfortabeler?
Een BMC Grandfondo of Roadmachine erbij neen, Roadmachine 02 ben ik 3600€ armer. En heb al 2 BMC's thuis staan, tijd voor een ander merk ;)
monsieurpinot schreef:maar als je bewust kiest voor een endurance model ipv een race geometrie wil je toch niet je huidige maten direct vertalen naar een nieuw frame?
Zo had ik het nog niet bekeken, ik gebruikte dit als referentie, maar misschien is dit een slecht plan.

Boule de Berlin
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017 12:58

Boule de Berlin 06 mar 2017 15:21

MarkVeenstra schreef:De maat laat ik even in het midden.
Ik snap in je overzicht niet de prijs als pro bij Rose, als 100 euro voordeliger, op een budget van 4.000 euro, al een pro is.. dan zit je wel echt op het randje van je budget?

Bij beiden is "prestatie" nogal een wankel begrip.. JIJ levert de prestatie, niet de fiets. Zowel voor de Rose, als de Canyon, zowel op het vlakke als op een berg.
Als je het hebt over "klimprestaties" kan je eigenlijk toe met het verschil in gewicht wat je mee omhoog moet nemen.
De dienst na verkoop (je bedoelt toch na koop?), is an sich prima hoor.., al zul je altijd mindere verhalen horen. Wat ik wel begrepen heb, is dat je bij Rose wat makkelijker de juiste afmontage erop kan laten zetten direct bij aankoop (smaller stuur, andere cassette, anders stuurpen, andere zadel.. etc.). Bij Canyon willen ze dat niet, of alleen tegen wat meerprijs. Dat is een service dingetje waarbij je jezelf moet afvragen of dat bepalend is of niet.

Verder zou ik vooral kijken welke je het meest aanspreekt van beide fietsen. :)
Goh, met 100 euro kan ik al wat doen. Er moet nog een powermeter opkomen ook. Budget komt al van 3500 en zit er nu een slordige 500 boven.

De prestatie komt niet van de fiets, is een cliché. Met een vetpercentage van 8% en 64kg voor 1m83, kan ik niet meer lager. Dan is een fiets die 1 kg minder weegt, wel belangrijk voor mij. Ik doel dan ook op het gevoel in rijprestaties. Dan heb ik meer twijfel over die Canyon of die wel 'vinnig' genoeg is bergop en niet enkel gemaakt is om heel hard rechtdoor te rijden op het vlakke.

Dienst na verkoop (België ;)). Als je zo wat rondleest, dan zie je af en toe een horrorverhaaltje opduiken over Canyon (lange levertijden voor wisselstukken, orders die verloren gaan,...). Bij Rose hoor je dat toch minder.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 06 mar 2017 15:26

Valderde klimt ook wel op een Aeroad en Rodriguez deed het ook. Dus het kan prima.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mar 2017 15:33

Ik kan niet ruiken dat het budget eerst 3500 was hea ;).
Maakt ook niet uit, ik kan niet in andermans portemonnai kijken, ik vond het iets opvallends alleen.

qua service en afhandeling, ben ik van mening (is persoonlijk!), dat je vooral de slechte verhalen hoort en leest. Want dat willen mensen kwijt (klagen). En de goede verhalen hoor je niet of nauwelijks. Als je dan ook nog eens heel veel verkoop hebt, zul je absoluut gezien ook vaker een negatieve ervaring vinden. (gelijk de matige naam van mavic wielen die nogal hardnekkig is).
Dat gezegd hebbende, heb ik wel vertrouwen in Canyon, en is afhandeling ed. nu een stuk beter dan pak m beet een jaar terug toen ze net verhuisd waren en hun nieuwe software systemen ingezet hadden.
Doch, Rose lijkt flexibeler en sneller te zijn.. dus wel een streepje voor op Canyon.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie