Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 apr 2016 20:32

Welke maat? De L is nagenoeg gelijk, de rest verloopt steeds meer, dit komt doordat de meeste merken bij kleinere modellen de achterbrug korter houden voor een wendbaardere fiets, dat zie je ook terug in de stuurpenlengte.

De reach van de exceed is daardoor iets groter. Het zijn nuances, vooral rijbaar merkbaar en bijna niet qua zitpositie. DBij de l is het verschil er bijna niet

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 apr 2016 22:34

reach is idd groter, volgens mij zit er standaard (dus) ook een heel kort pennetje op. Daarmee is het stuurgedrag iets anders (je kunt/moet met een vrij breed stuur rijden). De Grand Canyon heeft een iets kortere reach en een iets langere pen. Zelf heb ik op mijn Grand Canyon (M) een iets langere stuurpen geplaatst vanwege mijn relatief lange bovenlijf. Stuurt nog steeds heel prettig (maar mijn vergelijkingsmateriaal is een oldskool hardcore raceMTB uit 2003, met oa een 56 cm smal stuurtje en een 11 cm stuurpen!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 19 apr 2016 06:16

In de regel wordt aangeraden een 29 met een zo kort mogelijke stuurpen te rijden. Scheelt stuuruitslag en zorgt voor directer stuurgedrag. Een 29er kan anders nogal loom worden in het stuur. Zeker met wat zwaardere wielen en een smaller stuur.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 apr 2016 07:17

Dat hangt nogal af van de breedte van je stuur. Je kunt met verschillende stuur/stuurpen combinaties dezelfde cirkel beschrijven, waarbij alleen de plek waar je handen op de cirkel zitten verandert. Stuurgedrag blijft dan identiek, maar met een breder stuur heb je vaak wel meer controle. Vandaar dat ik al eerder schreef dat je bij een kortere pen een breder stuur kan/moet gebruiken. Persoonlijk vind ik heel breed (standaard 72 cm op de GC, exceed nóg breder?) ook niet fijn, heb er dus 4 cm af gezaagd (nadat ik een paar keer een boompje had meegepakt.. :evil: )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 19 apr 2016 07:36

De reach scheelt een cm. Met mijn 1.92 zou ik precies op een L passen. Iedere cm extra is mooi meegenomen.
Maar niemand die weet of de grand-canyon volgend jaar vervangen wordt?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 19 apr 2016 08:26

53x11 schreef:Dat hangt nogal af van de breedte van je stuur. Je kunt met verschillende stuur/stuurpen combinaties dezelfde cirkel beschrijven, waarbij alleen de plek waar je handen op de cirkel zitten verandert. Stuurgedrag blijft dan identiek, maar met een breder stuur heb je vaak wel meer controle. Vandaar dat ik al eerder schreef dat je bij een kortere pen een breder stuur kan/moet gebruiken. Persoonlijk vind ik heel breed (standaard 72 cm op de GC, exceed nóg breder?) ook niet fijn, heb er dus 4 cm af gezaagd (nadat ik een paar keer een boompje had meegepakt.. :evil: )
Langere stuurpen en dan een smaller stuur is inderdaad een oplossing. Een 29er betekent eigenlijk automatisch een breder stuur. Je wilt het ding nog wel de hoek om krijgen natuurlijk :) houd daar dus rekening mee als je al gaat rekenen met langere stuurpennen.

Ik pak ook wel eens een boompje, eigenlijk altijd dezelfde op de LDD-route. Maar pak ik m niet met mijn stuur dan wel met mijn schouder...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2016 08:32

Nee dat weet ik niet, misschien eens Canyon de vraag stellen.
Maar met jouw lengte een L met een 11 of 12cm stuurpen is echt niet raar en stuurt niet loom.

Of die extra centimeter in je frame zit of stuurpen maakt in de regel niet zo veel uit. Voor de wendbaarheid is de wielbasis en lengte achterbrug ook een belangrijke factor.

Ik heb zelf een F29 met 11cm stuurpen, dat monteert Cannondale standaard.
Stuur is bij mij 68cm, dat vind ik mooi, 70cm kan ook, maar breder vind ik niets voor xc marathon gebruik.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 19 apr 2016 09:33

Ik kan hier nu een heel betoog gaan houden over lengte achterbruggen, scharnierpunten en de invloed van een paar mm hier / daar op stabiliteit en wendbaarheid maar dat is een brug te ver.

Wij zijn niet in de gelukkig positie om hier snel verschil in te voelen. Dat de fiets je past is veel belangrijker. Is niet helemaal waar trouwens, een iets langere achterbrug zorgt voor meer rust bij het klimmen. (minder snel omhoog komen van je voorwiel)

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 21 apr 2016 12:54

ypuh schreef:
kalikula schreef:Canyon kwelt mij met twijfel. Heb de Ultimate CF SL 9.0 in bestelling staan, maar nog niet geleverd (en nog niet betaald). Canyon heeft'm echter plots afgeprijst, van 2199 naar 1869, 330 euro korting. In maat XL echter alleen in zwart nog beschikbaar, met een levertijd van 25-30 juli.
Ik twijfel om de huidige bestelling te anuleren. Moet dan wel een paar maanden wachten.
Ik zou sowieso even een paar screenshots maken en mailen. Bestel hem anders alvast dubbel en cancel 1 van de 2 later. Het is toch gek dat ze iets flink (!!!) afprijzen terwijl jou fiets nog niet eens geleverd is? Al ligt dat natuurlijk aan dat hele batch productie systeem en *niemand* wil zijn fiets pas halverwege het fiets seizoen geleverd hebben.
Contact met Canyon gehad. Het bleek een tweedaagse actie te zijn i.k.v. Pure Cycle Festival. Blijft toch vreemd om jouw fiets ruim 300 goedkoper te zien, terwijl 'm zelf nog niet geleverd te hebben gekregen.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 21 apr 2016 16:00

kalikula schreef:
ypuh schreef:
kalikula schreef:Canyon kwelt mij met twijfel. Heb de Ultimate CF SL 9.0 in bestelling staan, maar nog niet geleverd (en nog niet betaald). Canyon heeft'm echter plots afgeprijst, van 2199 naar 1869, 330 euro korting. In maat XL echter alleen in zwart nog beschikbaar, met een levertijd van 25-30 juli.
Ik twijfel om de huidige bestelling te anuleren. Moet dan wel een paar maanden wachten.
Ik zou sowieso even een paar screenshots maken en mailen. Bestel hem anders alvast dubbel en cancel 1 van de 2 later. Het is toch gek dat ze iets flink (!!!) afprijzen terwijl jou fiets nog niet eens geleverd is? Al ligt dat natuurlijk aan dat hele batch productie systeem en *niemand* wil zijn fiets pas halverwege het fiets seizoen geleverd hebben.
Contact met Canyon gehad. Het bleek een tweedaagse actie te zijn i.k.v. Pure Cycle Festival. Blijft toch vreemd om jouw fiets ruim 300 goedkoper te zien, terwijl 'm zelf nog niet geleverd te hebben gekregen.
De actie liep wel wat langer dan twee dagen volgens mij. Ook een paar dagen nadat de actie al afgelopen was kon je hem nog steeds voor dat bedrag in je winkelmand stoppen.

knal
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2015 20:20

knal 21 apr 2016 19:37

Afbeelding

Afbeelding


Het klimsetje gereed gemaakt:)
Denk dat ik de stickers er nog ga afhalen

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 21 apr 2016 20:25

Ziet er met lage velgen nog niet eens heel verkeerd uit :-)! Nice color!!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Plaats reactie