beste forum leden,
in mijn nieuwe fiets kan ik kiezen tussen, zoals op mijn fiets nu dat de cups zichtbaar zijn. of een ander soort waardoor de Q-factor kleiner word en de cranks langs het frame lopen.
wat is het voordeel? of nadelen van een van beide?
moet ik dan ook een nieuw crankstel kopen, of alleen andere lagers laten monteren??
mvg
tom
bb 30 ingeperste lagers voordelen/nadelen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ingeperst zou uiteraard beter zijn maar tot op heden geen frame gezien waar beide op mogelijk is en met dezefde as zal helemaal niet gaan......
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37641
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Met dezelfde as niet nee, maar met adapters wel.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Klopt maar wellicht is het handiger om merk frame en type crankstel te vermelden want ik vermoed dat ie een cannondale (of een specialized) heeft en dan zit er sowiezo een dure verbouwing aan te komen (bus verwijderen), nieuw crankstel en lagers en nog wat bijkomend grut.
Zou in een BB30 bracket altijd een BB30 crankstel nemen maar echt veel verschil ga je er niet van merken.
Zou in een BB30 bracket altijd een BB30 crankstel nemen maar echt veel verschil ga je er niet van merken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37641
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb in mijn Sworks gewoon een SR crankstel laten zetten. Vind het persoonlijk mooier om de groep compleet te houden en mijn SR crank omruilen voor het belachelijk dure Speci-crankstel vond ik financieel ook zonde.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Dan is het antwoord eenvoudig. Als er al een bus ingelijmd zit, gewoon lekker laten zitten. Focus haalt niet de afwerkingskwaliteit van bijv. Cannondale en dus zul je met bb30 meer risico op kraken hebben.
Bovendien zijn er een aantal merken waaronder focus die aangeven dat als de bus eenmaal is ingelijmd een terugkeer naar bb30 voor eigen risico is.
Zie ook een thread van een ander forum:
"Omdat wij nog geen ervaring hebben met het verwijderen van deze bus in het frame, heb ik contact gezocht met focus. Deze raad aan om de bus te laten zitten omdat deze verlijmd zit. De risico's zijn voor je zelf en het voordeel is nihil. Het is mogelijk om de bus te verwijderen. Deze moet er dan zorgvuldig uitgeperst worden. Meer info is te vinden op de site van FSA.
En uit de FSA handleiding:
The BB shell Adapter is designed to permanently change the frame from BB30 standard to English thread. In rare cases, it is possible to remove the English thread adapter using the thread adapter remover tool. FSA does not recommend removing the adapter from carbon frames or frames with thin-walled BB shells once it has been installed. Removing the adapter can oversize the BB shell ID (inner diameter). Oversized BB shell IDs will be prone to creaking, potential bearing failure and irreparable frame damage (especially in carbon frames).
Oja, en Focus zegt zelf dat je contact moet opnemen met je dealer.
please contact you dealer to build of this adapter.[
Ik snap hun reactie wel, maar als ik het hier zo lees moet het wel gewoon kunnen. Nu geef ik alleen niet graag mijn garantie op, dus wat is verstandig om te doen?"
Bovendien zijn er een aantal merken waaronder focus die aangeven dat als de bus eenmaal is ingelijmd een terugkeer naar bb30 voor eigen risico is.
Zie ook een thread van een ander forum:
"Omdat wij nog geen ervaring hebben met het verwijderen van deze bus in het frame, heb ik contact gezocht met focus. Deze raad aan om de bus te laten zitten omdat deze verlijmd zit. De risico's zijn voor je zelf en het voordeel is nihil. Het is mogelijk om de bus te verwijderen. Deze moet er dan zorgvuldig uitgeperst worden. Meer info is te vinden op de site van FSA.
En uit de FSA handleiding:
The BB shell Adapter is designed to permanently change the frame from BB30 standard to English thread. In rare cases, it is possible to remove the English thread adapter using the thread adapter remover tool. FSA does not recommend removing the adapter from carbon frames or frames with thin-walled BB shells once it has been installed. Removing the adapter can oversize the BB shell ID (inner diameter). Oversized BB shell IDs will be prone to creaking, potential bearing failure and irreparable frame damage (especially in carbon frames).
Oja, en Focus zegt zelf dat je contact moet opnemen met je dealer.
please contact you dealer to build of this adapter.[
Ik snap hun reactie wel, maar als ik het hier zo lees moet het wel gewoon kunnen. Nu geef ik alleen niet graag mijn garantie op, dus wat is verstandig om te doen?"
Hmmm, dus als ik het goed begrijp gewoon lekker laten zitten als er eenmaal een adapter in zit.
Off topic: Door die adapter (mits 68mm) is ie dan geschikt voor BSA en kun je alle soorten BB's gebruiken, van Octalink, GXP, HollowtechII etc?
Off topic: Door die adapter (mits 68mm) is ie dan geschikt voor BSA en kun je alle soorten BB's gebruiken, van Octalink, GXP, HollowtechII etc?
Giant Propel Advanced Disc 1 2021
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En zo is het.